Jump to content

Hva er beste kokekar til rødspritapparat?

Kosmix

Recommended Posts

Hei,

vi har rødsprit kokeapparat i båten, men mangler kjeler/kasseroller og sånt. Mener å ha lest at det tar litt tid å få vannet til å koke på disse apparatene, og lurer derfor på om det er spesielle materialer som varmer vannet fortere enn andre. Har det for eksempel noe å si på koketiden om det er teflonbelegg i kjelen, eller er dette helt uvesentelig?

Seilerhilsen fra Kosmix!

Logg og blogg: x79.blogspot.com

Twitter: Følg meg her!

explaining.gif

Teflonbelegg er nok uvesentlig.

Kobberpanner er meget raske til å ta opp varme, men de koster jo gjerne noen kroner. Kona fant en helt ny på Fretex til 49 kroner. Det er 10-15 ganger lavere pris enn i butikken. Merk at kobberpanner fra fabrikken er lakkert med ett belegg for å hindre at de blir anløpne. Dette må fjernes før de benyttes til matlaging. En runde i oppvaskmaskinen avslører at det er der, men den fjerner det ikke helt.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Aluminium med tynn godstykkelse er det beste på alle kokeapparater med åpen flamme når det gjelder å koke vannet fort. I teorien er jo teflon isolerende, men siden teflonbelegget er veldig tynt, vet jeg ikke om det spiller noen praktisk rolle.

Selv kjøpte jeg meg et sett beregnet på camping, fungerer helt greit.

Aluminium med tynn godstykkelse er det beste på alle kokeapparater med åpen flamme når det gjelder å koke vannet fort.

"Spesifikk varmekapasitet" defineres som den energimengden som trengs for å øke temperaturen i 1 gram materiale med 1 °C. Jo høyere verdi, jo dårligere egnet som kokeapparat.

Alumimium har verdi 0.9, mens kobber har 0,39. Kobber er best :flag:

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Skal du koke vann er det best med en så tynn kjele som mulig. Skal du imidlertid lage mat, blir det en ulempe fordi varmen fordeles dårlig i bunnen og du ender opp med å svi maten.

Jeg brukte en del rødsprit før men har gått over til gass. Hvis du ikke har prøvd det vil jeg på det sterkeste anbefale deg å prøve det. Ikke bare er det sikrere (du slipper søl med flytende, brennbar væske), det er fantastisk renslig. Kan ikke si jeg savner de kullsorte kjelene fra rødsprittiden!

På toppen av det hele får du voldsomt mye høyere effekt, og du har kokt opp vannet før rødspritapparatet har fått opp dampen. Til matlaging har du jo også trinnløs regulering av effekten.

Her var det mange tips :)

Så vi bør ha en tykk kjele til å lage mat i, og en tynn til å varme kaffevann?

Jeg skulle gjerne hatt gass i båten da vi bruker det delvis til oppvarming hjemme, og er veldig fornøyd med dette. Det har nok ikke første pri til båten, men ser ikke bort fra at vi kommer til å installere et etterhvert.

Seilerhilsen fra Kosmix!

explaining.gif

Rødspritflamme har vel en tendens til bli ganske konsentrert, så jeg ville mene at tykk bunn er en fordel, for å unngå at ting svir seg i midten. Men for å koke vann, vil du jo spare tid på å slippe å varme opp en tykk bunn i tillegg. Så kanskje du bør ha to forskjellige typer? En annen ting i en sånn racingbåt som du har er jo vektbesparelsen i tynne aluminiumskjeler... :wink:

For oppvarmingstid er teflonbelegg helt uvesentlig. Tidlige teflonbelegg har hatt en tendens til å "koke" i midten pga. den konsentrerte varmen på rødsprit.

Litt på siden, men anbefaler "Titan" stekepanne. (Type Titanium Nowo, som for øyeblikket selges på tilbud på Jernia). Har en slik hjemme. I båten har jeg en "kopi" som jeg fikk til enda lavere pris på Rimi, som har akkurat samme egenskaper som originalen. Riktignok ikke prøvd den på rødsprit, men er helt fantastisk på gass. Smart også for de som har stekeovn, siden håndtaket kan taes av, og pannen brukes som ildfast form.

Jeg synes tynnbunnede aluminiumspanner med teflonbelegg er det greieste i båten. Lette å gjøre rene, og blir fort varme. Og dessuten billige, så da går det an å skifte dem ut en gang i blant.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Alumimium har verdi 0.9, mens kobber har 0,39. Kobber er best
Ja, men så veier jo kopper over tre ganger så mye som aluminium for samme godstykkelse, så varmekapasitetn for en kopperkjele er støree enn for en aluminiumskjele av samme tykkelse. Forøvrig vil jeg anta at varmeledningsevnen spiller vel så stor rolle som varmekapasiteten. Her er kopper 50% bedre enn aluminium, men da er det ikke tatt hensyn til det innvendige belegget som er nødvendig for at man ikke skal bli forgiftet.

Skal man koke med stil, er kanskje sølv tingen. Det har aller best varmeledningsevne.

:smiley::smiley::smiley:

Takk for tipset Nefertiti - jeg skal gjøre mitt beste for å holde vekten på lavest mulig nivå :lol:

Om kobber eller aluminium er best, strides tydeligvis de lærde om - så da får det bli hva butikken har...

Tusen takk for tipsene, nå har jeg fått snøring på hva jeg skal se etter!

Hvis dere ser en blå/hvit seilbåt som rører i fjorden mellom horten og moss i helgen, så er det nok meg!

:sailing:

Seilerhilsen fra Kosmix!

explaining.gif

Jeg synes:

1) Teflonbelegg er no dritt. Det avgir skadelige stoffer til maten ved sterk oppvarming og det går fort i stykker. Belegget tåler ikke mer enn 200 - 300 grader. Hackman har noen stekepanner og gryter i stål med keramisk belegg som tåler 1500 grader (Ceratech).

2) Kobber er ut. Det blir både stygt, dyrt og er vel også giftig. Ofte er de fortinnet inni - også det giftig eller hva?

3) Til å koke vann, er en plystrekjele i stål eller aluminium tingen enten du har gass eller spritapparat. Da kan du gjøre noe annet mens vannet kokes opp.

4) Tynn bunn er fint til å koke vann, tykk bunn er fint til matlaging så det ikke svir seg i midten.

5) Husk å ha lokk på. Da blir oppvarmingstiden nesten halvert.

6) Kokeapparat med sprit er blitt ganske bra (Origo 3000). Tidligere var de vanskelige å fylle på og holdt ikke på spriten mellom hver båtttur, men nå er det historie. Gass er selvsagt fint, men det blir endel installasjon med drenert tank til gassbeholderen etc.

Jan Erik

Redigert av MS 20 La Digue (see edit history)

Alle båter har sin egen sjarm - man må bare bruke litt fantasi for å finne den!

Hva med en portabel gassprimus (med en løs mini-gassflaske) som det finnes flere varianter av. Må være ypperlig i båt og uten å måtte bekoste en dyr installasjon. Ser sånne når jeg blar fort forbi fjellutstyr i reklameblekkene fra GE-sport, XXXLL etc. :wink:

Redigert av Krisida Magni (see edit history)

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Jeg har i båten hatt turkjeler i litt tykk aluminium, som jeg har brukt på primusen. Det fine med disse er at de har en kant i bunnen med 4 "hakk" som samler flammene og gir glimrende utnyttelse av varmen. Kant på ca. 1-2 cm med 4 åpninger i kanten og kjeler som kommer i flere størrelser slik at de passer inn på de fleste apparater. Supert når det blåser, og utrolig varmeeffektivt.

Det dumme er at jeg ikke har sett disse kjelene noe sted, og jeg lot de følge med båten da jeg solgte, men om noen vet hvilke kjeler jeg mener og vet hvor jeg kan få tak i disse igjen så rop opp!

Redigert av vikers (see edit history)

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...