Jump to content

Lukt av svidd gummi...

jumbo

Recommended Posts

Var en stripe på sjøen på onsdagskvelden, for å få litt sjøluft mellom ørene, som jeg like å si.

Putret i rolig sørover igjennom vatlestraumen. (var også bortom til en liten mørklagt gummibåt mitt i straumen og ba vedkommede få på seg noe lys.) vel igjennom gav jeg på og låg i god planefart sørover, hadde tenkt meg rundt tyssøy og tilbakeigjen kobbeleia.. det er standardruten når jeg bare skal ha bort dagens tjas og mas fra hodet.

Men den gang ei. Var nett forbi Flesland da jeg begynte å kjenne svilukt. Svilukt som i svidd gummi.. Siden jeg stod med hodet over vindskjermen tenkte jeg at det kom utenfra, men jeg har vert utefor å kjenne motorromslukt selv om jeg står med hodet over vindskjermen, så jeg dro umiddelbart av på gassen, ned til tomgang og gikk bak og sjekket motoromet.. der virket alt normalt. instrumentene viste heller ikke noe unormalt. Lukten forsvant også mens jeg gikk på tomgang. så jeg snudde og putret hjemover i god snekkefart. når jeg nermet vatlestraumen dro jeg på igjen, trimmet ut drevet(ikke spesielt mye). og ganske snart kom svilukten tilbake fulgt av en liten økning i turtall. Så jeg dro ned igjen gassen og putret hjem i snekkefart.. synes dette var litt besynderlig..

Jeg skal se litt nermere på det til helgen når det er lyst.. Og jeg skal selvsagt si fra når jeg finner noe. Håper ikke det er noe jeg må på land for... :headbang:

Det er forresten vanvittig mye drit(planker og plastposer) i sjøen for tiden.. nesten skummelt å være utpå når det er mørkt..

Er ikke akkurat kjekt med slike lukter når en er ute og koser seg.

Når vi gikk ut Grimstadfjorden og dro sør/vest-over, så vi som du sa veldig mye planker og plastposer i sjøen. Lå som et belte over hele leen. Er godt mulig at noe av dette har havnet i drevet ditt? En pose f.eks? Jeg var ihvertfall årvåken på hele turen jeg hadde. Var bra størrelse på en del av plankene. Hadde holdt på hele kvelden om jeg skulle ha plukket opp alle sammen.

Håper ikke du får noe trøbbel så sent på sesongen.

Plastposene og all driten som flyter har vi hver høst her i grenland også, og jeg kan ikke komme til annet at dette er båtfolk som kaster søppel over bord før båten skal løftes opp av vannet. Liker ikke å si det, men tror ikke det kan være så mange andre som kaste bæreposer senhøstes...vår og sommer er det ikke slik.

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

jeg kan ikke komme til annet at dette er båtfolk som kaster søppel over bord før båten skal løftes opp av vannet.

Tviler på om dette kan være grunnen. Det samme skjer jo her vestpå også, og her er det kun et fåtall som tar opp båtene på høsten...

Tror nok heller at regnvær, vind og flomstore elver bidrar til dette.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Det er sant.....beklager om jeg har lagt skylden på båtfolket uten grunn, men jeg har selv sett båter som har "tømt" båten for rask opp elven på vei til kranbilen..., men det er jo fåtallet. Men det er jo ikke mange plastposer som skal til før vi ser dem, og får følelsen av at det "mysser"...

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Tilbake til ditt problem.. Kjenner du svilukt og økende turtall er mitt synspunkt coupleren mellom motor og drev. Altså der hvor drivakslingen fra drevet går inn på motoren. Denne er nokk gammel og begynt å slure.. Av med drev , ut med motor og skift om dette er årsak.

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Impelleren min ligger i drevet, så jeg tviler helst på at det er den. Det luktet normalt i motorrommet umiddelbart etter. Skal ha med meg en kar på søndagen og se om vi finner ut hva som skjer.. (i tillegg til lys er det kjekt å ha en båt som virker i tilfelle det er noe som ryker, så slipper jeg å padle hjem)

Det kan være noe elektrisk, men jeg ville forventet en annen lukt da.

Det er forøvrig en volvo bensiner med Alpha one drev.

kan ha møtt på en plastpose og stoppet vanngjennomstrømning selvsagt. men det ga ikke utslag på instrumentene..

Det virker på avataren din som at du har en vindusviskermotor i overkant av vinduene.

Har vært borti et tilfelle hvor vanninntregning førte til "overledning" i denne motoren og hvor det ble utviklet noe brent lukt ved kjøring. Sjekk også opp det elektriske systemet ditt - det kan være ledninger eller annet som har løsnet gjennom sesongen og som skaper en liten "gnist-bue" med påfølgende luktdannelse.

Arg..

Det første jeg gjorde i dag var å gå over og se etter synlige unormaliteter i motorrommet. Det kunne jeg ikke finne.. så visuell besiktigelse av drev. Der plukket jeg av litt tang som jeg må ha kjørt over skrapte av rur på propellen.. for så å ta turen ut og se om jeg kunne gjennskape feilen..

var opp til sotrabroen og nedover og koste meg i bølgene.. gikk på forskjellig turtall, men kunne ikke kjenne noe lukt og ingen rusing.. heller ikke når jeg gav flatt jern, og trimmet godt ut.. heller ingenting unormalt på instrumentene.. ingen brent lukt i motorrommet eller andre steder..

får vel bare følge med det..

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...