skeptisk Startet 13.Oktober.2006 Link til dette innlegget Startet 13.Oktober.2006 Kan jeg bruke en 280 underdel, for å bygge mitt 290 dp til singel propell. Har 2 vp 41 a, med 290 drev på en high-tech 39. Båten veier ca 3,6 tonn. Tenkte å gå over til singel prop, p.g.a økt fart. Er de noen som har synspunkter på utveksling, og eventuelt. Sitér dette innlegget Link to post
Birchwood 320 Svart 13.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2006 (redigert) Øke farten med singel prop.. Jaja. da har eg hørt det og.. Om du sliter med turtall bør du gå ned på stigning på dine propellere. Om du overhodet vil vinne noe på dette blir eg over rasket. maks 2-3 knop om noe i det hele tatt. Duo prop er best.. Foresten.. Velkommen til forumet Redigert 13.Oktober.2006 av Wellcraft (see edit history) Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
NilsPils Svart 13.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2006 Jeg stusser også her. Duoprop er et bedre konsept enn singelprop. Gir bedre virkningsgrad og dermed mer fart for samme hk. Riktig propellstigning er selvfølgelig en forutsetning. Skjønner ikke hva du vil oppnå med å bygge om til low-tech. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Jon-Kåre Svart 13.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2006 Synes og dette hørtes merkelig ut. Men mener det var en tråd for en liten stund siden om en som ville gjøre det andre veien. Kanskje dere kan bytte undervannshus Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
power Svart 13.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2006 Nå er det halve prisen hvis du ønsken en ny propel når man har SP . Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 13.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2006 High-Tech er en skikkelig racer og jeg regner med att ray2074 ønsker å gå opp en del i dimmensjon på propellene. Men om drevene kan bygges om "feil" vei, det vet jeg ikke. Ring Ragnar Ringstad AS, Fredrikstad eller La-Sa maskin på Skøyen. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Larspo Svart 13.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2006 (redigert) 280 drev-topp har kortere aksel enn 290 drev-topp. 280 drev-bunn (undervannshus) har lengre aksel enn 290 drev-bunn. Jeg bygde om fra et 280 drev hvor jeg monterte et 290 undervannshus. Dette fungerte utmerket, men måtte bruke en spesial-del fra Volvo Penta fo å forlenge akselen (en lengere hylse mellom akselen, enn den som sitter montert normalt). Problemet med 290 drev-topp og 280 undervannshus er at akselene vil butte i mothverandre og dette er derfor ikke mulig.. Det du også skal være litt obs på, er at 280 drev er "veikere" enn 290 drev. Dette ser du tydelig om du tar en 280 undervannshus og et 290 undervannshus og sammenligner tykkelsen på akselen. Eneste grunn for å gå over til SP må være prisen, alle andre egenskaper er DP bedre på, men siden du har DP fra før, ville jeg heller vurdert riktige propeller, evt. selge undervannshuset ditt og kjøpe 290 undervannshus om du absolutt skal bytte. Er meget så sikker på at om du annonserer DP drev til bytte mot SP drev.....gratis på finn, så får du flott respons. Her snakker vi om et undervannshus til 10-15.000 i bytte mot et til 3.000,- Redigert 13.Oktober.2006 av Larspo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.