Jump to content

Selvlensa dekk er tett

Tine IV

Recommended Posts

Har selvlensa dekk som ikke er helt selvlensa for tiden , har fått det fint til på den ene siden men tett på den andre . Det er så vanskelig å komme til og evt få bytta slange eller stake opp osv , så veit ikke helt hva jeg skal gjøre med det . Hva med å tette på utsiden av skroget der vannet skal komme ut , også fylle på med plumbo eller no enda sterkere saker å se om det kan gjøre susen ? Eller kan det gjøre mere skade ? Skal prøve en gang til med å spyle opp eller prøve forsikktig med trykkluft , men sitter nok endel dritt i slagene . Er jo ikke noe sil av no slag der idag , det bør det kansje være for å slippe å få all mulig rask nedi der . Er et stykke med slange fra FB og ned og fra dekke nede og ut , hadde vært fint å høre hva andre ville ha gjort eller har gjort .

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Hva med å tette på utsiden av skroget der vannet skal komme ut , også fylle på med plumbo eller no enda sterkere saker å se om det kan gjøre susen ? Eller kan det gjøre mere skade ?

Var et program på TV tidligere i uken, enten FBI eller TV2 hjelper deg, som jeg så noen glimt av, men konklusjonen var at det kunne gå bra, men av og til gjorde bruk av Plumbo bare vondt verre!

Tror jeg ville prøvd å stake ja!

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Prøv med ei stakefjær.Mest sansynlig så er det noe løv og sand nedi der. Det skulle stakefjæra ta greit. Men husk at når du får åpnet så spyl med masse vann

Tviler på om Plumbo vil hjelpe. løser vel kanskje opp løv men sand og stein må mekanisk fjernes.

Men hvis du prøver Plumbo så bruk den flytende typen. Plumbo i krystall form har en tendens til å bli stein hardt., og da har du en "propp" til.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Ikke bruk Plumbo. :nono:

Plumboen kan kun brukes sammen med svært varmt vann.

Hvis du likevel vil prøve, må du være skråsikker på at du får ut stoffet sammen med det varme vannet i første forsøk!!!.

Ellers kan du risikere at Plumboen forkalker til en steinhard blokk.

Bruk stakefjær. Den ene enden har gjerne en tupp for lettere penetrening :blush: mens den andre er kuttet rett av og kan dermed brukes som en pirk.

Prøv gjerne å stake motsatt vei av det som måtte ha kommet inn i kombinasjon med vannslangen.

Redigert av Krisida Magni (see edit history)

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Stak med vannslange med trykk, ev. plastslange med trykk.

Vannslangen går akurat ikke nedi , men har spyla opp den ene siden . Kan jo løsne her også ettervært , litt krøkkete laga detta da det er ny bakvegg med skyvedør som er flytta lenger bakover og dermed blir jobben med evt staking ikke lett . Hadde det vært orginalt , at døra hadde stått der den skal stå så hadde mye vært gjort . Jeg skal prøve litt til etterpå så kansje jeg har litt flax å det løsner. Det må være iorden dette , ellers flyter jo bare vannet over dekk til andre siden og det er ikke bra . Regner med at det er lurt og sette på noe gitter/sil av no slag så jeg slipper dette en gang til .

Tine II

Jeg ville forsøkt å brukt trykkluft fra skroggjennomføringen.

Jeg har erfaring med at trykk-luft flere ganger får løsnet tilstoppinger, mens kaldt vann kan "pakke" tilstopningen enda mer.

Dersom trykkluft hjelper, er det kanskje ikke lenge før du har en liten kompressor ombord.

Om du vil forsøke å spyle opp: Ta deg en tur til rørleggeren eller Tess. Få laget deg en overgang av messinngdeler eller tilsvarende som passer til en tynnere slange.

Kan jo være lurt det , sikkert ikke siste gangen det blir tett der . Men må få laga til noen form for sil i nedløpa , da slipper jo all dritten å gå ned .

Tine II

Har vært ombord og fixa saken ,spyla nedenfra og opp (utpå skute sia nede ) også spyla jeg fra FB og ned . Gjenntok dette noen ganger så rant det så fint ut atte . Så fikk endelig løsna det idag , kom mye rart ut derfra .Så er jo å håpe at det holder seg sånn nå da , men trur ei sil kan være løsningen der.

Tine II

Det er klart at sil er viktig.

Dersom du reiser sørover om sommeren - f.eks. til Danmark, vil du oppleve at vinden "bombarderer" skroget med sand som har lett for å tette til ganske tynne skroggjennomføringer.

Jeg tror jeg har 2 ' (ca 5 cm) gjennomførinmger fra selvlensende dekk - noe som er laget for å hindre sand-tiltetninger.

Opprettholder rådet om bruk av trykkluft for å holde gjuennomganger åpne.

Så er jo å håpe at det holder seg sånn nå da , men trur ei sil kan være løsningen der.

Et annet triks kan være å ha en lenke (rustfri) som ligger inni kanalen/røret som man trekke i for dermed å kunne løsne ting som setter seg fast. Det blir som å ha en permanent stakefjær i røret.

Ikke sikkert det passer hos deg. Men en sil er sikkert lurere.

Hvis det er vanskelig å finne dimensjoner, kan en stor dott med plastbelagt hønsenetting settes løselig i hullet. Som en midlertidig løsning.

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Flott at det løste seg for deg :-)

En tenker ofte på plumbo som det eneste saliggjørende middelet når en får en forstoppelse...

Må da bare nevne at det finnes andre stoffer i handelen som virker på en litt annnen måte enn plumbo som også løser opp.

Ta en tur til rørhandelen eller vanlig dagligvarebutikk og få ett stoff som er tyngre enn vann - det virker veldig bra innomhus - kanskje også utomhus?? Ville i alle fall prøvd dette framfor plumbo.

Jeg tror man skal underøke saken litt før man går løs med harde metoder. Hadde problem med at det var tett, og det viste seg da at det var en mynt som hadde lagt seg som et lokk i skroggjennomføringen. Mynten passet akkurat til diameteren, og hvis jeg traff på siden av mynten med staketråden la den seg på høykant og alt fungerte.

Når jeg spylte med slange la selvfølgelig mynten seg pent ned igjen, og fungerte som lokk. :headbang:

Har jo spyla opp og ned og prøvd å stake , ja prøvd det meste utenom Plumbo . Så måtte spørre dere , hva gjør jeg . Men takk å lov så løsna det jo .Bytte slange på BB sia hadde vært neste løsning , men hvordan bytte den ? Det er hull i sittebenken og ned mellom skotte å skotte til motorromet , jeg kommer ikke ned der og kjenner ingen som er små nok heller . Går vel med mye flax å stå på hue nedi der , men det er nok ikke lett nei . Men det gikk jo bra til slutt , men må gjøre noe så det ikke er tett igjen snart . Foreløpig ligger det en vaskesvamp i hullet , og det funker det , da jeg har testa det ut med vannslage å sett om det renner unna .

Tine II

Bra at det ordnet seg.

Hva slags dimensjon på slangene siden de går lett tett da?

På min er det 4 slanger a`1 1/2 " (38 mm). Har ikke hatt problmer med at det tettes. Slangene er forøvrig også meget enkle å komme til.

PS!

Har du fått ordnet med styringa?

Hva slags dimensjon på slangene siden de går lett tett da?

Ikke sikker , men har vel ikke vært mye vedlikehold dem siste mnd da båten ikke har vært brukt

På min er det 4 slanger a`1 1/2 " (38 mm). Har ikke hatt problmer med at det tettes. Slangene er forøvrig også meget enkle å komme til.

Som sagt å bytte dem på BB sie ser ikke lett ut nei .

Har du fått ordnet med styringa?

Nei desverre , var på en liten test tur igår . Var havblikk men den skjena å sto i , men alle sammen sier luft så da er det vel det da .Skal få med meg noen så jeg kan få lufta sånn det skal gjøres .

Tine II

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...