Kefa Startet 14.Oktober.2006 Del på Facebook Startet 14.Oktober.2006 Har en VP TAMD 22P/SX og fant ut nå i kveld at den lekker kjølevæske mellom varmeveksler og topp. Ikke mye men såpass at det blir liggende en del i de gropene mellom toppen og veksleren. Ser også ut som det kommer luft ut herfra. Fant en bit av en gummipakning nede i den gropa som jeg ser lufta/kjølevesken komme. Hvor kan den komme fra? Noen som har noen forslag til hva som er galt? Kjøpte forresten båten for ca en mnd siden. Dette må da være reklamasjonssak? Kefa Sitér dette innlegget Link to post
Sabeltann Svart 14.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2006 Om dette er ny motor så må det åpenbart være reklamasjon, Om det er en brukt båt/motor og du ikke har fått opplyst om lekasje så bør jo det kvalifisere til alvorlig mangel etter mitt lille hode. Ta kontakt med selger og fremlegg ståa og se om dere ikke finner en løsning(selger ordner det) Sitér dette innlegget Link to post
Kefa Svart 14.Oktober.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Oktober.2006 Motoren er en -98 modell. Ingen mangler oppgitt ved salg. Sitér dette innlegget Link to post
Kefa Svart 15.Oktober.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Oktober.2006 (redigert) Er det noen sjanse for at det kan være topp-pakningen? Eller kanskje toppen? Kan det være lekkasje på saltvannsiden i varmeveksleren som gjør at det blir overtrykk? Kan dette da komme ut mellom toppen og varmeveksler? Kefa Redigert 15.Oktober.2006 av Kefa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kefa Svart 15.Oktober.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Oktober.2006 Vært en tur i båten nå, og konstanterer at det er en blanding av kjølevæske og diesel, avt også litt olje som lekker ut. Ikke vann i oljen. Det som er i varmeveksleren er ren kjølevæske, og nivået er konstant. Ikke noe bevegelse eller "koking" i beholderen. Kan noen prøve å hjelpe meg å finne ut hva som er galt? Snakker vi defekt toppakning her. Hvordan er det så mtp reklamasjon til selger. Båten ble kjøpt for ca en mnd siden (i morra). Kefa Sitér dette innlegget Link to post
Sabeltann Svart 15.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2006 (redigert) Tror jeg ikke ville gjort annet en og kontakte selger og fremlegge reklamasjonen og ta det derifra. Få et lokal vp verksted f.eks til og uttale seg om hva som er galt og hva det koster og få ordnet. Så får selger og kjøper ta stilling til hvordan dere skal løse dette. Mener det er flere tråder her inne fra før som omhandler fremgangsmåte ved reklamasjoner. (Rart at det er diesel og vann som lekker ut...) Redigert 15.Oktober.2006 av Sabeltann (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 15.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2006 Det er ikke uvanlig at det over tid oppstår lekkasjer mellom slike komponenter som er skrudd sammen med pakninger. Slangeforbindelser er mye bedre spør du meg.... Det kan tenkes at det er nok å etterstramme boltene som fester varmeveksleren til toppen. Sansynligvis dreier seg om separate lekkasjer, altså på kjølevann, diesel og evt. olje. Sitér dette innlegget Link to post
Tobben10 Svart 23.April.2007 Del på Facebook Svart 23.April.2007 Fant dette innlegget fra 06.Har samme problemet med samme motor. Ble det det avdekket hvor lekasjen kom fra ? Sitér dette innlegget Link to post
Kefa Svart 23.April.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.April.2007 Lekkasjen kom rett og slett fra fødepumpen. Det jeg så mellom topp og varmeveksler, var rett og slett diesel som "kokte" slik at det så ut som om det var lekkasje der. Var flere som ble lurt av den der. Var veldig vanskelig å oppdage lekkasjen på fødepumpa, men da jeg fikk skiftet den (1300,-kr), så var problemet løst. Kef@ Sitér dette innlegget Link to post
Tobben10 Svart 23.April.2007 Del på Facebook Svart 23.April.2007 Mitt problem er at motoren rister mye ved oppstart. Så etter å ha kjørt motoren varm (90C) ,så begynner det å dryppe kjølevæske på dørken . Når jeg stikker hånda under intrecooleren ,så kjenner jeg at det erkjølevæske i bakkant under denne. Har byttet pakning mellom kjøler og blokk,den var en del slitt, men dette løste ikke problemet. Sitér dette innlegget Link to post
vidarbre Svart 18.Juni.2009 Del på Facebook Svart 18.Juni.2009 På min kommer det litt olje og legger seg mellom topp og varmeveksler, mistenker toppdekselpakning, eller at det kommer opp av toppboltene. Er også fuktig rundt veilhusventilasjonen, klokka som slangen står på virker litt slarkete. Motor har stått i ro et par år, har dette mye å si? En annen ting, er det ekspansjonstank originalt på disse? Virker som den blåser ut noe kjøleveske når den blir varm første gang, og når den blir kald blir nivået lavere. Men synker ikke ytterligere, over et kortere tidsrom ihvertfall. Slangen forsvinner ned bak motoren, sikkert rett i kjølen? Sitér dette innlegget Vidar Breivik "GALANT" - LA2008 - 91376075 - Neverdal båtforening '87 Saga 25 CC HT med '96 AD31P-A og DP-D1, J6 Link to post
Arild81 Svart 21.April.2012 Del på Facebook Svart 21.April.2012 Lekkasjen kom rett og slett fra fødepumpen. Det jeg så mellom topp og varmeveksler, var rett og slett diesel som "kokte" slik at det så ut som om det var lekkasje der. Var flere som ble lurt av den der. Var veldig vanskelig å oppdage lekkasjen på fødepumpa, men da jeg fikk skiftet den (1300,-kr), så var problemet løst. Kef@ Vet dette er en gammel tråd, men var feilen liknende denne? Har tenkt at det er pakningen på eksos\varmeveksler som lakk. Ser at fødepumpen er skiftet en gang tidligere hos meg. Stopper å bubble opp når motoren er blitt varm. Sitér dette innlegget Link to post
kkjelby Svart 22.April.2012 Del på Facebook Svart 22.April.2012 Er dette en TG6400? Mvh KK Sitér dette innlegget Link to post
Arild81 Svart 22.April.2012 Del på Facebook Svart 22.April.2012 TG6400? Hva er det? Sitér dette innlegget Link to post
rhummels Svart 22.April.2012 Del på Facebook Svart 22.April.2012 Hei! Har samme problem på min TAMD22/P. Selv med helt ny topp, frest vameveksler, ny pakning & korrekt tiltrekning, bobler det fortsatt litt opp der. Har litt større moment enn det som det skal være, men fortsatt samme tullet. Har lite lyst til å dra til enda mer på en aluminiumstopp, så det får hellers bare boble litt.. TG 6400 er vel en båt som ble levert med TAMD22 motoren mvh Rune Sitér dette innlegget Link to post
Arild81 Svart 24.April.2012 Del på Facebook Svart 24.April.2012 Jeg tok også og trekte til litt mer, ca 30Nm, var det 25Nm det skulle være om jeg ikke husker helt feil? Har du brukt pakningssilikon i tillegg på pakningen? Har selv ny topp. Har også et kjølevannsproblem, har for høy temp. Har nå sjekket termostaten, den er ok. Vurderer nå å syre gjennom FW siden. Har tatt Sjø siden. Lurer også litt på om det er for sterk blanding av frostvæske på. Når jeg måler frysepunktet går det utenfor skalaen. Det er brukt grønn frostvæske fra bilextra. Står på flaska at den ikke er silikat fri.... Sitér dette innlegget Link to post
Bastarden Svart 24.April.2012 Del på Facebook Svart 24.April.2012 Har du prøvd å måle temperaturen med en ekstern temperatur måler ? Sitér dette innlegget Link to post
Arild81 Svart 24.April.2012 Del på Facebook Svart 24.April.2012 Nei, det har jeg ikke gjort. Men vannet ble så varmt i varmtvannstanken at det bygde seg opp trykk i den og slangen ut ble så varm at den gikk av koblinga, slangen var helt myk. Nå mener jeg på drikkevannssiden, ikke på kjølevannet. Slangen er av blank armert drikkevannsslange. Har nå laget en ny slange som har presset koblinger, og en mye bedre slange. Tror nok tempen er nokså riktig. Flere som har hatt problemer med tempen, og det har skyldtes luft i systemet. Nå vil jeg som sagt kjøre QMI sin radiatorrens på FW siden og flushe godt igjennom. Har tatt ut termostaten så skal kjøre uten under rensen. Så skal jeg bruke Peak sin Global lifetime antifreeze. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.