Jump to content

Lage instrumentpanel i GRP over nedgangsluke


Nefertiti

Recommended Posts

...jeg har da altså tenkt å få litt mere instrumenter på seilbåten. Mange har et sånt flott panel i forkant av nedgangsluken, hvor instrumentene er montert. Som jeg og har lyst på...

 

Har litt klart for meg hvordan det bør se ut, men har aldri laget noe i GRP (Glassfiber/Polyester).

En metode som jeg har sett, som sikkert er den beste? er å lage en modell i kryssfiner el.l. Pusse og male den, og så lage støpeform av denne. Og så støpe selve instrumenthuset i formen igjen.

 

Men hva trenger man? Man må vel ha noe "slippmiddel" for å hindre at formen sitter fast på modellen. Hva er dette slippmiddelet? Hva lager man selve støpeformen av? (Antar Glassfiber og polyester?) Slippmiddel må vel igjen brukes i formen før man legger Gelcoat? i formen, glassfibermatter og polyester.

 

Biltema har jo litt av hvert...har de alt jeg trenger? Blir det greit? Har evt. tenkt å ha en teakplate på forkanten, for å skjule evt. dårlig finish.

 

Er det vanskelig?

Link to post

Har sett to andre smarte løsninger på dette som du sikkert har tenkt på:

- rustfri bøyle med påmontert instrumentpod

- En bøyle/kanal av ventilasjonsrør som faktisk kan bli seende ganske bra ut.

 

 

Selv tror jeg at jeg ville ha vurdert det første....tror det kan bli veldig mye arbeid skal dette bli pent selv om alt selvsagt går.

Link to post

Hei!

 

Jeg har nettop laget meg et dashbord jeg skal ha instrumenter i til båten min. Vet ikke om det er noe slikt du tenkte på, men her er i allefall hvordan jeg gjorde det.

 

1. Først målte jeg opp størrelsen jeg trengte i forhold til hvor mange instrumenter jeg skulle ha og hva som passer der jeg skulle montere det i båten. Så skjærte jeg ut to finerplater. En "midlertidig bunn" (skjæres vekk senere), og en frontplate slik som de to hvite platene på bildet her.

Photo-0015.jpg

 

2. Deretter skjærte jeg ut en trekant som brukes som støtte for å få den rette vinkelen og limte disse tre sammen slik som på dette bildet

Photo-0017.jpg

 

3. La en limfuge i glippen mellom platene foran også slik at det skulle holde godt, og lot det hele stå og tørke en stund.

Photo-0018.jpg

 

4. For å få en fin buet overgang i bakkant av dashen brukte jeg gaffateip (lerretsteip) og teipet slik som på bildet. Her har jeg hørt om bruk av stretchlaken og andre metoder så det er bare å bruke fantasien. Teipen fungerte fint for meg iallefall :)

Photo-0020.jpg

 

5. Nå har jeg en "ramme" klar for støping. Jeg brukte epoxy og herder fra svas kjemi. Like billig for epoxy hos svas som polyester andre steder og ifølge ekspertene limer epoxy bedre. Epoxyen fungerte iallefall finfint for meg. La hele dashen oppå en forhøyning og satte i gang med å støpe. 3-4 lag med epoxy og matte første runde, så herding, så litt pussing så ny runde med like mye støping. Bildet er fra første runde støp står til herding.

Photo-0021.jpg

 

6. Når alt var ferdig støpt skjærte jeg ut hull til instrumentene samt den midlertidige bunnplata. Den var der jo bare for å holde fasongen under støping. Bildet viser ferdig støp, utskjæring og litt pussing.

S5021825.jpg

 

7. Så er det klart for sparkling. Dette var første gang jeg har støpt noe som helst, så finishen på selve støpen var ikke allverden, dette kan du sikkert gjøre bedre med litt erfaring, men i mitt tilfelle måtte det sparkles ;) Her står første runde sparkel til tørk.

S5021827.jpg

 

8. Sparkling, pussing, sparkling, pussing ;) Her er resultatet så langt. Ble overraskende ok egentlig. Trenger en runde til med sparkel og puss før jeg monterer på båten, grunner og lakker :)

S5021832.jpg

 

 

Tanken er å montere det slik som på bildet under. Dashen skal støpes fast der det står nå, og område under dashen skjæres vekk så jeg kommer til fra undersiden og får montert kabler og alt der det skal stå. Ellers får du unnskylde resten av båtens heller "shabby" utseende, den er kommende vinters hobby, og vil framstå med nytt liv når sola atter en gang begynner å skinne lenge utover kveldene.

S5021935.jpg

 

 

Håper det var til noe hjelp :)

Link to post

Flott bildeserie...men bilder av ferdig produkt da???

 

Her gledet jeg meg mer og mer til å se finishen, og så stoppet du på 99%...det er jo som om kona hadde stoppet på 99% det der! :lol:

 

Krever bilde av dash`n !! :yesnod:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post

Hei Harald

 

Det går an å få kjøpt ferdige kasser, men grunnen til at jeg laget denne og var for å få det flatt nok. De kassene som man får kjøpt ble for dype for min båt. Kassa jeg laget er vel hva man vil kalle for "sprutsikker", men den er nok ikke 100% tett. Jeg har jo vinduet som beskytter.

 

Kassa har nå stått i båten i flere år, og i sommer åpnet jeg den for å se om det var fuktiget på innsiden. Det var ikke noe tegn til at det hadde vært fuktighet eller vann inne i kassa. Kassa er todelt med en pakning mellom de to delene.

 

Flere bilder:

 

close1.jpg

 

hele2.jpg

 

forfra.jpg

 

close2.jpg

Link to post

Takker for innspill.

 

Teakboks er et alternativ. Jeg har ikke fast vindskjerm, så det er nok litt mere utsatt hos meg. Når det er sagt så har jeg vel aldri opplevd sjøsprøyt der. Tror nok det hadde blitt "tett nok".

 

kofalk:

 

Så du rett og slett støpte inn Kryssfineren? Det blir ikke noe problem med fuktighet som trekker inn i treet? Nå er det jo ikke akkurat noe belastning på en sånn boks, så det gjør kanskje ikke så mye?

Link to post

Det var jo berre lækkert det der Lasse... :yesnod: Om en bruker sprayhood stort sett hele tiden så er det vel ikke så veldig utsatt der heller...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
...En metode som jeg har sett, som sikkert er den beste? er å lage en modell i kryssfiner el.l. Pusse og male den, og så lage støpeform av denne. Og så støpe selve instrumenthuset i formen igjen

 

Denne metoden gir glatt, ferdig overflate hvis formen er perfekt og du støper uten luftblærer eller andre feil. Dersom du bare skal lage ett stk, kan det være like lett å støpe utenpå en form av panelet du skal ha. Da må du pusse og sparkle overflaten før du lakkerer til slutt. Slik som kofalk.

 

Men hva trenger man? Man må vel ha noe "slippmiddel" for å hindre at formen sitter fast på modellen. Hva er dette slippmiddelet? Hva lager man selve støpeformen av? (Antar Glassfiber og polyester?) Slippmiddel må vel igjen brukes i formen før man legger Gelcoat? i formen, glassfibermatter og polyester.

 

Støpeform av kryssfiner er OK. Hvis du skal ha avstøpet ut fra kryssfineren må du lakkere og pusse overflaten nøye. Porer er ikke tillatt. For god slipp bruker du flere omganger med bonevoks og så slippmiddel, som er en vannløselig klar væske, før du legger på gelcoaten.

 

Biltema har jo litt av hvert...har de alt jeg trenger?

 

Biltema skulle ha alt du trenger til dette (er litt usikker mhp. slippmiddel)

 

Er det vanskelig?

 

Nei. Båtfolk burde kunne litt om glassfiber og plast. Dette burde være en grei øvelsesoppgave.

Når dette er sagt, vil jeg legge til at jeg ville valgt å lage det i teak, evt. med rustfritt feste som lasse.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post

Alternativ.

 

Sank sammen det du kan finne av kapp av teak.

Kjør det gjennom høvel til samme tykkelse.

Lim konsollen sammen til omtrentlig form vha epoksylim og tvinger.

Puss det pent til.

Lag ei frontplate i børsta aluminium, karbonfiber e.l.

Behandle teaken med Snappy teak Sealer.

Lett å lage og ser profft ut.

Link to post

1mm ? 3mm ?

Jeg har saget en haug lekter jeg tenkte lage ny, fin og buet rorkult av. Tok det på fusesaga, er vel omlag 1-2mm tykke fliser.

 

Noen treklosser skrudd fast til en treplate gir fasongen.

 

Blanding av lyse og mørke treslag kan bli skikkelig stilig, men da må alle lektene være eksakt like tykke. Bruker du teak slipper du overflatebehandle, furu, eik og annet MÅ lakkes el.l

 

Skal du bøye tykkere enn 5mm må du enten dampe eller varme trevirket. Har testet, utrolig hvor myk en 1" bit blir etter litt varming med varmepistol.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Flott bildeserie...men bilder av ferdig produkt da???

 

Her gledet jeg meg mer og mer til å se finishen, og så stoppet du på 99%...det er jo som om kona hadde stoppet på 99% det der! :lol:

 

Krever bilde av dash`n !! :yesnod:

 

Heheh, bilder av ferdig finish kommer:) Men dette er så langt jeg har kommet til nå. Hele interiøret og dashbordet skal lakkes sammen så jeg tar det litt etterhvert, lover å legge ut bilder når det er ferdig:)

 

 

kofalk:

 

Så du rett og slett støpte inn Kryssfineren? Det blir ikke noe problem med fuktighet som trekker inn i treet? Nå er det jo ikke akkurat noe belastning på en sånn boks, så det gjør kanskje ikke så mye?

 

Jeg støpte inn kryssfineren ja. Nå er det jo bare frontplata der selve instrumentene sitter som er igjen av fineren, og denne skal vel innstøpt i epoxy være 100% vanntett så det ser jeg ikke at skal bli noe problem, og som du sier så er det jo heller ingen nevneverdig belastning her heller så tror dette skal fungere veldig greit :)

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...