Jump to content

Spesifikasjon på givere??

Anabelle

Recommended Posts

Hei!

Har et spørsmål jeg ikke har funnet svar på i noe annet emne her.

Jeg lurer på om hvor man kan finne spesifikasjon på giverne som er montert i motoren?

Jeg tenker da på oljetrykk og vanntemperatur.

På min gamle Yanmar har jeg ingen instrumenter, men bare varsellamper og summer som skal ule ved feil. Jeg kunne absolutt tenke meg å montere et par instrumenter i tillegg, men da må jeg vite litt om giverne først.

Noen som har erfaringer med dette???

Mvh

Anabelle

MS-Anabelle III - Ramin 785 med Steyr maskin  - Hjemmehavn i Tønsberg - visitaustria.no

Først må jeg be om unnskyldning for at jeg ikke svarer direkte på spørsmålet ditt, men jeg skal gi et litt mer generelt svar.

Det finnes forskjellige typer givere, hvor noen er av den typen du har, som er beregnet for å "slå til" ved et bestemt trykk eller temperatur slik at en alarm høres.

Andre igjen gir bare et signal til et viser instrument.

Den tredje typen gir begge deler, og er å foretrekke.

Nå er jeg ikke noen ekspert på området, men forskjellige fabrikater og typer av instrumenter har sannsynlligvis forskjellige typer signal. Allikevel kan det hende at noen er "industristandard" og går om hverandre, f.eks. tankmålere gjøre ofte det (0-180ohm eller 240-33ohm).

Så er det et viktig skille, nemlig mellom givere som er to-polet (egen minusledning), og givere som forutsetter at motorblokken er "jordet" til minus på det elektriske anlegget.

I tillegg skal giveren passe i gjengene på motoren. Det finnes overganger å få kjøpt, til og med på Biltema. Du får tak i "T"-stykker også, men disse er kanskje ikke så godt egnet til kjølevann hvis giveren kommer for langt unna selve varmtvannet. Det går jo ingen vannstrøm til giveren.

Til oljetrykk derimot fungerer et "T"-stykke.

For å få kjøpt riktig(e) givere må du vite:

a) 12V / 24V

b) to-polet eller èn polet

c) Måleområdet, f.eks. 0-5 bar oljetrykk

d) Når alarm for f.eks. lavt oljetrykk eller høy temp. skal "slå til".

e) Hvilke gjenger motoren din har.

Maritim i Arendal selger både VDO og Wema, og burde være en leverandør som kan hjelpe deg.

Opplysninger om giverene finner du sannsynligvis i instruksjonsboken, og mer i verkstedmanualen. Ellers så burde Yanmar forhandleren kunne hjelpe deg.

GeirKS

Hei, et lite tips når det gjelder montering av "T-stykke" for oljetrykk;

Påse at oljetrykkgiveren er så nærme blokka som mulig! Da denne giveren er ganske stor og tung, vil vekten av den sammen med vibrasjonene på motoren sørge for at messing nippelen som er skrudd i blokka kan ryke rett av!!!!! Så sørg for så liten vektarm som mulig eller sats på syrefaste rørdeler.

Har hørt om en bil dette skjedde på og det ble ganske dyrt.....

Erik

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Hvis du har litt flaks kan du finne litt info på selve giveren. Hvis det f.eks er VDO givere som sitter der så er disse merket med noen tall, sjekk dette.

Det kan f.eks. stå 2/92 som betyr at giveren er produsert i februar 1992...så til det som er interresant...

Hvis det f.eks. står 802/1/1 er dette delenummeret på giveren. Nummeret forteller hvilken type giver det er, hvilket måleområde den har og hvilke gjenger det er.

mvh

Lars-Inge

mvh

Lars-Inge

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...