Sydvesten Startet 15.Oktober.2006 Del på Facebook Startet 15.Oktober.2006 (redigert) Sakset dette fra Bavariaklubben sine sider Tok idag opp vår 2006 mod B37 som ble behandlet innendørs med 4 strøk VC tar2 og 2 strøk VC 17 ekstra i mai måned. Etter mye vurdering fram og tilbake og søk på nettet mm så valgte vi produkter fra International da vi skulle bunnbehandle båten første gang. Det synet som dukket opp av vannet idag har jeg ikke sett maken til på mine mer enn 20 år som båteier.Båten hadde grodd med lag som var mer enn 10 cm tykke og muntre personer i havna antydet at vi måtte ha fått statstøtte til blåskjelloppdrett. Vi måtte bruke spade for å fjerne de tykkeste lagene. Men det rare var at på deler av skroget var det ingen tegn til groe i det hele tatt, men 80 % av skroget hadde groe i større eller mindre grad. Jeg skal ikke påstå noe om årsaken til dette, men det hadde vært greit å høre om andre har samme erfaring med disse bunnstoffene. Jeg kommer også til å ta kontakt med Internasjonal over helga. Trodde international sine produkter var gode jeg.... Redigert 15.Oktober.2006 av sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Mini Svart 15.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2006 (redigert) Jeg har brukt VC 17 M i mange år og jeg har aldri hatt noe groe med dette. Derfor vil jeg vel anta at det har skjedd noe med påføringen av stoffet. Kanskje har utrøringen vært dårlig, men for all del. Send meg en IM så skal du få kontakt informasjon, slik at du kommer til rett person. Forøvrig, hvilken farge er det på bunnstoffet, sort, hvitt eller orange? Redigert 15.Oktober.2006 av mini (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Blue Sky Svart 15.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2006 Har benyttet VC17 i flere sesonger og er stort sett fornøyd. På seilbåter jeg har hatt tidligere benyttet jeg sort VC17, og ved en anledning tok jeg ikke opp båten før i romjula, og ikke tegn til groe, helt strøkent. Men i år, på båten til min fetter som også har VC17 sort, hadde det grodd rimelig bra i vannlinjen. Av diverse årsaker har ikke båten vært i bruk på over et par måneder, så dette hjelper jo også på. Groen var grei å gjerne med hytrykkspyler, heldigvis... Ellers så har jeg VC17 hvit på motorbåten, har sett noe mer groe her en hva jeg var vandt til med den sorte, men ikke plagsomt mye, noen rur her og der. Har inntrykk at det har grodd mer en vanlig i sommer, noe også havnesjefen som tar seg av opptak av alle båtene i havna jeg har båten kunne bekrefte. Sitér dette innlegget Link to post
ulysses Svart 15.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2006 Det var et problem med de første batchene av hvit og orange VC17, som gjorde at de virksomme stoffene ble liggende igjen på bunnen av boksen. Det er interessant å høre hvilke farge det er snakk om. Jeg har selv prøvd hvit i år, men aner ikke hvordan båten ser ut under. Erfaringene med sort VC17 har bare vært gode tidligere. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 15.Oktober.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Oktober.2006 (redigert) Fargen har jeg ikke peiling på, det stod det ikke noe om... men om godsakene ble liggende igjen i boksen som du sier... men er det normalt at man riseter og rører om i boksen før man stoffer da.... hos meg er dette i allefall normal prosedyre før jeg tar noe som helst ut av en boks.... Da skjønner jeg ikke at godsakene blir liggende igjen i bunnen av boksen Redigert 15.Oktober.2006 av sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
SveinHa Svart 15.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2006 Enkelte bunnstoff, husker ikke i farten hvilke, skal ikke bare omrøres før bruk men også underveis... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
Mini Svart 16.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2006 Fargen har jeg ikke peiling på, det stod det ikke noe om... Noe stoff er vel igjen på båten? Hvilken farge er det? Etter å hatt VC17M på tre forskjellige båter og alltid vært fornøyd så interresserer dette meg. Jeg ble "advart" mot VC17m hvit farge, fordi dette stoffet trenger flere påføringer første gangen. Jeg ser frem til å høre hva som har gått galt på båten din Sydvesten. Vær så snill hold oss orientert. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 16.Oktober.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Oktober.2006 (redigert) Nå er dette ikke min båt, som det står i innlegget så sakset jeg det fra Bavariaforumet... Min båt ser meget bra ut sålangt, men jeg vet ikke hvilket stoff jeg har.. Lagt til: sjekket Bavariaklubben igjen.. Dette gjelder den hvite fargen Redigert 16.Oktober.2006 av sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Mini Svart 16.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2006 (redigert) Sorry, neste gang skal jeg også lese første linje. Feilen i dette tilfellet gjeldert fargen og det har International vært klare på at den hvite fargen skal ha dobbelts så mange strøk første gang, som det gamle sorte. Så her er nok feilen at noen har skullet spare penger. Redigert 16.Oktober.2006 av mini (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
tool Svart 16.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2006 Bruker kobberfarget VC 17 både på seilbåt og skjærgårdsjeepen. Aldri hatt groer. Jeg rører omhyggelig og passer på at det ikke er for varmt i været når jeg stoffer. Løsningsmiddelet er så flyktig at det fordamper veldig fort ved vanlig sommertemp. Jeg har også fått beskrevet problem med hvit VC 17, hvor full nedsliping ble nødvendig. Leverandøren stillte etter sigende opp og tok på seg ansvaret. Tror at det som nevnt tidligere dreide seg om en feilproduksjon. Det er ellers ikke helt uvanlig at et bunnstoff kan fungere utmerket i ett område, og annerledes i et annet. Tror det mange ganger kan være smart å sjekke litt hva naboene bruker hvis man ikke selv har erfaring med et produkt. VC 17 bygger veldig lite og lar seg enkelt våtslipe, for den som er opptatt av å få en jevn bunn, før nytt strøk påføres. Sitér dette innlegget Link to post
Nefertiti Svart 18.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2006 To sesonger med hvit VC17 på Expressen jeg tidvis er mannskap på. Jeg tok båten opp i fjor høst, og sto for spylingen. Litt mere grodd enn min egen med blå Hempels Mille, men i grunnen ubetydelig. (Mest slim, litt tuster nederst på kjølen) Den er på andre sesongen nå med samme, ligger på sjøen enda, men den seiler nå like fort som de andre Expressene her, så tror ikke den er spesielt grodd i år heller. (Ingenting synes). Riktignok har den blitt "kostet" litt, siden den er en regattabåt. Men jeg vil på ingen måte si det er spesielt dårlig, og ikke dårligere enn hvitt bunnstoff av selvpolerende type (vet ikke hvilken), som det ble byttet fra. Velger å tro at "spesielle" omstendigheter sto bak den beskrevne hendelsen. Ting skjer. Hørte i sommer om en båt som brukte eksakt samme stoff som nabobåten, og påført på samme tid. Den ene ble altså nedgrodd på kort tid, og måtte altså opp for å fjerne 10 cm klumper med "et eller annet"...den andre helt fin... Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 18.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2006 Det har jo vært en knallsommer også, i alle fall her vest, og da er det vel logisk at det gror bedre. Men det er godt å vite om slike tilfeller/spesielle forhold ved bunstoffet. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Slagskibet Svart 18.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2006 Aldri noengang har båten vært grodd mindre enn i år. Var ikke slim på den engang. 7 rur på propellen,litt blåskjell på invalidepjopellen og det var alt. Det er første gang jeg kan huske uten høytrykksvasking,i år ble det kun spyling med hageslangen. Sitér dette innlegget Link to post
Nefertiti Svart 18.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2006 Har båten vært på vannet? Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 18.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2006 Aldri noengang har båten vært grodd mindre enn i år.For min del er det motsatt, da jeg tok opp båten for årlig vedlikehold på forsommeren har jeg aldri sett mer groe noen gang. Alt fra rur og grønske til stortare... Jeg har aldri sett maken Da hadde båten vært på sjøen og jevnlig brukt i ca 18 mnd. siden sist bunnsmøring. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
Xlnt Svart 20.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2006 Kjøpte billigste bunnstoff, Biltema blå, og ingen groe i det hele tatt, derimot der det ikke var smurt på noe, som for eksempel på trimflaps sylindrene var det tykke lag med skjell og groe. Ikke alltid det er det dyreste som er det beste. -Knut Sitér dette innlegget 00 Glastron SX225 Jeanneau so 42 ds Bavaria 44 Vision Jeanneau 50 DS Link to post
ulysses Svart 21.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2006 Ikke alltid det er det dyreste som er det beste. Nå er vel ikke VC17 noe man kjøper fordi det er det mest effektive mot groe. Derimot har det en del egenskaper mange regattaseilere verdsetter høyt, som lav skikttykkelse, slipbarhet og veldig glatt overflate. Mot groing er vel selvpolerende mer effektivt, men det gir ikke et spesielt raskt undervannsskrog. Sitér dette innlegget Link to post
Fanafjord Svart 21.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2006 Tok 14 foteren min opp idag - Ikke groing i det hele tatt (untatt badestige - som ikke var malt). Brukte Biltema blå og er skikkelig fornøyd. Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
eysteind Svart 21.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2006 samme med min 2.båt (17 fot). Har ligget ute i 2 år uten bruk(max 5 turer) med biltema bunnstoff. Null groe, kun litt skit i vannlinjen... Sitér dette innlegget Link to post
Careka Svart 21.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2006 Careka er nå på land etter 28mnd i sjøen, og der var bare litt hvite rur som begynnte og gro på propellen, + en liten klase med blåskjell helt nede på kjølen.(størrelse med en knyttneve) Ellers var båten ren. Min har Seajet 033 Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Slagskibet Svart 21.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2006 Jeg bruker også Seajet,men nummeret husker jeg ikke. Kranbilføreren påstår at båtene er renere i bunnen i år enn det som er vanlig etter sesong slutt. Sitér dette innlegget Link to post
gimi Svart 21.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2006 etter det ekspertisen sier så gror det typisk mindre til varmere det blir i sjøen (sannsynligvis det samme dersom det blir veldig kaldt også) - de som avler fisk langs kysten erfarer jo med en gang at laksen ikke vokser lenger når tempen kommer over 20 grader. Sitér dette innlegget Link to post
MortenK Svart 21.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2006 Jeg pusset ned skroget i våres helt ned til gelcoat og påførte 3-4 lag med TAR 2 og 2 strøk sort VC17. Ved opptak forrige lørdag var det ikke noe groe i det hele tatt, bortsett fra på propellen. Båten ligger i Asker. Jeg må si meg veldig fornøyd med VC17 systemet. Sitér dette innlegget s/y "Arnegrut", Asker Link to post
Slagskibet Svart 21.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2006 Det der tror jeg ikke kan stemme gimi. Det gror som pokker i tropene ihvertfall når en ligger stille. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 26.Oktober.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Oktober.2006 Diskusjonene på Bavaria forumet har gått videre og International har vært inne og kommentert litt i saken.. Har fjernet signaturen til skrobenten fra international siden jeg har kopiert dette fra Bavariaklubben, men de som har interesse finner alt her... I utgangspunktet er det to årsaker til begroing på sort VC 17, det ene er at anbefalt påføringsmetode ikke er fulgt og det andre er at antall anbefalte strøk ikke er fulgt. Av det store antallet som bruker sort VC17 må det sies at det tilnærmet ikke forkommer begroing for disse brukerene. En ny båt skal avfettes med International Supercleaner, mattslipes med 220-240 papir, skylles ren og tørke før den påføres 5 strøk med International VC Tar2 for å oppnå en fullverdig beskyttelse både mot Osmose og mot vanninntregning generelt som kan øke vekten på en båt med opptil flere hundre kilo. Etter dette påføres 3 lag med sort International VC 17m ekstra for å oppnå ønsket effekt (ved bruk av hvit anbefales ytterligere et strøk ). Grunnen til at det skal 3 strøk på en ny båt er at det første laget med VC 17 går med til å oppnå den vulkaniserende effekten med underliggende primer. Det er kun VC17 som har denne evnen til å reagere slik med VC Tar2 slik at den delvis løser opp noe av primeren for å oppnå en vulkaniseringseffekt. 2 strøk VC 17m ekstra er altså ikke å anse som fullverdig behandling på en nyprimet båt. En båt med VC 17m ekstra som underlag anbefales 2 strøk ( hvit 3 strøk )ved neste sesong. Med 2 strøk VC 17m ekstra den første sesongen har man ikke bygget opp en tykkelse på mer enn ca 20 micron, mens man med andre merker bunnstoff bygger en tykkelse på hele 40-70 micron PR. STRØK. I løpet av en sesong har man da alltså en tykkelse på ca 100 micron ved 2 strøk, tar man og ganger disse forskjellene opp med antall sesonger blir differansen selvfølgelig ennå større. Mvh XXXX fra International. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.