Jump to content

Vurderer å kjøpe seilbåt

Guest fred

Recommended Posts

Jeg har lenge vurdert å selge min motorbåt til fordel for seilbåt. Har stort sett alltid vært på sjøen, men kun i mindre daycruisere. Jeg har ingen erfaring med seilbåt, men har alltid vært fasinert av å kunne bevege meg fremover uten motorstøy. Jeg har lest endel om forskjellig båttyper. Har båførerbevis og kan tenke meg å delta på seilerkurs.

Ønsker derfor info om båttyper som kan være aktuelle for en "grønn" mann som meg, og tips mht. båtstørrelse, utstyr, seilegenskaper, motorinstallsjon etc. Er avhengig av en båt som jeg kan seile alene. I utgangspunktet ønsker jeg en båt som ikke er altfor stor, men som 2-3 personer kan bebo over en helg/ferie. Prisklasse mindre enn kr 100.000,-.

Båttyper som jeg har vurder: Firling 24, Dehler 22/25, Columbie 22, Maxi 77 og forskjellige typer Albin.

Nå kjenner jeg ikke alle båttypene du nevner, men Maxi 77, H-båt og IF er kjente båter som både burde være greie å kjøpe og å selge igjen.

Båtstørrelse på 27 fot er ganske ideelt for lommebok, båtplass, aleneseiling og weekendturer med mannskap (IMHO).

Hvis du kjøper en gammel båt med innenbordsmotor, er disse dyre både å reparere og bytte ut. Naturligvis er det ikke noe i veien for å ha en med innenbordsmotor, men jeg ville ikke betalt noe særlig ekstra hvis valget stod mellom en med påhenger og en med gammel innenborder.

Eneste fordelen jeg ser i farten er bedre lading (og noe bedre fremdrift), men det finnes jo både solcellepaneler og vindgeneratorer å få kjøpt.

Invester heller i gode seil, det er jo tross alt en seilbåt!

Til slutt vil jeg nevne at det kan være lurt å sitte igjen med en slant til utstyr, reparasjoner og oppgraderinger - så ikke bruk ALLE pengene på selve kjøpet.

Av utstyr trenger du egentlig ikke rart; alt er et spørsmål om komfort. Et eller annet slags varmeapparat er sterkt ønskelig, og muligheter til å lage mat bør man ha.

Basisutstyr:

Kart (evt. + parallellforskyver, passer)

Kompass

Kikkert

I tillegg sikkerhetsutstyr;

skikkelig dregg med kjetting + langt tau

nødraketter

koniske treplugger

verktøy

reserve drivstoff (evt. også filter)

"godt vedlikeholdt båt"

sikkerhetsline (så du holder deg ombord)

mulighet for å komme ombord igjen, badestige, trinn, e.l.

Kjekt å ha:

GPS

Autopilot

Hvis du er usikker på om seiling er noe for deg, så kan du ta kontakt med din lokale seilforening - du får sikkert være med på en tur eller klubbregatta. Der kan du kanskje også få hjelp til å titte på båten. Hvor i landet bor du?

GeirKS

Mye fornuftig sagt ovenfor her.

Her er hva jeg svarte en som stilte samme spørsmålet et annet sted,

Å råde noen til å kjøpe en bestemt båt blir noe teit, men noen synspunkter må være tillatt.

Små motorseilere og snekker med mast har ikke noe for seg. Nytteløse å krysse med og gir ingen seilglede. De er hverken fugl eller fisk.

Begge båtene du nevner er bra båter. Vega'en er bygd som en stridsvogn, bare se hva gjengen i "Berserk" utsetter den for. Men, den seiler litt dårlig og er litt trang. Maxi 84 er en bra båt. Punktum. Som begynnerbåt er det også annet å velge i, slike som IF, Maxi 77, Alo 26, Accent og andre. Alle bra båter.

Jeg synes du bør legge noen kriterier i bunnen før du velger. For det første, båten skal ha innenbords diesel. Det er så mye lettere å manøvrere i havn, og den driver mye bedre i litt sjø. Skulle du komme opp i en situasjon hvor du skulle få dårlig vær, og du av hensyn til deg selv eller andre velger å gå for motor, kommer du ikke av flekken med påhenger. Med innenbords diesel har du en havgående motorbåt. Du kan begynne seilkarrieren din med å reise på tur for motor, for derved å begynne å eksperimentere med et seil av gangen inntil du behersker det. Og, den dieselen skal være fra Volvo eller Yanmar. Styr unna f.eks BMW.

For det andre, båten skal ha rulleforstag. Du kan reve og berge forseilet fra sittebrønnen uten å måtte gå på dekk. Viktig dersom du seiler alene eller dersom det blåser opp. Rulleforstag gjør det så mye lettere i trange farvann. Istedetfor å krysse opp et sund, teiter du bare storseilet i senter, ruller in forseilet og kjører opp for motor. Utvis litt aktsomhet her. Du vil i løpet av sesongen møte et par-tre motorbåter som styrer de merkeligste kurser for å komme inn fra styrbord på en seilbåt med støtteseil og motoren igang. Men 99 % av de man møter gjør ikke slik.

Konkret båt, igjen vanskelig, men jeg tror faktisk jeg hadde sett meg om etter en Accent. Velseilende båt. Jeg tror faktisk den vant VM for kvarttonnere en gang i tiden.

Store Norske Kullseilingskompani.

Vega'en er bygd som en stridsvogn, bare se hva gjengen i "Berserk" utsetter den for. Men, den seiler litt dårlig ....

....... Velseilende båt. Jeg tror faktisk den vant VM for kvarttonnere en gang i tiden.

....hmmm.... *seiler litt dårlig* eller *velseilende båt*. For meg er dette subjektive uttrykk, hva legger du i dette?

Enkelte relaterer disse begrepene til eks. fart, andre legger kanskje mere vekt på komfort, fin å seile langt med på tur, enkel å håntere.

Mange vil jo velge båter som hverken du eller jeg vil tenke oss, men det kan være et godt valg for den det gjelder, fordi han er bevisst hva han vil ha og hvorfor!

Så derfor: Bør vi ikke heller bruke andre ord som er mere entydige når vi beskriver en båts egenskaper? :smiley:

Greit, jeg overlater til ekspertene å svare heretter.

:smiley:  Du vet vel best hva du mener om forskjellige båter. Det er fint om du forteller om det her på baatplassen.no.

Tror jeg kan ha formulert meg dårlig. Jeg burde kanskje heller spurt deg hva du mener med *velseilende* og *seiler litt dårlig*.

Kanskje mener vi det samme om en bestemt båt, kanskje har vi forskjellig oppfatning. Slik eller sånn, det gjør vel ingen ting? :wink:

Mye fornuftig sagt ovenfor her.

Her er hva jeg svarte en som stilte samme spørsmålet et annet sted,

Å råde noen til å kjøpe en bestemt båt blir noe teit, men noen synspunkter må være tillatt.

Små motorseilere og snekker med mast har ikke noe for seg. Nytteløse å krysse med og gir ingen seilglede. De er hverken fugl eller fisk.

Begge båtene du nevner er bra båter. Vega'en er bygd som en stridsvogn, bare se hva gjengen i "Berserk" utsetter den for. Men, den seiler litt dårlig og er litt trang. Maxi 84 er en bra båt. Punktum. Som begynnerbåt er det også annet å velge i, slike som IF, Maxi 77, Alo 26, Accent og andre. Alle bra båter.

Jeg synes du bør legge noen kriterier i bunnen før du velger. For det første, båten skal ha innenbords diesel. Det er så mye lettere å manøvrere i havn, og den driver mye bedre i litt sjø. Skulle du komme opp i en situasjon hvor du skulle få dårlig vær, og du av hensyn til deg selv eller andre velger å gå for motor, kommer du ikke av flekken med påhenger. Med innenbords diesel har du en havgående motorbåt. Du kan begynne seilkarrieren din med å reise på tur for motor, for derved å begynne å eksperimentere med et seil av gangen inntil du behersker det. Og, den dieselen skal være fra Volvo eller Yanmar. Styr unna f.eks BMW.

For det andre, båten skal ha rulleforstag. Du kan reve og berge forseilet fra sittebrønnen uten å måtte gå på dekk. Viktig dersom du seiler alene eller dersom det blåser opp. Rulleforstag gjør det så mye lettere i trange farvann. Istedetfor å krysse opp et sund, teiter du bare storseilet i senter, ruller in forseilet og kjører opp for motor. Utvis litt aktsomhet her. Du vil i løpet av sesongen møte et par-tre motorbåter som styrer de merkeligste kurser for å komme inn fra styrbord på en seilbåt med støtteseil og motoren igang. Men 99 % av de man møter gjør ikke slik.

Konkret båt, igjen vanskelig, men jeg tror faktisk jeg hadde sett meg om etter en Accent. Velseilende båt. Jeg tror faktisk den vant VM for kvarttonnere en gang i tiden.

kan du begrunne hvorfor du mener man skal styre unna bmw?Nesten samtlige jeg har snakket med som har denne motoren har ikke noe å klage på...

Synes nesten det er bare folk som ikke har denne motoren som klager på den...

Min går ivertfall som ei klokke......... :smiley:

Jeg synes du bør legge noen kriterier i bunnen før du velger. For det første, båten skal ha innenbords diesel. Det er så mye lettere å manøvrere i havn, og den driver mye bedre i litt sjø.

Greit nok, men vær klar over at f.eks. en propellmutter til VP seildrev koster 350,- kr, osv....?

Smaker det, så koster det!

Selv har jeg innebords diesel, MD21A, og betaler for det. :smiley:

GeirKS

Innenbords diesel er klart å foretrekke, men med et begrenset budsjett vill jeg heller hatt en med bra påhenger framfor en gammel diesel som synger på siste verset. Ellers tror jeg at man må ta seg tid til å reise rundt for å se på det forsjellige båtene man tror man kunne tenkte seg. Første regel er at man føler litt trivsel når man kommer ombord.

Det blir nevnt at du kan kjøpe båt med innenbordsmotor så har du en båt til bruk på havet.

Skal man bla. bruke båten til havseilas så tror jeg de fleste vil fraråde kjøp av båt til 100000.

Litt avhengig av hva du ønsker så kan Albin Express være et svært godt alternativ.

Selv erfarne seilere som har hatt større båter synes det er kjekt å seile ekspress. (spesielt pga. regattamiljøet)

Generelt godt miljø for Express i Norge og Sverige.

Expresser selges ofte for litt i overkant av 100000 men kanskje du er heldig å finne en fin under 100000 nå på høsten.

Uansett hvilken båt man velger så kan det være spesielt greit for uerfarene at man vet at noen i distriktet har samme type båt. (om du ikke stoler på at oss på Baatplassen skal kunne hjelpe deg med eventuelle problemer som dukker opp da)

Hvilken type seilbåt en skal kjøpe er helt avhengig av hva man skal bruke den til. Hvis det er kun tur, og hvor seilegenskaper(høyde og fart) ikke betyr noe, er utvalget meget stort.

Hvis jeg var grønn som seiler og i tvil, ville jeg startet med seilkurs som mange seilforeninger holder. Der ville jeg også få mange tips om båttyper.  Etter mitt syn er det veldig avgjørende om du skal seile regatta eller ikke. Selv om du ikke vil ha en båt til regattabruk, vil jeg anbefale deg å seile regatta som mannskap med andre.  Ved å seile regatta lærer du seiling på en mye raskere og bedre måte enn bare å lese teori samt prøve /feile på egen hånd.

Til slutt et par personlige båttips: Flotte båter til fjordseiling som gir masse seilglede: X-båter , H-Båt, Xpress. Alle med påhengsmotor og til under 100.000. Fenix er en flott allroundbåt med dieselmotor som er ypperlig til regatta, helgeturer med venner og familie, og også ferie. Dessverre er prisen rundt 200.000.

For  en nybegynner er det viktig å kjøpe en kurant båt som er lett å selge, hvis en finner ut at dette ikke var riktig båt.

Velkommen som seiler ! Seiling er fantastisk, særlig regatta !!

Hvilken type seilbåt en skal kjøpe er helt avhengig av hva man skal bruke den til. Hvis det er kun tur, og hvor seilegenskaper(høyde og fart) ikke betyr noe, er utvalget meget stort...

Jeg vil snu litt på dette: Hvis det er kun regatta du vil seile, er enkelte båter mer typisk egnet for dette. Du gir da kanskje avkall på en del fordeler som mere typiske turbåter har.

På den annen side: Mere typiske turbåter kan også være svært morsomme å seile regatta med. De er ikke så sofistikerte i sine trimmemuligheter som en typisk regattabåt. En familie som av og til vil seile regatta kan ha stor glede av en slik båt, samtidig som kvalitetene som en turbåt har er på plass.

Et eksempel på en slik båt kan være Hallberg Rassy 26. :smiley:

Jeg vet ikke helt hvilke råd han som spurte fikk, men at jeg kanskje manglet noe i egenskap av rådgiver, fikk han vite.

La meg prøve å gjøre bot en siste gang.

Jeg har alldeles ingenting i mot Vega. Skulle bare mangle. Bare det antallet eksemplarer den er bygd i, 3400, taler for seg. Den var en sensasjon når den kom i 1966.

For å være presis når det gjelder seilegenskaper, den krysser noe dårlig. Har det med å drive på hård kryss. Skyldes liten kjølvekt og lite dypgående. For mer uttømmende info, les test av Vega som det linkes til på sailguide.com. En som er ny med seilbåt kan vel også finne Vega'en vrien å manøvrere i havn. Den er langkjølet og har propellen montert over og bak roret. Ellers så taler vel LYStall 1.0 for seg selv på en så gammel og liten båt.

Så til BMW'en. Jeg har aldri hørt om noen som har satt en D190 i en Maxi 77 e.l, og gudskjelov for det. Det jeg refererte til var den lille ensylindrede BMW'en som ble satt i en del båter på 80-tallet.

Jeg hevder fortsatt at begynnerbåten har mastheadrig, rulleforstag og innenbords diesel. Jeg har selv hatt en slik, og vet hvor enkelt seiling kan være. Nå har jeg en båt med brøkdelsrig og lensetakler, og det fordrer en del mer arbeid.( Jeg nevnte Accent tidligere og ja, jeg vet at tidlige Accenter har brøkdelsrig).

X-båter, Express er bra. Det er bare det at jeg ville ikke anbefale en som ikke har seilt før å dra på tur med familien i en F.eks en Banner 28. Da tror jeg seilkarrieren hadde blitt kort.

Store Norske Kullseilingskompani.

Hej Fred !

Som du ser ovan er diskusjonen  i full sving vad som er en bra nybörjar-segelbåt.............

Din fråga er ungefer som,  vilken bil skall jag kjöpe......................

Om du satt 100' som  'limit då faller Balladen o Maxi 84an bort direkt!

Veldi fina o bra båtar båda två, som jag tror du skulle vara nöjd med !

( O skulle du mot förmodan finne någon sådan under 100', så skall du nog vara extra försiktig!  :seeya:)

Jag skuller rekommendera dig att köpa en 'känd' båttyp i det tilfelle du ikke

skulle gilla det her med segling, o vilja sälja den igen, nu er ju den risken mikroskopisk,

för att ikke säga rent obefintlig!   :wink:

Maxi 77, jättebra båt (min värdering! :smiley:) Tror ikke du kan finne mer segelbåt

för pengarna, her nere i Göteborgstrakten ligger dessa runt 60' SEK fullt utrustade

med tampar o fendrar o ibland dubbla set segel o en utombordare på 6-8hk !

Full ståhöjd vid pentryt, om du väljer årmodell '75 eller nyare!

Finns även med inombordare både bensin o diesel kostar då ca 10-15' mer!

(liten nackdel dock om du blir riktigt 'biten' o vill kappsegla då skall man ikke ha en 77a

med inombordare!)

Albin har gjort många bra båtar..........

Vegan,   otroligt stark båt, har seglat jorden runt långt innan Berserk-gänget fikk

upp ögonen för denna båtttypen.

Stabil båt med bra inombordare. Backar bedrövligt dåligt, som någon skrev her, det

finns en del som konverterat sina Vegor o hengt på ett Maxi 68-roder bak, för att

bli kvitt denna defekten!

Vegan är förmodligen det 'minsta klivet' om man skall byta från motor- till segel-båt!

(Nu får jag väl sikkert något påhopp från någon inbiten  vega-seglare :wink:)

Andra bra båtar

Mariholms IF-båt  (internationell folkbåt)

Marieholm 26

H-båt

Någon skrev om Albin Express, då börjar du mer närma dig kappsegling, den skulle

jag undvika likaså Maxi Racer eller J-24...............det er för mycket kappseglingsbåt!

Undvik oxo motorseglare, iallafall mastförsedda motorbåtar! (utan att nämna några

namn!)   Dessa seglar igentligen bara på undanvind...............(o då driver all skit!  :lol:)

Det finns vel kansje någon motorseglare som seglar hyfsat og som er en kombinasjon

Winga 78, men den får du ikke under 100'

S/Y Gunga Din

Så til BMW'en. Jeg har aldri hørt om noen som har satt en D190 i en Maxi 77 e.l, og gudskjelov for det. Det jeg refererte til var den lille ensylindrede BMW'en som ble satt i en del båter på 80-tallet.

Er også fullstendig klar over at man ikke setter en d190 i en seilbåt,men når du skreiv bmw trodde jeg du mente generelt alle sammen.

Vurderer også bytte til seilbåt. I mitt tilfelle blir det nok en liten ”egoseiler” familien nekter blankt på overgangen til seilbåt. :smiley: Følger diskusjonen i denne tråden med stor interesse, men kan dere forklare en som knapt har vert om bord i en seilbåt diverse utrykk for eks : forskjellen på X- båter, H-båter og Ypress :seeya:

Vurderer også bytte til seilbåt. I mitt tilfelle blir det nok en liten ”egoseiler” familien nekter blankt på overgangen til seilbåt. :smiley: Følger diskusjonen i denne tråden med stor interesse, men kan dere forklare en som knapt har vert om bord i en seilbåt diverse utrykk for eks : forskjellen på X- båter, H-båter og Ypress :seeya:

Eg stiller gjerne opp som betalt konsulent.  Stikk innom på ein drøs når det passer.  Eg tar og oppdrag som motivator for kaptein og matrosar.

Betaling:  Nye lyspærer og kaffi ein gong i året, betaling skal skje i midten av oktober.   :wink:

Eg stiller gjerne opp som betalt konsulent.  Stikk innom på ein drøs når det passer.  Eg tar og oppdrag som motivator for kaptein og matrosar.

Betaling:  Nye lyspærer og kaffi ein gong i året, betaling skal skje i midten av oktober.   :lol:

Etter 3 år på skolebenken sammen  :crazy:er det vel nok med en gang i året :lol: :lol: :lol: :lol:

mitt forslag til Ballad falt igjennom grunnet pris...

Ballader til 100K finnes neppe. I så fall er de vel ikke noe å ha.

Hva med en ÅLØ-Mikkel 26 eller BAKKE 26. Disse får man vel til ca 100K. Ellers er jeg enig med Gunga, MAXI 77 er MASSE båt for pengene. Kurrante ( i tillfelle 3-foter`n) er de også  :lol:

Suzuki

No boat needed..

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...