Per Arve Svart 21.Oktober.2003 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2003 Hei. Den fineste tiden er ofte den tiden man leter etter båt. Tipper du har sett deg ut noen kandidater allerede. Vil du ha ren seilglede bør du vurdere forslaget fra ham som nevnte Albin Xpress. Lykke til, Fred ! Sitér dette innlegget Link to post
jm Svart 21.Oktober.2003 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2003 Du nevner seilbåter til under 100000. Jeg hadde for noen år siden en Firling 24. Dette er båter du får fra 30000 til 50000. Det er egen brønn ala passbåter for påhengsmotor. På Firlingen er det selvslående fokk, som fungertet meget godt og gjorde det lett når man skulle slå. En trivelig båt. Eneste minus var lav kabinhøyde (ca. 140cm). Men ellers har den stor cockpit, og er rommelig inni. Trivelig og lettseilt. I dag har jeg en Tur 80. Dette er en båt lik Albin Vega, med samme konstruktør. Langkjølet, og meget god i sjøen. Lystall 0,99. Dette er turseiler som vi har hatt stor glede av. Prisene ligger som regel under 100000 med dieselmotor. Anbefales. Sjekk hjemmeside: http://go.to/turkryssare. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 21.Oktober.2003 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2003 Du nevner seilbåter til under 100000. Jeg hadde for noen år siden en Firling 24. Dette er båter du får fra 30000 til 50000. Det er egen brønn ala passbåter for påhengsmotor. På Firlingen er det selvslående fokk, som fungertet meget godt og gjorde det lett når man skulle slå. En trivelig båt. Eneste minus var lav kabinhøyde (ca. 140cm). Men ellers har den stor cockpit, og er rommelig inni. Trivelig og lettseilt. I dag har jeg en Tur 80. Dette er en båt lik Albin Vega, med samme konstruktør. Langkjølet, og meget god i sjøen. Lystall 0,99. Dette er turseiler som vi har hatt stor glede av. Prisene ligger som regel under 100000 med dieselmotor. Anbefales. Sjekk hjemmeside: http://go.to/turkryssare. Lykke til. Bra JM ! Glömde o nämna dessa båtar TUR 80 o 84 o för den delen även, Nord 80 Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Sebaldus Svart 21.Oktober.2003 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2003 Jeg har en Columbie 66. Du finner litt mer info om denne i erfaringsdatabasen og i tidligere tråder på forumet. Si bare i fra hvis du lurer på noe mer. Men er budsjettet ditt 100 000 kroner ville jeg nok sett på en større båt. Finnes veldig mye flott båt i den prisklassen. Har selv erfaring med Alo-Mikkel 26 som er en nydelig båt. Pass bare på at innredningsarbeidet er pent gjort og at motoren er ok. Hovedproblemet med båter i prisklassen din (vår) er jo at motoren i mange tilfeller er gammel og saltvannskjølt og at ny koster mer enn båten. Derfor valgte jeg påhenger på columbien men skal du seile noe seriøst langs kysten må det etter min mening innenbords til. Lykke til i alle fall! Masse båt for pengene til 100 000! Sitér dette innlegget Link to post
Krapyl Svart 21.Oktober.2003 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2003 Enig med Guru'en. AM 26 er en herlig liten turseilbåt. Et par tips angående den. Let etter en "Mark II" versjon. Det er større høyde i hytta, og den har skyveluke. Det får ikke hjelpe at hytta er høyere på styrbordsida enn på babordsida. Videre, sjekk at det er 1200 kg kjøl på den, og ikke 750. Da blir den for veik. Sjekk også at mastestøtta er oppgradert. Det originale 50 mm. aluminiumsrøret er ikke sterkt nok og kan komprimere ved hard seilas. Siste punktet er roret. Sjekk at det er skummet helt opp. Det er bygd av syrefast som en flyvinge, og kan bøye seg hvis det ikke er skummet skikkelig. Nå begynte det fa------ meg å snø. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
Allan E Svart 21.Oktober.2003 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2003 Det er ingen dum tanke du har kommet med der Fred. Vi kjøpte en 32 fots stål seilbåt uten at vi hadde vært oppi en slik før i det hele tatt. Vi kjøpte den første som vi var å kikket på men jeg ser i ettertid at litt undersøkelser på forhånd hadde vært lurt. Vi angrer ikke i det hele tatt, det er nydelig å la seila stå oppe, komme seg frem uten at en hører noen ting. Sitér dette innlegget Link to post
Seilinor Svart 21.Oktober.2003 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2003 Det er nå minus 10 i båthavna og 10 cm snø på dekk. Inne i båten er det heldigvis enda varmegrader (uten el. varme). Jeg har en sterk mistanke om at det er få regattaseilere å finne på dette forum. Derfor er fortsatt min sterke anbefaling å ta kontakt med den lokale seilforening hvor du sikkert får gode råd fra flere regattaseilere. Personlig seiler jeg nå min 3. seilbåt - alle velseilende turbåter som brukes til helgeturer, ferieturer, og ikke minst til de fleste tirsdagsregattaene. Jeg har hatt den gleden å få seile noen få regattaer som et av 10 mannskap på en reinspikka regattabåt på 40 fot og med Lys tall på 1,40. Og jeg må innrømme at det er et sinnsykt deilig når en bare drar i fra resten av feltet og 10 grader høyere enn nr. 2. Etter at kaffe og vafler er fortært på klubbhuset, kjemper fortsatt "Berserkene" med økende stilla og motstrøm. Min første seilbåt var en 28 fot Fenix, som vi hadde i 7 år. En meget bra kombibåt, hyggelig til turer, og seiler bra i regatta. Denne kan anbefales til de fleste formål. Men skal du seile sammen med Berserk til Svalbard, så er en Vega eller Maxi 77 to av flere solide og stive båten i den rimelige prisklassen. Skal du bare seile regatta, så titt på Banner 28, Albin Express, X-79 etc. H-båt er en snill båt som også egner seg til regatta og turer for begynnere. Alle disse har påhengsmotor, og er derfor enkel og rimelig i innkjøp og vedlikehold. Stort sett får man det man betaler for. Sitér dette innlegget Link to post
Barsk IV Svart 21.Oktober.2003 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2003 Selv hadde jeg og min bror tidligere en Albin Viggen som kan kalles lillesøster av vega`n. Forskjellen er at Viggen er 4 fot mindre, ikke har langkjølen og ikke har innenbordsmotor. Når vi kjøpte vår Viggen den gangen var vi å betrakte som nybegynnere, da var Viggen akkurat som jeg tror Vega`n vil være,; en perfekt nybegynnerbåt. Robust mastheadrigg som tåler mye vind før man må reve. Nesten idiotsikker! Skal godt gjøres å gjøre store blemmer. De gamle Albinene er veldig robust støpt. Når det gjelder utenbordsmotor synes jeg et poeng er glemt; propellen (selv med lang stamme) ligger lenger bak og høyere enn med en innenbordsvariant. Meget ubehagelig i mer enn 1-2 meter bølger før du har fått opp seil (særlig motsjø). På hver bølgetopp har du propellen i lufta. Kan ikke si at vi den gangen som uerfarne opplevde det særlig trygt. Det er jo særlig når man er litt ferske at man har behov for motor, man heiser kanskje ikke seilene like fort. Mener også å huske at det fløy tusenlapper i drivstoff til den dumme påhengeren, med Yanmar`n i min nåværende båt bruker jeg 3-400 pr. sesong. (Noe kan nok skyldes at andelen seiling kontra motor har økt med årene) Lykke til!! mvh Barsk 1 Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 21.Oktober.2003 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2003 hadde selv en Yamaha JOG 21 i en og en halv sesong. Utrustet den med en ny Yamaha 4HK motor. Kan ikke si at drivstofforbruket var særlig plagsomt. Fyllte vel totalt drivstoff for det samme som starteren til min VP kostet på de driftstimene jeg hadde... Ellers har ingen nevnt Maxi 68. På disse kan du gjøre kanonkjøp i Gunga`s hjemland. Å få den hjem fra f.eks østkysten bør heller ikke by på problemer. Ei solid krybbe, en skikkelig trekkbil, none 2"x4" planker, jekkebånd, bolter & sag, samt ei leid / lånt biltralle er alt som trengs. Kjenner til minst 2-3-4 eksempler der folk har vært å henta denne typen båter i Sverige. Tipper du får en fin 68 for 30-50K. MVA kommer i tillegg, ingen toll. Samma gjelder forsåvidt for M77, men den trenger du en DIGER tilhenger til.. Tilbudet av "billigbåter" er et helt annet i Sverige, tipper du kan selge etter 2-3 år med gevinst. Store båter, fra FENIX og oppover er derimot dyrere i sverige, av en eller annen grunn Suzuki - hvis JOKER kom fra Sverige i 1999 Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Gunga Din Svart 21.Oktober.2003 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2003 Hej Suzuki! Ja eller så kan man ju segla hjem dom, både trevligare o förmodligen billigare! Har lest om en norsk Maxi 68, som var på veg jorden runt............ tror båten hette Poco Loco eller noe i den vegen, tyvärr kom han bare till 'Söderhavet' der någon annan båt seglade ner honom! Så 68'an duger allt! Kan i sammanhanget rekommendera Åke Mattsons bökker, han skriver om lång-seglingar i små båtar Midget Magnefik, Maxi 68 o 77 ! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
PanPan Svart 21.Oktober.2003 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2003 Ja eller så kan man ju segla hjem dom, både trevligare o förmodligen billigare! Har lest om en norsk Maxi 68, som var på veg jorden runt............ Det var vel en Maxi 68 som het *Ormen stutte* som fikk sin endelikt på en sydhavsøy da et langt større fartøy "brukte" den som fender, - om jeg husker rett! Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 21.Oktober.2003 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2003 Då er det två stycken 68or som tagit sig dit ned ! Er ganske sikker på navnet var Pocoloco eller Poco eller noe i den vegen, har artikkeln i en av alla mina båttidningar, men det tar förmodligen en uke, på heltid, o lete igenom 'arkivet', det har blivit några tidningar genom åren....... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Suzuki Svart 21.Oktober.2003 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2003 ja og nei. Den Gunga først viste til var Terje Dahls Coco Loco. Han seilte til stillehavet der båten desverre ble knust av en lekter / pram i drift. Les mer på http://www.sydhav.no/Artikkelarkiv/cocoloco.htm Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Gunga Din Svart 21.Oktober.2003 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2003 Takk Suzuki ! får bli litt kvellslektyr..............ikke illa o huske det va? sikk 15 år siden! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Fenix Svart 21.Oktober.2003 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2003 Ellers har Fred. Lange-Nielsen skrevet en fornøyelig bok om sin Maxi68-ferd til Karibien - Med Ormen Stutte dit pepper'n gror! Men hvor klokt det er å legge utpå Atlanterhavet i en sånn båt, kan man jo diskutere... Sitér dette innlegget Link to post
Jonny Svart 21.Oktober.2003 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2003 Men skal du seile sammen med Berserk til Svalbard, så er en Vega eller Maxi 77 to av flere solide og stive båten i den rimelige prisklassen.Etter det jeg har forstått så sees ikke Maxi 77 pås som en egnet havseiler, pga. for stor brønn.Fylles den med vann, kan man være virkelig ille ute. Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 21.Oktober.2003 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2003 da var jeg 15 og jeg husker det godt. Min Onkel hadde en M 68 vi seilte jevnt og trutt med. Onkel sa alltid at " den kan jeg seile rundt jorda med" Spennende ord for en 15 åring... Uansett, på han ble det en 36 foter i stål, jeg fikk aldri gleden av å eie en M68.. Men folk har seila rundt i verre båter enn det, sett noen på bare 17-18 fot ved etpar anledninger. Etter min målestokk bør båten være 33-34 fot for å tilby nok comfort til en skikkelig langtur. Men vi er ikke like... PAPA Blondie seilte vel 2-3 runder rundt med sin Ballad, det er jo en fin langturbåt... Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Suzuki Svart 21.Oktober.2003 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2003 Etter det jeg har forstått så sees ikke Maxi 77 pås som en egnet havseiler, pga. for stor brønn. Fylles den med vann, kan man være virkelig ille ute. For å motbevise dette fyllte Pelle Petterson brønnen på prototypen med vann Båten fløyt fint det. Har hørt mange fordommer mot Maxi gjennom årene, hovedproblemet er vel at de ikke er "fine" nok.. Maxi fra 70 tallet var vel det Bavaria er i dag, bra nok, til OK pris. Båtene ble laget for å være billige, og de fleste seiler enda.. Dessuten er det fullt mulig å f.eks ettermontere 2x 3" ekstra utløp fra cocpiten. Er man hendig gjøres dette selv.. STORMFÅGELN en svensk AFRODITE 33 tror jeg det er har noen GIGA digre selvlensere. Funker sikkert det også.. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Jonny Svart 21.Oktober.2003 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2003 For å motbevise dette fyllte Pelle Petterson brønnen på prototypen med vann Båten fløyt fint den. SuzukiUnder hvilke forhold da? Stille vann, eller? Får Du brønnen fullt med vann, så er der vel ganske friske forhold vil jeg tro. Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 21.Oktober.2003 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2003 Under hvilke forhold da? Stille vann, eller? Får Du brønnen fullt med vann, så er der vel ganske friske forhold vil jeg tro. ser poenget ditt Jonny, derfor nevnte jeg dette med ekstra selvlensere. Skulle være en kurrant jobb det ? Veit heller ikke hvor stor prosentvis bæring M77 har i akterskipet. Dette har jo også innvirkning. F.eks B31 har liten sittebrønn, men har også dårlig bæring akter. Går vel opp i opp da kanskje ? Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Suzuki Svart 22.Oktober.2003 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2003 her er en link til et eksempel på en bra begynner båt http://www.finn.no/finn/boat/object?id=400...537&pos=1&rub=7 en telefon til eieren der ditt motbud er 50K vil nok gjøre susen tenker jeg... Suzuki - som lærte¨å seile på en M68... Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Seilinor Svart 23.Oktober.2003 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2003 Jeg har boken til fredrik E.Lange-Nilsen om "Ormen Stutte" som var en 22 fots Maxi 68. I 1979 seilte han og 2 kompiser fra Portugal til caribien. Tilbake over Atlanteren seilte han helt alene. Også denne Maxien har en forholdsvis stor cockpit. Hvis noen føler seg ukomfortabel med de utrolig små selvlenserne som er standard , er det enkelt å montere en eller to eksosgjennomføringer i 3" eller 4" dimensjon så nær dørken som mulig og ut i det fri. Eneste uhellet disse gutta hadde på turen, var at nederste delen av det utenpåhengte roret brakk. Slike ror er meget enkle å forsterke eller bytte ut med et sterkere. På Berserk II har de to ror- et standard pluss et ettermontert utenpåliggende. De hadde også to motorer på Svalbardturen - en innenbords diesel pluss en påhenger. For de interesserte kan båten studeres på land i Tromsø. Personlig ville jeg neppe seilt til Svalbard bare med en påhenger som motor. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 23.Oktober.2003 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2003 Hej ! Eftersom vi referar mycket till både Maxi 68 o 77, her er en link med mye fakta og bilder om alla Maxibåtar! http://www.maxisidorna.com/index.html Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Guest fred Svart 24.Oktober.2003 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2003 Hei alle sammen! Først må jeg takke alle for mange gode innlegg. Nå har jeg sittet tilbakelent her og lest en masse nyttige tips for en førstereisgutt. Vet ikke om jeg har blitt så mye klokere, men har vel fått med med meg at det kan være lurt å oppsøke en seilforening først, før en går til anskaffelse av båt. Ellers kan det virke som om Maxi 68/77 kan være en grei første båt for meg. Når det gjelder motor installasjon er jeg usikker, men tror nok hensyn til alder og krav på vedlikehold av innenbordsmotor, gjør at jeg vurderder utenbordsmotor. Tror ikke jeg kommer til å dra veldig langt ut på havet med det første. Jeg har også fått lånt en bok med 300 forskjellige seilbåttester, av en svensk forfatter (husker ikke navnet hans), og der står det mye bra om forskjellige båter. Det er spesielt en båt som jeg liker godt, nemlig Dehler 22. Er det noen som har erfaring med denne og finnes båten å få tak i som brukt? Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 24.Oktober.2003 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2003 Här e boken 300 segelbåtar i test Curt Gelin , Nautiska förlaget 1998 308 testade kända och mindre kända segelbåtar från 70-talet och framåt. Testerna är många och tämligen knappa men fungerar som en uppslagsbok när du vill kolla upp någon båt. 300 segelbåtar i test är ingen läsupplevelse, det är det heller inte tänkt som. Men letar du en begagnad långfärdsbåt så kan du hitta bakgrundsinformation och omdömen i boken. Till nästan alla båtar hittar du anteckningar om konstruktörens avsikt med båten, inredning, konstruktionen och på seglinsegenskaperna. Dessutom en faktaruta med mått och med en kort sammanfattning av positiva och negativa egenskaper. Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.