Jump to content

Vurderer å kjøpe seilbåt

Guest fred

Recommended Posts

Vet ikke om jeg har blitt så mye klokere, men har vel fått med med meg at det kan være lurt å oppsøke en seilforening først, før en går til anskaffelse av båt.  

Dehler 22. Er det noen som har erfaring med denne og finnes båten å få tak i som brukt?

Synes ideen om at du skal oppsøke en seilforening er litt  :cheers::blush:

Mange seilforeninger er kjempehappy for nye medlemmer / folk, mens endel i Oslo-området har vel høy "Blazer-faktor". Kommer litt an på hvor du bor tror jeg.

Lå siden av en Dehler 22 på Steilene i Sommer. Knallfin båt, ,om enn noe dyrere enn de andre i klassen ( nyere også.. )

Andre alternativer i den prisklassen er f.eks ALBIN Cirrus 78. Kjempebåt for relativt lite penger. Bør kunne få en på høsttilbud for ca 100000,-

Ellers er det et must å kunne fikse / mekke osv selv. Ikke bare motor, men stort sett alt av utstyr kan gå i stykker. Wincher, pumper, luker, vinduer, lanterner  osv osv har en lei tendens til å kreve litt oppmerksomhet fra tid til annen. Ta dette som endel av hobbyen, kjøp det du trenger av verktøy på BILTEMA eller lignende sjapper. Er du skikkelig grønn, er et digitalkamera en fin ting. Du kan legge ut problemer med bilde som forklaring her og på andre sider. Folk som meg selv er bare glad for at noen gidder å høre på alt båt-gnålet mitt, vi hjelper så gjerne. Er det skikkelig krise, kan kanskje noen komme å se fysisk på sakene.. Ikke vær skremt ved tanken på å måtte kjøpe masse dyre saker. Ting finnes brukt, og mange har gode ideer ( takk Poseidon for flaskeideen ) Det meste kan fikses ( Sjøvannspumpe VP MD2; kr 2800,- deler for overhaling ca 450,- + en kveld med koselig båt-hobby hjemme .. )

Er det mer, må du ikke være redd for å ta kontakt direkte, via mail eller IM.

Suzuki  - som veit åssen det er å være ny...

No boat needed..

Med all respekt for deg og ditt båtprosjekt suzuki, kan det jo tenkes at Fred ønsker å kjøpe en båt som man ikke behøver å mekke så mye på? En båt som først og fremst kan taes i bruk slik den er, og som ikke krever utskifninger og forbedringer.

Jeg kjenner ikke Dehler 22, men fant en til salgs i Holland. Det var en 1992 modell, så dette er en nyere båt enn de gamle klassikerne fra 70 tallet som har vært foreslått her.

Er mine antagelser riktige Fred?

joda Lasse, ser ditt poeng. Min erfaring er imidlertid at om man ikke har interesse av å "ordne" ting selv, blir fort kostnadsnivået høyt. Forstår jeg Fred rett er budsjettet relativt begrenset, 100K er masse penger, men ikke i båt sammenheng desverre... :lol:

Skal man kjøpe en seilbåt UTEN behov for vedlikehold etc. de nærmeste la oss si 5 årene, vil prislappen bli stor. Jeg mener egentlig STOR  .   :lol:

Og jeg tviler sterkt på at en Dehler 22 fra begynnelsen av 1990 tallet kan kjøpes for 100K..

For ting går i stykker i båt, samma hvor forsiktig man er, det er et faktum man ikke skal underslå. Selv om mange bruker verft / verksteder til å utbedre ting & tang, tror jeg det er nødvendighet å kunne ordne enkle ting selv, spesielt med et begrenset budsjett. Og kan man først fikse ting selv, kan man jo kjøpe "mer båt for pengene" f.eks M77 som mange foreslår..

Hadde jeg masse penger ville jeg for min del fortsatt hatt ei gammal skute. Å ordne, fikse, mikse, planlegge & forbedre er for meg endel av hobbyen, for andre er det bedre å jobbe noen timer overtid, og heller leie inn en kar.. vi er alle forskjellige...

Suzuki - som by the way heller ikke får overtidsbetalt....  :cheers::blush:

No boat needed..

Dehler ble først bygd i 1991, så dette er en nyere båt. Mener alikevel at den ikke var så "veldig" dyr da den ble laget. Men, det kan være riktig at dette er en budsjett-sprengere.

Når det gjelder vedlikehold på eldre båter er jeg fullstendig klar over at man må regne med egeninnsats. Jeg har hatt gamle båter/motorer selv og synes dette er en trivelig hobby. Poenget mitt var at man behøver ikke å dra på seg mer "mekking" enn nødvendig. Derfor tror jeg at en utenbordsmotor, som du kan kaste hvis den slutter å virke, ville være fornuftig (hvis du da ikke må ha innenbordsmotor av andre årsaker).

Dette er første innlegget mitt på Båtplassen og jeg må si jeg er overveldet over god respons, og ikke minst hyggelig respons.  :cheers::blush:

. Derfor tror jeg at en utenbordsmotor, som du kan kaste hvis den slutter å virke, ville være fornuftig

Utvilsomt ( etter min mening da ) rett tenkt. Dessuten kan man hekte av motoren og ta med denne hjemm eller til service. Innenbords i små båter er som regel J***IG trangt.

Dessuten koster ikke en ny utenbordsmotor SÅ mye..

Hva med en Fabola Campus 650 ? Skikkelig artig båt. Trail bar er den også. Koster i ditt budsjettområde ny...

Suzuki

No boat needed..

Synes ideen om at du skal oppsøke en seilforening er litt  :lol: :lol:

Mange seilforeninger er kjempehappy for nye medlemmer / folk, mens endel i Oslo-området har vel høy "Blazer-faktor". Kommer litt an på hvor du bor tror jeg.

.... hmmm ..... vel, noen kan vel ha slike erfaringer.

Jeg tror Fred kan ha stor nytte å få kontakt med seilere. Han behøver jo ikke sette seg på kneet til de som har høyest "Blazer-faktor". :lol:

Synd at sesongen med treningsregatta'er er forbi, ellers kunne han sikkert ha stor nytte av å være med som mannskap.

Det går jo an å ta en tlf. til seilforeninger rundt omkring, høre hva de har programmet vinteren fremover, lodde litt hvordan landet ligger?

Fred: Ser du er fra Fredristad området. Der fantes tidligere noe som hette YOTH (Yttre Oslofjord Tur og Hav). Videre Slevikkilen seilfoirening. Er ikke sikker, men tror disse nå har gått inn i Fredrikstad Seilforening.

Mens jeg skriver dette leter jeg opp hjemmesiden til Fredrikstad Seilforening: http://www.fredrikstad-seilforening.no/default.asp

Flott hjemmeside! Til eksempel for noen og enhver! Kan ikke forstå annet enn at en som snuser på seilbåt kan ha stort utbytte av å henvende seg dit! :lol:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...