Jump to content

Rep av VHF

BEG

Recommended Posts

På en av mine siste turer tok vhf'en kvelden. Bare noen rare tegn på displayet, og hverken kan høre eller sende. Dette er en Shipmate RS 8300 om jeg ikke husker helt feil. Er det noen som vet hvem som reparerer slikt i Oslo-området?

Tilleggsspørmål; I forbindelse med start av motor prøver vhf'en å slå seg på, selv om denne er avslått på "røret" (hovedbryteren for vhf'en står på). Det vil si at jeg ser at det lyser opp i displayet når jeg bruker startnøkkelen. Det blir nok stort spenningsfall på anlegget i forbindelse med starting av motoren. Lurer på om dette kan ha vært med på å ødelegge vhf'en. Er dette mulig, hva kan årsaken være??

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

På en av mine siste turer tok vhf'en kvelden. Bare noen rare tegn på displayet, og hverken kan høre eller sende. Dette er en Shipmate RS 8300 om jeg ikke husker helt feil. Er det noen som vet hvem som reparerer slikt i Oslo-området?

Mvh. BEG

Hei,

Har akkurat samme type VHF (SIMRAD Shipmate RS 8300) som deg og fikk samme feilen som deg nå i høst. Snakket med teknisk personell hos Simrad i Bergen. De kunne fortelle at det hadde vært en gallopperende utvikling i akkurat disse feilene i år.

Du treffer dem tlf. 55 94 10 00 (muligens har de fått nytt nr.??). HUSK, snakk med teknisk først og avtal reparasjon.

Måtte sende inn VHF'en får å få den reparert. Har ikke fått regning ennå, så jeg regner med at det er en reklamasjon som du ikke skal betale for.

KAT

Postnote:

Vil anbefale å kople VHF'en til forbruksbatteriet, da blir den ikke på virket av spenningsfall når du starter motoren.

Du kan prøve Navy på Blommenholm (siden du er fra Oslo). De forhandler bl.a. Simrad og skal være rimelig oppegående. Det kan ofte være enklere å ha direkte dialog med en forhandler hvor en også kan levere inn VHF'en, ev. vise feilen osv.

Jeg har meeeeeeeeget dårlige erfaringer med Simrad i Bergen hva gjelder feil og feilretting. Det eneste som har fungert ok er kartplotteren. Denne har jeg fått oppgradert både mht. hw og sw, og det har gått greit. Når det derimot gjelder logg/dybdemåler (Navicon og IS 12) og VHF (RS 87) har det vært håpløst. Det er nærmest umulig å finne riktig person pr. telefon, de "glemmer" produkter som er innsendt, slik at det går usannsynlig lang tid uten at noe skjer. De varsler ikke om kjente feil (men er "godt kjent" med problemet når en omsider får kontakt), og jeg får produktet tilbake "testet og ok" og så er feilen der like fordømt.

Simrad bør skjerpe seg kraftig, eller så bør vi alle kjøpe noe annet.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Hei KOB

Den erfaringen har ikke jeg, men det er kanskje forskjell på hva slags produkt og feil det er som opptrer.

KAT

Ingen ting hadde vært bedre enn om jeg var unntaket. Det kunne vært interessant å høre hvilke erfaringer andre har.

Jeg er, som jeg har gitt uttrykk for flere ganger, veldig godt fornøyd med kartplotterne (hadde først en CE30 og nå en CP42 Sun view - fantastisk). Resten - 2 ulike logg/fart/dybdemålere og nå den nye RS87 VHF har vært en stor skuffelse.

På loggen er det dybdemåleren som har vært problemet - er veldig ustabil og har en lei tendens til ikke å virke når du trenger den mest. Vi har skifet og testet flere givere, oppgradert instrument for (av Simrad kjente) svakheter, byttet instrument. Til slutt vraket jeg Navico'en som fulgte med båten og kjøpte ny IS12 og ny giver. Men problemene fortsatte. Etter nesten ytterligere en sesong med samme problemer og flere givere byttet vi instrument enda en gang. Til slutt ble det da til å leve med, men fortsatt kutter dybden ut på hver tur, tilsynelatende uten grunn.

VHFen er flott å lytte på, men sender mye (tennings?)støy når moterene går. Den er testet med flere antenner, har vært inne til rep. hos Simrad, er støydempet etter alle kunstens regler, uten at den er blitt særlig bedre. Prosjekt 2004 blir derfor å få VHFen til å fungere som den skal.

Dette tar så mye tid og skaper så stor irritasjon både for oss i båten og for forhandleren som står på hodet for å hjelpe oss at jeg neste gang vil vurdere nøye hvilket merke jeg kjøper.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...