baatsman Startet 16.Oktober.2006 Del på Facebook Startet 16.Oktober.2006 Tok av seilene i helgen, pakket de pent(størrelsen tatt i forhold). Det er rått på denne årstiden, og i og med att seilene er helt nye hvordan "lider" de av å bli puttet rett ned i posen. Genoa og storseil posen 1.4 m høy og diam på 1 m. Tar noe voldsomt plass. Og tørke seilet 100% 53 kvm genoa og 45 storseil, er vel litt vanskelig. Gidder ikke å trekke seilet inn i stuen. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Hallaron Svart 16.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2006 Jeg har hatt litt forskjelig praksis på dette, et år tok jeg seilene ut og lot de ligge delvis utbrettet på loftet i en ukes tid før de ble pakket helt ned. Resultat: ingen sorte prikker. Andre år har jeg bare pakket dem ned som de var, og mener nok at det ble noen fler sorte prikker i løpet av vinteren. Om noen har gode råd for å få seilene rene ( de er gaske enkelt møkkete ) så er jeg takknemlig for råd! 1/2-Geir Sitér dette innlegget Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005. Link to post
baatsman Svart 16.Oktober.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Oktober.2006 Har tørket seil tidligere, men da i mindre målestokk. Har jo spiler som er 14 m lange. De bøyde jeg og la i båten. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Hallaron Svart 16.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2006 Har jo spiler som er 14 m lange. De bøyde jeg og la i båten. Ja der ser du - når du skal ha stor båt blir det mer og mer problemer Neida, det er klart dt er trøblete å finne en plass man kan legge de helt utover, men det hjelper jo en god del om man kan folde de delvis utover og legge noe mellom. Sitér dette innlegget Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005. Link to post
Sjøtummel Svart 16.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2006 Har jo spiler som er 14 m lange. Rulleseil har sine ulemper. (Ok, jeg har spilet rullefokk og bør egentlig ikke smile. ) Skal ikke bare ha båten liggende på vannet i vinter, men satser på å få noen seilturer i ny og ne. Naboene i havna får bare fine seg i at jeg lufter seilene på tørre, vindstille dager (det er gjerne sent på kveld eller grytidlig på morgenkvisten). Planen er at storseilet skal av en drøyt måned midtvinters, og da blir det nok innendørs seiltørk. Forseilene (4 stk) vil i hovedsak bli lagret innendørs når jeg ikke har tenkt meg på tur. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 16.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2006 Jeg vurderer også sterkt og ha båten ute i vinter.... planlegger også å bruke den litt på fine dager... men om det blir så mye seiling vet jeg ikke, men den gørnne vennen i kjelleren svikter jo ikke såden kan brukes... Såinntil videre blir båten der den hører hjemme, og blir vinteren for jævlig såer det bare å bite i det sure eplet og løfte Stauden II på land Dveler litt på om jeg bør ta av seilene..... har jo rullemast og der er jo det meste skjult... Vet heller ikke om det er mye jobb å ta av seilene,men det er en annen sak.. Finner det ut med å spørre her om/når det blir aktuelt.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Kosmix Svart 16.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2006 Hvis man lagrer seilene på loftet, er det kanskje lurt og samtidig sette ut musefeller? Sitér dette innlegget Seilerhilsen fra Kosmix! Logg og blogg: x79.blogspot.com Twitter: Følg meg her! Link to post
Hallaron Svart 16.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2006 Akkurat det med musefeller er et poeng, men det er merkelig nok ikke mus i huset vårt, enda vi ligger helt inn til skogen og det er nok av åpninger musene kunne komme inn gjennom.. Sitér dette innlegget Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005. Link to post
baatsman Svart 16.Oktober.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Oktober.2006 Hva med å oppbevare de i båten. Sammen med tørrballer, og event varme senere. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
SRA Svart 16.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2006 (redigert) jeg har pleid å ha dem i forpiggen, lagt puten opp og lagt dem på tre bunnen, ikke i posen sin, men pent bretta. det har funket fint. Det viktige er at de er tørre når man tar dem ned. Redigert 16.Oktober.2006 av SRA (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 16.Oktober.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Oktober.2006 Sydvesten, veldig enkelt å ta av seilene. Rull ut genoa, sb side på masten henger fallet, slipp det sakte ned mens du legger seilet pent. og knyt av skjøtene Samme med storseilet, bare på bb side. Ta av dekslet på masten, rett over avlsasteren. Hekt av seilet. Sjakkel på øvre feste. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Sydvesten Svart 12.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2007 Siden jeg ikke tok ned seilene i fjor vinter så har jeg planer om det denne gangen siden landligge blir noe lengere denne vinteren enn sist... Tørking av seilene gjør jeg i en gymsal, fruen er lærer og har tilgang til slikt rom... der kan jeg også vaske seilene først og lime på nye lus... Frågan er om jeg bør lagre seilene rullet sammen eller pakket ned i seilposene... vurderer å rulle dem sammen fra nedre del og opp da blir ikke rullen så lang... Mens jeg først er på tråden, så trenger jeg noen lus som er noe bredere enn denne ulltråden som seilene har orginalt... Er det noe som vet hvor jeg kan kjøpe dette.... Seilmaker Iversen i Bergen har vel muligens noe her vil jeg tro(har ikke sjekket ennå)... eller kan man enkelt lage dette selv på en eller annen måte... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Herman Svart 12.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2007 Lus kan du kjøpe i en hvilken som helst butikk som selger båtutstyr. Vel og merke hvis de har utvalg litt over det de har på biltema. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
pete Svart 12.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2007 (redigert) Tar seila hjem, vasker de med Milo og piasavakost på terassen, lar de tørke. Pakker de løst sammen og legger de i poser på garasjeloftet. Ikke svarteprikker eller noe problemer forøvrig. Om båten skulle ligget ute og seila stod på båten ville jeg nok luftet/ tørket de på tørre dager innimellom. Redigert 12.Oktober.2007 av pete (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 12.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2007 Jeg har fullspilet storseil og lar spilene stå i seilet , ruller det til en lang pølse og lagrer de inne tørt. Genuaen går i sekken. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 12.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2007 (redigert) Har ikke du Lazybag da Enzo? Jeg tar med meg storseilet hjem liggende i bagen. Og der ligger det over vinteren. Redigert 12.Oktober.2007 av Mulligan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 12.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2007 Seiles vaskes, hvis nødvendig, skylles i allefall for salt. Tørkes godt, rulles sammen og legges i lange pølseposer på loftet over garasjen. Skylling for salt kan gjøre med seilene oppe på en regnværsdag. Tørking kan gjøres med seilene oppe på en godværsdag med lite eller ingen vind. Ellers så finnes det en del informasjon om behandling, vasking og oppbevaring av seil på hjemmesidene hos noen av seilmakerne bl.a. her: http://www.northsails.dk/no/Cloth_CleanStore.asp Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
"Mathilde" Svart 13.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2007 Jeg skyller seilene godt med ferskvann og lar de tørke ute på plenen etterpå. Legger under stoler, bord og ellers hva jeg kan finne - for minst mulig bakkekontakt. Når seilene er helt tørre, pakker jeg dem sammen og legger dem i seilsekkene. Sekkene godt åpnet for litt lufting. Dette har gått bra i alle år. Aldri jordslag Sitér dette innlegget Link to post
Seiljåtten Svart 13.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2007 Jeg har pleid å brette dem sammen løst, og tre dem ned i forkabinen. De tar hele senga, og der ligger de vinteren igjennom. Nok en fordel ved å ha strøm og luftavfukter ombord. Tror ikke jeg har en eneste sort prikk etter 5 år. Pakker ned seilene i slutten av november (før julestria) og ut igjen i mars. (før påske). Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 13.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2007 Har ikke du Lazybag da Enzo?Jeg tar med meg storseilet hjem liggende i bagen. Og der ligger det over vinteren. Men i H.... det tenkte jeg ikke på , kjøpte den bagen i sommer og tenkte jo ikke på at den kunne være fin å lagre seilet i. Sitér dette innlegget Link to post
gimi Svart 17.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2007 Har tørket seil tidligere, men da i mindre målestokk. Har jo spiler som er 14 m lange. De bøyde jegog la i båten. Kan man bøye disse spilene så mye - eventuelt rulle de sammen? Sitér dette innlegget Link to post
Tempest Svart 17.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2007 Kan man bøye disse spilene så mye - eventuelt rulle de sammen? Når eg fekk mine spiler levert var de rullet i sammen med en diameter på ca 1,5 meter Sitér dette innlegget Tempest på Instagram Link to post
Sydvesten Svart 20.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2007 Da fikk jeg endelig somlet meg til å ta ned seilene som har har stått på båten siden 3. mai 2006 nå uten noe tildekking av noe slag.... Storseilet som levd et relativt beskyttet liv inne i masten de fleste dager i denne periden er lite møkkete... Genoan er noe mere møkkete spesielt på den delen som har vært eksponert for vær og vind... må nok vaske litt her ja.. Siden jeg nå har seilene av så kunne det vel vært greit å fått dem målt... er vel seilene som skal måles med tanke på reg. nummer formoder jeg... Da kan jeg jo få nummer på seilene som vel er krav om en tenker på å la seg drive gjennom færederen til sommeren(vind blir det neppe denne gangen heller).. Gladiator skal etter sigende ikke delta, så da må jeg vel stille med egen båt og han som mannskap om vi skal få med oss festen i Horten.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
NOR_Gandsfjord Svart 20.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2007 (redigert) Skaff seilnummer før du bestiller måling. Seilnummer får du hos Norges Seilforbund. Når måleren er ferdig skal han legge inn målene hos NORLYS, og da trengs seilnummeret siden dette er primærnøkkelen som dataene er lagret under. Siden seilnummeret kan ta en uke eller mer (kan hende du får det direkte over telefonen og - om du ringer, men for sikkerhets skyld) er det greit å ha dette i forkant. Forresten - nummerets størrelse er vel også en måleregel. Da må nummeret være på plass før måleren. Redigert 20.Oktober.2007 av surprise (see edit history) Sitér dette innlegget S/Y Surprise Link to post
baatsman Svart 20.Oktober.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Oktober.2007 Nå har seilene funnet plass i posene igjen. Denne gangen var vi 2 som pakket. Posene ser nå ut som en flatpakke fra IKEA. halve størrelsen fra ifjor. Spilene er teipet sammen og lagt pent i lengderetning. Tilstanden til seilene var bra, har fått de rene og tørket de. Et spørsmål har stående spiler i storseilet, pakket da seilet motsatt av genoaen. Har dette betydning eller ei.? Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.