Jump to content

Lagring av seil

baatsman

Recommended Posts

Et spørsmål har stående spiler i storseilet, pakket da seilet motsatt av genoaen. Har dette betydning eller ei.?

nei skal ikke ha noe betydning, det burde heller være bra en dårlig, det som dreper seilet med bretting er at du bretter på samme stedet flere ganger og det blir da en brett i seilet som i ett papir og her knekker da fiberet og seilet har større sjanse for å bli ødelagt.

Etter og ha jobba på granseil en sommer fant jeg fort ut at de fleste seil som ikke var råtne røyk først nettopp i en sånn brett.

forseilet ruller jeg altid og legger i posene og selfølgelig når de er tørre og drie for salt, om vinteren legger jeg det på loftet uten pose, når det skal brukes om høsten våren med mye fuktighet legger jeg det i seilnaustet. Storseilet pleier jeg også og rulle i en stor rull om vinteren og legger det på loftet men nå som jeg skal ha båten ute ser jeg ikke noe grunn til at det ikke kan henge på bommen hele vinteren så lenge det ikke blir vått og vi har jo trekk så jeg impregnerer dette.

Husk: det som dreper seilet ditt er ikke i hovedsak vann det er som regel sol eller UV, dekk altid til seilene så får man mye bedre glede av dem

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...