with Startet 16.Oktober.2006 Link til dette innlegget Startet 16.Oktober.2006 Jeg har en yamaha 55 (2 cyl) som jeg tror det må byttes toppakning på, da det kan virke som der kommer vann inn i ene sylinderen. Problem : Ser at en av boltene på toppen er kenkt fra før, og jeg ser for meg at de andre også knekker hvis jeg prøver å løsne de. Det er nok kommet saltvann på de, og de sitter godt. Hva skal jeg gjøre for å løse disse. Er varme en ide, eller vrir hele toppen seg da ??? Håper noen har en god ide. Sitér dette innlegget Link to post
Larspo Svart 16.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2006 Varm opp området forsiktig, ikke "svi" hele toppen, men rundt 100 grader fungerer utmerket og kan i en del tilfeller være nok. Ellers så må du nok bruke de gammeldagse "grise-pigger/grise-pikker" eller hva de nå het. Fungerer slik at du borrer et nytt hull i den knekte bolten, og skrur en links skrue inn. Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 16.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2006 For oss litt sarte,ømme og fintfølende heter det pinneskrue uttrekker. Sitér dette innlegget Link to post
Larspo Svart 16.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2006 For et kjedelig navn a.... Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 16.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2006 Hvis du kommer til, kan det være et alternativ å sveise en mutter eller ett eller annet fast til den delen av bolten som står i hullet. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
with Svart 16.Oktober.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2006 TAKK for svar Problemet er å få ut de som ikke er knekt, uten at disse også knekker, det var derfor jeg tenkte på varme. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 16.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2006 Varme er det eneste som nytter. Gjør alt du kan for å unngå at boltene knekker. Knekker de skjer det gjerne i flukt med sylindertoppen og det som står igjen kan være svært vanskelig å få ut uten å ødelegge gjengene. Sitér dette innlegget Link to post
Kurt Svart 16.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2006 For oss litt sarte,ømme og fintfølende heter det pinneskrue uttrekker. Pinneskrueutrekker er faktisk et helt annet verktøy enn grise****. Den er beregnet for å ta ut pinneskruer, men kan også brukes til å ta ut brukkne skruer hvis de stikker ut et par cm eller mer. Noen kaller det for griserumpe og da er det kanskje et bedre navn for sarte sjeler. Den er laget for å ta ut skruer som er brukket jevnt med godset der ingenting av skruen stikker ut. Sitér dette innlegget Link to post
Larspo Svart 16.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2006 Kurt: Godt å høre at det ikke er bare haldensere som har slike navn på verktøy i kassa. Sitér dette innlegget Link to post
Båtnissen Svart 26.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2006 Hei, Det jeg ville gjort er: Skru av toppen og se hvor mange pinneskruer som knekker. Da toppen er av, sitter restene igjen på sylinder og er bedre å få tak på med wisegripp-tang. Pinneboltene som er av må smøres med rustløser(556) crc. Eller andre superløsere. La det virke en god stund og prøv å løsne de. Aberet med grisep,,, er at, borrer du bolten med toppen på kan det bli verre å ta bolten når toppen er av. Bolten er da skadet og kansje lite igjen å få tak i. Fare for å lage skader på bolthull i toppen er også der. Ta heller metoden jeg foreslår her, alt blir bare verre hvis bolten er klint inn i metallet rundt. Får du ut alle knekte pinnebolter, så sett nye på plass og ta kobberfett på boltene der de stikker over toppen.(Der mutterne skal skrus på ved montering igjen). Da får de ikke rustet fast igjen! Plansliping av toppen er nødvendig for å være sikker på at det blir tett. Lykke Til!!!! Hilsen Båtnissen Sitér dette innlegget Link to post
vanntrivsel Svart 26.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2006 Varm godset rundt skruen hurtigt opp . ( vansklig på topplokk) Sett en nøkkel på hodet av skruen og slå på toppen av skruen samtig som man skrur litt fram og tilbake. Spray på rustløser når skruen løsner. En mutterkløver kan ødelegge muttere når det er problemet.. Knekker pinneskruen kan du sveise på en mutter eller skru to muttere mot hverandre.. Slå med en hammer samtig som man skrur fram og tilbake i korte bevegelser http://www.(-- reference to evil site removed --)/forum/index.php?showtopic=3347 Sitér dette innlegget Link to post
krl Svart 26.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2006 Varme er effektivt, men kombinert med frysespray fungerer det mye bedre. Varm opp forsiktig, spray frysespray konsentrert på bolten. Børst godt rent med stålbørste før du begynner. Har toppen manglet 1 skrue er det stor fare for at toppen er slått seg skjev, dette bør du måle før du monterer på igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.