Jump to content

Bolter som sitter fast

with

Recommended Posts

Jeg har en yamaha 55 (2 cyl) som jeg tror det må byttes toppakning på, da det kan virke som der kommer vann inn i ene sylinderen.

Problem : Ser at en av boltene på toppen er kenkt fra før, og jeg ser for meg at de andre også knekker hvis jeg prøver å løsne de. Det er nok kommet saltvann på de, og de sitter godt.

Hva skal jeg gjøre for å løse disse. Er varme en ide, eller vrir hele toppen seg da ???

Håper noen har en god ide.

:crazy:

For oss litt sarte,ømme og fintfølende :lol: heter det pinneskrue uttrekker.

Pinneskrueutrekker er faktisk et helt annet verktøy enn grise****. Den er beregnet for å ta ut pinneskruer, men kan også brukes til å ta ut brukkne skruer hvis de stikker ut et par cm eller mer.

Noen kaller det for griserumpe og da er det kanskje et bedre navn for sarte sjeler. Den er laget for å ta ut skruer som er brukket jevnt med godset der ingenting av skruen stikker ut.

• 2 uker senere...

Hei, Det jeg ville gjort er: Skru av toppen og se hvor mange pinneskruer som knekker.

Da toppen er av, sitter restene igjen på sylinder og er bedre å få tak på med wisegripp-tang.

Pinneboltene som er av må smøres med rustløser(556) crc. Eller andre superløsere.

La det virke en god stund og prøv å løsne de.

Aberet med grisep,,, er at, borrer du bolten med toppen på kan det bli verre å ta bolten når toppen

er av. Bolten er da skadet og kansje lite igjen å få tak i. Fare for å lage skader på bolthull i toppen

er også der.

Ta heller metoden jeg foreslår her, alt blir bare verre hvis bolten er klint inn i metallet rundt.

Får du ut alle knekte pinnebolter, så sett nye på plass og ta kobberfett på boltene der de stikker

over toppen.(Der mutterne skal skrus på ved montering igjen).

Da får de ikke rustet fast igjen!

Plansliping av toppen er nødvendig for å være sikker på at det blir tett.

Lykke Til!!!! Hilsen Båtnissen

Varm godset rundt skruen hurtigt opp . ( vansklig på topplokk) Sett en nøkkel på hodet av skruen og slå på toppen av skruen samtig som man skrur litt fram og tilbake. Spray på rustløser når skruen løsner. En mutterkløver kan ødelegge muttere når det er problemet..

Knekker pinneskruen kan du sveise på en mutter eller skru to muttere mot hverandre.. Slå med en hammer samtig som man skrur fram og tilbake i korte bevegelser

http://www.(-- reference to evil site removed --)/forum/index.php?showtopic=3347

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...