Jump to content

Seile til Polen


Per Arve

Recommended Posts

Hei.

Har noen av dere vært i Polen? Jeg har selv aldri hatt muligheten, men vurderer å  :confused: dit til sommeren.

 

Kommer man noen vei med kun engelsk og litt tysk? :diving

 

Hva med sjøkartene, er de gode og oppdaterte? Hva kreves av papirer og innsjekkingsrutiner? Utsjekking også, kanskje?

 

Spesielle steder man bør besøke? Gode havner? Har noen forslag til spesielt god litteratur som omhandler reisen og landet?

 

Det blir mange spørsmål, men jeg håper på noen kommentarer.

 

Mvh

Link to post
Share on other sites

Hej Per Arve!

 

Jag jobbar mycket i Polen, har gjort det dom senaste tre åren, håller på med

ett motorvegsprojekt där nere!

 

Visst klarer du dig med engelsk o tysk, alla 'yngre' (vet att det er ett relativt begrepp! :wink:)

snakker engelsk !    Du kommer att stöta på flera som ikke snakker noe annet än polsk,

men det bruker alltid komme någon som hjälper o översätter!

 

Skall först säga att jag aldrig seglat dit,

 

men till våren 2004 så kommer Polen med i EU, vilket gör att det borde gå lite enklare

med 'inklarering'   Om vi tykker att Norge o Sverige er byråkratiske, så er det

ingenting jämfört med Polen ! Dom er veldi glada i stämplar o papir o dubbellkontroll!

Seglar man dit, oavsett dom er med eller ikke i EU så skall man ha klara papper

både på sig själv o båten!

 

Det finns flere småhavner, bla  Leba  (uttalas igentligen Weba, L'et har en liten krok

över sig vilket gjör att L'et skall uttalas som 'W' !   Staden Lodz,  uttalas Wodz !!!  :smiley: )

utefter östersjökysten, Leba skall ha en mycket fin Nationalpark med sanddyner o skog.........

Sedan har du förståss Gdansk o Gdynia!

 

Polen är oerhört grönt o fint, og ikke alls så 'svart o rökigt' som TV ofta viser!

 

Maten är jättegod, o billig, veldi billig jmf Norge !

 

En öl på krogen.......ca  8-9 Nok o i butikken ca hälften!

 

En BigMac på McDonalds koster 9,98 PLN vilket er ca 17 Nok

 

På nedanstående linker finner du mer info om Polska havner, spes.  ' ellenet '

 

 

http://www.ellennet.com/

 

http://www.cruising.org.uk/around/a_Baltic.htm

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Du kan muligens trenge en agent for å komme klar de byråkratiske viss vass fellene.

Agenten er gratis hvis du anløper Swinoucje eller Gdynia som første havn.Antar Swinoucje

som mest naturlig.Agenten kan også lose deg til Stettin free of charge.Han er en alle tiders

kar og vi har kjent hverandre siden 1996.Som Gunga Din så tilbringer jeg en stor del av året

i Polen som jeg kjenner som et kjempeland med greie mennesker.Min favoritt plass i det

gamle Sovjet samveldet.

Men Gunga,nå må du ta deg sammen og få ferdig den nye veien mellom Stettin og Swinoucje.

Det har gått tregt med dere en lang stund nå syntes jeg. :wink::lol: :lol: :smiley:(Bare tulla)

Link to post
Share on other sites

Hej Thor !

 

Tar mig med glädje an Stettin - Swinoucje!   :wink:

 

Vi håller till nere utanför Poznan, bygger 15 mil motorveg på A2an !

(motorvegen som går i vest-östlig riktning mellan Berlin-Warzawa!)

 

Vad gör du själv där nere?

 

Polen er som du säger veldi fint o många trevliga människor o hjälpsamma!

 

Lurer faktiskt oxo själv på o segla dit !  

 

 

O seglar man dit så skall man nog passa på o se Stralsund (Tyskland!),

som skall vara en veldi fin gammel stad!

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Hei Gunga.

 

Vi laster stål i bulkbåter der nede.Hovedsakelig i Stettin,Swinoucje og Gdynia.Har sett at

veibygginga har øket dramatisk,takket være EU og USA.Nå må du beherske deg litt med

bygginga di,armeringsjern fra de Polske stål møllene har jo stoppet opp for eksport nå

takket være deg :nono:Det liker jeg dårlig :smiley: Er du i Stettin en gang så kan jeg varmt

anbefale deg Kolumbus for en bedre uformell middag.Kjempeplass!

Link to post
Share on other sites

Hei Gunga.

 

Vi laster stål i bulkbåter der nede.Hovedsakelig i Stettin,Swinoucje og Gdynia.Har sett at

veibygginga har øket dramatisk,takket være EU og USA.Nå må du beherske deg litt med

bygginga di,armeringsjern fra de Polske stål møllene har jo stoppet opp for eksport nå

takket være deg :nono:Det liker jeg dårlig :smiley: Er du i Stettin en gang så kan jeg varmt

anbefale deg Kolumbus for en bedre uformell middag.Kjempeplass!

 

Hej Thor!

 

Ja det går lite armeringsjern, vi nybygger ca 70 bruer o har reparert 35 st, så lite

armering gjör vi av med !  :wink:

 

Det er synd att Warta river är så grund o att fartygstrafiken er nedlagd annars

kunde du kommit ner til oss, o fått dig några  :seeya:

I Poznan finns hur många restauranger som helst, spes runt det stora torget,

tror man skulle kunna gå til olike restauranger hele året runt !

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Hva er det du sier?? :wink: :wink: Jeg sendte 15000 tonn på lekter der for en uke siden,så det er da litt vann der :lol: Nå går ferden tilbake til St.Petersburg så til Latvia og så er Polen på

planen for november.

Farter en del rundt med COB for Polske Jerbanene og han får ny VW Paethon i november så

da hadde vi tenkt å kjøre møkka ut av den til Poznan.Kommer vi så gir jeg lyd :smiley::seeya:

Link to post
Share on other sites

Hva er det du sier?? :wink::lol: Jeg sendte 15000 tonn på lekter der for en uke siden,så det er da litt vann der :lol: Nå går ferden tilbake til St.Petersburg så til Latvia og så er Polen på

planen for november.

Farter en del rundt med COB for Polske Jerbanene og han får ny VW Paethon i november så

da hadde vi tenkt å kjøre møkka ut av den til Poznan.Kommer vi så gir jeg lyd :smiley::seeya:

Det hade varit veldi kul, hör du av dig...... :wink:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...