Pondus 32 Startet 16.Oktober.2006 Link til dette innlegget Startet 16.Oktober.2006 Vurderer å gå til anskaffelse av ny båt. Type jeg vurderer er Nimbus 4000/4004. Har dere tips om denne typen båt. Noe jeg bør være obs på? Noen som har Nimbus 4000/4004 som dere vurderer å selge? Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 16.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2006 Det kan være lurt å styre unna eller i det aller minste sørge for å undersøke nøye de eksemplarer av denne estetisk meget tiltalende arten, som har sandwich-bunn. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Pondus 32 Svart 16.Oktober.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2006 Fant noe om dette i erfaringsdatabasen. Skal sjekke dette. Sitér dette innlegget Link to post
saga Svart 16.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2006 4004 er vel å foretrekke da denne er av nyere utgave med forbedrede løsninger, bla. port i hekken, og har gjerne nyere/større motorer. Prisen er jo da deretter. En arbeidskollega hadde en 4004 for et par år siden og jeg mener å huske at det i tillegg var en viss årgang som i følge ham hadde klart foretrukne egenskaper. Iallefall i følge hans kriterier. Mener å huske at det var rundt 1989-modellen han siktet til. Sitér dette innlegget Link to post
saga Svart 16.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2006 Her er forresten en link til Nibus sin hjemmeside med oversikt over de ulike 4000/4004 utgavene. Det er mulig du har vært innom siden? Sitér dette innlegget Link to post
Audifil Svart 18.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2006 Bare å handle det Bubba, har selv en 88 mod. Dette med bunnen sjekket jeg grundig og tror ikke dette er noe du skal henge deg altfor mye opp i. Nimbus selv kjenner bare til to tilfeller og det var med helt nye båter. Kommer det hull i bunnen og i sandwich`en kan det jo trekke vann, men dette er jo sjeldent. Fra meg vil du heller få annbefalinger i retning å kjøpe en som er isolert med sandwich, makan til varm båt når det er kaldt ute har ikke jeg vært borti hvertfall.. Har samme varmeapparat nå som i min forrige Fjord 930, og merkelig nok er det mye mer effektivt i Nimbus`en. Det er også merkbart mye mindre støy fra bunn og sjø og ikke disse harde slagene i litt sjø. Tror ikke det har vært gjort endringer i skroget siden 84 på disse, samme skroget skal gå igjen på Nimbus 380 Coupe. I båtmagasinet sine tester skryter de skroget og dets egenskaper opp i skyene. Det er lite endringer på 4000 og oppover til 4004 og 37. Er litt som port i hekken, benker bak, Targa bøyle, utforming på dashbord osv. i min 88 mod er det faktisk port i hekken, ikke så vanlig etter hva jeg har sett på en del andre.. Når det gjelder maskiner er det TAMD41 både A og B som går igjen frem til 96/97, man fikk KAD42 som alternativ fra 91, men er veldig sjeldent. Jeg er super fornøyd med min, spesielt da skroget som man kan gå med fra 0kn til 25kn uten verken og ploge eller brøyte sjøen med seg. Så her kan man lurke av gårde i 13 knop uten å ligge i halvplan å ploge.. Det florerer ikke med rom og kabiner overalt, men til gjengjeld er det god plass overalt. Er vel også et av markedest største akterdekk på denne båttypen i denne størrelsen. Er veldig godt med lagringsplass under akterdekket, her er det plass til MYE. Er også en god Fly på denne båten, her sitter man bra uten å føle at man faller ut samtidig som det er godt med plass å bevege seg på. Store dieseltanker er også deilig... Salongen er god å sitte i og et meget godt bord når man slår det ut, alle senger er gode og plassen på toalett/dusj er bra. Båten er også veldig stødig, her kan man stå hele familien på ene siden uten at det merkes på båten. Ser bla. annet på en del andre båter feks Viksund at hvis salongen full i voksne ligger hele båten til siden, dette merkes ikke i denne båten.. Min er ikke tilsalgs, da må prisen være GOD:-) Sitér dette innlegget Øystein Wilthil, 48212848 Nåværende båt: 00 Flem 340 X - båter: 99 Askeladden 705 Voyager, 88 Nimbus 4000, Fjord 930 Touring, Neptim 8000, Sandvik 25 AC Link to post
Skipper Worse Svart 18.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2006 Nimbus selv kjenner bare til to tilfeller og det var med helt nye båter Det er nok minst ett tilfelle til. Uten at det behøver å bety så mye, annet enn at man er OBS på mulighetene for problemer over tid. Er ellers enig i at dette er et svært vellykket design. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Blue_Dragon Svart 6.Desember.2006 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2006 Hva har sandwhich kosntruksjon og bety for sjøegenskaper? F.eks. støy i fra slag mot båten i fra bølger. De fleste utenlandske båtprodusenter bruker dette, men hvorfor gjør så få Norske båtprodusenter det? Sitér dette innlegget Link to post
bjoris Svart 6.Desember.2006 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2006 De fleste utenlandske båtprodusenter bruker dette, men hvorfor gjør så få Norske båtprodusenter det? Viksund prøvde vel seg på dette på 80-tallet. De fikk noen delamineringer som måtte tas opp igjen. Iflg Rune Viksund gjaldt det bare helplanerversjonene. MEN, disse finnes jo i dag og alle er neppe fikset og jeg kan ikke si jeg har hørt om problemet, men det er der antakelig? Sikkert perfekt mtp isolasjon så det er jo klare fordeler med løsningen. Uansett, noen av oss liker heller dårlig å ha ting som "KAN" bli ødelagt, jeg hadde ikke orket det iallefall... Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Apollo32 Svart 6.Desember.2006 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2006 Mener å vite at både Nimbus og Storebro har benyttet dette "sandwich" prinsippet i alle år, uten at det har oppstått vesentlige rykter om problemer av den grunn..Men, det fordyrer selvsagt produksjonen og da er det vel like greit å la det være i Noreg,.. ( og ta en høy pris uansett =mer fortjeneste.. ? ) Sitér dette innlegget Link to post
Trophy Svart 7.Desember.2006 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2006 Her er en til salgs http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...s=4&tot=358 Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
nimbuster Svart 8.Desember.2006 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2006 Nimbus er supre båter. Har selv hatt en 3003, og drømte da om en 4004, men det ble dessverre aldri noe av da. Hvis jeg var i markedet for en Nimbus 4000/4004 nå,ville jeg valgt 4004 med Volvo 41 B-motor. Den er modifisert i forhold til A-motoren, og resultatet er bl.a. mindre røyk. Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 13.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2007 Er det noen som vet når 4004 / Carisma kom med stikkkabin istedenfor 2 køyesenger? Sitér dette innlegget Link to post
Audifil Svart 14.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2007 Var ikke klar at man fikk den uten køyesenger i det hele tatt jeg? Mener også at den har det som Nimbus 37!! Sitér dette innlegget Øystein Wilthil, 48212848 Nåværende båt: 00 Flem 340 X - båter: 99 Askeladden 705 Voyager, 88 Nimbus 4000, Fjord 930 Touring, Neptim 8000, Sandvik 25 AC Link to post
Blue_Dragon Svart 14.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2007 Takk, da er det sikkert kun Nimbus 38 Carisma/Coupe som har lugar. Sitér dette innlegget Link to post
cantina Svart 6.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2007 Det stemmer det var 38 carisma som kom uten køysenger, motorene ble da flyttet ut og v gir ble brukt. Fast støpt trapp opp til flybridge kom også på denne modellen. På 4004 er det et skille mellom 90 og 91 mod da 91 modellen har en lengre flybridge. Har selv en 4004 kjempe båt, men 41 motorene er orginalt utstyrt med mekaniske ms4 gir disse er for svake har byttet begge til hydrauliske hs1 gir. Sitér dette innlegget Link to post
LykkelitenIV Svart 7.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2007 Her er en test. Båtmagasinet - brukttest Sitér dette innlegget HilsenLykkeliten IV (på båtjakt) Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.