Jump to content

Nimbus 4000/4004 erfaringer?


Pondus 32

Recommended Posts

4004 er vel å foretrekke da denne er av nyere utgave med forbedrede løsninger, bla. port i hekken, og har gjerne nyere/større motorer. Prisen er jo da deretter.

 

En arbeidskollega hadde en 4004 for et par år siden og jeg mener å huske at det i tillegg var en viss årgang som i følge ham hadde klart foretrukne egenskaper. Iallefall i følge hans kriterier. Mener å huske at det var rundt 1989-modellen han siktet til.

Link to post

Bare å handle det Bubba, har selv en 88 mod. Dette med bunnen sjekket jeg grundig og tror ikke dette er noe du skal henge deg altfor mye opp i. Nimbus selv kjenner bare til to tilfeller og det var med helt nye båter. Kommer det hull i bunnen og i sandwich`en kan det jo trekke vann, men dette er jo sjeldent. Fra meg vil du heller få annbefalinger i retning å kjøpe en som er isolert med sandwich, makan til varm båt når det er kaldt ute har ikke jeg vært borti hvertfall.. Har samme varmeapparat nå som i min forrige Fjord 930, og merkelig nok er det mye mer effektivt i Nimbus`en. Det er også merkbart mye mindre støy fra bunn og sjø og ikke disse harde slagene i litt sjø.

 

Tror ikke det har vært gjort endringer i skroget siden 84 på disse, samme skroget skal gå igjen på Nimbus 380 Coupe. I båtmagasinet sine tester skryter de skroget og dets egenskaper opp i skyene.

 

Det er lite endringer på 4000 og oppover til 4004 og 37. Er litt som port i hekken, benker bak, Targa bøyle, utforming på dashbord osv. i min 88 mod er det faktisk port i hekken, ikke så vanlig etter hva jeg har sett på en del andre..

 

Når det gjelder maskiner er det TAMD41 både A og B som går igjen frem til 96/97, man fikk KAD42 som alternativ fra 91, men er veldig sjeldent.

 

Jeg er super fornøyd med min, spesielt da skroget som man kan gå med fra 0kn til 25kn uten verken og ploge eller brøyte sjøen med seg. Så her kan man lurke av gårde i 13 knop uten å ligge i halvplan å ploge.. Det florerer ikke med rom og kabiner overalt, men til gjengjeld er det god plass overalt. Er vel også et av markedest største akterdekk på denne båttypen i denne størrelsen. Er veldig godt med lagringsplass under akterdekket, her er det plass til MYE. Er også en god Fly på denne båten, her sitter man bra uten å føle at man faller ut samtidig som det er godt med plass å bevege seg på. Store dieseltanker er også deilig... Salongen er god å sitte i og et meget godt bord når man slår det ut, alle senger er gode og plassen på toalett/dusj er bra.

Båten er også veldig stødig, her kan man stå hele familien på ene siden uten at det merkes på båten. Ser bla. annet på en del andre båter feks Viksund at hvis salongen full i voksne ligger hele båten til siden, dette merkes ikke i denne båten..

 

Min er ikke tilsalgs, da må prisen være GOD:-)

Øystein Wilthil, 48212848

Nåværende båt: 00 Flem 340

X - båter: 99 Askeladden 705 Voyager, 88 Nimbus 4000, Fjord 930 Touring, Neptim 8000, Sandvik 25 AC

Link to post
Nimbus selv kjenner bare til to tilfeller og det var med helt nye båter

Det er nok minst ett tilfelle til. Uten at det behøver å bety så mye, annet enn at man er OBS på mulighetene for problemer over tid.

 

Er ellers enig i at dette er et svært vellykket design.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
  • 1 måned senere...
De fleste utenlandske båtprodusenter bruker dette, men hvorfor gjør så få Norske båtprodusenter det?

 

Viksund prøvde vel seg på dette på 80-tallet. De fikk noen delamineringer som måtte tas opp igjen. Iflg Rune Viksund gjaldt det bare helplanerversjonene. MEN, disse finnes jo i dag og alle er neppe fikset og jeg kan ikke si jeg har hørt om problemet, men det er der antakelig? Sikkert perfekt mtp isolasjon så det er jo klare fordeler med løsningen. Uansett, noen av oss liker heller dårlig å ha ting som "KAN" bli ødelagt, jeg hadde ikke orket det iallefall...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
  • 3 måneder senere...
  • 8 måneder senere...

Det stemmer det var 38 carisma som kom uten køysenger, motorene ble da flyttet ut og v gir ble brukt. Fast støpt trapp opp til flybridge kom også på denne modellen. På 4004 er det et skille mellom 90 og 91 mod da 91 modellen har en lengre flybridge. Har selv en 4004 kjempe båt, men 41 motorene er orginalt utstyrt med mekaniske ms4 gir disse er for svake har byttet begge til hydrauliske hs1 gir.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...