roaldbj Startet 16.Oktober.2006 Link til dette innlegget Startet 16.Oktober.2006 (redigert) Jeg har desverre tatt opp båten for høsten, men opplevde en flott navigasjonstur med kamerater sist helg. Vi seilte med motorbåter i området Son - Engelsviken - Horten - Tofte - Son og jeg observerte mange interessante navigasjonsobjekter. Dette er et område med mange fyrlykter, lykter, overrettere og signaler på land. For tiden studerer jeg til D5L sertifikat her på BP og er nok derfor særlig opptatt av navigasjonsferdigheter. Nå om høsten er det flotte muligheter til å bli mer fortrolig med navigering. Jeg lurer på om det er interesse for å utvikle et system for trenining og vedlikehold av kunnskap knyttet til navigering. I Son ser jeg at det er flere store båter som sikkert kan anvendes til slikt formål. For min egen del kan jeg neste år gjerne ta med 10 - 15 personer ombord for å vedlikeholde navigasjonserfaringer. Jeg har nettverkssystem ombord som tillater at 5 personer observerer navigasjonsdata på hovedposisjon, 5 observerer på PC slave (Raytech RNS 6.0) i salongen og 5 på flybridge. Spørsmålet er: 1. Er det interesse for at vi i Oslo-fjordområdet organiserer nattseilas så lenge isen ikke hindrer seilas? Jeg stiller meg ikke til disposisjon for å organisere dette ( har mange aktiviteter å ivareta), men antar at flere av "storbåteiere" vil synes at det vil være "inntekstbringende" å bidra til navigasjonsøvelser. Dette var vel litt rotete skrevet? 2. Spørsmålet jeg reiser er om det er interesse for å videreutvikle ferdigehetene i navigasjon her i Oslo-fjorden? Redigert 16.Oktober.2006 av roaldbj (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 16.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2006 ... og skulle man ville organisert noe slikt på denne siden av fjellene, er jeg klar. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
roaldbj Svart 16.Oktober.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2006 Hva taler mot at Worse beveger seg østover? Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 16.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2006 Moses og Aron! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Skipper Worse Svart 16.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2006 Vittig. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Mouche Svart 16.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2006 Slapp av, de har vært ute av aktiv tjeneste "noen tid"! Trodde du hadde sans for humor, også hvis den "gikk utover" deg? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Tine IV Svart 16.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2006 Dette hadde vært fint å fått til , hvordan aner jeg ikke akurat nu men kan da ikke være så mye greier å få til det ? Har en gubbe i havna som har kjørt noen VHF kurs og båtførerkurs ,snakka litt med han her en dag og han kunne tenke seg å dra igang nattseilerkurs han .Ikke noe svære greier eller dyre greier , kun for å hjelpe til og at folk kunne fått mulighet til å lære dette litt mere. Nå har jeg seila mye om natta , så jeg veit sånn ca hvordan der er . Men regner med at det er flere som aldrig har gjort , redde for at dem ikke ser eller kansje andre ting som gjør at folk ikke liker det . Hadde jeg fått skuta mi ferdig så kunne den blitt brukt til litt nattseiling , men må vel få kjøpt inn div først . Øverst på ønskeliste står det RADAR , men den blir litt dyr da jeg må ha en targa så jeg for montert den . Men den kommer , bare spørs når bevilgningene går igjennom på økosjefen's kontor . Detta er jo veldig intresant så jeg venter spent på flere forslag / innsplill her Tine II Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
REM Svart 16.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2006 På lørdag kveld la Tassen, Astor og undertegnede ut på nattseilas. Vi tenkte at det kunne være greit nå med oppdaterte kunnskaper fra D5L om fyr og lykter å ta en praksistur før båten løftes på land. Tidligere på dagen hadde jeg vært ute å laget meg en deviasjonstabell. Den viste at SE-lige kurser var OK og uten deviasjon. Ellers viste det at E-kurser hadde W deviasjon og W-kurser hadde E deviasjon. Opp mot 20º på begge sider. Vi la opp ruta på kartet før vi gikk ut og la leggene mellom hvite sektorer på fyr og lykter S-over fra Asker og ned gjennom Drøbaksundet, hvor vi snudde ved Oscarsborg og gikk på østsiden N-over langs Nesoddlandet og rundt Langåre før vi igjen krysset fjorden med hvit lys fra Spro i akter. Det var en stille og overskyet kveld men med lavt skydekke. Dette tiltross hadde vi relativt god sikt slik at observasjon av fyr og lykter ikke bød på problemer. Langs alle leggene hadde vi notert RK og distanse. I tillegg hadde vi på forhånd regnet ut KK på de første leggene. Feks fra Spro til Sundby på hvit sektor: RK219º MV+1 =MK218º Dev +15º =KK203º Det som var ekstra tilfredsstillende selvfølgelig, var når vi gjorde en større kursendring og seg inn mot den nye kursen, at hvit lys fra fyret lå eksakt i front når kompasset slo seg til ro på KK. Ellers var vel vår erfaring at missvisning på en grad eller to trengte vi egentlig ikke å tenke på på de korte leggene våre. Deviasjonen derimot, med sine 20º på det meste gjorde store utslag. Vi gikk i 6kn, og hadde ambisjoner om å føre bestikk. Antagelig var vi ikke konsentrert nok om dette slik at vi rotet en del med tidspungter og glemte ofte å notere klokkeslett ved kursendringer. Da det i tillegg var irriterende å miste nattsynet hver gang en måtte slå på lyset for å notere i kartet droppet vi bestikkføringen etterhvert. Ellers merket vi oss at det var fort gjort å komme ut av sektor, spesiellt når vi kom nære innpå fyret med tilhørende smal sektor. Vi merket oss også at det var fort gjort å miste fyret av syne. Feks. hvis vi jobbet i kartet og så ned en kort stund, kunne det ta tid før vi igjen kjente igjen "landskapet" foran oss. Nedover Drøbaksundet er det bebyggelser på land og mange fyr, lykter og blink slik at det skulle lite til før vi mistet oversikten. Stikkordet her kan kort oppsummeres med konsentrasjon, konsentrasjon og atter konsentrasjon. Appropos, vi merket oss at selv på vår korte tur som vel tok en 2-3 timer at nattseilas tar på. Man blir sliten av å sitte i helspenn og konsentrere seg hele tiden. I Drøbaksundet og i området W av Askholmene er det urent. Vi som ferdes i området vet at man på dagtid skal holde tungen rett i munnen hvis man vil passere på W-siden. Dog finnes det en korridor som er leimerket i kartet og skal gi trygg seilas. Korridoren er ikke særlig bred og det er lett å komme ut av det. Som hjelp natterstid er det på Håøyas E-side anlagt overettlys som skal gi trygg seilas gjennom området. Korridoren er som sagt smal, og tiltross for nitidig konsentrasjon opplevde vi flere ganger at overettene slettes ikke var så overett som ønskelig var. Pulsen var nok noe høyere da, og jeg tok meg i å skotte bort på ekkoloddet rett som det var. Bare som en rutinemessig sjekk selvfølgelig wink.gif Ellers er det å gå på hvit sektor inn akter greit når man er flere personer. Uten referanser framover derimot så vi lett for oss at dette fort kunne bli vanskelig hvis man var alene. Vi vekslet litt på å sitte ved roret slik at vi alle fikk litt føling med det. Været var som sakt perfekt for nattseilas med flat sjø og god sikt. Kom vi ut av det kunne vi stoppe opp et øyeblikk og vurdere situasjonen uten å bli kastet rundt av bråttsjøer. Man trenger således ikke ha så stor fantasi for å forestille seg at nattseilas i urolig vær på langt nær trenger å være like idylisk som det vi opplevde. Takk for en fin tur til Halvard og Inge. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Tine IV Svart 16.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2006 Ellers merket vi oss at det var fort gjort å komme ut av sektor, spesiellt når vi kom nære innpå fyret med tilhørende smal sektor.Stikkordet her kan kort oppsummeres med konsentrasjon, konsentrasjon og atter konsentrasjon. Appropos, vi merket oss at selv på vår korte tur som vel tok en 2-3 timer at nattseilas tar på. Man blir sliten av å sitte i helspenn og konsentrere seg hele tiden. Med ny båt og uten radar så blei turen lang når jeg henta nybåten , sliten er vel ikke akurat fornavnet . Når jeg kom til Larekollen og kjente farvann , var det en fryd å sette på autopiloten ( for første gang i livet ) å gå rolig over fjorden . Mens jeg endelig fikk slappet av litt , kokte kaffe å kosa meg det lille som var igjen av turen. Tilbake til han som ville lage nattseilerkurs , skulle det bli noe av så kansje det er folk her inne som ikke bor for langt unna som kunne tenke seg å bli med ? Kan jo sende meg en IM så ser jeg jo om det er av noe interesse her . Tine II Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
Gunga Din Svart 17.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2006 (redigert) På lørdag kveld la Tassen, Astor og undertegnede ut på nattseilas........... kjkul o mycket bra sätt att lära sig....att vara några stycken ombord som kan....... er man helt nybörjare så skulle jag råda att gå ut på våren, försommaren o träna då är det lagom mörkt..........vilket gör att man ser en del öar o prickar! själv så har jag seglat mycket 24/48 timmars seglingar i Kryssarklubbens regi, det er en "regatta" der man går ut för o slå sina egna rekord i distans, efter vissa regler.... egentligen ikke en regatta båt mot båt utan mer att bli bedre o duktigare själv den som vill lese mer om 24-timmars her har väl själv en ca 30 sådana (en på våren o en på hösten!) bakom mig, tilsammans med kompisar vilket er kjkul o samtidigt lärorikt seglar man 48/72 eller mer krävs oxo att man litar på sina kompisar kunskaper så att man kan sova lugnt själv......24-timmars kan man ju grejja o vara vaken men der någonstans går grensen för vad man orker........kjkul segling vet ikke om det finnes något liknande i Norge? Redigert 17.Oktober.2006 av Gunga Din (see edit history) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
sap_2000 Svart 26.August.2013 Link til dette innlegget Svart 26.August.2013 (redigert) Fikk lyst til å løfte denne gamle Tråden til Roaldbj (savner forøvrig alle de gode i innleggene hans). Har fått stor sans for nattseilaser etter endel mørkekjøring denne sessongen i kjente og ukjente farvann. Jeg er endel ute med båten rett som det er, og har nå som kveldene blir mørkere lyst til å ta noen turer i mørket. Noen flere som kunne tenkt seg en tur i mørket? Jeg leker litt med tanken på at det kunne vært hyggelig å samle noen BP medlemmer med interesse for en tur i mørket rundt i skjærgården i Oslo eller Bærum noen timer en kveld. Utgangspunkt kunne vært f.eks Sandvika eller Aker Brygge? Tenker meg en helt uhøytidelig tur hvor vi leker med plotter, radar og AIS i praksis for moro skyld, samt en hyggelig stund med andre båtfrelste BP medlemmer :-) Som sagt bare en tanke jeg slenger ut etter å ha søkt litt i gamle tråder. Detaljene kan vi pønske ut og forme etterhvert. Noen interesse/ tips/ innspill/ samkjøring? Redigert 26.August.2013 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
H80 Svart 27.August.2013 Link til dette innlegget Svart 27.August.2013 Jeg kunne tenke meg en nattseilas med seilbåt, for seil, med plottere og mobiltelefoner avslått. Jeg har båt, kart, passer, linjal, navigasjonskunnskaper og oljelamper, men føler at det blir litt mye å håndtere alene om natten. Så når jeg seiler etter mørkets frembrudd, blir det oftest for motor og med plotter, slik at jeg kan konsentrere meg om utkikk og kurs. Hvis noen har lyst til å være med på vinddrevet og ikke-elektrisk nattseilas, så si fra! Sitér dette innlegget Link to post
bjornas Svart 27.August.2013 Link til dette innlegget Svart 27.August.2013 Dette er noe jeg kunne tenke meg - fortrinnsvis en "unplugged" tur. Men for seil blir kanskje litt tidkrevende? Sitér dette innlegget SRC 2010 - LE 8550 D5L 2012 D5LA 2013 LRC 2014 Link to post
Poseidon Svart 27.August.2013 Link til dette innlegget Svart 27.August.2013 ... og skulle man ville organisert noe slikt på denne siden av fjellene, er jeg klar. Jeg er inne på tanken å sette opp to helger med tur fra Stavanger og nordover mot Sogn og tilbake til Stavanger. Det ville i såfall bli mest mulig nattseilas, med lykter og radar . . . . Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
ToreSB Svart 27.August.2013 Link til dette innlegget Svart 27.August.2013 Hvis noen har lyst til å være med på vinddrevet og ikke-elektrisk nattseilas, så si fra! Jeg kunne tenkt meg å være med på det. hvor i landet? jeg er i Oslo Sitér dette innlegget Link to post
ashfirelate Svart 27.August.2013 Link til dette innlegget Svart 27.August.2013 Jeg er inne på tanken å sette opp to helger med tur fra Stavanger og nordover mot Sogn og tilbake til Stavanger. Det ville i såfall bli mest mulig nattseilas, med lykter og radar . . . . hørtes ikke dumt ut. Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 28.August.2013 Link til dette innlegget Svart 28.August.2013 Nattseilas på fyrledene er moro. Jeg mener det gjøres best med papirkart fordi man da får bedre oversikt. Plotteren kan være med som backup. Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth 81 Svart 28.August.2013 Link til dette innlegget Svart 28.August.2013 Dette høres jo utrolig bra ut! Stort potensiale for å bli både sosialt og lærerikt. I år får jeg tvilsomt sjangsen til å være med (langt å pendle fra Longyearbyen), men neste år er jeg forhåpentligvis i Oslo Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
ashfirelate Svart 31.August.2013 Link til dette innlegget Svart 31.August.2013 Stort potensiale for å bli både sosialt og lærerikt. Jepp! Eg kommer iallefall til å strekke meg laaaaaannnngt for å klare å delta om dette blir arrangert i Bergen / Vestlandet. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 31.August.2013 Link til dette innlegget Svart 31.August.2013 Gode båtvenner, jeg har nå sjekket kalenderen og tilgjengelighet for båt og mannskap. En eventuell nattseilas kunne komme ut slik som beskrevet på vedlagt "plakat". Kom gjerne med innspill, tanker og ideer til forbedringer av opplegget. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
-morten- Svart 1.September.2013 Link til dette innlegget Svart 1.September.2013 Nattseilas kan sikkert virke skremmende på mange, men med rett utstyr og kunnskap er det egentlig ganske greit. har vært med på masse nattseilas ombord på MTB både som utkikk og rormann, både i rent farvann og iveldig. Krevende farvann. i høst hadde jeg en nattseilas i området Sula-Bogøyvær. vi var to båter i følge, og han ene var heldigvis lommekjendt. Vi gikk noen leder jeg aldrig hadd turt å gå selv. I hovedledene var det lett å følge lyktene og overettene. Det var kun ekkolodd/plotter ombord i disse utleiebåtene. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Christel III Svart 23.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2014 Redningsselskapet har startet med kurs i nattseilas flere steder i landet. Gjennomføres på en dag, med etpar timers teori først, og praktisk navigasjonsøvelse i båt etterpå. Man blir langt ifra fullbefaren navigatør etter et slikt kurs, men får en innføring i navigasjon i mørket. Instruktørene er erfarne navigatører fra redningsskøytene. Her i Bergen går første kurs i neste uke: Nattnavigasjon 30. Oktober Sitér dette innlegget MvhSimon Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.