Jump to content

Halco 29


haraldp

Recommended Posts

Gratulerer HaraldP!

 

Vi kjøpte vår Halco i august, og har fått brukt den en del på ettersommeren og høsten.

 

Halcoen er en lukket båt kjent for sine gode sjøegenskaper. Den har et godt omdømme på Vestlandet og nordover. Kanskje ikke så godt kjent øst for Lindesnes, men dette skyldes nok at denne båten er bygd nettopp for forholdene vest- og nordpå. I tillegg til rene fritidsbåter ble det også produsert en versjon beregnet som skyssbåt. Jeg tror denne tok rundt 10 passasjerer.

 

Når konstruktøren har prioritert sjøegenskapene har andre forhold fått mindre prioritet. Jeg oppfatter Halcoen som tung i hekken, den planer ikke like lett som mange andre helplanere. Jeg vurderer å montere trimplan i tillegg til drevets powertrim for å bedre planingsegenskapene. Vår båt er utstyrt med hekkagregat, men Halcoen ble også levert som halvplaner. Enkelte av halvplanerne er utstyrt med vinkelgear, og her har jeg fått råd fra erfarne båtfolk om å styre unna. Det har vistnok vært mye problemer med disse gearene.

 

Skroget er etter min erfaring greit, og det tåler forholdsvis tøffe forhold. En ulempe er at pulpit slutter langt fremme, og stykket fra du må slippe taket i overbygget til du når tak i pulpit kan være langt nok når sjøen er urolig. Ellers skulle jeg gjerne hatt kryssholt også midskips på en såpass stor båt.

 

Halcoen ble i stor grad levert som halvfabrikat, med eller uten flatpakket innredning. Dette gjør at det er mange forskjellige løsninger på innredningen, og kvaliteten på arbeidet avhenger mye av den som gjorde jobben når båten var ny. Innredningen er av finerplater, og dermed "kantete" i forhold til de løsningene som finnes i nyere båter. Dørken i kabinen ligger i nivå med vannflaten, dvs at det er 2-3 trinn ned fra det selvlensende dekket akterut. Enkelte har salongen plasert helt nede på dørken, noe som gjør at man sitter lavt og har dårlig utsikt. En bedre løsning er å heve salongen 30 - 40 cm slik at man ser ut gjennom sidevinduene, selv om feltet mellom øvre og nedre sidevindu har en tendens til å være i veien uansett. Ellers er det stor variasjon når det gjelder utstyr i og med at de fleste båtene er selvinnredet. Dersom du ser på båter som er til salgs f.eks på finn.no kan du få et inntrykk av forskjellige innredningsløsninger.

 

En gang sist på 80-tallet ble Halco 29 avløst av Halco 31, og denne er fremdeles i produksjon. 31-ern ble konsturert av Eivind Amble, men jeg kjenner ikke til hvem som konstruerte 29-ern i sin tid. Båtmagasinet testet 31-ern i nr 11/89. De har også noen reportasjer om en familie som har seilt sin Halco gjennom kanalene i Europa ned til middelhavet. Søk etter Halco i artikelarkivet til Båtmagasinet (www.batmagasinet.no) så finner du mye hyggelig lesestoff.

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

"En ulempe er at pulpit slutter langt fremme, og stykket fra du må slippe taket i overbygget til du når tak i pulpit kan være langt nok når sjøen er urolig"

 

I 1980 hadde jeg et Halco 26 prosjekt. Denne var ikke utstyrt med pulpit som beskrevet over, men derimot en såkalt innerrekke slik at man kunne stå fremst på bauen og holde seg på innsiden. Rekka ble dengang kjøpt hos West Mekan på Nordfjordeid. Det var skikkelig arbeide i AISI 316L.

 

Med hensyn til konstruktør så kan også jeg bekrefte at Halco 26 ble konstruert av Eivind Amble. Halco 29 er i prinsippet kun en forlenget 26.

 

Her i mitt distrikt er det mange både 26 og 29 fotere i drift.

Link to post

Fint å få ny lærdom om Halcoen. Jeg hadde ikke tenkt på at 26-foteren ble konstruert først, og at 29 foteren er en forlenget versjon.

 

Kanskje noen som sitter på opplysninger om hvilket tidsrom 26 og 29-foteren ble produsert, og hvor mange eksemplarer som ble produsert. Det finnes mange av disse oppover kysten.

 

Når det gjelder pulpit har jeg vurdert å forlenge denne bakover vha bøyler og plastkledd wire. Jeg mener å ha sett en slik løsning bl.a på Westbas 29. Kanskje dette blir et prosjekt på et eller annet tidspunkt, eventuelt kombinert med montering av kryssholt midskips.

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...