Jump to content

Starter-hjelp Bukh DV 20

WithVital

Recommended Posts

Kjære...

Jeg blir stadig bedt om (av erfarne motorfolk) å starte opp min nyinnkjøpte (brukte) BUKH DV 20 og fylle den med olje før vinteren, men mangler starter. En venn vil hjelpe meg med startingen og har olje og diesel og slanger, men jeg mangler starter og er blakk i overskuelig fremtid. Er det noen barmhjertige samaritanere her som har en starter som passer til BUKH DV 20 jeg kan låne, leie eller kjøpe rimelig? (Den billigste til Maritim koster 1800,- omtrent...)

Tusen takk for alle tips og forslag. Jeg bor på Nesodden :)

Claus

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Skjønner ikke helt hvor for du må starte den før vinteren? Er du redd for at den skal ruste fast? I så fall er det bare å gi den et par-tre pumpe med oljekanna i hver sylinder, og sveive den rundt en tørn eller to. Så står den trygt både en og to vintre, om nødvendig!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
En BUKH DV 20 er enkelt å sveive igang, den har dekompressjonshendler til nettopp dette bruket.

(Flaut..) -jeg hadde jo så klart sveiva og klarer fint å sveive opp litt trykk. Da skaffer jeg diesel og motorolje og roper evt. på hjelp av dynastarter hvis det ikke funker :) Den trenger ikke være tilkoblet batteri for å starte?

Claus

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Skjønner ikke helt hvor for du må starte den før vinteren? Er du redd for at den skal ruste fast? I så fall er det bare å gi den et par-tre pumpe med oljekanna i hver sylinder, og sveive den rundt en tørn eller to. Så står den trygt både en og to vintre, om nødvendig!

Jeg vet faktisk ikke. Den er så godt som tom for olje og har nok ikke vært startet på noen år? -og så er det greit å sjekke at den virker da..

..... og roper evt. på hjelp av dynastarter hvis det ikke funker :) Den trenger ikke være tilkoblet batteri for å starte?

Motoren trenger ikke være tilkoblet batteriet for å sveive den igang - med mindre du har en dynamo montert. I så fall er det bare å ta av dynamo-remmen, før du starter opp. En dynamo skal ikke svive, med mindre den har kontakt med batteriet.

....Den er så godt som tom for olje og har nok ikke vært startet på noen år? -og så er det greit å sjekke at den virker da..

Tom for olje? Bare fylle på, det - og sveive (til du ser mannen med ljå'en....) da transporteres oljen rundt til alle lagrene og der den skal være. Hvis motoren ikke ha vært startet på noen år (?) så vil du nok slite en del med dieseltilførselen, men da er det greit å ha litt hjelp med å sveive...... ;o)

Kjekt å vite om motoren funker før du investerer noe mer tid på den, ja!

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

-snip-

Kjekt å vite om motoren funker før du investerer noe mer tid på den, ja!

Høres lurt ut med starter når man kan bli stående å sveive i timevis ja.. :)

Motoren er etter sigende "nyoverhalt" for 5 - 7 år siden og har stått siden. Tidligere eier var motormann / mekaniker. Selger trodde den funka. Mannen som kjørte den til meg kjente tidligere eier og sa at "den funker garantert, men du må fylle den med olje og starte den". Samme mannen sa forøvrig at jeg burde kontakte produsenten av startmotorer et sted på vestlandet og kjøpe direkte av dem for å slippe "båtprisen". (regner med det er samme starter som til biler men med annen tannhjumdimensjon).

Jeg er like komfortabel med motorer som med høyhelte sko, og vil ikke bruke opp mannen med gratis olje og diesel som etterlyser starter før jeg har ting på plass... Jeg har forstått dette om motoren (håper jeg):

A: Diesel inn

B: Diesel ut

C: Vann inn

D: Vann ut

E: Strøm inn (til "stopper"? -og wtf er en "stopper"?)

F: Olje inn

G: Eksos ut

H: Hva var det med disse og olje igjen?

I: Skal gearolje inn her?

Hvis noen tror jeg tar feil / kan hjelpe meg, blir jeg jublende glad for tilbakemeldinger :)

bukhdv20_a.jpg

bukhdv20_b.jpg

(takk for all hjelp : )

Claus

Det var bra og informative bilder WithVital!

Nå kjenner jeg ikke spesiellt til din motor, men de fleste (gammeldagse - og gode!) virker etter de samme enkle prinsipper.

C = ser for meg ut som en vanlig impellerpumpe til kjølevann, ja.

A - Diesel inn = korrekt. D.v.s. etter den korte slangestubben har du fødepumpen - deretter har du motorens dieselfilter (akkurat der hvor bokstaven B er). Dieselen går inn filteret på den ene siden (i forkant) og ut på den andre (bak-kant).

Du ser også at alt etter fødepumpe er i trykk-slanger med banjo-koblinger og siden rør (altså er det trykk der) - først lavtrykk (fra fødepumpa til høytrykkspumpa). Det er bare å følge rørene, så ser du retningen dieselen skal. Høytrykkspumpa er den like bak dieselfilteret.

Høytrykkspumpen sitter til venstre for gass-regulatoren. Dieselen kommer fra filteret i trykk-slange m. banjo-kobling og går inni høytrykks-pumpen. Derfra kommer det 2 stk stål-rør ut (høytrykk) , som går til hver sin innsprøyting-dyse (H). Når det gjelder H (dysene) skal du i første omgang IKKE røre disse. Så sant disse holder tett og ikke lekker. La dem være.

Når det gjelder oljepåfylling til motoren så kan det være F, ja - men å fylle olje via toppdekselet krever at du venter lenge og godt før du evt. avgjør om oljenivå'et på peilepinnen er riktig. Du må gi oljen tid til å sige ned i veivhuset.

Når det gjelder I - så må du bare skru opp. Antageligvis er dette peilepinne til og påfylling til gearoljen.

E kjenner jeg ikke til........men det kan være en slik (husker ikke ordet... soleniod? ) - bryter som kutter dieseltilførselen til høytrykkspumpen og dermed stopper motoren, ja. Andre, som har erfaring / mere greie på dette, får svare der..... :yesnod:

P.S.: Du er heldig som har en DV 20 med startkrans på svinghjulet. De fleste (alle faktisk) som jeg har sett, hadde bare et remspor til den langt mindre effektive dynastarteren. Mens du faktisk kan sette på en start-motor som går i inngrep på svinghjulet og som er langt mere effektivt.

P.S.: Ser ingen dynamo noen sted......heller inge brakett til denne?

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Tidlig i sommer fikk jeg og en kompis ei tresnekke med en 6-8 Sabb H-modell. Den hadde stått i to år. Forrige eier fikk stopp på fjorden og la etterpå båten i skogen for å dø. Her var det mulig å få en billig båt.

Men vi plagdes i flere dager med å få start. Ringte alle vi kjente som kunne ha svar på hvorfor alt var så vanskelig. Det kom frem diesel på et vis, og vi skjønte at her var det bare å begynne å sveive. Sveivet etter tur til vi var fri både for startsigaretter og for skinn i nevene. Da vi egentlig hadde gitt opp hele prosjektet foreslo jeg at vi burde prøve å starte med vinkelsliper på svinghjulet. Det var to reimspor på svinghjulet. Ett ytterst og ett med diameter ca 12-15 cm, helt i forkant. Vi brukte det minste.

Vi fant frem en stor 2000W vinkelsliper og reimskive fra en gammel dynamo som vi monterte på sliperen. Jeg ofret en splitterny dynamoreim jeg hadde i reserve til bilen.

Vi måtte prøve et par ganger før vi fikk det til med rett vinkel og press på vinkelsliperen. Men gjett at motoren startet :-)

Det funket helt greit etter et par famlende forsøk, men det hadde nok ikke gått dersom motoren ikke hadde hatt dekompresjonsventil. Og vi hjalp til med sveiva i starten.

Litt mindre reimskive på sliperen hadde også vært en fordel, for det ble bra fart på svinghjulet.

-snip-

E kjenner jeg ikke til........men det kan være en slik (husker ikke ordet... soleniod? ) - bryter som kutter dieseltilførselen til høytrykkspumpen og dermed stopper motoren, ja. Andre, som har erfaring / mere greie på dette, får svare der..... :yesnod:

P.S.: Du er heldig som har en DV 20 med startkrans på svinghjulet. De fleste (alle faktisk) som jeg har sett, hadde bare et remspor til den langt mindre effektive dynastarteren. Mens du faktisk kan sette på en start-motor som går i inngrep på svinghjulet og som er langt mere effektivt.

P.S.: Ser ingen dynamo noen sted......heller inge brakett til denne?

Tusen takk for utfyllende svar! Godt å høre at det er bra med tannhjulspor. Motoren er egentlig veldig pen (bare litt støv -jf bildet under)

bukhdv20_d.jpg

Kanskje K i bildet nedenfor kan brukes ifm en dynamo? J antar jeg er starteren (og jeg har gamblet på en fra 1980 til 800,- fra en kar utenfor Stavanger... -håper den har tannhjul og ikke rem :)

bukhdv20_c.jpg

Da vi egentlig hadde gitt opp hele prosjektet foreslo jeg at vi burde prøve å starte med vinkelsliper på svinghjulet. Det var to reimspor på svinghjulet.
Smart! -vinkelsliper har jeg jo :) -skal prøve når regnet gir seg...

K kan brukes til dynamo sikkert, lurer kanskje på om det har vært dynastarter i det feste en gang.

Men har du feste til stramme stag i forkant på motor?

J er for starter ja.

Aller først: Takk for inspirasjonen du brer om deg med :)

-og mht stramme stag. (Eller Forkanter for den saks skyld) klarer jeg ikke svare ordentlig. Jeg kan ikke se noe stramme-innretning fastmontert annet enn de festene jeg har markert... -er det en løsdel? -slags list med utfrest spor?

-er det en løsdel? -slags list med utfrest spor?

En slik er det ja! :yesnod: Ser ut til at det er et hull over festet til starteren som kan være egnet til dette. Men du må nok tilpasse festene til den dynamoen du måtte velge. Har du reimskive forrest på svinghjulet?

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
En slik er det ja! :yesnod: Ser ut til at det er et hull over festet til starteren som kan være egnet til dette. Men du må nok tilpasse festene til den dynamoen du måtte velge. Har du reimskive forrest på svinghjulet?

Javisst, -når du sier det så :)

bukh_dv_detalj_svinghjul.jpg

Hey..! -jeg begyner allerede å bli litt glad i motoren... -og har ikke starta den ennå :)

Det der er jo en flott motor med alle muligheter!!! :smiley:

Om du ikke får til vinkelslipertrikset, og må "tørne" motoren for å få start, så kan jeg anbefale en vaskemaskinmotor. Den har ferdig reimspor, så lag deg bare et festeoppsett, plugg inn og la det stå til, men lag oppsettet slik at du kan slå bort vaskemaskinmotoren idet motoren starter :lol:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Hei igjen.

Min svigerfar kjøpte i går ei snekke med en Bukh DV-20 :smiley:

Motoren så helt grei ut. Stusset litt at den pustet så fælt på toppen når oljefyllingslokket var av, men det viste seg at det skulle være slik. Det er to stempel som går opp SAMTIDIG.

Dette skal være en solid motor hvis man passer på et par ting:

1) Med noen års mellomrom, sjekke kjølekanaler for eiring.

2) Skifte gearolje hvert år. Det er 0,4 liter olje. Svigerfars båt har hatt problemer med dårlige tettinger på gearkassa, og det har medført et par overhalinger. Hvis man skifter disse så varer de sikkert 10-15 år.

På finn.no er det en brukt startmotor. Der er også en annonse med brukte deler til DV-10.

DV-20 bruker samme starter som DV-10.

Endel info på engelsk.

Kjølekanaler.

Deler til DV-10 på FINN.

Starter og gear på FINN.

Tekniske data, reservedelskatalog mm.

Om du ikke får til vinkelslipertrikset, og må "tørne" motoren for å få start, så kan jeg anbefale en vaskemaskinmotor.

Allerede testet. Gikk ikke. Sannsynligvis for lavt startmoment.

Lykke til med en flott motor.

.....men det viste seg at det skulle være slik. Det er to stempel som går opp SAMTIDIG.

Hmmmm - skeptisk!

En tosylindra motor hvor begge stemplene går opp samtidig? Noe forteller meg at, enten så er det noen som har fortalt deg ei skrøne, eller så har du et unikum av en motor! :lol:

Denne har jeg lyst til å se.........

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...