Jump to content

Starter-hjelp Bukh DV 20

WithVital

Recommended Posts

To-sylindra firetaktsmotorer lages med 180 eller 360 graders veiv.

180 graders er den vanligste typen der ett stempel er oppe når det andre er nede.Lyden blir noe ujevn da de ikke har tenning for hver omdreining.

De som har kjennskap til engelske motorsykler vet at "twins" hadde stempler som gikk samtidig opp og ned.Lyden ble jevn da det var en tenningsimpuls for hver omdreining. Ulempen var mye masse som gikk opp og ned og det ble derfor mye vibrasjon.

• 2 uker senere...
Hei igjen.

Min svigerfar kjøpte i går ei snekke med en Bukh DV-20 :smiley:

Motoren så helt grei ut. Stusset litt at den pustet så fælt på toppen når oljefyllingslokket var av, men det viste seg at det skulle være slik. Det er to stempel som går opp SAMTIDIG.

Dette skal være en solid motor hvis man passer på et par ting:

1) Med noen års mellomrom, sjekke kjølekanaler for eiring.

2) Skifte gearolje hvert år. Det er 0,4 liter olje. Svigerfars båt har hatt problemer med dårlige tettinger på gearkassa, og det har medført et par overhalinger. Hvis man skifter disse så varer de sikkert 10-15 år.

På finn.no er det en brukt startmotor. Der er også en annonse med brukte deler til DV-10.

DV-20 bruker samme starter som DV-10.

Takk for tips! -jeg kjøpte starteren for 800,- og håper den virker... :)

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

• 2 uker senere...

Jeg skal kjøpe gearolje. Hva skal jeg kjøpe? -Statoil er eneste bensinstasjonen i 5 mils omkrets, men man har jo alltids maritim.no... :)

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...