Jump to content

Hva slags skute er dette?

Lars H.

Recommended Posts

Hei.

Da jeg var liten gutt bygget min farfar en modellskute til meg. Farfar var blant

annet seilskuteskipper i sine ynge dager.

Det jeg nå lurer på er om det er en fantasimodell jeg har, eller hva kalles en

slik skute?

Bilde

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Hei Lars,

Ja du har jammen vært heldig med valget av farfar  -  og i tillegg tatt var på skuten så pass lenge, eller har du restaurert den senere?

Jeg har selv stående på en hylle like over hodet på meg den lille slepebåten som min far bygget til meg da jeg var 2-3 år gammel. Så jeg har nok vært ganske tidlig ute med slepebåt ...

Tilbake til den skuten du har. Skrogmessig er jeg nokså sikker på at han har hatt en Colin Archer i tankene. Både med den krumme forstevnen som er så typisk for både Coling Archer og mange andre i samme distriktet. Mest typisk er allikevel den nokså høye, rette akterstavnen som Colin Archer var alene om på den tiden.

Også riggen er typisk, med storseil, fokk og klyver. Det eneste lille forstyrrende element er toppseilet. Uten å ha sjekket nøyere, så kan jeg i farten ikke huske å ha sett noe annet enn toppseil heist på en vertikal "stang" hos Colin Archer, men på din modell er det heist på en skråstilt rå.

Om han har hatt en bestemt skøyte i tankene da han laget modellen er ikke godt å vite, det kan like gjerne være "litt her og litt der" fra fartøyer han kjente.

Men fin er den!

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

.........Også riggen er typisk, med storseil, fokk og klyver. Det eneste lille forstyrrende element er toppseilet. Uten å ha sjekket nøyere, så kan jeg i farten ikke huske å ha sett noe annet enn toppseil heist på en vertikal "stang" hos Colin Archer, men på din modell er det heist på en skråstilt rå.

Bare for å illustrere hva Poseidon mener med toppseil heist på en vertikal "stang"....

http://www.minebilder.no/show_image_stream...2&dx=451&dy=495

...og skrogfassongen er vel også veldig likt modellskuta til Lars H ? Skjøyta heter "Kan Jiff", hjemmehørende i Fredrikstad og er en ekte Colin Archer :smiley:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Takk skal dere ha.

Jeg er stolt av modellen som i tillegg til å være et kjært minne om farfar, også var et herlig leketøy da jeg var liten. Med blykjøl seilte den virkelig bra. Se bildet fra Solastranden for nesten 50 år siden!

Lars H.

Bilde

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Beklager,

det er nok ingen jakt  -  og heller ingen "nesten galeas"....

Både jakt og galeas har nemlig skrog som er bygget med speil, de har altså tverr akterende.

Riggingen har imidlertid meget til felles, uavhengig av om akterenden er spiss eller tverr. Se bare på den linken du oppgir, under jakt, kutter og slup(p). Alle disse har ett storseil på gaffel, og noen er vist med toppseil. Om de har toppseil eller ikke, påvirker imidlertid ikke betegnelsen. Det som jeg kommenterte i en tidligere mail var det litt uvanlige ved at toppseilet ble ført på en skråstilt rå  -  i motsetning til det mer vanlige med vertikal stang. (Se også de nevnte tegningene i linken til Gunga Din.)

Riggbetegnelsen påvirkes heller ikke av om fartøyet har ett, to eller tre forseil som fokk, klyver, jager og jibb. (En annen betegnelse som har vært brukt i de tilfellene hvor formasten var delt, er "forre undre stengestagseil" og "forre øvre stengestagseil".

Ganske mye interessant stoff å diskutere når man kommer til riggen på gamle seilfartøyer  -  spesielt på skværriggerne!

mvh

Poseidon

Hej Poseidon!

Du har rett i det, de Jakter jag sett är dessa fra Östersjön, roslagsjakter etc

de har självklart akterspegel.

Jag var på ett föredrag förra året på Sjöfartsmuseet på Bygdöy, som handlade

just om gamla riggtyper o vad de olike seglen kallas !  veldi duktig kille, men husker

ikke hans navn

En möjlighet Lars H er att du sender en bild til sjöfartsmuseet o sp.

S/Y Gunga Din

Alt dere vet!

Her må en bare huske på at det kan være en "fantasibåt",

det var jo egentlig et leketøy til meg fra min farfar.

Men han hadde seilt mye i sin tid og hadde nok greie på

båter. Han førte bl.a. Jakten Susanne (det står "Jagt" i

mønstringspapirene hans) fra Kopervik til Gøteborg og

tilbake igjen i 1902. Og den er som påpekt for en Jakt

tverr bak. Se bildet under.

Lars H.

Ps. Se på flagget, skulle det ikke vært "sildesalat" i det?

Bilde

Jag var på ett föredrag förra året på Sjöfartsmuseet på Bygdöy, som handlade

just om gamla riggtyper o vad de olike seglen kallas !  veldi duktig kille, men husker

ikke hans navn

En möjlighet Lars H er att du sender en bild til sjöfartsmuseet o sp.

Godt mulig at det var min gode venn Kai Jensen som holdt foredraget, han seiler bestmann på skonnerten Svanen  -  og har vel vært ca 30 år ombord.....

mvh

Poseidon

Henger meg på denne tråden, og forsøker meg på å legge inn et foto for første gang. Håper dette går bra, og at dere ser skuta. Farfar til kona var skipper på denne. Han vokste opp i Arendal, men bodde senere i Oslo. På skutesida står VARDVIK - NORGE. Hva slags skute er dette, og kjenner noen til noe om denne, rederi osv. så er jeg takknemlig for alle innspill.

stream_thumbnail.php?bid=7792353&dx=150&dy=113

Redigering:

Jaja, bildet kom jo frem, men etter å ha sett på forhåndsvisningen, så ble jo bildet stusselig lite. I fotoprogrammet mitt var bildet på 800x600 piksler, men etter overføring til eurofoto.no (samme som minebilder.no), så var det krympet til 150x112. Før jeg forsøkte meg på dette, studerte jeg det jeg kom over av tråder om å legge inn bilder, men vet ikke hva jeg skal gjøre for å få bildet noe større her i tråden  :cheers:

Hej Jada!

Nu er jag absolut ingen expert på gamla rigger, men lite kul e det...........

Det ser ut att vara ett Skonertskepp !  Dvs rår bare på främre masten, o gaffelsegel

+ topsegel på de aktre!

Att navnet står målat med store bokstäver på siden av båten tyder på att bilden

kan vara målad under krigstid !

Og för båten norsk flagg o ikke unionsflagg så kan ju dette stämma, då förmodligen

första världskriget.

Även om segelfartyg fanns under hele andre världkriget oxo!

S/Y Gunga Din

Og för båten norsk flagg o ikke unionsflagg så kan ju dette stämma, då förmodligen

första världskriget.

På maleriet er det umulig å se hele flagget tydelig, men det kan se ut som om det er et rent norsk flagg. Maleriet er fra 1934, men jeg vet ikke noe om i hvilket tidsrom skuta seilte.

Så til mitt lille problem med størrelsen på bildet. Kan noen si på en enkel måte hvordan dette kan bli større. Se forøvrig innlegget mitt over.

...Så til mitt lille problem med størrelsen på bildet. Kan noen si på en enkel måte hvordan dette kan bli større. Se forøvrig innlegget mitt over.

Kjenner ikke eurofoto.no, men jeg kan tippe: Det er ikke slik at de automatisk lager såkalte thumbnails (Mindre versjoner av bildene beregnet kun på å kunne se mange bilder samtidig - en slags inneholdsfortegnelse) og så er det en slik thumbnail du har linket til, istedenfor den fulle versjonen av bildet som sikkert også ligger der? Prøv å klikke deg litt rundt hos eurofoto.no og se om du ikke finner igjen fullversjonen så du kan linke til den istedet.

Jaja, bildet kom jo frem, men etter å ha sett på forhåndsvisningen, så ble jo bildet stusselig lite. I fotoprogrammet mitt var bildet på 800x600 piksler, men etter overføring til eurofoto.no (samme som minebilder.no), så var det krympet til 150x112. Før jeg forsøkte meg på dette, studerte jeg det jeg kom over av tråder om å legge inn bilder, men vet ikke hva jeg skal gjøre for å få bildet noe større her i tråden  :smiley:

Du har nok brukt feil versjon av bildet ditt hos Eurofoto. Ser at adressen til bildet er: www.eurofoto.no/stream_thumbnail.php?bid=7792353&dx=150&dy=113 Og som du ser, står det thumbnail i adressen. Gå inn på bildene dine, finn bildet og dobbeltklikk på det slik at du får det større. Den versjonen bruker du så. (dersom jeg ikke husker helt feil, bruker ikke Eurofoto for bilder her)

Lars H.

Er bildet malt før eller etter unionsoppløysinga?

Kan det vera at kunstnaren var unionsmotstandar, og at han la inn ein liten politisk protest i bildet ved å mala flagget utan sildesalat?

Hei.

Har nå fått greie på når det rene norske flagget kom. Sitat fra han som kom med opplysningen:

Etter det jeg har klart å lese meg til fikk Norge sin " Lov om Norges flagg " i desember 1898. Der ble det for tredje gang vedtatt,  etter like mange vetoer fra svenskekongen at sildesalaten skulle ut av flagget. Den 15. desember 1898 ble det rene norske flagget heist på stortinget.

Lars H.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...