Jump to content

Kamerat uten båt

Lodda

Recommended Posts

Hei folkens, jeg trenger assistanse eller kanskje mest gode råd.

Har en kamerat som har så utrolig vanskelig for å få fingeren ut av ett visst sted når det gjelder å ta beslutninger. :crazy::sleep:

Han har nå snakket om å kjøpe seg båt i 2-3 sesonger, men ingenting skjer, selv etter utallige linker med meget gode og noen dårligere kjøp. :headbang:

Han er oppriktig intressert i å få seg båt, men ser alt for mange begrensninger, som båtplass, opplag, utgifter med vedlikehold etc...

Er det noen som har noen "overtalelsesmetoder" eller argumenter som jeg ikke har prøvd? :wink:

LODDA :flag:

Det som fikk fingeren ut hos meg var at jeg fikk plutselig og uventet tildelt båtplass. Det må man jo helst ha, da.

Vel, han har ikke akkurat sjekket seg ihjel ang. båtplass. Men han sier at han tror han har båtplass om han bare får kjøpt seg båt. Men er enig med deg i at det er lurt å ha før man kjøper båt...

Men på en annen side, så trenger man jo ikke båtplass om man IKKE har båt... og HAR man båt, intensiveres jo jakten på båtplassen, om man ikke har...

Du må bare innse at kompisen din trives mest på moder jord.

Respektèr han for det slik han repektèrer din merkelige interesse. Amen.

Hmm... merkelig svar, men dog!

Stakkars "Krymort", som han kalles blant venner, er meget glad i sjøen... er bare synd at han ikke evner å skaffe seg denne båten som han snakker om x-antall ganger i uka!

Er 110% sikker på at båtlivet er noe han kommer til å sette MEGET stor pris på den dagen han får kjøpt seg sin første "balje".

Kanskje han setter mer pris på båtlivet sånn han har det nå; blir med kompiser på turer, ingen bekymringer om dieselavgiften, båtplasser, opplag etc.

Blindpassasjer er han :nono: :lol::lol:

Hehe, blindpassasjer og blindpassasjer... fru Blom. Han er meget synlig ombord!

Han VIL ha båt, men som sagt... han FÅR ikke ut fingeren, er det som er problemet!

Redigert av Lodda (see edit history)

Hvis han virkelig ville ha båt så hadde han nok hatt det nå? :rolleyes:

Tenk deg; Dere er behjelpelige med å dytte ham hardt nok til at han får skaffet seg en båt. Ja, så vil han gjerne ha en båtplass, men han får ikke ut fingeren. Han ville så gjerne få vasket, polert og stoffet den før sesongen begynner, men så får han ikke ut fingeren osv osv.

Sikker på at det ikke er dere som ender opp med båten ehh... jeg mener jobben?

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Mulig det må hard lut til: Fortell at dere har planlagt den fine turen, men at det desverre ikke er plass i båten(e). La det så dryppe en kommentar om at "om du hadde båt kunne du jo blitt med"

Ikke snilt, men kanskje effektivt.

Alternativt kan du jo ta han med så mye at han blir avhengig og bare må ha seg sin egen båt..

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Vel, jeg jobber med karen og VET at han vil ha sin egen båt, er rett og slett bare det at han fortsatt ikke får ut fingeren.

Er overbevist om at når han får seg båt, om det skjer, så kommer han til å ta godt vare på den... og han kommer til å stortrives med vårpuss, så nei... er ikke redd for at jeg eller vi må gjøre alt.

Båten/båtene han titter på er mellom 19-21 fot, må være grei å få med seg på henger... samt koste under 200 000,-

Slik markedet er i dag, er det ikke noe problem å gjøre gode kjøp i denne prisklassen... men, så var det dette med fingeren igjen, hehe!

Skal nok klare å dytte på han en båt... en dag ;-)))

LODDA

Sikker på at du ikke har en skjult agenda Lodda som f.eks at din båt er til salgs. Den ser jo ut til å passe din venns ønsker om båt som "hånd i hanske"? :lol:

Hadde selv en Ibiza20 Touring med en 150hk Johnson fra '95 til '99. Barna er fortsatt "sure" for at den ble solgt. Må innrømme at noe av grunnen til at den ble solgt var at jeg fikk en vanvittig god pris for den den gang, hadde nok ellers fortsatt hatt den for var veldig fornøyd!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Sikker på at du ikke har en skjult agenda Lodda som f.eks at din båt er til salgs. Den ser jo ut til å passe din venns ønsker om båt som "hånd i hanske"? :lol:

Hadde selv en Ibiza20 Touring med en 150hk Johnson fra '95 til '99. Barna er fortsatt "sure" for at den ble solgt. Må innrømme at noe av grunnen til at den ble solgt var at jeg fikk en vanvittig god pris for den den gang, hadde nok ellers fortsatt hatt den for var veldig fornøyd!

Nei, Mouche... DET er IKKE agendaen min! (hehe, nice try :wink: )

Jeg har en skjærgårdsjeep, og han vil ha en daycruiser... hadde jo vært kult om han kjøpte en Ibiza 20 Touring, kunne jo delt mange erfaringer da.

Har ingen andre agendaer med dette enn å prøve å finne ut hva jeg skal gjøre for å få han til å kjøpe en båt, som jeg VET han har lyst på...

Det er vel som vanlig kjerringen som bremser...? Ikke alltid lett å innrømme, selv overfor nære kompiser. Familier idag har jo stort sett felles økonomi og "hu mor" har gjerne utallige andre og for henne viktigere ting å bruke 200 tusen på.

Hvis han ikke er singel da? Da er det vel gjerne også økonomien som bremser til slutt. Det er jo svindyrt med båt. Ikke press ham så han havner i økonomisk uføre nå da!

Det er vel som vanlig kjerringen som bremser...? Ikke alltid lett å innrømme, selv overfor nære kompiser. Familier idag har jo stort sett felles økonomi og "hu mor" har gjerne utallige andre og for henne viktigere ting å bruke 200 tusen på.

Hvis han ikke er singel da? Da er det vel gjerne også økonomien som bremser til slutt. Det er jo svindyrt med båt. Ikke press ham så han havner i økonomisk uføre nå da!

Hehe... dette kunne jo vært noen poeng!

Tror ikke det er økonomien som er ett problem og dama er ikke fremmed for å være på sjøen. Problemet er som jeg har presisert før... fingeren er ALT for langt oppe ett viss sted, handlingslammelse!

Dette er ikke det første han skal kjøpe som tar laaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaang tid.... hehe!

Lodda:

Folk har forsjellig tempo i prosessen med å skaffe seg båt. Selv brukte jeg flere år på å bestemme meg før jeg kjøpte min andre båt, men så ble jeg også veldig fornøyd og har så langt sluppet unna "bytte båt" syndromet. Andre kjøper og skifter båter i et forrykende tempo.

Hvis han er ukjent med båt, kan det være en ide å få ham til å skaffe seg diverse båtting. En billig GPS f.eks eller et sjøkart?

Hehe... han ER klar til å kjøpe seg båt. Han er bare TRRRRRRREEEEEEG.

Har til og med omsider sirklet seg inn på diverse båter han kunne tenkt seg, når de kommer til rett pris, som mange faktisk har gjort, så klarer han ikke en gang å sende en forespørsel til selger...

PS! Det virker muligens som om jeg prøver å dytte på han en båt sånn uten videre, er ikke det som er intensjonen min. Greia er det at han har tenkt ut alle scenarioene med å ha båt, han trenger bare den sist efoten i ræva som gjør at han drar å ser på båtene og kanskje handler... til sist!

LODDA

Han har nå snakket om å kjøpe seg båt i 2-3 sesonger, men ingenting skjer, selv etter utallige linker med meget gode og noen dårligere kjøp. :headbang:

Hei!

Jeg var i en lignende situasjon som deg for noen år siden. En av naboene hadde tatt båtførerprøven, men hadde ingen båt. Han hadde nok noen planer – også mht. hvilken båtkategori han kunne tenke seg, men kom seg liksom aldri så langt at han begynte å snuse aktivt i markedet. Mitt ”katalysatorbidrag” til prosessen besto i å ta utskrift av et par finn.no-annonser for båter innenfor den aktuelle kategori og pris. Utskriftene la jeg i en konvolutt sammen med følgende beskjed: ”Ta frem dette mens dere koser dere med siste rødvinsslanten etter at fredagens middag er inntatt”. Jeg adresserte brevet til fruen i huset og putta det i postkassen deres. Dagen etter prøvde de en av de utvalgte båtene - og kjøpte den!

Bonusen for oss var hyggelig selskap og ”kameratbåt” på flere flotte turer!

Et greit argument er som jeg tenker selv??? : Man lever en gang og hvis jeg lever fks 10 år til også skulle sløst bort fks 2 sesonger av 10 da hadde jeg gått i gjen i havna :rolleyes:

Nei la kompissen seile sin egen sjø og kos deg på havet, dere snakker om relativt småe båter og at han henger med dere hele tiden må vel være pes?? koselig med gjester og selv har vi reist i følge med svigerforeldre og det er topp, men ha folk ombord i båten til enhver tid blir slitsomt! er man i følge kan man jo henge i sammen og regulere litt privat tid :cheers::cool:

Redigert av jab (see edit history)
[...], og da vi satt i båten sa han:

"Neste sommer skal jeg prøve å få kjøpt meg båt..." :yesnod:

[...]

Det som slår meg er ordene "neste sommer" og "prøve", og til en viss grad "jeg" hvis fyren ikke er single. "Neste sommer" og "prøve" får det til å høres ut som om han ikke har noe særlig tro på dette selv, og ordet "jeg" får det til å høres ut som om konemor/dama ikke er helt med på prosjektet.

Mulig hun ser på dette som en gutte-leke som hun av og til kan være med på, og medmindre familieøkonomien tillater at det brukes 200k til på noe hun kan tenke seg, kan det muligens bli vanskelig. Altså må hun overbevises om at dette er noe de kan ha sammen og ha glede av begge to. Hun må også eie prosjeketet.

Kammeraten din trenger jo egentlig ingen båt, han kan jo bare sitte på med dere :wink: så jeg tipper han har noe annet i tankene. Mulig en ensom holme, solnedgang og en god vin utgjør deler av bildet. Resten er vel neppe noe vi har noe med :wink:

Mitt forslag: Lån bort en båt til kameraten din og la ham gi henne en romantisk båthelg. Blir det vellykket, er det kanskje hun som begynner å se etter båt.

Er beslutningen tatt heter det "Nå skal vi kjøpe båt!".

Christian 8-)

Redigert av Xtian (see edit history)

Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...