Jump to content

Dieselaksjonen: Avgiftsbelegges båtliv høyere aht miljøet


Arnstein

Bør båtlivet avgiftsbelegges høyere av hensyn til miljøet?  

213 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Ser av diverse tråder rundt dieselavgiftspørsmålet, at det kommer frem divergerende meninger rundt motiveringen for avgiftsbellegging. Observerer også motstridende etiske argumenter mellom seil- og motorbåtfolket i miljøspørsmålet. Kan være greit å få slått fast om det er store forskjeller ute og går.

Redigert av Arnstein (see edit history)

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post

Ikke forsøk på lurespørsmål. Ser av andre tråder at noen blant seilbåtfolket mener at motorbåtfolket generelt skal betale mer fordi vi sviner til miljøet, mens noen blant motorbåtfolket mener at vi alle, inkl. seilerne bør betale skatter til staten fordi vi ferdes i vår natur og legger igjen søppel, forstyrer livet etc.

 

Vi kan gjennom en gallup si hva vi mener om akkurat dette da.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post

[

Det er heller ikke meningen!! :lol:

 

Nei jeg lurte litt på det. :eek:

Jeg var vel heller ikke sikker på om jeg torde driste meg på å nevne det :blush:

Liker heller ikke spørsmålet egentlig, for det er vel ikke sånn at jeg absolutt ønsker meg flere avgifter. Det er vel heller slik at jeg ser fornuften i den nye dieselavgiften, og dermed aksepterer at den kommer.

 

 

mvh tuffff

Link to post

Jeg syntes dette var et ganske vanskelig spørsmål jeg. Ikke det at jeg føler for å betale mer avgifter, for jeg har mer enn nok med utgifter fra før. Men det handler om å gjøre opp for seg, båtlivet har ikke vært spesielt avgiftsbelagt så langt i hvert fall. Og det koster faktisk staten en del; en ting er forurensningen ikke bare under bruk, men også under produksjon og ikke minst avhending av gamle båter, redningsaksjoner, sjøvettkampanjer (som dessverre må til ser det ut som), vedlikehold av fyr og sjømerker etc. Jeg har ingen tall på dette, men jeg undres om hvordan et slikt regnestykke ville se ut. Kanskje mer avgifter vil gi i det minste et godt argument for bedre vedlikehold rundt om? Kanskje vi får et sjøens renovasjonsverk etter hvert?

 

Sistnevnte hadde jo vært å håpe på. Jeg må ærlig inrømme at jeg syntes det er trist og se hva enkelte av båtfarende fant driver med. Glasskår, engangsgriller, søplekasser som er kastet i sjøen, masser av plastskrot som er kastet bak busker. Dette har vært den beste båtsessongen jeg har hatt noen sinne, men den har også gjort meg veldig trist. For mer enn en gang har vi mått forlate ganske hyggelige strender rett og slett fordi de er helt neddynget med søppel - som INGEN kommer til å plukke opp. :nonod: Og som småbarnsfar syntes jeg det er svært lite sjarmerende. Personlig har jeg en "ha med litt mer søppel hjem enn jeg tar med meg ut" praksis, det vil si jeg plukker opp et og annet som jeg ikke har hatt med meg og kaster dette på dertil egnet sted. Koster meg svært lite av tid eller krefter, og gjør skjærgården mye hyggeligere. Men jeg føler at jeg jobber i motvind, dessverre.

Link to post
forurensningen ... også under produksjon

 

Dette har ingenting her å gjøre. Avgifter på dette skal produsentene betale og det går da inn i prisen vi betaler når vi kjøper båten. Som argument er dette bare brukbar for en finansminister som vil ha dobbelt opp.

 

En pant for båten slik at den leveres til forsvarlig destruksjon etter avsluttet livsløp derimot er ok.

Link to post

Båter med over 150HK, eller kanskje over et vist antall ccm kunne hatt en avgift på ca kr. 15000,- i året + 5 kr ekstra for literen drivstoff, det er jo disse og større som virkelig spyr ut guffe i miljøet. Det er ikke tvil om at saktegående snekker og seilbåter bør premieres i denne saken fremfor svææææære doninger på størrelse med en container med 2 stk motorer på størrelse med de største som er å få i en lastebil, galskap.

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Link to post
Båter med over 150HK, eller kanskje over et vist antall ccm kunne hatt en avgift på ca kr. 15000,- i året + 5 kr ekstra for literen drivstoff, det er jo disse og større som virkelig spyr ut guffe i miljøet.

Ha :lol: , du er ikke mye redd for å provosere. Et godt forsøk på å fyre opp under oss motorbåtfolk var det i allefall. Tror forslaget faller på steingrunn. Godt forsøk.

 

Hei sveis :flag:

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post

Biler med stor motor får jo en økning i avgiften nå, så dette er vel ikke så rart. De som er værst må betale mest! Og det begynner å bli mange av dem også.

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Link to post
Biler med stor motor får jo en økning i avgiften nå, så dette er vel ikke så rart. De som er værst må betale mest! Og det begynner å bli mange av dem også.

Min "svære" diesel i bilen på 150 hk blir faktisk premiert med 30' lavere pris neste år.

Du er knapt nok i takt med deg selv. God helg!!

Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis)

Link to post
Min "svære" diesel i bilen på 150 hk blir faktisk premiert med 30' lavere pris neste år.

Du er knapt nok i takt med deg selv. God helg!!

 

Godt mulig det, men jeg har ikke hørt noe om at diesel til biler blir lagt på, derimot diesel til båter har vi en diskusjon gående på.

Du får sjekke hva en sånn Princess eller en båt i den klassen med to 450HK diesel blåser ut av dritt, din motor blir vel å regne som en strikkmotor i forhold.

 

Er det å være i utakt? Jeg kan love deg at jeg holder takten iallefall.

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Link to post
Ka i allverden skal du med 150hk på Norske veier. Finnes ikke veier å bruke dem på. Du får få deg en propell så tenker jeg det vil hjelpe deg. :cheers:

 

Våseprat.

150hk burde vært en minimumsgrense pr. tonn bil.

Undermotoriserte biler er et seriøst problem på veien!

Typisk fullastet Passat, 5 personer som skal på ferie et par uker.

Far blir stressa på vei til feriestedet, og tyner 1,6en for alt den orker..

Resultatet er en eller flere trafikkfarlige situasjoner.

 

Det samme når jeg kommer med mine 2 tonn bil, og 2 tonn tilhenger bak.. Da blir ikke 150hk mye å skryte av..

I tillegg vil en stor motor som kan gå med lav belastning ofte heldigere enn en liten motor som må gå på full pinne hele tiden.

 

Og ja, min forrige bil hadde en effekt på riktig side av 200hk..

Den neste bør ha effekt som er på riktig side av 300hk.

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...