roaldbj Svart 22.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2006 Jeg har en viss forståelse for at vi som har båter med store motorer burde betale ekstra avgift i forhold til de som eier båter med mindre motorer. Skal ikke forundre meg om vi en dag får ekstra beskatning på store båter. Politikerne er vel imidlertid så praktiske at de nå anser at en slik ordning vil kreve mange administrative prosedyrer hvor kostnadene er større enn inntekten. Tross alt er det i dag relativt få fritidsbåter med store motorer. Noen ganger har jeg lurt på om myndighetene evt. EU, vil kreve tilsvarende EU-kontroll av fritidsbåtene våre som for fritids-bilene våre? Kanskje er det bare et tidsspørsmål før vi får periodisk EU-kontroll av våre kjære fritidsbåter? I mellomtiden gleder jeg meg over at det tross alt er relativt stor frihet for oss som ferdes på sjøen/fjorden/innsjøen/elvene i fritiden. Vi har relativt få forbudsskilt til sjøss, noe som gjør at jeg trives atskillig bedre på vannveiene i forhold til på landveiene.. Link to post
Ubåtfender Svart 24.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2006 (redigert) Våseprat.150hk burde vært en minimumsgrense pr. tonn bil. Det samme når jeg kommer med mine 2 tonn bil, og 2 tonn tilhenger bak.. Da blir ikke 150hk mye å skryte av.. I tillegg vil en stor motor som kan gå med lav belastning ofte heldigere enn en liten motor som må gå på full pinne hele tiden. Og ja, min forrige bil hadde en effekt på riktig side av 200hk.. Den neste bør ha effekt som er på riktig side av 300hk. Du har ikke vurdert traktor til ditt formål for drift av masseforflytting. Redigert 24.Oktober.2006 av Ubåtfender (see edit history) bloggen min Link to post
Ingar Svart 24.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2006 Mod. kommentar: For at dette ikke skal komme helt ut av kurs anmodes alle debattanter om å holde seg til båt. Link to post
avmønstret5 Svart 24.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2006 Enig med sistnevnte taler. Men i forkant av dette tema skulle jeg gjerne ønske en liten avklaring av begrepet "miljø" i forhold til båtbruk. Det handler vel ikke bare av om avgasser fra motorer, som det selvfølgelig også gjør. Personlig synes jeg at støyforurensingen er det verste. På vestkysten av Sverige med all sin båttrafikk kan du fremdeles høre måken fise, mens en på øst-/sørlandet hører du ikke den skriker en gang. En annen alvorlig side er at det blir knapt på friområder å legge til pga uvettig hytteutbygging i skjærgården. En kan skru opp avgiftsnivået på drivstoff uten at det nødvendigvis blir færre båter, mindre støy og mer plass å legge til. Betyr ikke dette at en må ha flere tanker i hodet samtidig dersom det er miljøet en ønsker å ta hensyn til? Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn