La Digue Startet 18.Oktober.2006 Link til dette innlegget Startet 18.Oktober.2006 Ser det dukker opp den ene tråden etter den andre om miljøsaker, spesielt om "miljøavgifter". I nesten alle innleggene sier folk seg enig i at miljøvern er viktig, meningsutvekslingen går stort sett på om avgiften faktisk fører til bedre miljøforhold eller bare mer penger i statskassen. Siden folk her er så positive til miljøvern, synes jeg vi skal ta opp noen andre miljøsaker som er mer relevant for båtfolk: 1) Blir dere med på en holdningsaksjon for å få stoppet bruk av teak i båtproduksjonen? Og slutte med legging av teakdekk på eksisterende båter? All teaken kommer ifølge Regnskogsfondet fra rasering av regnskog. 2) Er forholdende på opplagsplassen tilfredsstillende mht. innsamling av spillolje og annet avfall? 3) Fjerning av gammelt bunnstoff. Er det et problem at det faller rett på bakken? 4) Hva skjer med utrangerte båter? 5) Har store, hurtiggående fritidsbåter noen plass i en bærekraftig fremtid? Tømmestasjoner for septik har blitt diskutert før, så trenger vi kanskje ikke å ta opp igjen. Sitér dette innlegget Alle båter har sin egen sjarm - man må bare bruke litt fantasi for å finne den! Link to post
Bitteliten Svart 18.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2006 Når vi først er i gang bør vi kanskje også ta med hva vi skal gjøre med alle plastbåtene som varer i evig tid. Skrap pant ordning? senke de? brenne de? selge de til India for opphugging? Sitér dette innlegget Link to post
Xtian Svart 18.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2006 [...]hva [...] skal [vi] gjøre med alle plastbåtene som varer i evig tid. [...] Bruke dem? Christian 8-) Sitér dette innlegget Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt. Link to post
Jon-Kåre Svart 18.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2006 Den teaken jeg til nå har brukt skriver seg fra gamle dører, listverk og paneler. Det vil jeg kalle gjenbruk det og ikke noe miljøkriminalitet. Hadde neppe hvert bedre å brenne dette for så å bruke annet trevirke. Når det gjelder mahogny som vel heller ikke er helt bra kjøpte jeg 10-11m2 med 25mm tykkelse for cirka 9år siden. Den ligger enda lagret Men det var ikke kommet importforbud på denne da så den bruker jeg og med beste samvittighet. For meg ssynes det og som bedre miljøpolitikk at vi bruker teaken i båtene fremfor at den blir brent på rot for å rydde landbruksområder, det samme gjelder vel de fleste tropiske treslag. Tror og at norsk båtproduksjon bruker kun mikro promiller av den årlige hogsten av eksotiske treslag Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Slagskibet Svart 18.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2006 Mener å ha lest at gamle plastbåter kan kværnes opp og lages om til isolasjon ? Når det gjelder spillolje har jeg 95% ren samvittighet. Leverer alt til miljøstasjon og prøver å holde kjølen prikkfri men noen dråper søler jeg alltid og som jeg ikke får vasket/tørket opp od blir det gjerne litt film på vannet. Ved frostvæske bytte er nok samvittigheten nede i 50% siden jeg pleier å bruke en dæsj i dassen og at jeg er litt slapp med å su opp så mye som mulig fra kjølen før det vaskes og pluss at ved vinterlagring så kjøres frostvæske inn på saltvanns siden og dette kjøres ukritisk på vannet hver vår. Ikke brukes septik å leveres til land heller. Jeg er nok et lite miljøsvin. Sitér dette innlegget Link to post
La Digue Svart 18.Oktober.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2006 Jeg har selvsagt ikke noe imot å resirkulere gamle teakmaterialer. Synes det er flott at noen tar vare på teaken fra utrangerte utgangsdører, utemøbler osv. Jeg har også forståelse for at det må brukes litt teakfinér ved restaurering av inventaret i gamle båter. Men at båtbransjen legger massiv teak på dekk og i cockpiten synes jeg er håpløst konservativt. Produsentene skylder på at vi båteiere vil ha det, og dermed er det opp til oss her på baatplassen å si nei. Det begynner å bli bedre med muligheter for innlevering av spillolje, gamle batterier etc, men fremdeles er det mange opplagsplasser som er veldig grisete. Frostvæske tror jeg ikke regnes som spesialavfall, så der tror jeg ikke vi trenger å ha dårlig samvittighet. Sitér dette innlegget Alle båter har sin egen sjarm - man må bare bruke litt fantasi for å finne den! Link to post
Suzuki Svart 18.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2006 1. Ja, forutsatt at regnskogfondet har rett. Det snakkes mye om plantasjeteak, men den har jeg aldri fått 100% bekreftelse på at finnes. 2. Ja 3. Ja, havna mi har laget oppsamlingskummer og avskillere for overvann, for å samle opp dritten. 4. Utrangerte ? 5. Helt klart, åpenbart og tydelig; NEI ! Hvis alle gjør litt, behøver ikke noen gjøre alt. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Mouche Svart 18.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2006 Tror og at norsk båtproduksjon bruker kun mikro promiller av den årlige hogsten av eksotiske treslag Det har du nok helt rett i, men tatt i betraktning at vi bare er rundt 4,5 mill i landet så kanskje ingen land er værre syndere enn oss utregnet i "per hode" forbruk? Jeg vet ikke! I tillegg må du huske på at svært mange nye båter er importert fra utlandet og med teak som andre lands båtprodusenter bruker, men kun fordi vi kjøper det. At vi er et lite land med få mennesker fritar oss ikke for vår andel av ansvaret. Når vi attpåtil flommer over av penger nettop p.g.a. at vi har så mye fossilt brensel som vi "produserer" (pumper opp) og selger til gode priser så synes jeg vi nesten bør påta oss et meransvar og ikke mindre ansvar! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Suzuki Svart 18.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2006 Enig Mouche; for å dra en sammenligning til dieselavgiftsdebatten som nå pågår: I USA har de lite ( ingen bensinskatt ) Gjennomsnittsbilen er vel en Chevrolet Suburban ? 2l pr mil I Norge har vi svært høye bensinskatter Gjennomsnittsbilen er vel en VW Passat eller Ford Mondeo. 0.6-0.8l pr mil. Så ikke si at miljøskatter har effekt. De er super upopulære,men de har faktisk ganske stor effekt. El-skatter fører til at vi skrur av belysningen. Piggdekkavgifter får oss til å velge piggfritt. Forsøk å selg ikke miljøsertifisert trelast i Tyskland, så ser du at det faktisk er mange som bryr seg MYE om miljøet...Mer enn i Norge. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Skipper Worse Svart 18.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2006 1) Blir dere med på en holdningsaksjon for å få stoppet bruk av teak i båtproduksjonen? Og slutte med legging av teakdekk på eksisterende båter? All teaken kommer ifølge Regnskogsfondet fra rasering av regnskog. Worse har intet forhold til teak, vil i alle fall helst ikke ha det utomhus og innomhus blir det maksimalt brukt til reparasjoner av eksisterende innredning. 2) Er forholdende på opplagsplassen tilfredsstillende mht. innsamling av spillolje og annet avfall? Hos oss kan det klart bli litt bedre, men det er stort sett rent og pent. Det er litt verre med enkelte oljeflak som kommer drivende og muligens stammer fra Haakonsvern dvs. Staten selv. Det skulel ha vært en egen avgift for statlig forurensning, betalt direkte til båteierne eller båthavnene, for å oppveie det ubehag og den irriasjon slike utslipp medfører. 3) Fjerning av gammelt bunnstoff. Er det et problem at det faller rett på bakken? Neppe. Det "flyter" nå så mye bunnstoff rundt omkring på sjøen at noen flak på land eller skylt uti i verste fall, neppe betyr noe fra eller til. Uansett vil det kun være tale om geografisk sett meget beskjedne påvirkninger på det marine miljø 4) Hva skjer med utrangerte båter? Nei, si det. Den problemstillingen har jeg i grunnen ikke reflektert over. Jeg har jo sett enkelte som bare blir liggende inntil naturen selv tar seg av dem men med plastbåtene er det vel ikke så lett å satse på den varianten. Det skulle vært artig å vite hvilke muligheter der er for resirkulering, og hvor/ hvilke produkter man kan "møte" oppmalte gamle båter. 5) Har store, hurtiggående fritidsbåter noen plass i en bærekraftig fremtid? Javisst!! Denne typen båt er et tidløst fremkomstmiddel og oppholdssted til sjøs, perfekt for hele familien og utrustet for lengre reiser slik at man kan spre sine forbruksmidler over et større område og dermed bidra til oprettholdelse av forretningsdrift og kulturliv flere steder langs kysten. Store, raske båter -- det er god distriktspolitikk, det!! -- For ikke å snakke om at det allerede er de med slike båter som legger mest i felleskassen (fyringsoljeavgift+mva) og kanskje kommer til å legge mest i kassen (dieselavgift+mva); mens resten er "gratispassasjerer"?. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Jon-Kåre Svart 18.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2006 Skulle vel ha sagt det på en annen måte: Hvor mye av nedhogd eksotisk tre går til båt produksjon? Jeg tror at det går mere teak til forskallingsmateriell u-land en det går til båtproduksjon Hadde vel hvert på sinplass med et hjelpefond for å få bønder som svir unna teakskog til å ta vare på denne for eksport samtidlig som det var krav til ny planting. Det tror jeg hadde ghort en foerskjell sammenlignet med den mengden som går til båtproduksjon. Det er vel og et mindretall som bruker teakdekk som heltre. Det er jo en bedre løsning med teakstaver på 5-6mm limt på underliggende konstruksjo Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Sydvesten Svart 18.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2006 Vel, nå synes jeg teak er et pent treverk som gjør seg i båt... og andre steder... Jeg har mye teak, både som hage møbler og inne i heimen... Stauden II har teak fra fabrikk i cockpit, det synes jeg er meget behagelig, det er lunt med treverk i rauva når man sitter der.... Har jeg dårlig samvittighet.... etter å bodd i Qatar i noen år, der dørene og portene var massive og enorme i rent teak samt reist mye i India og landene rundt, så har jeg ikke det... Der benyttes teak til forskaling.... og på landsbygda så blir en som som er fra landsbyen og som vil bygge hus, tildelt et teak tre som han kan hugge og bygge heimen av... Den lille teaken vi bruker i båter er knapt nok det som blir til sagflis andre steder... Dette har jeg sett med egne øyne... Ei heller er så opptatt av norske CO2 utslipp, som er mikroskopiske sammenlignet med det svis av i midt østen.... Bare "pit burning" som hender av det som er så forurenset at det ikke kan bressen andre steder overgår jo det vi slipper ut i kongriket... Sett opp så mange gasskreaftverk som vi har plass til, og gjerne i store byer med mulighet for fjernvarme... Rekker ikke dette så finnes det muligheter med spaltingstekonlogi... som er helt uten utslipp... Dårlig samvittighet.... nei.... realist ja.... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
bliss X Svart 18.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2006 Er for tiden med på en prosess for å forbedre renovasjonsforholdene i båthavna, og det jeg ser på som hovedproblemet er hvordan man skal få folk til å kaste riktig søppel på riktig sted. Tror at uansett hvor mye arbeid man legger ned i å legge forholdene til rette, så finnes det alltid dem som gir f... og kvitter seg med avfallet der det passer dem. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 18.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2006 Jeg fikk veldig repekt for kildesortering av spesialavfall når vi var på bedriftsbesøk på et stort søppelfornningsanlegg litt sør i Tronheim på begynnelsen av 90 tallet under min tid som student i byen.... Der fikk forklaringen på hvor problemtaisk innsamlig av spillolje og malingsrester var... Når disse kom til forbrenningsanlegget så måtte de manuelt mate søppelforbrenningsovene med dette for å unngå for mye av dette i samme ovn... Det hadde vært mye bedre om dette var blandet i den vanlige husholdningsavfallet.... men det kunne de ikke si høyt fordi det ikke var politisk korrekt.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Suzuki Svart 18.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2006 Akkurat samma gjelder for returpapir. Renovasjonsetaten tilsetter periodevis papir i søpla med bulldozer, for å regulere konsistens og brennevne. Varmen nyttes til fjernvarme. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
GeirFrode Svart 18.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2006 Her i Moss hadde vi tidligere to dunker for glass. En for favet, og en for klart glass. Når så søppelbilen kom, så tømte de begge dunkene i samme kammeret på bilen! Nå har vi bare en dunk til samme formålet da, i tillegg til at metall også går oppi der. Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 18.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2006 Og her i Oslo har de som henter søpla tatt i bruk Sopranos metoder. De gikk gjennom alle søppelbcontainerne og spredde alt som ikke var husholdningsavfall ut over veien (offentlig vei). Sitér dette innlegget Link to post
Brutus Svart 18.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2006 5) Har store, hurtiggående fritidsbåter noen plass i en bærekraftig fremtid? Ser ut til at fiskerne følger etter i samme gate. Noen jeg pratet med her om dagen hadde kjøpt seg ny sjark. Rettere sagt speedsjark. 38 fot plastsjark med 500hk Nogva Scania. Feis utover fjorden i 27knop. Det er slutt med saktegående utstyr. Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 18.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2006 5) Har store, hurtiggående fritidsbåter noen plass i en bærekraftig fremtid? Det spørs jo hva energien koster? Og hvor langt du ønsker å spå inn i fremtiden. Har i allefall ikke noe tro på at romerske galeeren med 40 slaver med årer blir gjenninnført. Og forøvrig går 60-foot seilbåter med et snittfart på 20-30 knop over 24 timer (fritt etter hukommelsen) allerede idag. Er helt overbevist om at de har en fremtid, ikke bare i Volvo Ocean Race. Sitér dette innlegget Link to post
antiol Svart 18.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2006 (redigert) Siden folk her er så positive til miljøvern, synes jeg vi skal ta opp noen andre miljøsaker som er mer relevant for båtfolk:1) Blir dere med på en holdningsaksjon for å få stoppet bruk av teak i båtproduksjonen? Og slutte med legging av teakdekk på eksisterende båter? All teaken kommer ifølge Regnskogsfondet fra rasering av regnskog. 2) Er forholdende på opplagsplassen tilfredsstillende mht. innsamling av spillolje og annet avfall? 3) Fjerning av gammelt bunnstoff. Er det et problem at det faller rett på bakken? 4) Hva skjer med utrangerte båter? 5) Har store, hurtiggående fritidsbåter noen plass i en bærekraftig fremtid? Tømmestasjoner for septik har blitt diskutert før, så trenger vi kanskje ikke å ta opp igjen. Dette er et bra initiativ, og som jeg støtter 100%. Til spørsmålene dine: 1) Jeg mener jeg leste en sak om dette i vår der alle norske produsenter unntatt en eller to nå var i ferd med å fase ut teak til fordel for laminat. De benyttet nå kun restlagre til vedlikehold, og la laminat som standard. Utviklingen går riktig vei. Selv kjøpte jeg nettopp båt fra 1983 med massiv teakinnredning, og har ikke dårlig samvittighet for skader som skjedde ca da jeg ble født ;) 2) Vår båthavn er nokså flink, med innsamling av olje og batterier (basert på den enkeltes vilje selvsagt). Det er imidlertid mye å gå på hos oss på sortering av vanlig hushldningsavfall, og det har jeg merket er tilfelle i mange gjestehavner også. Bare de færreste har papir, glass etc. (Det er forøvrig noen av historiene om hvordan dette håndteres av mottaksapparatet som er sanne, mens noen er myter fra en forgangen tid). 3) Jeg er ingen ekspert, men jeg kan nok tenke meg at dette kan representere lokale forurensingsproblem, og bør være noe båtfolkets ulike interesseorganisasjoner burde være oppmerksomme på og se på metoder for å bedre dette. 4) Det hadde kanskje vært en god tanke med en eller annen form for vrakpant. I alle fall et gratis mottaksapparat. I Oslo tror jeg i alle fall ikke du får levert dette på brobekk eller grønmo gratis, men jeg har aldri forsøkt. Er det noen som har erfaringer? 5) Ja, så absolutt. Sjøen har rom for alle. Men vi har et langt stykke å gå før de er bærekraftige, jf tidligere diskusjoner tror ikke jeg det er urealistisk. Det ar absolutt også slik at båtfolkets organisasjoner kan være flinkere til å være i dialog med bensing/dieselbransjen for å se på hvilke grep som kan gjøres. I tillegg vil jeg nevne en problemstilling som er delvis knyttet til spm tre: Vi som har båtplass er i en priviligert gruppe som har adgang til en egen liten hyttetomt med strandlinje. Det forplikter oss på flere måter. Det forplikter at vi holder områdene "rene og pene", dvs begrenser lokalforurensing på land og vann og at vi holder områdene i god hevd. Jeg tror også at vi mange steder i årene framover kan få konflikter om bruken av disse områdene, siden vi har våre havner som et alment unntak fra allemannsretten. I Osloområdet har dette vært en debatt innimellom, og den dukker nok opp igjen. Friluftspolitikk er også miljøpolitikk. Jeg tror at hvis båtbransjen og vi båteiere hadde hatt rykte på oss for å være svært opptatte av og bevisste på miljøspørsmål, ville også de som engasjerer seg mot økt dieselavgift på sjøen hatt en sterkere sak. Dessverre føler jeg selv at vi begynner å få et mer og mer frynsete forhold til disse tingene. Det er bare å besøke en mye benyttet frihavn, så ser man engangsgriller, div. søppel i sjøen og på land, knuste flasker osv. Dette er selvsagt noen få idioter som ødelegger for de mange skikkelige båtfolka, men det er likevel vårt felles ansvar å ta tak i det. Andreas Redigert 18.Oktober.2006 av antiol (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Nøtterøy Svart 18.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2006 Nok en konkuranse i å være politisk korrekt? 1) Nei, fordi all teak kommer ikke fra "Rasert Regnskog" 2) Ja, olje settes på anvist plass, blir så hentet og sannsynligvis destruert etter gjeldene regler! 3) I dag er ikke gammelt bunnstoff noe problem, før ja, pga en masse tungmetaller! 4) Utrangerte gamle plastbåter vil nok bli et miljøproblem etter hvert, men det løses enkelt ved en eller annen slags miljøavgift, og viola, no more problem! 5) Så lenge folk har penger, vil store hurtig gående båter alltid være der! Og den bærekraftige fremtiden vil nok overleve disse båtene også! I New-York på begynnelsen av 1900 tallet, fant man ut at om få år ville hele Manhattan være dekt av et fler meter tykt lag med heste-møkk! Men som vi alle vet idag, så var det også bare skremsels propaganda, på lik linje med mye av dagens fremtidige miljø katastrofer. Det meste ordner seg av seg selv, jorden har en unik evne til å lege seg selv over tid. Sitér dette innlegget Link to post
Rormann Svart 18.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2006 Har jeg dårlig samvittighet.... etter å bodd i Qatar i noen år, der dørene og portene var massive og enorme i rent teak samt reist mye i India og landene rundt, så har jeg ikke det... Ei heller er så opptatt av norske CO2 utslipp, som er mikroskopiske sammenlignet med det svis av i midt østen.... Bare "pit burning" som hender av det som er så forurenset at det ikke kan bressen andre steder overgår jo det vi slipper ut i kongriket... Uffameg for noen håpløse argumenter ! At noen er verre enn oss vil jo ALLTID kunne brukes til å ødelegge et hvert forsøk på å gjøre noe postivt.... Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 18.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2006 "5) Har store, hurtiggående fritidsbåter noen plass i en bærekraftig fremtid?"Ja, så absolutt. Sjøen har rom for alle. Men vi har et langt stykke å gå før de er bærekraftige, Her skal du se, antiol, at store hurtiggående fritidsbåter faktisk er godt bærekraftige allerede i dag: Som du ser, er forskipet bærekraftig nok til å overvinne skrogets egen baugbølge og løfte/heve seg godt over denne, men ike lenger enn nødvendig. Samtidig er det nok bærekraft i hekken til å overvinne hekkbølgens sugende tilbakeholdelse, samtiig som jollen kan henge deer fritt over vannet!!. Og alt dette, faktisk, med små motorer på bare 180kW!! Som du ser bærer skroget seg selv harmonisk i fin symmetri og symbiose med vannet og løfter opp en jevn og fint avrundet hekkbølge som relativt fort lar vannet renne tilbake til sin tidligere form. Og alt dette, helt uten synlige utslipp, ja, se selv!! Ikke en lyd av uvelkommen støy heller, bare hør nøye etter og alt du kan forestille deg å høre er fjern vennlig brumming av 12 sylindre malende som mette og fornøyde kattunger. Du lurer på bærekraften og miljøet, se bare på trærne i forgrunnen hvorledes de strekker seg og vennlig peker ut kursen for seilasen videre. Dette er bærekraft, det!! Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Nøtterøy Svart 18.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2006 Et vakkert skue! Sitér dette innlegget Link to post
antiol Svart 18.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2006 Dette er bærekraft, det!! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.