Jump to content

Miljødebatt på baatplassen

La Digue

Recommended Posts

Det jeg (blant annet) har vanskelig for å forstå er at det skal være mer miljøødeleggende å bruke teak i båten enn for eksempel nordiske treslag som eik og furu.

Teak vokser mye hurtigere. Man får raskere gjenvekst, og binder mer CO2 (for de som er opptatt av det), ved å bruke teak. Ett teaktre some er hugget gir straks plass til ny skog som kommer av seg selv dersom det ike blir plantet. Dette til motstning av rovhugst i regnskogen, som ikke har samme evne til gjenvekst. Men da snakker vi ikke om teak.

Så hva er problemet? Jeg tror det er av politisk art.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Miljøfokus/Miljødebatt.

Dette er på høy tid vi begynner og fokusere på, hele samfunnet ellers som bedrifter-kommuner-organisasjoner osv osv har eller begynner og fokusere mere på miljøtiltak.

Vi som en stor gruppe brukere kan helt klart bli mye flinkere til og øke fokusen på de gode hensikter. Vi har mange medlemmer og brukere som totalt sett belaster miljøe mye.

Men jeg tror at det er hvordan vi ønsker og bli oppfattet av andre grupper i samfunnet som er viktig her. Vi må øke fokusen på disse temaene og få satt miljøet mye høyere opp på dagsorden.

Vi skal påvirke alle leverandører-foreninger-havneområder-gjestehavner osv til og få fokus på dette.

Jeg må inrømme at jeg selv ikke er veldig flink, men merker at økt fokus bidrar til medre miljø vett.

Jeg støtter denne oppfordringen om miljø fokus. Vi på baatplassen burde definitift kunne skape en god miljø profil som alle brukere og generelt samfunnet forøvrig kunne dra nytte av. Husk også at det gis mange støtteordinger fra stat/kommune om miljø tiltak. Her må vi STÅ PÅ

Miljøfokus/Miljødebatt.

Dette er på høy tid vi begynner og fokusere på, hele samfunnet ellers som bedrifter-kommuner-organisasjoner osv osv har eller begynner og fokusere mere på miljøtiltak.

Vi som en stor gruppe brukere kan helt klart bli mye flinkere til og øke fokusen på de gode hensikter. Vi har mange medlemmer og brukere som totalt sett belaster miljøe mye.

Men jeg tror at det er hvordan vi ønsker og bli oppfattet av andre grupper i samfunnet som er viktig her. Vi må øke fokusen på disse temaene og få satt miljøet mye høyere opp på dagsorden.

Vi skal påvirke alle leverandører-foreninger-havneområder-gjestehavner osv til og få fokus på dette.

Jeg må inrømme at jeg selv ikke er veldig flink, men merker at økt fokus bidrar til medre miljø vett.

Jeg støtter denne oppfordringen om miljø fokus. Vi på baatplassen burde definitift kunne skape en god miljø profil som alle brukere og generelt samfunnet forøvrig kunne dra nytte av. Husk også at det gis mange støtteordinger fra stat/kommune om miljø tiltak. Her må vi STÅ PÅ

Klok tale - vi vil alle ha mye å hente på øke miljøfokuset, det motsatt vil nok være svært lite lurt. Igjen må bare se til Sverige. Er det ikke borte i hampen flaut ? :headbang::flag_sw:

Kjernekraften du tenkte på eller?

Jeg traff kar langt inne i Sognefjorden en gang for veldig lenge siden. Vi snakket om atomkraft - en moped kjørte forbi, " om nokre år kjøyrer me alle på atomkraft" sa karen å så etter mopedisten.

Kjøp gjerne "Prakisk Båtegare" og se hvor sterkt fokus båtlivet har på miljø i Sverige. Igjen har vi noe å lære.

Noe som har forundret meg i mange år er at all søppel skal sorteres mens på marinaer så går alt i samme containeren. Olje/batterier/møble/mat etc. Lukten kan jo være interessant nok i seg selv. Hvorfor er det sånn ?

På mange av marinaene i Grenland så er det fat til spillolje, egne plasser for utgåtte batterier og annet spesialavfall, samt containere for restavfall. Dette blir vel mer og mer vanlig rundt om?

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Sikkert.

Det jeg frykter er lover, regler, forbud, obligatoriske øvelser, forskrifter osv i akselrerende tempo. Av erfaring er det slik våre folkevalgte agerer, fremfor å tilføre midler slik at allerede eksisterende lovverk blir overholdt.

Det går sikkert helt fint å gjøre noe uten at det er regler, forskrifter og lovhjemler for det. At en ikke makter å skille ut spillolje, batterier med mer, er mest tafatthet fra en enkelte marina og båteier. I vår båthavn med ca 100 båter går det helt fint.

Så hva er problemet? Jeg tror det er av politisk art.

Om det rettes nok mediafokus på en ukorrekt fremstilling av båtfolket som noen grisete miljøsvin, vil det bli enklere for våre kjære folkevalgte å innføre miljøavgifter rettet mot båtfolket. Derfor burde i aller høyeste grad de ukorrekte påstandene tilbakevises i de rette kanalene raskest mulig, sånn at vi i alle fall får utsatt avgiftsinnføringene ut denne stortingsperioden.

Jeg aner en kombinert års/miljøavgift på fritidsbåter som kompensasjon for returen i dieselavgiftsaken, eller noe sånt. Straks man kan sette ordet "miljø" i sammenheng med en ny avgift, er det politisk ukorrekt å protestere.

Uansett hvor lite avgiften faktisk hjelper på miljøet, desverre...

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Vel, nå synes jeg teak er et pent treverk som gjør seg i båt... og andre steder... Jeg har mye teak, både som hage møbler og inne i heimen... Stauden II har teak fra fabrikk i cockpit, det synes jeg er meget behagelig, det er lunt med treverk i rauva når man sitter der....

Heisan baatplassfolket :seeya:

Jeg må nok innrømme at jeg langt på vei deler Sydvestens meninger. Problemet er jo å finne gode alternativer. Helt tilfeldig kom jeg over en brosjyre på Targa-standen på Sjøen for Alle om varmebehandlet ask som alternativ til teak. Det så ut som teak og ga et meget godt inntrykk. Bare et tips for dem som er interessert i å finne en erstatning for teak'en.

Hilsen Syvert :flag:

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Eik er nok noe hardere, men ask har mange andre gode egenskaper, som f.eks. veldig enkelt å bøye...

Ikkje i følger mine kjelder :confused: .

I følgjer boka "Tre - naturens vakreste råstoff" så har Ask ein hardheit på 6,8 kN medan Eik har ein hardheit på 5,6 kN. Men på "Slagbruddarbeid målt i KJ/m²" står det på eik 75 og på ask 68. Begge tresortane har ein basisdensitet på 550 kg/m³ , men på alle dei andre punkta er ask "overlegen" over eik :wink:

Redigert av Sinten (see edit history)

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

my_ads.gif

Jeg bøyer meg i skam, den utmerkede boka du henviser til er en av mine personlige favoritter. Jeg måtte ned og finne den frem for å kontrollere om du har rett og jeg tar feil, og det er aldeles korrekt, Ask er hardere. Jeg har alltid ment det var omvendt, og har vendret rundt i villfarelse, men har nå sett lyset :yesnod:

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

:lol:

Utrolig hva en 16 åring kan sitte på av kunnskap og oppslagsverk! :flag:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...