alidal Svart 18.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2006 1) Blir dere med på en holdningsaksjon for å få stoppet bruk av teak i båtproduksjonen? Og slutte med legging av teakdekk på eksisterende båter? All teaken kommer ifølge Regnskogsfondet fra rasering av regnskog. Om vi i Norge eller noe annet land slutter å bruke teak i båtene vil regnskogen bli hogd ned uansett! Hvis den ikke hadde blitt solgt, hadde den blitt brent opp. Det er for å få plass til jordbruksland regnskogen blir hogd ned! Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 18.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2006 (redigert) Hvis den ikke hadde blitt solgt, hadde den blitt brent opp. Det er for å få plass til jordbruksland regnskogen blir hogd ned! Så da er det miljøvennlig å bruke teak i båt Ja hvis alternativet er å brenne den da. Redigert 18.Oktober.2006 av jonkare (see edit history) Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
KAT Svart 18.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2006 (redigert) Nok en konkuranse i å være politisk korrekt?: 1) Nei, fordi all teak kommer ikke fra "Rasert Regnskog" 2) Ja, olje settes på anvist plass, blir så hentet og sannsynligvis destruert etter gjeldene regler! 3) I dag er ikke gammelt bunnstoff noe problem, før ja, pga en masse tungmetaller! 4) Utrangerte gamle plastbåter vil nok bli et miljøproblem etter hvert, men det løses enkelt ved en eller annen slags miljøavgift, og viola, no more problem! 5) Så lenge folk har penger, vil store hurtig gående båter alltid være der! Og den bærekraftige fremtiden vil nok overleve disse båtene også! I New-York på begynnelsen av 1900 tallet, fant man ut at om få år ville hele Manhattan være dekt av et fler meter tykt lag med heste-møkk! Men som vi alle vet idag, så var det også bare skremsels propaganda, på lik linje med mye av dagens fremtidige miljø katastrofer. Det meste ordner seg av seg selv, jorden har en unik evne til å lege seg selv over tid. Det var forresten ikke i New York det ble sagt. Det var i Paris. PS. Denne siteringsfunksjonen var noen ekle saker å involvere seg i. DS KAT Redigert 18.Oktober.2006 av KAT (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
antiol Svart 18.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2006 Nok en konkuranse i å være politisk korrekt? Hvis det å vise ansvar for konsekvensene av egne handlinger og å ta samfunnsansvar er det samme som å være politisk korrekt, stiller jeg meg gjerne først i køen av de politisk korrekte. Dessverre ser det ofte ut til at mest politisk korrekte i dag å ikke ta ansvar. Sitér dette innlegget Link to post
Baywatch Svart 19.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2006 Eller si det gjerne på en annen måte: Det mest politisk ukorrekte er å være såkalt politisk korrekt. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 19.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2006 Og hvis man attpåtil er så frekk å faktisk mene at det som defineres som "politisk korrekt" også er det riktige og fornuftige, ja da har man et problem, hvis du skjønner hva jeg mener? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
tuffff Svart 19.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2006 Som du ser, er forskipet bærekraftig nok til å overvinne skrogets egen baugbølge og løfte/heve seg godt over denne, men ike lenger enn nødvendig. Samtidig er det nok bærekraft i hekken til å overvinne hekkbølgens sugende tilbakeholdelse, samtiig som jollen kan henge deer fritt over vannet!!.Dette er bærekraft, det!! Jeg synes den henger litt med ræva jeg, Worse. For øvrig mener jeg NilsPils hadde et innspill her i en tidligere tråd, hvor han mente å vite at teak slett ikke vokser i regnskogen. Tar han feil, eller medfører dette riktighet - og at dermed Regnskogfondet tar feil? mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 19.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2006 (redigert) 1) Blir dere med på en holdningsaksjon for å få stoppet bruk av teak i båtproduksjonen? Og slutte med legging av teakdekk på eksisterende båter? All teaken kommer ifølge Regnskogsfondet fra rasering av regnskog. 1. Ja, forutsatt at regnskogfondet har rett. Det snakkes mye om plantasjeteak, men den har jeg aldri fått 100% bekreftelse på at finnes. Der benyttes teak til forskaling.... 1) Nei, fordi all teak kommer ikke fra "Rasert Regnskog" Teak kommer ikke fra regnskogen i det hele tatt og har ikke noe å gjøre med "rasering av regnskogen". Når det gjelder regnskogen, kan man med god samvittighet legge teakdekk på båten. Jeg har forståelse for at mange tror det med regnskogen, når selv Regnskogsfondet kommer med denne feilaktige opplysningen. Sannsynligvis gjør de det mot bedre vitende for å krisemaksimere og for å skape mer dårlig samvittighet og skyldfølelse hos oss for verdens elendighet. Ref. http://en.wikipedia.org/wiki/Teak Teak vokser, som jeg har nevnt før her på forumet, i skogkledde åser i Asia. Det er et løvtre som er lett å plante og som vokser meget hurtig. Den som reiser i Thailand, vil kunne se teaktrær nesten over alt langs veien nord over i landet. Desverre er det imidlertid i dag langt mellom de helt store teaktrærne på grunn av tideligere tiders rovhugst. Det drives også i dag en del ulovlig hugst i kongens skoger, ikke minst av korrupte statstjenestemenn, men dette slåes det etter hvert meget hardt ned på. Jeg kan fra egen erfaring bekrefte at plantasjeteak finnes. Jeg har selv en liten selvplantet teakskog "hjemme" i Thailand. Etter at det ble lovlig å hugge teak på egen eiendom i Thailand plantes det nå mye teak over alt. Teakplanter får man utdelt gratis. Jeg har også sett en stor teakplantasje i Panama. Nå har det seg imidlertid slik, at teaktreet, selv om det er hurtigvoksende, bør ha rundt 50 år for å bli skikkelig hogstmodent. Derfor er det i praksis ikke brukbar plantasjeteak på markedet. Trærne settes veldig tett for å utvikle lange rette stammer med lite grener nederst. Etter en tid tynnes skogen ved at det taes ut "tynningsteak", som ikke er ferdig utvokst og nok har bidratt til å gi plantasjeteaken dårlig rykte. Slikt egner seg ikke til båtdekk, men kanskje til havemøbler? Den beste teaken, spesielt til båtdekk, kommer uten tvil i dag fra Burma. Hovedproblemet her er nok for mange av politisk karakter, nemlig at salg av teak (og narkotika) bidrar sterkt til finansiering av militærregimet. Det som eksporteres er stort set hogstmoden teak, som det fra et forstmessig synspunkt ikke skulle være uforsvarlig å ta ut. Problemet sies å være at det i løpet av de siste 40-50 årene ikke har vært plantet i samme takt som man har høstet. Det gror ellers teak i de fleste asiatiske land, men kvaliteten varierer. Det finnes for eksempel kinesisk teak som har vært brukt til båtdekk. Etter utsagn fra båtprodusenten, var dette ingen god erfaring. Teak etter hvert blitt mangelvare over alt. Derfor har jeg liten tro på at det i dag brukes teak til for eksempel forskaling, selv om det kan se slik ut fordi det er mange treslag som i farten kan ligne av utseende. Det er også en kjempemessig resirkulering av teak til bygningsmaterialer, møbler, treskjæring, o.l.. Det kastes stort sett ingen ting av teak. Redigert 19.Oktober.2006 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Baywatch Svart 19.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2006 Og hvis man attpåtil er så frekk å faktisk mene at det som defineres som "politisk korrekt" også er det riktige og fornuftige, ja da har man et problem, hvis du skjønner hva jeg mener? Sitér dette innlegget Link to post
Ben Sin Svart 19.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2006 (redigert) Dette er bærekraft, det!! Få, og kanskje ingen får sagt dette bedre enn deg Worse. Det finnes kanskje flere tolkninger av bærekraft der ute men...... Redigert 19.Oktober.2006 av Ben Sin (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Solgangsbris Svart 19.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2006 Hmmm. Redd for at den bærekraften du snakker om Worse bare avsporer debatten. Det er sagt mange ting om dieselavgiften i dette forumet, - og siden jeg for tiden kjører på bensin skal jeg ikke uttale meg for mye - men skal en ha mulighet for å få redusert utslipp fra denne type båter må en få et fokus på dette på samme måte som en har hatt på utslipp fra utenbordsmotorer de siste 6-8 årene. Forbruksreduksjon og utslipp fra disse er blitt fantastisk mye bedre. Avgiftsdebatten har dette som et av momentene - selv om det ikke blir nevnt for ofte her hos oss. Utslippene i Norge er marginale - javel - men kan vi som resultat av dette få flere som anskaffer motorer med lavt forbruk i forhold til ytelse så får vi også lavere utslipp. Forhandlere og produsenter tvinges dermed til å ta dette med i betraktningen når de selger/lanserer nye modeller. I en slik sammenheng kan svaret på spørsmål 5 bli ja. Det mest miljøvennlige ville selvsagt vært om alle brukte seil................men der er ikke jeg - enda iallefall Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 20.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2006 Men er ikke utslippene fra dieselmotoren også blitt mye renere i de siste årene? Jeg tenker da blant annet på common rail teknologien med bedre kontroll med forbrenningen og de nye utslippskravene som ble gjort gjeldende ved siste årsskifte. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Solgangsbris Svart 20.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2006 Jo - mye bedre. Men det er nok enda et stykke vei å gå. Sitér dette innlegget Link to post
alidal Svart 18.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2007 Enda et fantastisk utspill fra regnskogfondet. Sitat fra artikkelen i VG: "Men det båtglade folk er ikke alltid like klar over at fritidsbåtene de kjøper i stor grad er produsert med tropisk trevirke " Hvor mange plastbåter er i stor grad produsert av regnskog???? Sitér dette innlegget Link to post
Boywonder Svart 18.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2007 Sitat fra artikkelen i VG: "Men det båtglade folk er ikke alltid like klar over at fritidsbåtene de kjøper i stor grad er produsert med tropisk trevirke " Hvor mange plastbåter er i stor grad produsert av regnskog???? Det står MED tropisk trevirke... Og leser man artiklen, så skjønner man det vel... Dette må vel kalles mahognyflisespikkeri... Hadde det ikke vært for at jeg liker skogen, så hadde jeg sikkert ledd... Sitér dette innlegget En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil... Link to post
Mouche Svart 18.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2007 Er dette så vanskelig å forstå? Hvert å selges det rundt 15 000 nye fritidsbåter i Norge. Teak og mahogny som brukes til båtdekk, dørk og til dels i interiøret på båtene blir oftest tilvirket fra regnskogområder i Burma og Sentral-Afrika. Hvert år ødelegges regnskogsarealer tilsvarende halve Norges areal i utvinningen av tropisk tømmer fra disse områdene. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Boywonder Svart 18.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2007 Er dette så vanskelig å forstå? Sitér dette innlegget En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil... Link to post
roaldbj Svart 18.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2007 Det er fantastisk å se hvordan flere produsenter nå bruke "lyse" tresorter, bl.a. kirsebærtre, særlig i innredningen. Personlig liker jeg disse treslagene bedre enn de mørke og "harde" treslagene. Blir spennende å se hva brukerne foretrekker. Men fremdeles er vel teak og andre harde treslag foretrukket på dekk og utendørs. Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 18.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2007 Det er veldig vanskelig å forstå. NilsPils må nok trå til igjen her. Slagskibet er nok veldig miljøvennlig med sin billige teakfiner plater. Sitér dette innlegget Link to post
vikers Svart 18.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2007 (redigert) Er dette så vanskelig å forstå? Hvert å selges det rundt 15 000 nye fritidsbåter i Norge. Teak og mahogny som brukes til båtdekk, dørk og til dels i interiøret på båtene blir oftest tilvirket fra regnskogområder i Burma og Sentral-Afrika. Hvert år ødelegges regnskogsarealer tilsvarende halve Norges areal i utvinningen av tropisk tømmer fra disse områdene. Mange oppfatninger om teak og teakbruk her, men Regnskogfondet er mer eller mindre alene i sine påstander, og opererer med tilsiktet vranglære. " Teak vokser IKKE naturlig i tropisk regnskog. Tropisk (Ekvatorial) regnskog er definert som en primær skog som kan finnes +/- 22,5 grader fra ekvator hvor det regner minst 6,5 fot i året (jevnt fordelt)....... Siden Teak feller alle sine blader en gang i året vokser det ikke i en tropisk regnskog, men heller i såkalt tropisk fuktig skog som finnes fra +/-22 til +/-35 grader fra ekvator........ Teak finnes i meget store mengder i naturlige omgivelser i Burma (stort sett nord for Mandalay). Burma (Myanmar) har et landareal på ca. 674,000 km2, dette er ca 2 ganger Norges flate. Over 50 % av landet er dekket av skog. I ca. 39 % av denne skogen vokser teak naturlig og er det dominerende teet. Dvs. at teak skogen i Burma er på ca. 132,000 kvadrat kilometer. Eller dekker et areal tilsvarende ca 40 % av Norges land. Hele den naturlige teakskogen i Burma er fremdeles intakt siden myndighetene har en meget restriktiv hogst politikk som bevarer den opprinnelige skogen. Den estimert totale mengde teak i Burma er ca. 264 000 000 m3. Det hugges kun ca. 600,000m3 teak i Burma pr. år, dette er mindre enn den naturlige tilveksten. Til sammenligning (for å forstå mengden) hugges det 710,000m3 tømmer i Agder og Telemark pr. 3 kvartal 2004!!! "" .... De fleste internasjonale organisasjoner (utenom Regnskogsfondet i Norge), (men inklusive WWF) er positive til at Indonesisk plantasjeteak blir FSC sertifisert. Kilde: US Department of Agriculture. Gain report 2003. Hele artikkelen her: Teak fakta! Redigert 18.Mars.2007 av vikers (see edit history) Sitér dette innlegget Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!! Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand. Link to post
Slagskibet Svart 18.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2007 I Telemark burde de hugge mere Vikers ! Jeg har gran og furu noia etter i går enda. :(:(:( Sitér dette innlegget Link to post
vikers Svart 18.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2007 Helt klart...burde egentlig hugge alt sammen, og asfaltert hele fylket...gjerne med varmekabler, slik at vi slipper den idiotiske snøen! Sitér dette innlegget Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!! Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand. Link to post
Sydvesten Svart 18.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2007 Er dette så vanskelig å forstå? Hvert år ødelegges regnskogsarealer tilsvarende halve Norges areal i utvinningen av tropisk tømmer fra disse områdene. [/i] Det er neppe våre fritidsbåter som er roten til dette, men snarere bruken av teak som forskalingsmateriale og annen konstruksjon i disse områdene (Har ikke ikke annen dokumentasjon enn hva jeg selv så av teak bruk på min rundreise med rekrutering av nye medarbeidere i India i 2003). Våre fritidsbåter har vel knapt nok mere teak enn det som tilsvarer et enkelt teak tre... eller muligens to. Så for meg er dette innspillet fra regnskogfondet særdeles vanskelig å forstå, men det er neppe siste gangen jeg vil støte på slike vanskeligheter innen miljørdebatten Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
avmønstret5 Svart 18.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2007 Alt vi foretar oss av miljøretta tiltak er selvfølgelig musepiss i havet, men det er svært viktige musepiss, for vi kan opplukke vår munn i miljøsaker dersom vi ikke viser rimelig miljøvett selv, det burde ikke være særlig vanskelig å forstå. Men vi kan f.eks fortsett å kverve om teaken og prate tull om bærekraft å la humla suse. Siste miljønytt som ikke er komme i dagspressen: Skreiens gyteplasser trekker nordover dvs. ikke i Lofoten, men til Vesterålen og Troms. Muligens på grunn av høy sjøtemp. For øvrig er det svært lite torsk i Skagerak, sukkertaren er borte, muligens pga. høy sjøtemp. Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 18.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2007 (redigert) Og det er bekymringsfullt Petter Sand. er ille lenge siden myndighetene så på å utplassere pelagisk torsk i Oslofjorden, Et tve egget sverd, disse nordlendingene dauet jo bare her syd.... Redigert 18.Mars.2007 av Slagskibet (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.