Jump to content

Miljødebatt på baatplassen

La Digue

Recommended Posts

Tre som er mi greie veit de :cool:

Må jo kunne grunngje svara mine, elles vert eg jo ikkje trudd på... :wink:

Ja men for å gjøre skammen komplett så har jeg, to etasjer under der jeg sitter, et snekerverksted med både Ask og eikeplanker.... Så selv om jeg seiler rundt i plasskall, så liker jeg å tro at jeg kan litt om trearbeide. men hovmod står for fall...

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Noen opplysninger om teak:

Teak er ikke, som mange tror, et spesielt hardt trevirke. Det er ikke spesielt slitesterkt, for eksempel i forhold til eik. Dette har nok sammenheng med at teak også vokser meget hurtig. Det gjør også at teak er et lett materiale, noe som båtbyggere setter pris på. I Asia regnes teak som "softwood". Det er for eksempel lett å slå spiker i teak, i motsetning til mange andre treslag. Når vi bygger hus i Thailand er det ganske vanlig at vi må forbore for å få slått inn spiker, men ikke i teak.

Teak har naturlig impregnering som gjør det motstandsdyktig mot råte og insekter. Teak skal derfor ikke vaskes med såpe eller løsningsmidler.

Teaken er meget stabil. Den slår seg minimalt. Før, når en hadde plenty med grovt teaktømmer i Thailand (inntil for ca 30 år siden), var det ikke uvanlig at det ble skåret vinduslemmer, dørblad(!) ol. rett ut av stokken (med håndsag). Teak egner seg av samme grunn spesielt godt til utskjæringer og trearbeider.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Ikkje i følger mine kjelder :confused: .

I følgjer boka "Tre - naturens vakreste råstoff" så har Ask ein hardheit på 6,8 kN medan Eik har ein hardheit på 5,6 kN. Men på "Slagbruddarbeid målt i KJ/m²" står det på eik 75 og på ask 68. Begge tresortane har ein basisdensitet på 550 kg/m³ , men på alle dei andre punkta er ask "overlegen" over eik :wink:

Hei Sinten :seeya:

Du verden! Jeg er mektig imponert over sakkunnskapen her på Baatplassen! Nok en gang blir jeg minnet om hvor lite jeg kan og vet...og takk for det!

Hilsen Syvert :flag:

knbf.no For et bedre båtliv for alle"

Miljøvern i praksis: Hjelper naboen å legge edelt trevirke på badeplattformen og da bruker vi teak tatt fra 2 forskjellige ytterdører fra 60 tallet. Kranser undt med mahogny der emnene er laget av panel brukt i trappoppgang levert av min arbeidsgiver til et hus i 1954 (var skrevet bak på en av bordene) likeså midtfisken. I svingene på kransen er der bruk diverse bordbiter som er fra lemmene som lå som dørk i Gjeld-frid II da mahogny panelet ikke hadde bredde nok for å klare buene. Gjeld-Frid II er og bygget på 60 tallet.

Dette må da være mere miljøvenlig en alle alternativer jeg kan tenke meg

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

• 8 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...