Jump to content

Blir 2-takt utenbords forgasser motor forbudt?

nordan family 27

Recommended Posts

Var innom West-System i dag for å kjøpe en liten og lett Tohatsu 9.8 HK 2-takter til gummijolla. Dette hadde de desverre ikke mer igjen av, men de skulle snart få inn. Ja ja tenkte jeg - har jo ikke dårlig tid så jeg får vel komme tilbake på nyåret. Men: selgeren mente jeg burde sette meg på liste for å "sikre meg" et av de eksemplarene som skulle komme inn snart, da det angivelig i hele EU skulle bli forbudt å importere nye utenbords to-takt forgasser motorer av miljøhensyn. West-System skulle derfor importere en del før nyttår, men etter det skulle det bli stopp - i alle fall for de mindre forgasser motorene. Etter dette skulle det kun være injection motorene som skulle være tillatt importert nye.

Er dette korrekt? Og hva betyr det i praksis - vil nåværende forgasser-motorer modifiseres, eller er tunge fire-taktere alternativet? Eller er det bare Tohatsu som er gammel-dagse og andre produsenter ikke vil rammes? Eller var dette en skrøne for å å en lengre "bestillingsliste" - riktignok uten kjøpsforpliktelse?

Er dette korrekt? Og hva betyr det i praksis - vil nåværende forgasser-motorer modifiseres, eller er tunge fire-taktere alternativet? Eller er det bare Tohatsu som er gammel-dagse og andre produsenter ikke vil rammes? Eller var dette en skrøne for å å en lengre "bestillingsliste" - riktignok uten kjøpsforpliktelse?

Dersom det blir på samme måte som der som jeg bor (California), blir alternativet tunge 4-taktere. Utslippsreglene er så strenge at det ikke er teknisk mulig å modifisere 2-takts forgassermotorer til å tilfredsstille disse. De eneste 2-takterne som er å få tak i, er store EFI motorer.

han har nesten rett.

Det kommer nye og strenge utslippskrav, som gjør at det I PRAKSIS blir umulig å selge nye 2T motorer med forgasserteknologi.

Det er altså ikke forbudt å importere de, men de må klare nye og strenge avgasskrav, hvilket de ikke gjør i dag.

Såvidt jeg veit, klarer Yamahas store motorer, med HDPI teknikk de nye kravene med bravour.

Suzuki

No boat needed..

Jo, det etter det jeg har hørt snart stopp på 2-taktere, og at det er et EU-forbud /miljøhensyn som er bakgrunnen for dette. Mulig at det vil vil gjelder fra 1.1.07. Men uansett er det da flere 2-taktere å få kjøpt idag, og ikke bare Tohatsu. Har sett annonsert både Suzuki og Mercury - til gunstige priser. Det at dette forbudet skulle ha tilbakevirkende kraft kan jeg ikke forstå. Mener du at de som har 2-taktere må oppgradere disse eller sette de på stallen...?

Så kjøp gjerne en rimelig 2-takter, men hva med alternativet: En 4-takter. Litt dyrerer og litt tyngre, men mye stillere, vibrasjonsfri og med lavere forbruk.

En annen sak er at når det gjelder brukte båter med utenbordsmotor så ser jeg at de som har 2-taktere sliter med å selge, spesielt gjelder dette større motorer. Så en nyere brukt 2-takts motor er nok mulig å skaffe for en billig penge.

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

men hva med alternativet: En 4-takter. Litt dyrerer og litt tyngre, men mye stillere, vibrasjonsfri og med lavere forbruk.

jo det er nok sant. Men den skal henge i daviter, så vekten har en viss betydning. Forbruket er ikke så nøye - det går bare noen få liter i sesongen uansett. Så jeg får vel løpe å kjøpe før et er for sent.

Så vidt jeg vet så har Evinrude nå kun E-tec (som jo er en to-takter) i sitt program mens Johnson har både to og firetaktere og deres to-taktere vil forsvinne i og med de nye utslippsgrensene.

Det er med andre ord de "gamle" to-takterne som forsvinner mens to-taktere med den nye teknologien klarer de nye kravene og vil bli solgt fortsatt.

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Så kjøp gjerne en rimelig 2-takter, men hva med alternativet: En 4-takter. Litt dyrerer og litt tyngre, men mye stillere, vibrasjonsfri og med lavere forbruk.

Har en 5hk 4takter suzuki (2005 mod)og det eneste som stemmer her er det med forbruket,den vibrerer som bare h*%#¤"^* og støyer vel så godt som en 2 takter :cryin:

sto det skjæret i kartet????

• 1 år senere...
Løfter opp denne tråden ra et par år tilbake...

Er det nå endelig innført regler som gjør at "vanlig" to-takt med forgassere ikke lenger blir solgt nye her til lands?

Ikke at jeg skal ha, bare nysjerrig...

Ronald.

Hei, mener forbudet mot import av de "gamle 2-taktere" med forgasser ble gjort gjeldende fra 1/1-07.

Overliggere blir fortsatt solgt lovlig fra importører.

Alle forhandlere får nå selge ut 2-taktere de har på lager, men får ikke bestilt inn nye! Dette gjelder IKKE de større EFI motorene, som fortsatt er lovlig pga. de holder seg innenfor de nye utslipps reglene blablabla.

Mercury sin minste lovlige nyimport motor er da 75Hk Optimax. Så finner du en 10Hk Viking f.eks. i en butikk, er det bare å handle! :D Disse vil sikkert bli veldig populære om noen år når de begynner å bli savnet... (Ja, de kan trimmes opp til 15Hk etter 30min arbeid)

Kansje om noen år vil små 2-taktere komme tilbake, men da må de klare kravene først.

Da lurer jeg litt på ståa når det gjelder f.eks. motorsager. Jeg vet jo ikke, men kan vanskelig tenke meg at disse normalt er 4-takt, til det betyr vel vekt for mye? Er de fritatt for utslippsereglene også på nye modeller, eller tar jeg feil når jeg tror de ikke er 4-takt? Eller har de DFI eller annen lignende teknologi?

Redigert av Ronald (see edit history)
Alle forhandlere får nå selge ut 2-taktere de har på lager, men får ikke bestilt inn nye! Dette gjelder IKKE de større EFI motorene, som fortsatt er lovlig pga. de holder seg innenfor de nye utslipps reglene blablabla.

Mercury sin minste lovlige nyimport motor er da 75Hk Optimax. Så finner du en 10Hk Viking f.eks. i en butikk, er det bare å handle! :D Disse vil sikkert bli veldig populære om noen år når de begynner å bli savnet... (Ja, de kan trimmes opp til 15Hk etter 30min arbeid)

Kansje om noen år vil små 2-taktere komme tilbake, men da må de klare kravene først.

Evinrude har kommet med 30hk 2-taktere DFI nå i høst, og etter planen skal de komme med enda mindre 2-taktere til våren (9,9 og 15 vil jeg tro)

Reglene gjelder vel ikke 2-taktsmotorer som sådan, men båtmotorer. Og man pleier vel heller ikke i den modernere tid forby en type båtmotor, men istedenfor stiller man krav - og hvis de krav ikke kan oppfylles, ja da er det slutt....

Så vidt meg bekjent stiller man ikke de samme krav til motorsager som til båtmotorer. Hadde man sett alternativer til motorsagmotorer da hadde man vel også stilt krav.

Tohatsus 8 hk/9,8 hk 2-takt blir jo gull verdt når de går ut av produksjon for de gir mest ytelse pr. kg for joller og gummibåter.

Nesten så man skulle kjøpe en å ha i reserve for resten av livet :wink:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

• 3 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...