Jump to content

Noen som vet hva dette er? Penta A2?

EiSvIn

Recommended Posts

Hei. Er det noen som kan gjenkjenne denne motoren? Påskriften Penta er tydelig, men å finne ut hva slags type det er har vist seg vanskeligere. Tipset er at det er en Penta A2, men det er en motor jeg ikke klarer å finne noe informasjon om hverken på nettet eller Volvo sine egne hjemmesider. Evt kan det være en spesiell utgave av MB2A som var en seilbåtmotor? I følge tidligere eier skal den yte ca 8 hester og være orginal i båten som er fra slutten av 50-tallet. Takker for all hjelp!

Bilde

Se ellers mer om båten på Pirils hjemmeside

Mvh

EiSvIn

Det var et artig gjensyn!

Motoren på bildet har jeg nemlig et litt perifert forhold til; ca 1955 fikk min fars sjef bygget en liten plattgatter hos Sigurd Oma i Hardanger. Båten hadde vindskjermer, med glass forut og på sidene, den fikk navnet "Svippen" og den ble utstyr med en slik motor.

Jeg var ganske ofte med ombord og kjenner igjen både den spesielle gearspaken og andre detaljer. Men jeg kan dessverre ikke bidra med noe av spesiell verdi når det gjelder motoren ellers.

"Svippen" ble solgt etter noen få år, da eieren døde. Den forsvant da fra Kopervik, men kom plutselig tilbake sist på 60-tallet. Det var en av direktørene på det nyetablerte "Alnor Aluminium" som hadde kjøpt den. Penta'en stod fortsatt ombord, og jeg var ute med båten et par ganger  -  men så forsvant både båt og motor ut av min horisont.....

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

En slik Penta motor satt i min første båt (åpen 20 fots snekke) som jeg arvet av min morfar i 1958.  I alle fall ligner den veldig.  Hvor gammel båten og motoren var da vet jeg ikke, men jeg mener at den ble anskaffet ny en stund etter krigen.  Jeg hadde båten i tre sesonger.  Motoren gikk som en klokke sålenge den fikk bensin.  Meget bra.  Reversen var imidlertid svært lite effektiv, så det å tro man kunne bråstoppe, det var å drømme.  Hva typebetegnelsen på motoren er vet jeg desverre ikke, og de av mine som kunne visst er desverre borte nå.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Dett er faktisk litt spennende, for det er faktisk andre gangen noen kommer med Sigurd Omas navn i forbindelse med denne båten, og det skulle vært spennende og vite for jeg har ikke noe kjenskap til båtens historie. Jeg vet at den har hatt navnet Piril en stund, forrige eier beholdt det navnet når de kjøpte båten på begynnelsen av 70-tallet. Jeg legger ut et bilde av båten også, i tilfelle kanskje noen linjer på den virker kjente også.

Bilde

Mvh

EiSvIn

Vanskelig å se på bildet, men har den innkapslet svinghjul?

Motoren minner meg mye om en Albin som jeg husker fra min barndom. Denne hadde

gearspak som på bildet, den bakket dårlig og hadde innkapslet svinghjul. Jeg kan huske

at sveivstarten bak på motoren ved et tilfelle var ute av drift og da ble lokket foran svinghjulet demontert og motoren startet med en uttrekkbar knott i svinghjulet.

Kikket innom hjemmesida di, det er tydelig at du vil få mye arbeide. Bygger du deg et hus over

prosjektet og ikke forhaster deg kan resultatet bli riktig bra.

Lykke til med prosjektet og dokumentere med tekst og bilder på hjemmesida di.

Joda, båten står nå under tak, så den møysommelige prosessen med å få denn tilbake i toppstand er i gang. Kommer nok til å ta sin tid, men det finnes 2 andre trebåter i familien så det er ikke noe hast med å få den klar.

Etter å ha studert dataene som jeg fant på hjemmesidene til Drevia på en annen link her på forumet, så har jeg fått en misstanke om at det kan dreie seg om en Penta C2, som ble produsert mellom 53 og 56. A2 er det i hvertfall ikke, den ble etter sigende produsert på 30 tallet, og MB2A kom ikke før i noen og søtti.

Men C2 ser ut til å ha de rette spesifikasjonene, så da gjenstår det bare å finne et bilde av den et eller annet sted.

EiSvIn

Takker for spennende link. De har en C2 i samlingen sin, men ikke noen bilder av den på nettet. Jeg har sendt en epost dit, så nå er det bare å vente i spenning å se hva de svarer.  

Det virker som Volvo bare har lagt ut data for motorer som de har produsert innen Volvo-Penta sammarbeidet på sin oversiktt over gamle motorer, for der nevnes ingen av de aktualle motorene. På Drevia sine sider finnes data for både A2 og C2 men ingen bilder.

Vi får håpe de finner ut noe på museet. Spennende samling de hhar forøvrig, noen som har vært der?

EiSvIn

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...