Guest Gjest Startet 19.Oktober.2006 Del på Facebook Startet 19.Oktober.2006 Jeg kommer fra en familie som har eid og benyttet motorbåt/snekke til hygge og fritidsfiske langs sørlandskysten i generasjoner. Med min snekke med Volvo Penta 18 hk diesel kan jeg tøffe veldig mye rundt før dieselavgiften spiller noen som helst rolle i det hele tatt. Mitt intrykk er at bruksmønsteret de siste 5 - 10 årene har endret seg. Kraftige dieselmotorer er tilgjengelig også for hurtiggående små båter med drev. Båtstørrelsen har økt kraftig. Båter på 24 fot var for noen tiår siden gode feriebåter. Dagens daycruisere er gjerne 28 fot. God økonomi hos husstandene er grunnen - og årsaken til at jeg finner dieselavgiften retferdig. JA til økt dieselavgift. Med det reduseres kanskje noe av den uvettige kjøringen og idyllen kommer kanskje tilbake langs kysten på sørlandet! Husk at avgiften gjelder for fritidsbåter! Sitér dette innlegget Link to post
Guest Gjest Svart 19.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2006 Er det slik at du har bestemt at normen for båt er din snekke og dens beskjedne forbruk? Kan det tenkes at det finnes andre mennesker der ute som av forskjellige årsaker har prioritert annerledes enn deg? Det er ikke alle som vil klare seg med en snekke eller hvor seilbåt er det naturlige valget. Idag er hytteprisene ved sjøen ekstremt høye, mange velger da en noe større båt som et alternativ til hytte. Det er svært mange av disse igjen som ikke har voldsomme inntekter og de vil derfor bli rammet urimelig hardt av denne avgiftsøkningen. Vi vil se færre båter og en ytterligere heving av hyttprisene ved sjøen, det sier seg selv. De som er rike, gir da blaffen i denne avgiftsøkningen, de vil ikke merke den uansett. Avgiftsøkninger rammer folk flest, altså deg og meg, støtter du virkelig det? Hva er det egentlig som er så rettferdig med denne avgiftsøkningen, at båtbensinen allerede har en slik avgift. Så det å innføre en ny urettferdighet skal altså kompensere for en annen? Forøvrig, jeg ferdes mye på sjøen og har gjort det i mange år. Det er tross alt et mindretall som kjører "svin" på sjøen. At det er flere nå enn tidligere er korrekt, men det skyldes jo at båtsalget og bruken av båt har økt formidabelt de siste årene, da vil andelen av tullinger på sjøen også økes. Det gjelder både snekkeeiere, eiere av hurtiggående og store båter og ikke minst inkompetente seilere. Økt dieselavgift kan på ingen måte gjøre folk mer båtvante og hensynsfulle, da må det nok andre virkemidler til!! Sitér dette innlegget Link to post
Guest Gjest Svart 19.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2006 Jeg har eller ikke noe imot innføring av denne avgiften, men jeg synes det kunne vært gjort gradvis over en periode på 2 - 3 år, slik at folk fikk lenger tid på å venne seg til / tilpasse seg. Sitér dette innlegget Link to post
leiflar Svart 19.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2006 Som jeg har skrevet under den andre tråden(Nei til dieselavgift): Hvorfor skal det være forskjell på diesel og bensin på vannet? Det er vel ingen andre land som har noe sånt? Så denne avgiften lå det i kortene at måtte komme. Er ikke overrasket i det hele tatt, og det bør ingen andre være heller. Hvis diesel skal slippe avgift på sjøen, så bør bensin gjøre det også. Så alternativet må være å fjerne avgiften på bensin også da. Er urettferdig at en med dieselbåt skal spare tusenvis på en fylling ifht. stakkars bensinbåteiere. Litt urettferdig for de som har dieselbåt, men sånn er det bare når det blir gjort vedtak Sitér dette innlegget Link to post
goggen Svart 19.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2006 Det er vel ingen andre land som har noe sånt? Joda, en rekke land, også i europa har "noe sånt"! Se denne linken. Sitér dette innlegget Bella 621DC med 175hk Mercury Optimax goggens båtblogg - en liten, men stadig større samling bilder av båter og annet... Link to post
leiflar Svart 19.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2006 Joda, en rekke land, også i europa har "noe sånt"! Se denne linken. Ok. Ser at det finnes land, fra artikkelen skrevet av generalsekretæren for KNBF..... Men for land som er nærliggende for Norge å sammenlikne seg med, som ikke har veldig tungtveiende grunner for avgiftsfritak, tenker da på Sverige, Danmark, Finland, osv. så er det ingen av disse som har fritak for avgift på diesel. Er bare å bytte ut cabincruiseren med ei snekke...... Sitér dette innlegget Link to post
goggen Svart 19.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2006 Les artikkelen en gang til så ser du at Finland er et av landene med fritak. Sitér dette innlegget Bella 621DC med 175hk Mercury Optimax goggens båtblogg - en liten, men stadig større samling bilder av båter og annet... Link to post
Guest Gjest Svart 19.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2006 Hvorfor i h@£$¤#e skal vi lese dette om at de er så urettferdig at dei som har VALGT å kjøpet noe annet enn dieselmotor skal må betale avgift og ikke dei med diesel. Dei fleste som har kjøpt bensinmotor dei siste 20åra må være stokk dum viss dei ikke var klar over prisen på bensin når dei kjøpte båt. Eller at dei fikk en billigere båt pga motoren, men fortsatt så må dei ha visst om prisen på bensinen. Slik de ser ut her no så er de akkurat de samme som pågår i partiet til finansministeren vår "Misunnelsen er større enn kjønnsdrifta". De er ikke lenge før alle skal tene 250 000kr i året og så får vi tildelt bonger som står hvor mye og hva vi kan kjøpe oss i år. Nei kjære venner dette blir for dumt. Jeg aksepterer at folk er for og mot avgifta (vi har heldigvis FORTSATT lov å si hva vi vil i dette landet, men de spørs hvor lenge). Men desse argumenta om urettferdighet osv er tull. Som nemt i tidligere innlegg så var de kun avgiftsfri diesel å få før i tiden. Da måtte dei (så var så uheldige å ha dieselbiler) stemple av antall kjørte KM og sende de inn for å betale KM avgift. For å gjøre dette enklere så ble de vedtatt å legge KM avgift på dieselen og ta vekk desse KM tellerene på bilene. Så et urettferdig spørsmål: HVORFOR SKAL DEI SOM BRUKER BÅT MED DIESELMOTOR BETALE KM AVGIFT PÅ VEI????? Viss denne KM avgiften som nå kommer var øremerket til f.eks velikehold av sjømerker osv kunne sikkert ei økning vert godtatt. No vil noen tenke at dette er litt urettferdig for dei som allerede betaler avgift på bensin. Men som nemt tidligere de er vel ingen som har blitt tvinget til å kjøpe noe som helst. Skal en da godta denne avgiften så må en jo slenge den på til bøndene med da, dei flest har jo dieseltraktor som er registrert for å kjøre på vei. Men da reagerer vel forhåpentligvis SP. En annen ting som kommer opp er hvordan har KH & Co tenkt å sette dette ut i praksis. Nok en ting som helt sikkert ikke er gjennomtenkt. Dei fleste bunkersanlegg har som regel tilgang til grønn diesel og bensin. Ser rundt om på kysten at de er noen plasser dei som er så uheldige å ha bensinmotor springer fram og tilbake med kanner. Men de blir no pop når en såkallet heldiggris kommer med sin 50fot + og 2 Jerrykanner og skal bunkre 1000liter blank diesel på shell oppe i gata. Eller skal de fortsatt vere grønn diesel med avgift på bunkersanlegga slik at dei som har fritidsbåt får en pris og yrkesbåter avgiftsfritt. Siste alternativet er vel i KH's øyne ikke bra nok, for da er no de en teoretisk mulighet at noen vil fuske til seg noen kroner. Nei KH forby alt som vanlige folk kan gjøre på fritida, da slipper du å sitte å finne på slikt tull og du kan engasjere deg mer i ting som virkelig gjør noe for miljøet og budsjetta. Men vi kan diskutere dette opp i mente, tror ikke vi kommer noen vei akkurat her på forumet vi må inn i gangene i løvenes hule. Har regnet ut at ei økning for min del er mindre en flybilletten til Oslo så for min del (desverre) er de ikke så aktuellt, men jeg har de i mente ved neste valg. Godt valg Sitér dette innlegget Link to post
Guest Gjest Svart 19.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2006 Med den nye avgifta vil det med min båt på 26 fot og 40 liter i timen koste ca 1000 kroner og komme meg ut fjorden som eg bur innerst i.. Og so må eg heim og. Eg kan like godt selge båten,og kjøpe en rimeligare eksplosjonsfarlig bensinbåt. Sitér dette innlegget Link to post
Whistler Svart 19.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2006 Til og med min båt bruker mindre enn 40 liter i timen på marsj. Trodde dieseler brukte ca 30% mindre fuel enn bensinere. Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
Sydvesten Svart 19.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2006 Eg kan like godt selge båten,og kjøpe en rimeligare eksplosjonsfarlig bensinbåt. Det er sant, men bruker denne båten mindre drivstoff da... så det blir billigere for deg om du vil hjem også.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
leiflar Svart 20.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2006 Ja ser det står Finland og ja :-) Burde vel lest den litt nøyere. Men uansett mener jeg det er tull. Og å kalle Norge "anderledeslandet" når kun 3 land søker om fritak står vel i stil til hvor objektiv artikkelforfatteren her er. Må jo huske på at omtrent alle land har det sånn som det skal bli i Norge. Så jeg vil heller si at Norge har vært "anderledeslandet" og skal nå bli på likestilt med de fleste andre land. Men kan godt skjønne at du er misfornøyd når du har båt som bruker så mye drivstoff da Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 20.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2006 (redigert) JA til økt dieselavgift. Med det reduseres kanskje noe av den uvettige kjøringen og idyllen kommer kanskje tilbake langs kysten på sørlandet! Husk at avgiften gjelder for fritidsbåter! Mener du at det er en sammenheng mellom båter med dieselmotor og antall ulykker slik at om man får mer bensinmotorer så får man også færre ulykker? Mitt inntrykk er at dieselmotorene er valgt fordi de er billigere i bruk - men dyrere i innkjøp. Innkjøpet finansieres ofte med lån, så det får ikke så store kontantstrømeffekter og de lavere dieselprisene har psykologisk forsvart det dyre innkjøpet. Om man ser på prestanda på en daycuiser med bensinmotor ser man at de har bedre aksellerasjon og toppfart enn motosvarende båter med dieselmotorer. Og ser man på dagens utenbordsmotorer så settes de på større og sørre båter. I dag får man utenbordsmotorer på 300 hk som fint driver en 25 fots daycriser opp i over 40 knop. Ulykkesargumentet er etter min mening ikke et reelt alternativ - for man blir ikke mindre uvettig fordi om man fyller bensin i stedet for diesel. Utover det så deler jeg ditt syn om at det ikke er så idyllisk på Sørlandet. Vi var der for første gang på mange år i sommer, og det tar lang tid før vi kommer tilbake. Både pga dieselavgiften og pga mye uvettig kjøring og lite hyggelige havner. Redigert 20.Oktober.2006 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Gjest Svart 20.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2006 Med den nye avgifta vil det med min båt på 26 fot og 40 liter i timen koste ca 1000 kroner og komme meg ut fjorden som eg bur innerst i..Og so må eg heim og. Eg kan like godt selge båten,og kjøpe en rimeligare eksplosjonsfarlig bensinbåt. Kan du ikke være grei å kjøpe bensinbåt så kanskje vi slipper jamringen... Sitér dette innlegget Link to post
Guest Gjest Svart 20.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2006 Har hatt bensin båt i over 10 år,men har aldri tatt meg råd til lengre turer med den.Mister litt lysta når det koster 440 kr timen. Folk få øst og sørlandet må tenke litt uten om sin egen by..Her eg bor må eg kjøyre i 2 og en halv time for og komme ut i skjærgården og til der det er fisk og få. Sitér dette innlegget Link to post
hjalmar Svart 20.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2006 Jeg har lest og lest innlegg i denne debatten og blir mer og mer forundret over mine kjære landsmenn. Hva er det som gjør at noen av oss båtfolk ønsker høyere avgifter på dieselen? Dette har jo ingenting å gjøre om hvor mye dieselen koster, kun hvor mye avgift staten skal ta fra oss vanlige folk. Staten har nok penger. Ingen med båt med bensinmotor vil få noe fordel av at dielselbrukerne får denne økte kostnaden. Likevel ønsker mange bensinbrukere avgiften velkommen. De fleste som har investert i båt med dieselmotoer vil oppleve økte kostnader på 5000 - 10.000 kroner i året. Hadde dette vært et økt skattetrykk for andre grupper i samfunnet, ville det blitt et ramaskrik fra både media, fagforeninger og andre sterke pressgrupper. Nå gjelder det "kun" båtfolk. Men blandt oss finnes det mennesker fra alle samfunnslag. La oss stå sammen mot denne avgiftsøkningen å vise at vi er en sterk gruppe som har innflytelse. Uansett vet vi nå hva de rødgrønne mener når de skal ta fra "de som har mest". Det er de som tjener over 430.000,- i året, og har vedkommende båt med dieselmotor så tar de mye mer. Støtt aksjonen til KNBF! Sitér dette innlegget Link to post
Petterøe Svart 21.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2006 Hjalmars innlegg er det beste jeg har lest så langt i avgiftsdebatten ! Økte utgifter på 10 - 15.000,- pr år må påregnes for en vanlig dieseldrevet familiebåt. I tillegg lurer nå jeg på hvor stor verdinedgang brukte båter med dieselmotor vil få. Jeg VET at mange båteiere med gjennomsnittsinntekter har lånefinansiert båtkjøp ut fra at dette har vært en sikker investering, hvor båtens verdi har vært stabil uten store verditap. Mange har har ikke finansielle muskler til å kjøpe hytte, og har derfor anskaffet båt. Ingen av de rødgrønne har vel tenkt på at et slik verditap først og fremst vil svi for menig mann ???? Det må også i disse dager være mang en båtbygger som sitter å funderer på sitt eget levegrunnlag...... Hva med håndheving av dette vedtaket ? Skal regjeringen påta seg å sjekke dieseltankene til alle lystbåter langs kysten, så vil det kreve et STORT apparat. = Koste penger. Da er vel neste avgift like rundt hjørnet, bare for å dekke opp disse nye utgiftene......... Det dukker tidt og ofte opp en splitter ny blankpusset viknes eller viksund med fiskeriregistrering på, som aldri har hatt en fisk ombord. Det blir vel mange flere av disse nå (kanskje også fiskeriregistrert Princess ),slik at de kan fylle avgiftfri diesel lovlig. De ressurssterkeste er kreative.............. Vi kan bare vente på det neste fra denne rødgrønne gjengen, vindavgift for seilbåter, bompenger for bensinbåter ? Må bare minne om at de nå vurderer trønderavgift på bensin ( ja det ER sant! + 1 kr. i Trondheim ). Dette gir jo en pen ekstrautgift for bensinbåt- eiere i Trondheim ? Nå må vi slutte å tulle, vi båteiere ER I SAMME BÅT, og må stå i mot !! KNBF har fått mitt bidrag, men jeg klør i fingrene etter å markere dette ytterligere. HVA MED AKSJONER !!!??? Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 21.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2006 Nå må vi slutte å tulle, vi båteiere ER I SAMME BÅT, og må stå i mot !! Nei, vi er ikke i samme båt. Du er i din båt, og jeg er i min. En dieselavigft er ikke noen viktig sak for meg i min båt. Jeg synes selvfølgelig det er flott hvis KNBF når fram med sine krav, men for meg er denne saken uviktig og har derfor begrenset interesse. Når det gjelder aksjonsformer har jeg større tor på f.eks blokkader av traffikerte leder o.l. Det vil få langt større oppmerksomhet i pressen hvis f.eks Stena Saga ikke kommer ut oslofjorden, og pressens oppmerksomhet tror jeg er noe av det viktigste her. Sitér dette innlegget Link to post
GeirFrode Svart 21.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2006 Jeg personlig synes både hjalmar og Petterøe har veldig gode innlegg her. Hvis noen ikke gidder å bry seg med at en avgift på en vare øker med nesten 50%, så er det tydelig at de har altfor god råd! Snakker om solidaritet med de som får kjenne dette mere på lommeboka!! Dette er jo et krystallklart signal om at det bare er for regjeringen å legge på avgifter i hytt og pine. De fleste gir f.... allikevel, og bare punger ut. Nei Syvert, stå på!! Dette kan vi ikke godta! Så at det var kommet underskriftskampanje i havna vår, og det var mange som hadde skrevet seg på allerede. Inkludert meg. Sitér dette innlegget Link to post
Messy Svart 22.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2006 Til alle som er for økte avgifter. Byråkratiet gnir seg i hendene. Det de nå ønsker seg er forslag til flere avgifter. Som eksempel kan nevnes Seilavgift - bruk av seil er å stjele fra vindkraftverk. Avgift beregnes som m2 seil *1000*strømpris pr.år Jolleavgift - joller som ikke brukes i sammen med større fartøy er bare til almen sjenanse. 3.000,-/år Åreavgift - å ro regnes som skattesnyteri, man betaler jo ingen avgifter. 1.000,-/åre/år Avfallsavgift - noen må jo rydde opp etter de som ikke gjør det. 800,-/år Skjærgårdsavgift - slitasje på øyer og skjær. 2.000,-/år . Sanitæravgift - for de som ikke har installert toaletter med septiktank. 1.100,-/år Bunnstoffavgift - 500,-/kv.m. /år Småbåtavgift - 5.000,-/år for fartøy mindre enn 30 fot. De har egentlig ikke noe på sjøen å gjøre. Aldersavgift - 1.000,- for 5 år gammelt fartøy, øker så progressivt til 30.000,- fra 10 år og eldre. Dusteavgift - bestem beløpet selv, alle som betaler får navnet nevnt og hederlig omtale ved neste Lottotrekning. Man arbeider også med en avgift som har fått arbeidsnavn "Fattigavgift". I det foreløpige grunnlag for avgiften hevdes at norske statsborgere med inntekt under 600.000,- må skjerpe seg. De skal i hvertfall ikke få sløse bort arbeidskraft på unyttige fritidssysler som båtliv, camping og friluftsliv generelt. Dette skal forbeholdes de med inntekter over 600.000 ,- slik at de med mindre derved incentiv til å skaffe seg lignende inntekt for å kunne yte de samme avgifter og derigjennom få benytte våre naturressurser. Man er svært interessert i forslag til navn på denne avgiften. Man ønsker et navn som klinger godt og har en klar knytning mot miljøvern. Noen som kan hjelpe her ? Sitér dette innlegget Det går en hårfin grense mellom etikk og seigpining. Link to post
Sydvesten Svart 22.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2006 Det er ikke like lett å oppfatte innelggene her som like seriøse alle sammen, men at enkelte helt klart skiller seg ut kan det ikke være noen tvil om... Jeg som er en enkel sjel trodde vi diskuterte drivstoffavgift for diesel til fritidsbåt.... men så dum kan man altså være... Nei båtevenner som er for, likegyldig til eller i mot avgiftsendringen... Det virker som argumentene her uteblir.... og hele saken har kokt bort i kålen.. Er dette en ikke sak i den store sammenhengen... Engasjementet var stort i begynnelsen... de mere eller mindre gode argumenter ble slegt ut i begge retninger, de aller fleste uten særlig rot i virkeligheten... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
GeirFrode Svart 22.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2006 Idag er hytteprisene ved sjøen ekstremt høye, mange velger da en noe større båt som et alternativ til hytte. Det er svært mange av disse igjen som ikke har voldsomme inntekter og de vil derfor bli rammet urimelig hardt av denne avgiftsøkningen. Vi vil se færre båter og en ytterligere heving av hyttprisene ved sjøen, det sier seg selv. De som er rike, gir da blaffen i denne avgiftsøkningen, de vil ikke merke den uansett. Avgiftsøkninger rammer folk flest, altså deg og meg, støtter du virkelig det? Hva er det som gjør at noen av oss båtfolk ønsker høyere avgifter på dieselen? De fleste som har investert i båt med dieselmotoer vil oppleve økte kostnader på 5000 - 10.000 kroner i året. Hadde dette vært et økt skattetrykk for andre grupper i samfunnet, ville det blitt et ramaskrik fra både media, fagforeninger og andre sterke pressgrupper. Nå gjelder det "kun" båtfolk. Men blandt oss finnes det mennesker fra alle samfunnslag. La oss stå sammen mot denne avgiftsøkningen å vise at vi er en sterk gruppe som har innflytelse. Støtt aksjonen til KNBF! Til de av dere som virkelig mener at dette ikke er gode nok argumenter, må jeg få lov til å be dere ta av dere skylappene og se litt ut til sidene og rundt dere. Dette er gode eksempler på hva som vil skje, da dette rammer mange av oss hardt. Og for meg er det blodig alvor! Argumentene er for meg veldig gode, og dette er en stor sak for meg. Det er ikke bare avgiftsøkningen på dieselen det gjelder, men også prinsippet! Hva blir den neste avgiften på båtlivet? Kommer det flere sånne store, så blir ihvertfall jeg kvalt. Men det later til at det er det dere vil, dere som ikke gidder å bry dere om deres medmennesker med litt mindre midler til å utøve båtlivet. Regner med at dere er glad til, for da blir det jo bedre plass på sjøen, ikke sant? Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 22.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2006 Dusteavgift - bestem beløpet selv, alle som betaler får navnet nevnt og hederlig omtale ved neste Lottotrekning. :lol: Det enkleste hadde kanskje vært å legge en høy avgift på politisk pi$$preik. Det hadde i alle fall vært til beste for miljøet. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Trophy Svart 22.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2006 Må jo huske på at omtrent alle land har det sånn som det skal bli i Norge. Så jeg vil heller si at Norge har vært "anderledeslandet" og skal nå bli på likestilt med de fleste andre land. Det finnes ikke noe land som har så mye avgifter som i Norge. Denne avgiften bør bekjempes. Vi må ha frihet til å velge hva vi skal bruke noen av pengene våre til uten at staten skal forsyne seg grovt. Ferie og fritid burde være avgiftsfritt Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
leiflar Svart 23.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 23.Oktober.2006 Det finnes ikke noe land som har så mye avgifter som i Norge. Denne avgiften bør bekjempes. Vi må ha frihet til å velge hva vi skal bruke noen av pengene våre til uten at staten skal forsyne seg grovt.Det er nå greit nok at Norge har mye avgifter, men her var det snakk om dieselavgiften som de aller fleste land har. Om det er snakk om avgifter generelt blir det en helt annen sak. Der er Norge på verdenstoppen. Feks. bilavgiften er jo skyhøy. Og bil er jo de aller fleste avhengig av. Fritidsbåt er jo bare luxus Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.