Sydvesten Svart 23.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 23.Oktober.2006 Ferie og fritid burde være avgiftsfritt Her jeg nok uenig med deg, etter min mening burde vanlig lønnsarbeid være avgiftsfritt/skatterfritt.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
hjalmar Svart 23.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 23.Oktober.2006 Fritidsbåt er jo bare luxus Nei. Fritidsbåt er IKKE bare luksus. Det er en fritidsbeskjeftigelse som kan bli drevet av enn større mengde av befolkningen på grunn av fordel med avgiftsfri diesel. Med fulle avgifter vil det bli mer en luksusbeskjeftigelse for de med mer penger enn gjennomsnittet. Sitér dette innlegget Link to post
hjalmar Svart 23.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 23.Oktober.2006 Ja ser det står Finland og ja :-) Burde vel lest den litt nøyere. Men uansett mener jeg det er tull. Og å kalle Norge "anderledeslandet" når kun 3 land søker om fritak står vel i stil til hvor objektiv artikkelforfatteren her er. Må jo huske på at omtrent alle land har det sånn som det skal bli i Norge. Så jeg vil heller si at Norge har vært "anderledeslandet" og skal nå bli på likestilt med de fleste andre land. I Norge finnes allerede et system for topris sytem på diesel der vi kan skille ut en avgift beregnet på biler. Dette systemet skal bestå også etter omleggingen av avgiften. Det er bare oss brukere av fritidsbåt som ikke lenger skal få bruke den grønne dieselen. Fiskere og bønder skal få fylle denne som før. Selvsagt hadde det vært ønskelig med topris system på bensin også, men den kampen får vi ta etter vi har vunnet den pågående kampen. Sitér dette innlegget Link to post
tuffff Svart 23.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 23.Oktober.2006 Det var da fa... til svartmaling. La vær å reise så langt hjemmefra da vel! Dersom det skulle gå fullstendig på marginene løs. Du er vel på vannet uansett. mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 23.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 23.Oktober.2006 fordel med avgiftsfri diesel Dette er å sette tingene på hodet, hjalmar. Det riktige er tvertimot at frem til nå har båt-bensin hatt ulempen med avgiftsbelagt drivstoff. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Hermine Svart 23.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 23.Oktober.2006 Jeg må si at det klages i hytt og vær. Jeg har nevnt det før, vi får dempe farten og dermed er problemet løst. Er det noen som stiller spørsmål den dagen de skal kjøpe seg en båt til 1,5 eller 2 mill om at dette er fordyrt! Nei, det er det ingen som klager på. Nå må vi komme oss ned på jorda og tenke posistivt. Noen snakker om å bytte regjering - tror man at det hjelper, ikke jeg. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Gjest Svart 24.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2006 Kanskje det beste hadde vært å ikke hatt noen regjering? Alle klager på regjeringen - uansett hva den bestemmer, og hvem som sitter der. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 24.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2006 (redigert) Det finnes ikke noe land som har så mye avgifter som i Norge. Å joda. Ta en kikk på skatt på lønn og avgifter på bil i Danmark, eller skatt og avgifter i Sverige så skjønner du at vi har det ganske så bra i Norge. Jeg må si at det klages i hytt og vær. Jeg har nevnt det før, vi får dempe farten og dermed er problemet løst. Mener du dette for alle båter? Om vi slakker av fra 25 knop til 20 knop drar v mer diesel og lager mer bølger. Går vi i 30 knop går det bare marginelt mer enn i 25 knop. Under forutsetning for at distansen man skal gå er uendret så er det liter/nm som teller. Men man kan jo gå kortere da - om man vil det Vi kjører like langt vi - så bruker vi mindre på lokalsamfunnene i stedet. Vi får bli som tyskerne på bobilferie - ta med mat og drikke hjemmefra. Redigert 24.Oktober.2006 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 24.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2006 Hvor er båtindustrien her i landet - i 1950 årene? Det går vel an å konstruere både store og hyggelige familiebåter som er noe mer miljøvennlige en mange av dagens "sjøploger". Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 24.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2006 (redigert) pettersand - hvor er du når det gjelder kunnskap om båtkonstruksjon og effektivitet - i 1950 årene? Se på de mest solgte båtene i Norge - når er de konstruert? Mange av de har skrog som er konstruert på -70 og -80 tallet. Eksempler er alle Scand båtene, Nidelvs båter, Skilsø 33. Se så på de ledende internasjonale produsentene - se til Windy, Princess, Fairline, Sealine, Nimbus. Hva er det som karakteriserer disse? Stadig mer effektive skrog som tilbyr høy fart, høy komfort og lavt drivstofforbruk Nimbus har som en av sine fokusomårder å ta frem effektive skrog som går bra med 1 motor. Se da på Nova R serien, nye 30S med step skrog. Se på Sealine som bruker samme konstruktør som Nimbus på sin 29, 50 og 60 foter som har samme konstruktør som Nimbus Nova R (Ocke Mannfeldt) . Se på Windy 33 Scirocco som av Motoroboat Monthly har blitt kåret til det mest effektive skroget i denne klassen de noen gang har testet. Se på Windy 43 som Volvo Penta sier er det mest effektive skroget de noen gang har testet (da ser man på slipp på propellen og våt yte visstnok) Så må man også se på effektiviteten i nye motorer. Det er ganske interessant å se at en Windy 37 som jeg kjenner litt litt bruker nesten 30% mer drivstoff med 2xKAD 44 i forhold til 2xD4 260. KAD 44 og D4 260 leverer begge samme antall hk og dermed også samme toppfart. pettersand - Jeg tror du snakker mot bedre viten her, eller kanskje du ikke er helt oppdatert Redigert 24.Oktober.2006 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 24.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2006 Må bare bøye meg i støvet for din allvitenhet, Bitteliten, men jeg vil i all beskjedenhet minne deg på noe som kalles markedstilpassing, som også gjelder båtmarkedet. Denne tilpassningen er slett ikke alltid i tråd med f.eks egenskaper som optimal lettdrevenhet eller miljøvennlighet. Motorer har utviklet seg noe på vekt/effekt forholdet, men egentlig nokså lite fordi den grunnleggende teknologien er gammel. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 24.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2006 (redigert) Men nå kommer kanskje markedstilpasningen på mer lettdrevne skrog - i og med at dieselen blir dyrere. Aldri så galt at det ikke er godt for noe. De ledende produsentene har sett dette i lang tid - det er mitt poeng. Også motorprodusentene - ref forbrukstallene på KAD 44 vs D4. Jeg vet ikke helt hva du sikter til med grunnteknologi - om du mener at det er en stempelmotor kan jeg være enig med deg. Det er mulig hybrid teknologi blir vanskelig på båt ettersom det ikke er noen bremseenergi til å lade opp batteriene med slik at bensinmotoren må gå hele tiden for å lade batteriene. Det er et paradoks å gå på norsk båtutstilling og se alle de gamle båtene. Det er nesten som at man på en bilutstilling viser Ford Taunus - og at den store nyheten er en ny girspak. Den store nyheten til Nidelv i år var rød skrogstripe og et nytt dashbord der man nå kan felle inn en plotter. Markdstilpasning er viktig - det er rart at det aksepteres så mange gamledagse konstruksjoner av kundene. Kanskje det er kundene det er noe feil med? Eller kanskje ikke produsentene helt vet hva konsumentene ikke vet at de helst vil ha? Redigert 24.Oktober.2006 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 25.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2006 Et vannskelig spørsmål, kunden må forholde seg til det som er å få kjøpt. Ja, jeg mener stempelmotoren. Midt på 70-tallet hadde jeg en kollega med en planende båt med Wankelmotor - en fantastisk motor og motor/båt kombinasjon (når motoren virket!). Sitér dette innlegget Link to post
GeirFrode Svart 25.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2006 , vi får dempe farten og dermed er problemet løst. Vel, for meg hjelper det fint lite. Da kan jeg like gjerne stoppe motoren og ligge å drive. Har vel en gjennomsnittfart på 6-7 knop fordelt på hele sesongen tenker jeg. Og det litt rare er at om jeg ligger i opp imot det dobbelte av denne hastigheten, så øker ikke forbruket noe nevneverdig pr. nautisk mil heller. Timeforbruket øker en god del, men i snitt på hele sesongen ligger jeg på ca forbruk på mellom 6-7 liter i timen. Og det hadde jeg i fjor også. Men da kjørte jeg en god del mere på lav fart. Spesielt i ferien, da vi kjørte i kø på svenskekysten i fellesferien. Mens vi i år var på sørlandet med de litt lengre strekkene utaskjærs og noe mere fart der. Tror heller jeg velger å lage litt hekksjø mens jeg snitter noen seilbåter, jeg gitt! Det kan være verdt de ekstra dråpene det! Spesielt i trange sund Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 25.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2006 Tror heller jeg velger å lage litt hekksjø mens jeg snitter noen seilbåter, jeg gitt! Det kan være verdt de ekstra dråpene det! Spesielt i trange sund Det skal vi gjøre. Vi starter så fort vi er ute av kanalen og drar ikke opp i plan før vi har passert Betongen. Litt morro må vi jo ha det. Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 25.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2006 Helt enig. Blir det avgift, så skal pinadø de sure kroneen brukes til noe vetig!!! Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Framtia Svart 26.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2006 Jeg tror innføringen av avgiften vil ha en klar effekt, nemlig at mange vil forbrenne mindre drivstoff enn før, enten ved at båten vil blir benyttet til kortere turer, og på lengre sikt at man vil se en reduksjon i motoriseringen. Dette er selvfølgelig gunstig for miljøet, men ugunstig for oss som ønsker å bruke båt. Selv har jeg en båt som fyrer med bensin og er veldig dyr i drift. Samtidig har jeg de siste tre årene hatt et totalt forbruk av drivstoff på 6-7000 kr per sesong (bruker båten 20-30 dager per sesong). Med andre ord, jeg bruker ikke båten på lange turer, det begrenser seg til en og annen svipptur fra Oslo til Drøbak. Selv om en økning i avgiften ikke vil ha noen direkte effekt på mitt eget regnskap, synes jeg det er uheldig at båtdrivstoff skattes så høyt. Hovedbegrunnelsen er at fremdrift gjennom sjøen er mye mer energikrevende enn på vei, og således vil det slå alt for kraftig ut på kostnad i forhold til avlagt distanse. Men miljøeffekten er åpenbar, det blir analogt med manglende beskatning av bensin for biler i USA, som tidligere gjorde at folk kjøpte unødvendig store motorer. Når drivstoff kostnaden øker vil mer økonomiske alternativer vinne frem. Jeg har selv tidligere vurdert å skfte motere til 2xD4, men dette regnstykket blir nå et annet. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Ubåtfender Svart 26.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2006 Får å ta inn igjen avgiften blir det nok noe svart areid og litt mindre kvitt. Kommer ihvertfall ikke til å bruke båten mindre eller mindre rekrasjon. Faktisk skal jeg bruke den dobbel og muligend trippel så mye som i år Var ikke på sjøen før juli i år.Neste år skal den ut i april If u cant beet them, join them Sitér dette innlegget bloggen min Link to post
avmønstret5 Svart 26.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2006 Hva med vindkraft, ingen avgifter, faktisk helt gratis framdrift Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 26.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2006 Enn så lenge... Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 26.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2006 Vindkraft ??? Du taler nok for døve ører her.... men går det som de største pessimistene her så blir det god plass på sjøen til oss som kan basere fremdriften på vindkraften. Selv om de har prediket at de som fortsatt har noen grunker til å fylle dieselen, vil passere oss mye nærmere med sine hekkbølger enn hva de tidligere har gjort.... men jeg er litt i tvil om det er mulig å passere nærmere uten at det blir fysisk kontakt... men utover sommeren vil det nok ta slutt når pungen er tom.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Mix Svart 26.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2006 Jammen sydvesten da, du konverterte jo til fienden for bare et par måneder siden. Dette burde du jo visst om, at du blir et lett offer. Seilbåter kommer jo for sent til de beste havnene anyway, de blir jo liggende å bakse i hekkbølgene våre lenge etter at vi har fortøyd på de beste plassene. Nei, konsekvensen blir bare bedre plass for oss med feite lommebøker, slik er det bare. Så får vi se hvor nær vi klarer å sneie deg, litt spenning skal man jo ha for de ekstra dieselkronene. Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 26.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2006 For passe på litt jolo, det kan tenkes vi sliter litt med gassehendelen når vi legger til. 10 tonn med baugspyd . Vart skremt no Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Ubåtfender Svart 26.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2006 Hva med vindkraft, ingen avgifter, faktisk helt gratis framdrift Å nei du, da slår de avgiften sammen og kaller det propellavgift. Sitér dette innlegget bloggen min Link to post
Mix Svart 26.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2006 Tja, et baugspyd blir litt mer effektivt i 30 knop enn i 5. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.