deep diver Startet 19.Oktober.2006 Link til dette innlegget Startet 19.Oktober.2006 (redigert) Jeg har en båt med 2 * AQAD41 VP motorer med DP 290 drev. Her er det hydraulisk styring med servo. Jeg har en autopilot som jeg vil montere men er litt usikker på tilkoblingen. Ifølge papirene som følger med pumpen skal pumpen kobles i paralell med styrepumpe + en slange mellom autopilot pumpe og rattpumpe. Eneste problem her er att det på mi styrepumpe (Tenfjord) bare er 2 tilkoblinger. Må jeg bytte rattpumpe for å få dette til? Er det noen som har vært borte i dette? Legger ved skisse av koblingstegning... Redigert 19.Oktober.2006 av deep diver (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
deep diver Svart 19.Oktober.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2006 Har litt problemer med å laste opp bilde, får prøve igjen senere Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 19.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2006 Alle kurante styrepumper, også Tenfjord, har en blingplugg i bunn/nede bak som er for den tredje slangen. Denne er for at autopilotpumpen skal ha tilgang til samme oljereservoaret som rattpumpen. Du finner den nok om du leter litt bedre Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
overevne Svart 19.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2006 Tilkoblingen som er vist i monterings anvisningen til autopiloten er rett. Midt mellom de to slangene som er koblet til styrepumpen, er det en forskruning som er blendet. Skru ut denne blind pluggen og kobl den siste slangen til der. Sitér dette innlegget Link to post
deep diver Svart 20.Oktober.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2006 Jeg får ta en tur i båten idag å lete bedre.... Sitér dette innlegget Link to post
optimisten Svart 11.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2008 Har hydraulisk styring med to rattpumper frå Tenfjord (WP12) og skal montere autopilot. Lurer i den forbindelse på kvar eg skal montera inn returen frå pumpa til autopiloten. Kan det vera der det står ei umbrakoskrue midt i pumpa? Sitér dette innlegget Link to post
fiskebat Svart 12.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2008 (redigert) De må kobles slik at den øverste pumpa har fyllingen og luftingen , uavhengi om den øverste er ellektrisk drevet eller det er ei ratt pumpe. Den øverste må ha et utløp som videre fyller og lufter neste pumpe , dvs tillkobles øverst på neste pumpe og et utløp som videre fyller og lufter neste. Hvis du har enda flere styreposisjoner så blir det bare å fortsette like dan. Jeg har 2 rattpumpe styreposisjoner og ei Tennfjord ell pumpe som står i høgde midt i mellom de to ratt pumpene. Det blir ikke noe trykk i disse fylle /lufte rørene så det trenges ikke å bruke presskoblinger på dem. Det er litt feil å kalle dette retur ledning da den er bare for expansjon + fylling og lufting. Hvis du tar bort treklossen over den avbildede pumpa så er det en plugg der eller ett hull med 1/2 gjenge som kan brukes til fylling,lufting og ekspansjon. Det ser ut som det er ett utak ved siden av trykkrørene som kan brukes til videreføring om denne skall brukes som øverste pumpe. Redigert 12.Mars.2008 av fiskebat (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.