Jump to content

Bærbar VHF/Konsesjonsplikt

FENRIKSEN

Recommended Posts

Får trolig en bærbar VHF til båten. (et kvalitetsapparat). Vil unngå faste installasjoner av gps og vhf under kalesjen (tyverifare), så dette er er ok radioløsning i kombinasjon med en bra eksternantenne. Men: Mener å ha lest et sted at bærbare apparater som brukes i båt IKKE er konsesjonspliktige, så lenge de ikke monteres fast. Stemmer dette? Kan ikke finne info noen steder ...

Det er nok slik at all bruk av VHF enten den er fastmontert eller bærbar er konsesjonspliktig, dvs at det er en ombord som har gyldig VHF sertifikat og som kan betjene denne eller veilede andre ombord til å bruke VHF'en.

VHF kommer i overskuelig fremtid til å være den sikreste måten å tilkalle hjelp i nødssituasjoner. Det er lytteplikt på VHF. Dette innebærer at det er en klok avgjørelse å ta VHF-sertifikat.

Du kan enten ta sertifikatet som privatist, dvs lese på egen hånd, eller ved å følge kurs omkring i landet som holdes ved gjevne mellomrom.

Tror også at det er mulig å ta VHF-kurs via internett.

Anbefaler sterkt å ta sertifikatet, du vil som sagt ha nytte av dette i overskuelig fremtid.

I "SRC/VHF" pensumboka står det at:

"Bruk av håndholdte apparater som bare er utstyrt med frekvenser i det maritime UHF-båndet for kommunikasjon om bord, krever ikke radiooperatørsertifikat"

Tolk det slik dere vil... Men det er iallefall snakk om utstyr som ikke går i det vanlige vhf båndet...

- MartinL

Tull og tøys.

At du har en bærbar i tillegg til fastmontert på samme konsesjon, betyr ikke at den bærbare ikke er pliktig.

Les det jeg skriver en gang til....

Man kan eie så mange VHF'er man ønsker uten konsesjon, så lenge de ikke brukes. For å si det på en annen måte.

Dra enkeltsetninger ut av sammenhengen er som regel ikke en grei måte. Hulda har konsesjonær ombord, stasjonen/båten har et kallesignal. Jeg kan ha en ekstra bærbar, eller flere, uten å søke for hvert enkelt apparat. Dette i h.h.t. foretaket som solgte meg den bærbare.

Skal man 'bare' ha et enkelt bærbart apparat, er dette konsesjonspliktig. Ønsker man ikke dette, er alternativet UHF, eller walkie talkie om man vil. Disse var en del brukt istedenfor VHF om man går 20 år tilbake i tid. Trikset var den gangen å smugle inn apparater med større utgangseffekt enn det som var lov i Norge.

Sertifikatet følger personen, det er altså et personlig dokument.

Konsesjonen, derimot, den følger båten. Men det er rederen som er konsesjonsinnehaver. Hvis båten selges følger altså ikke konsesjonen båten automatisk. Likeledes, hvis rederen har mer enn en båt, så må det være konsesjon på hver av båtene, hvis alle/flere av båtene skal ha radiostasjon.

I konsesjonsdokumentet skal alt konsesjonspliktig radioutstyr være innført, har du f.eks konsesjon på en fastmontert VHF fra før, kan du fritt kjøpe deg en til, bærbar eller fastmontert på samme konsesjonen - de må bare føres inn i dokumentet.

Så man kan ikke låne bort en bærbar VHF til en kameratbåt.

Mvh,

Kjell

Redigert av LA3939 (see edit history)

LA3939 har endret brukernavn

Hei,

Om jeg har fastinstallasjon og kjøper meg en bærbar, kan jeg låne bort denne til nabobåten, om jeg gir nødvendig opplæring først ?

Jeg vil nok tro at du bryter noen regler der. For det første skal det være en person, godkjent operatør, ombord som har avlagt eksamen. Slik var det i hvert fall den gangen jeg tok 'lappen'. Dernest kommer dette med kallesignal. Dette signalet linker til et spesifikt fartøy, som:

Stasjonens navn: Hulda

Kallesignal: LJ9569

osv.... "Vi presiserer at radiotelefonistasjonen skal betjenes av sertifisert radiotelefonist...."

"Melding om endringer i fartøyets navn- og/eller eierforhold eller kjenningssignal (kallesignal)"...

Dernest skal dette og andre dokumenter til en hver tid befinne seg ombord. Der har jeg feilet, permen står i hylla på kontoret mitt, og har aldri vært ombord. Noe jeg må se å få fikset.

Du må nok heller kjøpe deg en walkie talkie, billig hos Clas Ohlson.

Man kan eie så mange VHF'er man ønsker uten konsesjon, så lenge de ikke brukes. For å si det på en annen måte.

Dette ble forandret i 2003... Før den tid lød formuleringen slik at man måtte ha tillatelse før man kjøpte utstyret... Nå lyder formuleringen:

"Etter lov (snipp) 4 juli 2003 nr 83 må telemyndighetene gi konsesjon før radioutstyr kan installerers og brukes"

Altså det er ikke spesifisert at du må ha konsesjon for å kjøpe og eie en radio- men du må ha for å innstallere eller bruke den.

- MartinL

Videre heter det:

"Alle personer som bruker håndholdte vhf-er med kanaler i det maritime vhf- båndet skal ha et gyldig radiooperatørsertifikat"

og

"Andre kan bruke radiostasjonens fastmonterte utstyr hvis de har gyldig sertifikat eller er under tilsyn av en operatør med radiooperatørsertifikat"

Da du ikke har lov til å montere utstyr uten lisens- så er det ingen smutthull for å låne en vhf over til naboen...

- MartinL

Tror Hulda treffer den logiske spikeren på hodet her: For at en VHF skal kunne brukes på lovlig måte (d.v.s. kunne oppgi hvem en er iht. de prosedyrer som er fastlagt), må båten ha en kallesignal. De fleste fritidsbåter har LX XXXX (To bokstaver, L først for Norge, deretter 4 tall).

Det er selvfølgelig fullt mulig å prate med kameratbåten uten å ha kallesignal, men skal du bestille en tjeneste over kystradiostasjon må du ha det. Det vil også være ulovlig.

Jeg tror valget er VHF eller ikke, om du skal ha VHF bør den være registrert. Du skriver at sertifikatet er på vei. Antar det betyr du har meldt deg kurs? Anbefaler sterkt å ta dette som privatist, om du er i nærheten av et kontor for radioinspeksjonen. Pensum og eksamen er enkle greier, kun de store linjene og litt om nødprosedyrer berøres.

NB! Der er en feil/uklarhet i pensumboka: Vedr nødpeilesendere står der at kravet til batterilevetid er 24-48 timer etter at den er aktivert. Godkjente nødpeilesendere skal vare i minimum 48 timer, men der selges apparater som varer kortere. Disse kan kun brukes på fritidsbåter, hvor der ikke er krav til slike sendere.

Edit: Langemannen rakk å skrive to innlegg, mens jeg skrev mitt :-)

Redigert av Vågen (see edit history)

Hei,

Takker for svar og disse har vært i samsvar med min egen oppfattning, vedrørende utlån til nabobåt.

Men en dåre kan spørre mer en 10 vise kan svare. Hele tanken med innkjøp av en håndholt har vært å bruke denne i gummijolla. Da vil det vel være greit at jeg med mitt sertifikat kan bruke håndholdt når jeg bruker jolla, og forutsatt at kona har nødvendig opplæring kan bruke hovedapparat , men ikke omvendt :crazy:

Appropos til sikkerhet og VHF: VHF'en kan peiles slik at f.eks. redningskøyta kan finne deg hvis du ikke vet hvor du er. Samme gjelder hvis VHF har DSC og er oppkoblet til GPS, da blir posisjonen din oppgitt til kystradiostasjonen (Tjøme?).

Alle VHF'er skal ha konsesjon, enten som fast (en konsesjon), fast + bærbar (en konsesjon) eller som bærbar alene (en kosesjon).

Konsesjonen trer i kraft etter at installasjon er godkjent. Gjelder både fast og bærbar. Man må søke selv om det gjelder en bærbar.

Har jeg forstått det riktig?

PS: Forskriftene (§9) sier at du som "konsesjonær" har plikt til å sørge for at uvekommende ikke får adgang til å bruke VHF'en. Hvis kona di ikke har VHF-lappen så kan hun altså ikke bruke den. Hun har heller ikke signert på taushetserklæringen som kreves av brukeren. Det er "konsesjonærens" ansvar at ikke uvedkommende får kjennskap til "radiokorrespodansen".

Så strenge er reglene.

Redigert av Krisida Magni (see edit history)

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Her har nok Krisida Magni rett. Dersom JRK legger opp til såpass avansert VHF-bruk som JRK skisserer i sitt siste inlegg (i motsetning til det første...), bør vel fruen sendes på kurs, evt. ta sertifikatet som privatist. Igjen: Jeg anbefaler det siste dersom målet er å få lappen, men et kurs kan sikkert være en sosial vinteraktivitet :-)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...