FENRIKSEN Startet 19.Oktober.2006 Link til dette innlegget Startet 19.Oktober.2006 Får trolig en bærbar VHF til båten. (et kvalitetsapparat). Vil unngå faste installasjoner av gps og vhf under kalesjen (tyverifare), så dette er er ok radioløsning i kombinasjon med en bra eksternantenne. Men: Mener å ha lest et sted at bærbare apparater som brukes i båt IKKE er konsesjonspliktige, så lenge de ikke monteres fast. Stemmer dette? Kan ikke finne info noen steder ... Sitér dette innlegget Link to post
Geir Kallevik Svart 19.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2006 Du må nok ha konsesjon Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 19.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2006 Det spørsmålet kan vel rettes til Telenor. Jeg har bærbar, den er ikke pliktig. Men jeg har fast installasjon i båten, og jeg er godkjent opperatør. Båten har m.a.o. kallesignal. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 19.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2006 Det er nok slik at all bruk av VHF enten den er fastmontert eller bærbar er konsesjonspliktig, dvs at det er en ombord som har gyldig VHF sertifikat og som kan betjene denne eller veilede andre ombord til å bruke VHF'en. VHF kommer i overskuelig fremtid til å være den sikreste måten å tilkalle hjelp i nødssituasjoner. Det er lytteplikt på VHF. Dette innebærer at det er en klok avgjørelse å ta VHF-sertifikat. Du kan enten ta sertifikatet som privatist, dvs lese på egen hånd, eller ved å følge kurs omkring i landet som holdes ved gjevne mellomrom. Tror også at det er mulig å ta VHF-kurs via internett. Anbefaler sterkt å ta sertifikatet, du vil som sagt ha nytte av dette i overskuelig fremtid. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 19.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2006 Jeg har bærbar, den er ikke pliktig. Tull og tøys. At du har en bærbar i tillegg til fastmontert på samme konsesjon, betyr ikke at den bærbare ikke er pliktig. Sitér dette innlegget Link to post
FENRIKSEN Svart 19.Oktober.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2006 Bare for å klargjøre, jeg snakker om konsesjon for vhf på fritidsfartøyer (ca kr 500/året), ikke om sertifikat (som er på vei). Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 19.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2006 Det er slik at du betaler en avgift i året per fritidsbåt, enten du har ett eller flere VHF apparater ombord. Telenor vil imidlertid vite hvor mange apparater du har ombord. Du finner mye utfyllende informasjon her: http://www.maritimradio.no/ Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 19.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2006 Jeg tror dette beror på en misforståelse. Hvis ikke reglene nylig er endret, så er det ikke noe forsjell på fastmontert eller bærbar når det gjelder konsesjon. Dersom man har en VHF med konsesjon fra før av så trenger man ikke konsesjon på VHF nr 2. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 19.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2006 Jeg kan bare slutte meg til dem som sier at det er krav om konsesjon (og vhf-sertifikat) også for dem som (bare) har håndholdt apparat. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 20.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2006 Hei, Om jeg har fastinstallasjon og kjøper meg en bærbar, kan jeg låne bort denne til nabobåten, om jeg gir nødvendig opplæring først ? Sitér dette innlegget Link to post
MaLang Svart 20.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2006 I "SRC/VHF" pensumboka står det at: "Bruk av håndholdte apparater som bare er utstyrt med frekvenser i det maritime UHF-båndet for kommunikasjon om bord, krever ikke radiooperatørsertifikat" Tolk det slik dere vil... Men det er iallefall snakk om utstyr som ikke går i det vanlige vhf båndet... - MartinL Sitér dette innlegget Link to post
Geir Kallevik Svart 20.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2006 Maritim UHF radioer, er kun for intern kommunikasjon om bord. For maritime VHF radioer, er det sertifikatplikt og konsesjonsplik Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 20.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2006 Tull og tøys.At du har en bærbar i tillegg til fastmontert på samme konsesjon, betyr ikke at den bærbare ikke er pliktig. Les det jeg skriver en gang til.... Man kan eie så mange VHF'er man ønsker uten konsesjon, så lenge de ikke brukes. For å si det på en annen måte. Dra enkeltsetninger ut av sammenhengen er som regel ikke en grei måte. Hulda har konsesjonær ombord, stasjonen/båten har et kallesignal. Jeg kan ha en ekstra bærbar, eller flere, uten å søke for hvert enkelt apparat. Dette i h.h.t. foretaket som solgte meg den bærbare. Skal man 'bare' ha et enkelt bærbart apparat, er dette konsesjonspliktig. Ønsker man ikke dette, er alternativet UHF, eller walkie talkie om man vil. Disse var en del brukt istedenfor VHF om man går 20 år tilbake i tid. Trikset var den gangen å smugle inn apparater med større utgangseffekt enn det som var lov i Norge. Sitér dette innlegget Link to post
Kjell E Svart 20.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2006 (redigert) Sertifikatet følger personen, det er altså et personlig dokument. Konsesjonen, derimot, den følger båten. Men det er rederen som er konsesjonsinnehaver. Hvis båten selges følger altså ikke konsesjonen båten automatisk. Likeledes, hvis rederen har mer enn en båt, så må det være konsesjon på hver av båtene, hvis alle/flere av båtene skal ha radiostasjon. I konsesjonsdokumentet skal alt konsesjonspliktig radioutstyr være innført, har du f.eks konsesjon på en fastmontert VHF fra før, kan du fritt kjøpe deg en til, bærbar eller fastmontert på samme konsesjonen - de må bare føres inn i dokumentet. Så man kan ikke låne bort en bærbar VHF til en kameratbåt. Mvh, Kjell Redigert 20.Oktober.2006 av LA3939 (see edit history) Sitér dette innlegget LA3939 har endret brukernavn Link to post
Hulda Svart 20.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2006 Hei, Om jeg har fastinstallasjon og kjøper meg en bærbar, kan jeg låne bort denne til nabobåten, om jeg gir nødvendig opplæring først ? Jeg vil nok tro at du bryter noen regler der. For det første skal det være en person, godkjent operatør, ombord som har avlagt eksamen. Slik var det i hvert fall den gangen jeg tok 'lappen'. Dernest kommer dette med kallesignal. Dette signalet linker til et spesifikt fartøy, som: Stasjonens navn: Hulda Kallesignal: LJ9569 osv.... "Vi presiserer at radiotelefonistasjonen skal betjenes av sertifisert radiotelefonist...." "Melding om endringer i fartøyets navn- og/eller eierforhold eller kjenningssignal (kallesignal)"... Dernest skal dette og andre dokumenter til en hver tid befinne seg ombord. Der har jeg feilet, permen står i hylla på kontoret mitt, og har aldri vært ombord. Noe jeg må se å få fikset. Du må nok heller kjøpe deg en walkie talkie, billig hos Clas Ohlson. Sitér dette innlegget Link to post
MaLang Svart 20.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2006 Man kan eie så mange VHF'er man ønsker uten konsesjon, så lenge de ikke brukes. For å si det på en annen måte. Dette ble forandret i 2003... Før den tid lød formuleringen slik at man måtte ha tillatelse før man kjøpte utstyret... Nå lyder formuleringen: "Etter lov (snipp) 4 juli 2003 nr 83 må telemyndighetene gi konsesjon før radioutstyr kan installerers og brukes" Altså det er ikke spesifisert at du må ha konsesjon for å kjøpe og eie en radio- men du må ha for å innstallere eller bruke den. - MartinL Sitér dette innlegget Link to post
MaLang Svart 20.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2006 Videre heter det: "Alle personer som bruker håndholdte vhf-er med kanaler i det maritime vhf- båndet skal ha et gyldig radiooperatørsertifikat" og "Andre kan bruke radiostasjonens fastmonterte utstyr hvis de har gyldig sertifikat eller er under tilsyn av en operatør med radiooperatørsertifikat" Da du ikke har lov til å montere utstyr uten lisens- så er det ingen smutthull for å låne en vhf over til naboen... - MartinL Sitér dette innlegget Link to post
Vågen Svart 20.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2006 (redigert) Tror Hulda treffer den logiske spikeren på hodet her: For at en VHF skal kunne brukes på lovlig måte (d.v.s. kunne oppgi hvem en er iht. de prosedyrer som er fastlagt), må båten ha en kallesignal. De fleste fritidsbåter har LX XXXX (To bokstaver, L først for Norge, deretter 4 tall). Det er selvfølgelig fullt mulig å prate med kameratbåten uten å ha kallesignal, men skal du bestille en tjeneste over kystradiostasjon må du ha det. Det vil også være ulovlig. Jeg tror valget er VHF eller ikke, om du skal ha VHF bør den være registrert. Du skriver at sertifikatet er på vei. Antar det betyr du har meldt deg kurs? Anbefaler sterkt å ta dette som privatist, om du er i nærheten av et kontor for radioinspeksjonen. Pensum og eksamen er enkle greier, kun de store linjene og litt om nødprosedyrer berøres. NB! Der er en feil/uklarhet i pensumboka: Vedr nødpeilesendere står der at kravet til batterilevetid er 24-48 timer etter at den er aktivert. Godkjente nødpeilesendere skal vare i minimum 48 timer, men der selges apparater som varer kortere. Disse kan kun brukes på fritidsbåter, hvor der ikke er krav til slike sendere. Edit: Langemannen rakk å skrive to innlegg, mens jeg skrev mitt :-) Redigert 20.Oktober.2006 av Vågen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
MaLang Svart 20.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2006 btw.... Skal opp til eksamen i dette pensumet i dag:) - MartinL Sitér dette innlegget Link to post
Vågen Svart 20.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2006 Lykke til, går helt sikkert bra! Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 20.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2006 (redigert) (Akk, glemmer stadig å lese hele tråden før jeg svarer på et enkelt spørsmål ) Redigert 20.Oktober.2006 av Sjøtummel (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 20.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2006 (Akk, glemmer stadig å lese hele tråden før jeg svarer på et enkelt spørsmål ) Ja'aaa, det kan du tro du er helt aleine om.... Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 20.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2006 Hei, Takker for svar og disse har vært i samsvar med min egen oppfattning, vedrørende utlån til nabobåt. Men en dåre kan spørre mer en 10 vise kan svare. Hele tanken med innkjøp av en håndholt har vært å bruke denne i gummijolla. Da vil det vel være greit at jeg med mitt sertifikat kan bruke håndholdt når jeg bruker jolla, og forutsatt at kona har nødvendig opplæring kan bruke hovedapparat , men ikke omvendt Sitér dette innlegget Link to post
Frivakten Svart 20.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2006 (redigert) Appropos til sikkerhet og VHF: VHF'en kan peiles slik at f.eks. redningskøyta kan finne deg hvis du ikke vet hvor du er. Samme gjelder hvis VHF har DSC og er oppkoblet til GPS, da blir posisjonen din oppgitt til kystradiostasjonen (Tjøme?). Alle VHF'er skal ha konsesjon, enten som fast (en konsesjon), fast + bærbar (en konsesjon) eller som bærbar alene (en kosesjon). Konsesjonen trer i kraft etter at installasjon er godkjent. Gjelder både fast og bærbar. Man må søke selv om det gjelder en bærbar. Har jeg forstått det riktig? PS: Forskriftene (§9) sier at du som "konsesjonær" har plikt til å sørge for at uvekommende ikke får adgang til å bruke VHF'en. Hvis kona di ikke har VHF-lappen så kan hun altså ikke bruke den. Hun har heller ikke signert på taushetserklæringen som kreves av brukeren. Det er "konsesjonærens" ansvar at ikke uvedkommende får kjennskap til "radiokorrespodansen". Så strenge er reglene. Redigert 20.Oktober.2006 av Krisida Magni (see edit history) Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post
Vågen Svart 20.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2006 Her har nok Krisida Magni rett. Dersom JRK legger opp til såpass avansert VHF-bruk som JRK skisserer i sitt siste inlegg (i motsetning til det første...), bør vel fruen sendes på kurs, evt. ta sertifikatet som privatist. Igjen: Jeg anbefaler det siste dersom målet er å få lappen, men et kurs kan sikkert være en sosial vinteraktivitet :-) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.