Jump to content

Bærbar VHF/Konsesjonsplikt

FENRIKSEN

Recommended Posts

Hei,

Tanken var intern kommunikasjon med moderskip, eventulet til nødbruk, om jeg tar meg en fisketur og hun steller i moderskipet.

Om dette ikke er lov oppfatter jeg deres tolkning av reglene som ganske streng. Jeg trodde faktisk, at det var nok at jeg som konsesjonær hadde forsikret meg om at den som skulle bruke VHF'en oppfylte kravene mhp på bruk og taushetsplikt, så kunne hvem som helst bruke denne.

Har vært i krigen noen dager, og har gått glipp av de siste meldingene.Men - igjen, som trådstarter savner jeg noen definisjoner. Sertifikat er greitt, det tar jeg militært (om hsks kommer opp med et greitt helgekurs i 07) eller sivilt, alt ettersom. Men konsesjon?

Sitat:

"Alle VHF'er skal ha konsesjon, enten som fast (en konsesjon), fast + bærbar (en konsesjon) eller som bærbar alene (en kosesjon). Konsesjonen trer i kraft etter at installasjon er godkjent. Gjelder både fast og bærbar. Man må søke selv om det gjelder en bærbar."

Ok - men hvordan godkjenne en installasjon av bærbart utstyr? Da må det være selve APPARATET som godkjennes, antar jeg ...? (Er i grunnen kun ute etter et påskudd til å spare den årlige avgiften :-))

- j

Det er ikke noen faste prosedyrer for godkjenning av VHF innstallasjon i ikke VHF pliktige skip. Normal så rekker det at en selv foretar innstallasjonen, og Telenor Maritim Radio er fornøyd med dette for oss med fritidsbåter..

Men det er selvsagt at VHF, enten den er beregnet for fast innstallasjon eller bærbar skal være godkjent for bruk i EU/EØS området, dette innbærer i praksis at så lenge apperaturen er CE merket så vil den bli godkjent..

Men konsesjon må man ha, det får man ved å søke.... blir gjerne gjort via forhandleren der man kjøper apperaturen... Det er en enkel og smertefri operasjon om man gjør det på denne måten...

Forøvrig så koster dette den latterlige lave summen på rundt 500 kroner pr. år... som birdrar til vi får økt sikkerhet til sjøs.. som er vel anvendte penger for døgnkontinuerlig beredskap..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...