Jump to content

Dieselaksjonen: Vi trenger ny regjering!

Dreamer

Recommended Posts

Har vi ikke nok skatter og avgifter i dette landet? De rød-grønnes forslag om økt dieselavgift oppfattes av båtfolket som et ønske om avløsning ved neste valg. For oss båtfolk er det bare en ting å gjøre: Finn ut hvilke partier som vil fjerne denne avgiften ved neste korsvei. Og så må det (eller de) partiene få båtfolkets stemmer ved neste stortingsvalg. Vi kan faktisk starte allerede neste år med å gi våre stemmer til disse partiene ved lokalvalgene, som et forvarsel. Her må vi stå sammen!

Redigert av Dreamer (see edit history)
De rød-grønnes forslag om økt dieselavgift oppfattes av båtfolket som et ønske om avløsning ved neste valg.

For noen av båtfolket mener du vel. Jeg vil gjerne unngå og slåes i hardtkorn med alle de som ikke vil bidra med disse avgiftskronene til fellesskapets beste.

Det er så vidt jeg kan se fler av oss, og vi er også båtfolk.

mvh tuffff

Jo, men bare vent til Kristin oppdager at generelt er båt mindre beskattet enn andre såkalte fritidssysler. Veien er ikke lang til årsavgift på båt. Med tanke på det hete markedet for nye båter, tror jeg det andelen AP og SV velgere i båt er for nedadgående. En slik årsavgift ville nok samle ALLE båteiere og ikke skille alle de som synes de har et bedre og riktigere båtliv enn alle de andre.

Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis)

dieselavgiften skiller åpenbart båtfolket. De som har seilbåt og små dieselmotorer synes de med større motorer fortjener høyere avgift. Årsavgift ville ramme alle likt, og følgelig kanskje få dem alle til å stå samlet mot Kristin. Vanskeligere var det ikke.

Jeg vil gjerne unngå og slåes i hardtkorn med alle de som ikke vil bidra med disse avgiftskronene til fellesskapets beste.

mvh tuffff

Så sjarmerende at du tenker på fellesskapets beste. For noen, kanskje få, vil denne avgiftsøkningen kunne føre til at de forlater det båtlivet som har gitt dem så mye glede. Men, de er jo et mindretall og de kan jo ikke da regnes til fellesskapet, eller ?

Hva med å innføre en ny avgift som settes i relasjon til inntekt, dvs høyere inntekt = høyere avgift.

På denne måten kan alle som ønsker få glede av båtlivet? Hmmm... Dette er vel inntektsskatt, ikke sant, man betaler etter evne.

Men da blir vi jo ikke kvitt alle småbåter under 30 fot. For meningen med avgiften må jo være å innskrenke bruken. Få vekk de som bare tutler rundt i ei lita snekke el. lignende. For man tror vel ikke for alvor at de med båter til 3mill eller mer går i opplag?

Når man har i overkant av 6 mill i skattbar inntekt spiller dieselprisen ingen rolle, det blir jo driftsutgifter som trekkes fra i regnskapet til aksjeselskapet som eier fartøyet (det går forresten allerede med et fremførbart underskudd).

Så spørsmålet til mr. tuffff blir da følgende:

Hvor er din smertegrense vedrørende særavgifter på lystbåter ? 5.000, 10.000, 50.000, 100.000 pr. år ?

Det går en hårfin grense mellom etikk og seigpining.

Tufff vil at vi skal bidra til fellesskapets beste. Men hva er det?

Problemet med dagens regjering er at den ikke har øremerket disse ekstra midlene til noe spesielt formål. Dieselavgiften blir m.a.o. en vanlig omsetningsavgift.

Vi skal ikke motsette oss avgifter til staten, hvis de går til et godt formål. Men i denne saken vet vi ikke hva de ekstra midlene skal brukes til. Mange av oss føler nok, at i en oljerik økonomi, er det ikke noe spesielt behov for ilegge dieselavgift. Derimot var det åpenbart viktig for en sosialistisk regjering å "straffe" noen rikinger, som fyker avsted i svære dieseldrevne fritidsbåter.

For oss som liker båtlivet, er dette en ekstra skatt på glede. Det irriterer, og burde få oss til å stemme på andre partier enn de vanlige gledesdreperne.

Det har vært mye snakk om at den nye avgiften vil ramme kystkulturen, båtbyggere, m.m. For min del vil det innebære at jeg vil kreve mer lønn, for å kompensere. Denne effekten følger alltid etter store og små skatte- og avgiftsøkninger: Folk vil ha samme eller høyere nettoinntekt. Regjeringer som øker skatter og avgifter, starter også prosessen med høyere lønnskrav. Dette er ikke sundt for konkurransedyktigheten til det landbaserte norske næringslivet.

Hilsen

27-315

("Aqeela")

Så sjarmerende at du tenker på fellesskapets beste. For noen, kanskje få, vil denne avgiftsøkningen kunne føre til at de forlater det båtlivet som har gitt dem så mye glede. Men, de er jo et mindretall og de kan jo ikke da regnes til fellesskapet, eller ?

Hva med å innføre en ny avgift som settes i relasjon til inntekt, dvs høyere inntekt = høyere avgift.

På denne måten kan alle som ønsker få glede av båtlivet? Hmmm... Dette er vel inntektsskatt, ikke sant, man betaler etter evne.

Men da blir vi jo ikke kvitt alle småbåter under 30 fot. For meningen med avgiften må jo være å innskrenke bruken. Få vekk de som bare tutler rundt i ei lita snekke el. lignende. For man tror vel ikke for alvor at de med båter til 3mill eller mer går i opplag?

Når man har i overkant av 6 mill i skattbar inntekt spiller dieselprisen ingen rolle, det blir jo driftsutgifter som trekkes fra i regnskapet til aksjeselskapet som eier fartøyet (det går forresten allerede med et fremførbart underskudd).

Så spørsmålet til mr. tuffff blir da følgende:

Hvor er din smertegrense vedrørende særavgifter på lystbåter ? 5.000, 10.000, 50.000, 100.000 pr. år ?

Jeg skjønner ærlig talt ikke hva du snakker om. Med felleskapets beste mener jeg vel norges befolkning generelt - ikke båtfolk spesielt.

Jeg kan ellers ikke se at noen har foreslått å innføre noen inntekstrelatert båtavgift. (Her hadde nok jeg forøvrig kommet meget bra ut).

Heller ikke kan jeg se at noen ønsker å bli kvitt båter under 30 fot.

Jeg er for øvrig enig i at det dieselprisen sikkert ikke spiller noen stor rolle dersom en har skattbar inntekt på over 6 mill., men jeg ser ikke at dette har noen relevans til diskusjonen eller eventuelt til mine argumenter.

Når det gjelder smertegrense og særavgift på båter, så ser jeg ikke at dette her vært noe tema i det nye statsbudsjettet.

mvh tuffff

PS! At tanker om felleskapets beste skulle innholde noen sjarmfaktor var jeg faktisk ikke klar over. Kanskje et godt sjekketriks til de noe yngre medlemmene på baatplassen. DS

Når det gjelder smertegrense og særavgift på båter, så ser jeg ikke at dette her vært noe tema i det nye statsbudsjettet.

mvh tuffff

Avgifter er for politikere som tommeskruer. De skrur til du hyler. Spørsmålet er igjen: Hvor stor må avgiften bli før du går i opplag ?

-- Messy

Jeg konverterte fra seil til motorbåt for en måned siden så det alternativet er nok ikke aktuelt.

Når det gjelder størrelse på forbruksavgift, som det vitterlig er snakk om her, så er nok den grensen høyst teoretisk. Jeg bare tilpasser bruken av motortimer det jeg har råd til - eller er villig til å prioritere. Det kan jo alle gjøre. Ta en liten tur til pensjonistbåen eller kaffeholmen i stedet for til Koster f.eks. Det er ikke vanskeligere enn det.

mvh tuffff

Siden du unngår å svare på et enkelt spørsmålet så må du nesten være politiker. Det virker som om du ikke har noen motforestilling til det MYNDIGHETENE til enhver tid måtte ønske å belaste deg med. Du er med andre ord blandt de "som skal arve jorden", bortsett fra at arveavgiften gjør at det ikke blir noe igjen til deg. :lol:

Spørsmålet ditt er fullstendig irrelevant, Messy. Det foreligger ikke noe forslag på noen årsavgift på båter. Avgiften er en enhetsavgift pr. liter diesel, og det er denne jeg har sagt meg enig i.

Dersom det kommer forslag om en årsavgift på opp mot kr 100.000,- (sic!) pr. år, som du har vært inne på, så skal jeg nok ta et standpunkt til dette når tiden kommer. Men inntil så skjer så kommer nok ikke kostnaden for båtbruket mitt til å skremme meg på land nei.

mvh tuffff

PS! Jeg kom for øvrig over et godt argument (det første jeg har sett) mot dieselavgiften i en annen tråd. Det faktum at det kan bli vanskelig (opp mot umulig) å få kjøpt klar diesel oppover i Nord-Norge da fritidsbåtflåten utgjør alt for liten del av markedet i forhold til fiskebåtflåten. DS

Redigert av tuffff (see edit history)

Dersom det skulle bli problematisk å få kjøpt diesel fra pumper, så vil det helt sikkert oppstå et marked for mobile stasjoner i form av tankbil(er) som resier rundt og er på forsjellige steder til faste tider.

Går an å tenkte litt nytt også. Kanskje en ide å bli rik på?

Ja vi skal sannelig tenke nytt, og få ny regjering i samme farta :lol:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Eller kanskje den store majoriteten av båtfolk rett og slett driter i det? Ikke akkurat verdens viktigste sak dette her, men lykke til dere som vil kjempe.

Nei det er naturligvis helt uviktig for alle som ikke må punge ut med en halv månedslønn ekstra i avgift bare for å få lov å bruke en båt man har spart lenge til, noen måneder i året. Sikkert like lite viktig som at det arresteres og henrettes folk i Kina over en lav sko f.eks. Eller at okser tortureres i Spania som underholdning.

Hvor ble det av solidariteten og rettferdigheten ?

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Dersom det skulle bli problematisk å få kjøpt diesel fra pumper, så vil det helt sikkert oppstå et marked for mobile stasjoner i form av tankbil(er) som resier rundt og er på forsjellige steder til faste tider.

Har du noe formeninger om hva dieselen vil koste pr liter da?

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Spørsmålet ditt er fullstendig irrelevant, Messy. Det foreligger ikke noe forslag på noen årsavgift på båter. Avgiften er en enhetsavgift pr. liter diesel, og det er denne jeg har sagt meg enig i.

Dersom det kommer forslag om en årsavgift på opp mot kr 100.000,- (sic!) pr. år, som du har vært inne på, så skal jeg nok ta et standpunkt til dette når tiden kommer. Men inntil så skjer så kommer nok ikke kostnaden for båtbruket mitt til å skremme meg på land nei.

mvh tuffff

Dette minner mistenkelig om dobbelmoral. Kommer ihug noe som dikteren Øverland en gang sa, selvfølgelig i en betydelig viktigere sammenheng.

Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis)

Dette minner mistenkelig om dobbelmoral. Kommer ihug noe som dikteren Øverland en gang sa, selvfølgelig i en betydelig viktigere sammenheng.

Eehhh.... Har jeg gått glipp av noe her? Eller er det noen andre som har det? Dersom du sikter til linjen om urett som ikke rammer deg selv, så skyter du nok feil mann, Blanco. Dieselavgiften får jeg nok mitt i trynet jeg også, akkurat som alle andre. For en måned siden byttet jeg fra seilbåt med 13 hk dieselmotor til en Mekling med 206 hk dieselmotor. Var ikke akkurat da forberedt på noen dieselavgift, nei. :headbang: Men det går faktisk an til å se fornuften i denne avgiften for det. :flag:

mvh tuffff

Eehhh.... Har jeg gått glipp av noe her? Men det går faktisk an til å se fornuften i denne avgiften for det. :flag:

mvh tuffff

At noen ser fornuften i en avgift som presser fler over på veiene, når man samtidig innfører tiltak for å redusere biltrafikk og belastninger på veiene er meg en gåte.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

?

mvh tuffff

Problemer med å se koblinga her skjønner jeg? Det kunne jo være nærliggende å dra den der med nesetippen du vet, men jeg lar den ligge i denne omgang.

En stor del av den sk. lystbåtflåten benyttes som ferie, fritids og campingbruk. Passerer vi 25 fots grensen blir så godt som alle båter benyttet som campingbåter i ferier og i fritiden forøvrig.

Innredningen i en båt av en viss størrelse er med få unntak den samme som du finner i ei campingvog eller en campingbil på veiene. Mange jeg kjenner i båtmiljøet har også en bakgrunn fra campinglivet på land. De som av forskjellige årsaker forlater båtmiljøet finner du også svært ofte igjen som campingturist på land.

Før denne avgiften ble innført kostet det omlag 6 ganger så mye å forflytte seg en gitt strekning med en dieselbåt som det det koster med en bil. Etter avgiften vil ferieturen for en familiet koste 10 ganger så mye bare i drivstoffutgifter hvis de benytter båt istedenfor bil. Det skal vel ikke mye fantasi til for å forstå at mange da vil benytte anledningen til å drøye feriebudsjettet ganske enkelt ved å selge båten og heller begynne et ferie og fritidsliv på land.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...