Jump to content

Dieselaksjonen: Vi trenger ny regjering!

Dreamer

Recommended Posts

Problemer med å se koblinga her skjønner jeg? Det kunne jo være nærliggende å dra den der med nesetippen du vet, men jeg lar den ligge i denne omgang.

Det skal vel ikke mye fantasi til for å forstå at mange da vil benytte anledningen til å drøye feriebudsjettet ganske enkelt ved å selge båten og heller begynne et ferie og fritidsliv på land.

Tja, det blir jo en påstand det. Kan jo kanskje vise seg å være feil. Uansett vanskelig å påvise - særlig på forhånd.

Det fornuftige jeg for øvrig ser med avgiften ligger i argumentasjonen. Dvs jeg ser ikke at motargumentene er spesielt gode, bortsett fra det som jeg nevnte tidligere, og som går på tilgjengligheten - spesielt nordover i landet. Men om dette argumenet er godt nok for å motarbeide avgiften på landsbasis er jeg ikke så sikker på.

De fleste som skriker om dette taler nok kun for sin syke mor - i dette tilfelle i form av en pengepung. I og for seg legitimt nok det, men for egen del gjør jeg altså ikke det i dette tilfellet.

mvh tuffff

Det fornuftige jeg for øvrig ser med avgiften ligger i argumentasjonen. Dvs jeg ser ikke at motargumentene er spesielt gode......

mvh tuffff

Jeg synes det er utrolig nærsynt og kortsynt vurdering du gjør ved innføring av en avgift. Enhver avgift, f.eks. tannbørste avgiften, er en form for usosial beskattning.

Millardærene våre betaler akkurat like mye kr. i avgift/skatt for 5 L melk som en uføretrygdet. Hvordan skal avgift på mat forsvares, med at vi spiser for mye her i landet ?

Vi vet at regjeringen kun er ute etter penger (ref. Barnehager og Sykelønnsordningen). Hadde de vært opptatt av miljøet ville det vært helt andre grep som kunne fått oss i samsvar med Kyoto avtalen. Men det er de for feige til å gjøre! Heller symbolpolitikk for de små enn å gå etter de store. Mye enklere, mange av de små står tilogmed frem og helt blindt forsvarer alle "Storebror"s handlinger. Det er vel bare dem selv som synes de er prektige, de fleste andre bruker vel heller begrepet patetisk.

De rødgrønne vet utmerket godt at det med ekstra dieselavgift for fritidsbåter bare blir de med lavere inntekt som innskrenker sitt bruk av dieseldrevne småbåter. Vi andre fortsetter som før men sørger for å balansere økonomien ved å inskrenke pengebruk der vi har full kontroll, f.eks. ikke gi penger til veldedighet, droppe redningsselskapet, ikke handle hos lokalkjøpmann, hente diesel på kanner hos Jet, kjøpe øl på Rema, etc.

Vi tilpasser oss alltid etter avgiftene, dvs søker å betale minst mulig til det du kaller fellesskapet. Det samme felleskapet som ber sykehus om ikke å behandle så mange pasienter, det samme felleskapet som lar fattigdom eksistere i Norge, det samme felleskapet som lar gamle og ubemidlede nesten fryse ihjel om vinteren (noen gjorde det faktisk også), det samme felleskapet som ikke kan bygge veier uten bompenger. Ikke rart vi har verdens rikeste stat, og verdens dårligste veier, skoler, sykehus, pleiehjem osv. osv.

De av båtfolket som det er noe vett i burde stå sammen mot ethvert forsøk på å gjøre friluftsliv til et skatteobjekt. For eksempel med en aksjon på det trangeste stedet i Drøbaksundet. Hva med å stoppe det meste av trafikken gjennom Drøbaksundet en dag til sommeren ?

Det går en hårfin grense mellom etikk og seigpining.

Vi vet at regjeringen kun er ute etter penger (ref. Barnehager og Sykelønnsordningen). Hadde de vært opptatt av miljøet ville det vært helt andre grep som kunne fått oss i samsvar med Kyoto avtalen. Men det er de for feige til å gjøre! Heller symbolpolitikk for de små enn å gå etter de store.

Der har du et godt poeng Messy!

Leste en overskrift i Aftenposten i dag, og der stod det om utslippene fra boreplattformer i Nordsjøen. Det var utslipp som ingen ville snakke om. Og det skjønner jeg, for de utslippene stod for 30% av Norges utslipp alene!!!

Jeg synes det hadde vært en fordel å begynne reduksjonen der! Og ikke bry seg med en liten fjert fra fritidsbåtene noen måneder om sommeren. Da hadde det kanskje monnet litt.

Finner ikke denne artikkelen på nettet. Noen som har sett den?

Angående de største CO2-synderne; se følgende link: http://e24.no/makro-og-politikk/article1494575.ece

For øvrig kan jeg være enig i at vi trenger en ny regjering, men det finnes viktigere grunner til det enn noen marginale økninger i skatter og (diesel)avgifter. Mye av denne diskusjen blir svært navlebeskuende og populistisk. Det er de store linjene som bør diskuteres om temaet er "Trenger vi en ny regjering"

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Regjeringa vi har no står for ein meir distriktsvennleg politikk enn dei regjeringane vi har hatt før. Derfor er det synd at regjeringa ikkje blir attvald. For det blir ho ikkje. Ekstraskatten på båtdiesel er eitt døme på tiltak som irriterer veljarane, spesielt i distrikta, der fritidsbåt er vanleg fritidssyssel. Men det er ikkje den viktigaste årsaken. Den viktigaste åraken er at vi har det så godt her i landet at det er slike filleting som avgjer når vi skal velje stemmeseddel.

Når vi får ei ny regjering, blir det ikkje båtfolk i regjeringa. Om det blir båtfolk der, blir det folk med seglbåt eller påhengsmotor.

For når statsministeren skal stille kontrollspørsmåla om betalt fjernsynslisens og svart dagmamma mv må han føye til: Har du kjørt båt på ulovleg rauddiesel? Og då ryk dei med dieselmotor ut.

Angående de største CO2-synderne; se følgende link: http://e24.no/makro-og-politikk/article1494575.ece

For øvrig kan jeg være enig i at vi trenger en ny regjering, men det finnes viktigere grunner til det enn noen marginale økninger i skatter og (diesel)avgifter. Mye av denne diskusjen blir svært navlebeskuende og populistisk. Det er de store linjene som bør diskuteres om temaet er "Trenger vi en ny regjering"

Kan bare være enig med deg i dine betraktninger. Det er allikevel viktig å ikke irritere den generelle befolkning med slike unødige nålestikk som disse idiotiske avgiftene. Man har tatt inn manfoldige milliarder i CO2 avgift, hvorfor ikke putte noen av disse direkte inn i forurensingsfrie gasskraftverk ? Mitsubishi Heawy Industries kan levere renseteknologien i idag. Det ville vel satt det neglisjerbare utslippet fra fritidsbåter (og annet privat forbruk) i et annet lys.

Hadde vår nåværende regjeringen hatt visjoner utover 4 år på statsråd gasje, kunne vi kanskje ha et håp om å gjøre noe riktig for fremtiden ( og da tenker vi ikke på BrustadBua, LundteigenBoligen el. l.).

Ledere skal gå foran og vise veg. Store ledere gjør store ting, små ledere gjør i bestefall små ting. Dessverre ser det ut som bare små ledere blir politikere i Norge.

Husker forresten en tysk minister uttalte at "Norge må være et rikt land som har råd til så dårlige politikere" :rolleyes:

Det går en hårfin grense mellom etikk og seigpining.

"Yaras gjødselsfabrikk på Herøya sørger for Norges største enkeltutslipp av CO2. I 2005 slapp anlegget ut hele 2,2 millioner tonn klimagasser. Om lag to tredjedeler av dette var lystgass."

Lystgass ? :lol::lol::lol:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...