Jump to content

Luftforbruk for motor


Concorde

Recommended Posts

2000 (rpm) X 0.5 (4 takt suger luft annen hver syklus) X 5 (liter maskin volum) = 5000 liter / min.
Og 5000 liter er om jeg ikke husker barnelærdommen helt feil det samme som 5 kubikkmeter. Med andre ord veldig mye luft.

 

Det som ofte har forundret meg er hvordan all denne luften kommer inn gjennom den lille åpningen i luftinntaket på motoren.

Redigert av lippert (see edit history)

mvh Knut Erik

Link to post

Kopiert fra monteringsanvisning til Steyr:

 

9. 6. CROSS SECTION - AIR CONSUMPTION OF ENGINE

Min. requirement for proper ventilation and air supply for "pleasure" boats are 4 pipes with a diameter of 3" (75

mm) each; two pipes for engine supply air, one pipe for ventilation of engine compartment, and one pipe,

equipped with a fan (efficiency 440 ft³/min / 11 m³/min.), for exhaust air of engine compartment.

The engine needs a certain quantity of air for the combustion process, which requires a certain min. flow area

for the air stream.

5

This area may be computed with the following formula:

A = 1,9 x engine power in KW (Diesel engines)

A = cross section of area in cm²

246 marine A = 1,9 x 172 kW = 48,7 inch² (326,8 cm²) = 8" (204 mm diameter)

236 marine A = 1,9 x 156 kW = 44,2 inch² (296,4 cm²) = 7 1/2" (190 mm diameter)

164 marine A = 1,9 x 120 kW = 34,5 inch² (228,0 cm²) = 6 3/4" (170 mm diameter)

144 marine A = 1,9 x 106 kW = 30,7 inch² (201,4 cm²) = 6 1/4" (160 mm diameter)

Max. possible combustion air consumption per engine unit for

246 marine 1022 yd³/h (780 m³/h)

236 marine 980 yd³/h (750 m³/h)

164 marine 640 yd³/h (490 m³/h)

144 marine 640 yd³/h (490 m³/h)

The value is based on free influx and a pipe lenght up to 3 inch (one meter) with a max. bend of 90°.

When using longer pipes or several pipe bends, correct the cross section by multiplication with a coefficent. See

chart.

9. 7. CROSS SECTIONS - VENTILATION OF ENGINE COMPARTMENT

To keep the temperature in the engine compartment at the admissible value, a part of the radiation heat is to

be conducted resp. evacuated from the engine compartment.

The supply- and exhaust air pipe should be of the same size, to achieve a low velocity of flow and thus a low

sound level.

Pipe cross section for supply- and exhaust air is computed with the following formula:

A = 1,65 x engine power in kW

246 marine A = 1,65 x 172 = 42,4 inch² (283,8 cm²) = 7 1/2" (190 mm) diameter

236 marine A = 1,65 x 156 = 38,5 inch² (257,4 cm²) = 7" (180 mm) diameter

164 marine A = 1,65 x 120 = 32,0 inch² (198,0 cm²) = 6 1/4" (160 mm) diameter

144 marine A = 1,65 x 106 = 28,3 inch² (174,9 cm²) = 6" (150 mm) diameter

Link to post
Det kan du si, men hvis det ikke er nok kapasitet på inntakene i skutesiden feks. vil jo motoren ta luft der det er å få tak i, mistenker min motor "stjeler" luft fra kabinen gjennom defrostereslanger og trekkerør og det oppstår undertrykk slik at det blir sugd inn eksos.

Noen som har noen formeninger om mine teorier?

5000 l/min med luft kan høres mye ut, men luftinntakene på din Viknes er jeg temmelig overbevist om er store nok. Tror vi kan stole på at Viknes vet hva de har gjort her.

 

Kan likevel være at du har et poeng. Har du motorkasse/flaker? Ofte har disse kun tre vegger, dvs. fremre vegg er skott inn mot salong. Har du kabelgjennomføringer i dette området, ville jeg prøvd å tette disse med skum? Antart at det er skott i kjølsvinet mellom kabin og motorrom.

 

Får du eksos inn uansett, skjer det ved høyt turtall eller når kjører dieselvarmer f.eks?

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post

Jeg har motorkasse med fire sider og spalte i bakkant som er ca 15x80 cm, to trekkerør 1 1/2" til kabin og hardtopp. Ellers er det tett skott inn til salong. ingen dum ide og skumme rørene.

Får eksos uten at dieselvarmer går ved marsjfart, åpner jeg takluken forsvinner det, lukkes den kommer den tilbake altså må det være undertrykk i salong. Skal teste dette med trykkforskjeller ved at jeg bruker en gjennomsiktig slange (vin)

og teiper den fast som en U og tømmer litt kondittorfarge i og dra andre enden inn i motorrom og gjør det samme der, da vil det vise seg om det er trykkforskjell.

Under styrepulten ute er det også ventilasjon som vil vere med å dra luft blanda med eksos innunder kalesjen og videre inn,åpner jeg sidene på kalesjen kommer det ikke eksos på dekk heller. Dette får jeg ikke testet ut før jeg kommer fra jobb om 1 1/2 uke (er på Aukra) er litt intresant og.

Link to post

Fikk dette av VP forhandler.

 

INNSTALLASJONSDATA VOLVO PENTA MOTORER.

 

Dieselmotor

Motortype

Luftinntak Antall

+ 30 c` slanger

 

2010 – 2030 100 cm/2 2 x 3”

2040 140 ” 3 x 3”

D2 – 55 200 cm/2 5 x 3”

D2 – 75 285 cm/2 7 x 3”

D3 – 110 420 cm/2 5 x 4”

D3 – 130 500 cm/2 7 x 4”

D3 – 160 610 cm/2 8 x 4”

D4 210 800 cm/2 10 x 4”

D4 260 800 cm/2 10 x 4”

D6 280 1070 cm/2 14 x 4”

D6 310 1200 cm/2 15 x 4”

D6 370 1400 cm/2 18 x 4”

 

Bensinmotorer

Motortyp

luftinntak Antall

+ 30 c` slanger

 

3,0 GL 470 cm/2 6 x 4”

4,3 GL 660 cm/2 9 x 4”

4,3 GXI 790 cm/2 10 x 4”

5,0 GL 770 cm/2 10 x 4”

5,0 GXI 930 cm/2 12 x 4”

5,7 GI 980 cm/2 12 x 4”

5,7 GXI 1120 cm/2 14 x 4”

8,1 GI 1310 cm/2 17 x 4”

8,1 GXI 1465 cm/2 19 x 4”

Link to post

Hei, regnet på dette på en volvo maskin for lenge siden, og etter jeg hadde funnet luftforbruket, ble jeg gjort oppmerksom på at slangene ut normalt sett er beregnet å gå rett ut. Hvis en f.eks. har en 90 graders sving på de, får du motstand for luftsstrømmningen, og dermed mindre luft pr. tidsenhet.

Mener at de som driver å beregner ventilasjonsanlegg bruker en faktor for 90,60 og 30 graders bend.

 

Carmencita.

Link to post

Jeg har to luftinntak og to uttak på Nord Westen. Slangene var av den gamle sorten med plast ytterst, isloasjon i midten og blikk innerst. Etter 22 års drift var disse totalt tette! De var tråkket flate, røket på midten slik at isolasjon lå å stengte for frisk luften.

 

Resulatet var at Perkinsen la fra seg en masse røyk, som jeg har forsøkt komensert med Hammerdown og andre diverse preperater. Jeg hadde da ingen anelser om at slangene var tette.

 

Nå setter jeg inn nye slanger og håper Perkinsen takker meg tilbake med midre røyk i eksosen.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...