Concorde Startet 20.Oktober.2006 Link til dette innlegget Startet 20.Oktober.2006 Noen som vet hvordan man regner ut luftforbruk på en dieselmotor? er det noen tabeller som en kan bruke? Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 20.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2006 Slagvolumen * (turtall / 2) * turbotrykk turbotrykket er da 1+ (ett eller annet i område 0.3 til 0.6 tror jeg), uten turbo glemmer du denne faktoren; 2-taktsmotorer bruker dobbelt så mye. Resultatet er pr minutt med mindre du regner turtallet i noe annet enn 1/minutt Sitér dette innlegget Link to post
Divemaster Svart 20.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2006 Eksempel 5L, 4 takt Diesel ved 2000 RPM: 2000 (rpm) X 0.5 (4 takt suger luft annen hver syklus) X 5 (liter maskin volum) = 5000 liter / min. Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post
lippert Svart 20.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2006 (redigert) 2000 (rpm) X 0.5 (4 takt suger luft annen hver syklus) X 5 (liter maskin volum) = 5000 liter / min. Og 5000 liter er om jeg ikke husker barnelærdommen helt feil det samme som 5 kubikkmeter. Med andre ord veldig mye luft. Det som ofte har forundret meg er hvordan all denne luften kommer inn gjennom den lille åpningen i luftinntaket på motoren. Redigert 20.Oktober.2006 av lippert (see edit history) Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
Concorde Svart 20.Oktober.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2006 Det kan du si, men hvis det ikke er nok kapasitet på inntakene i skutesiden feks. vil jo motoren ta luft der det er å få tak i, mistenker min motor "stjeler" luft fra kabinen gjennom defrostereslanger og trekkerør og det oppstår undertrykk slik at det blir sugd inn eksos. Noen som har noen formeninger om mine teorier? Sitér dette innlegget Link to post
Kjelli Svart 20.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2006 Kopiert fra monteringsanvisning til Steyr: 9. 6. CROSS SECTION - AIR CONSUMPTION OF ENGINE Min. requirement for proper ventilation and air supply for "pleasure" boats are 4 pipes with a diameter of 3" (75 mm) each; two pipes for engine supply air, one pipe for ventilation of engine compartment, and one pipe, equipped with a fan (efficiency 440 ft³/min / 11 m³/min.), for exhaust air of engine compartment. The engine needs a certain quantity of air for the combustion process, which requires a certain min. flow area for the air stream. 5 This area may be computed with the following formula: A = 1,9 x engine power in KW (Diesel engines) A = cross section of area in cm² 246 marine A = 1,9 x 172 kW = 48,7 inch² (326,8 cm²) = 8" (204 mm diameter) 236 marine A = 1,9 x 156 kW = 44,2 inch² (296,4 cm²) = 7 1/2" (190 mm diameter) 164 marine A = 1,9 x 120 kW = 34,5 inch² (228,0 cm²) = 6 3/4" (170 mm diameter) 144 marine A = 1,9 x 106 kW = 30,7 inch² (201,4 cm²) = 6 1/4" (160 mm diameter) Max. possible combustion air consumption per engine unit for 246 marine 1022 yd³/h (780 m³/h) 236 marine 980 yd³/h (750 m³/h) 164 marine 640 yd³/h (490 m³/h) 144 marine 640 yd³/h (490 m³/h) The value is based on free influx and a pipe lenght up to 3 inch (one meter) with a max. bend of 90°. When using longer pipes or several pipe bends, correct the cross section by multiplication with a coefficent. See chart. 9. 7. CROSS SECTIONS - VENTILATION OF ENGINE COMPARTMENT To keep the temperature in the engine compartment at the admissible value, a part of the radiation heat is to be conducted resp. evacuated from the engine compartment. The supply- and exhaust air pipe should be of the same size, to achieve a low velocity of flow and thus a low sound level. Pipe cross section for supply- and exhaust air is computed with the following formula: A = 1,65 x engine power in kW 246 marine A = 1,65 x 172 = 42,4 inch² (283,8 cm²) = 7 1/2" (190 mm) diameter 236 marine A = 1,65 x 156 = 38,5 inch² (257,4 cm²) = 7" (180 mm) diameter 164 marine A = 1,65 x 120 = 32,0 inch² (198,0 cm²) = 6 1/4" (160 mm) diameter 144 marine A = 1,65 x 106 = 28,3 inch² (174,9 cm²) = 6" (150 mm) diameter Sitér dette innlegget Link to post
Concorde Svart 21.Oktober.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2006 Takk, ser at det er viktig at det blir nok luft Sitér dette innlegget Link to post
Arnstein Svart 21.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2006 Det kan du si, men hvis det ikke er nok kapasitet på inntakene i skutesiden feks. vil jo motoren ta luft der det er å få tak i, mistenker min motor "stjeler" luft fra kabinen gjennom defrostereslanger og trekkerør og det oppstår undertrykk slik at det blir sugd inn eksos.Noen som har noen formeninger om mine teorier? 5000 l/min med luft kan høres mye ut, men luftinntakene på din Viknes er jeg temmelig overbevist om er store nok. Tror vi kan stole på at Viknes vet hva de har gjort her. Kan likevel være at du har et poeng. Har du motorkasse/flaker? Ofte har disse kun tre vegger, dvs. fremre vegg er skott inn mot salong. Har du kabelgjennomføringer i dette området, ville jeg prøvd å tette disse med skum? Antart at det er skott i kjølsvinet mellom kabin og motorrom. Får du eksos inn uansett, skjer det ved høyt turtall eller når kjører dieselvarmer f.eks? Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post
Concorde Svart 21.Oktober.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2006 Jeg har motorkasse med fire sider og spalte i bakkant som er ca 15x80 cm, to trekkerør 1 1/2" til kabin og hardtopp. Ellers er det tett skott inn til salong. ingen dum ide og skumme rørene. Får eksos uten at dieselvarmer går ved marsjfart, åpner jeg takluken forsvinner det, lukkes den kommer den tilbake altså må det være undertrykk i salong. Skal teste dette med trykkforskjeller ved at jeg bruker en gjennomsiktig slange (vin) og teiper den fast som en U og tømmer litt kondittorfarge i og dra andre enden inn i motorrom og gjør det samme der, da vil det vise seg om det er trykkforskjell. Under styrepulten ute er det også ventilasjon som vil vere med å dra luft blanda med eksos innunder kalesjen og videre inn,åpner jeg sidene på kalesjen kommer det ikke eksos på dekk heller. Dette får jeg ikke testet ut før jeg kommer fra jobb om 1 1/2 uke (er på Aukra) er litt intresant og. Sitér dette innlegget Link to post
Fjord24 Svart 21.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2006 Fikk dette av VP forhandler. INNSTALLASJONSDATA VOLVO PENTA MOTORER. Dieselmotor Motortype Luftinntak Antall + 30 c` slanger 2010 – 2030 100 cm/2 2 x 3” 2040 140 ” 3 x 3” D2 – 55 200 cm/2 5 x 3” D2 – 75 285 cm/2 7 x 3” D3 – 110 420 cm/2 5 x 4” D3 – 130 500 cm/2 7 x 4” D3 – 160 610 cm/2 8 x 4” D4 210 800 cm/2 10 x 4” D4 260 800 cm/2 10 x 4” D6 280 1070 cm/2 14 x 4” D6 310 1200 cm/2 15 x 4” D6 370 1400 cm/2 18 x 4” Bensinmotorer Motortyp luftinntak Antall + 30 c` slanger 3,0 GL 470 cm/2 6 x 4” 4,3 GL 660 cm/2 9 x 4” 4,3 GXI 790 cm/2 10 x 4” 5,0 GL 770 cm/2 10 x 4” 5,0 GXI 930 cm/2 12 x 4” 5,7 GI 980 cm/2 12 x 4” 5,7 GXI 1120 cm/2 14 x 4” 8,1 GI 1310 cm/2 17 x 4” 8,1 GXI 1465 cm/2 19 x 4” Sitér dette innlegget Link to post
Concorde Svart 21.Oktober.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2006 Det ser ut som det beste haddevært å montert slanger dirkte fra inntak og til motorkasse, ser at volvo skal ha 4x210 slanger og det er ikke for ingenting! Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 22.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2006 Tror det skal være 4"x10" luftinntak og at 2 tallet hører til "kvadratcm". Sitér dette innlegget Link to post
Loma Svart 22.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2006 (redigert) Har en 96 hk Yanmar. Leverandøren opplyser at den treng 300cm2 luftinntak, dvs. 4stk 110mm rør eller 7stk 75mm rør. Bår vel legge luftinntaket på utsida av rekka for å redusere støyen. Redigert 22.Oktober.2006 av Loma (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Concorde Svart 22.Oktober.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2006 Her kommer det mange nyttige opplysninger! Sitér dette innlegget Link to post
Concorde Svart 25.Oktober.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2006 En Yanmar 6LPA 240 HK. bruker 36m3 pr. min.- 2160 m3. pr. time og trenger 750cm2 luftinntak (Yanmar Norge) Sitér dette innlegget Link to post
carmencita Svart 25.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2006 Hei, regnet på dette på en volvo maskin for lenge siden, og etter jeg hadde funnet luftforbruket, ble jeg gjort oppmerksom på at slangene ut normalt sett er beregnet å gå rett ut. Hvis en f.eks. har en 90 graders sving på de, får du motstand for luftsstrømmningen, og dermed mindre luft pr. tidsenhet. Mener at de som driver å beregner ventilasjonsanlegg bruker en faktor for 90,60 og 30 graders bend. Carmencita. Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 25.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2006 Jeg har to luftinntak og to uttak på Nord Westen. Slangene var av den gamle sorten med plast ytterst, isloasjon i midten og blikk innerst. Etter 22 års drift var disse totalt tette! De var tråkket flate, røket på midten slik at isolasjon lå å stengte for frisk luften. Resulatet var at Perkinsen la fra seg en masse røyk, som jeg har forsøkt komensert med Hammerdown og andre diverse preperater. Jeg hadde da ingen anelser om at slangene var tette. Nå setter jeg inn nye slanger og håper Perkinsen takker meg tilbake med midre røyk i eksosen. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Concorde Svart 25.Oktober.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2006 (redigert) Er veldig viktig at luften får gå så rett som mulig, hos meg tar motoren luft fra omgivelsene.Det burde kanskje vært kanaler som gikk rett i motorkassen? luften kan sikkert bli bremset av det som er i rommet den farer igjennom? Kjekk hjemmeside du har astor! Redigert 25.Oktober.2006 av sjøtroll (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 25.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2006 Har selv ikke slanger, kun ventiler i skrogsidene (med inv. kasse), dermed slipper luften noe motstand, og kan hente luften der den vil... Eg har motorrom over hele båtens bredde, men med motor i salong, må man vel ha en form for slange/kanal... Sitér dette innlegget Link to post
tomfro Svart 26.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2006 Tror det skal være 4"x10" luftinntak og at 2 tallet hører til "kvadratcm". Det som er ment i tabellen er at det skal være 10 stk a 4 " rør inn til motor Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 26.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2006 Beklager tille, fikk på et tommetegn for mye. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.