Jump to content

Hurth HBW gear, oljetype og mengde?

romio

Recommended Posts

Hei alle sammen.

Har ett spørsmål vedr girolje.

I min Skarpnes 30,sitter det en Mitsubishi 106hk med ei girkasse som heter Hurth 360A-2R,ca 85-86 modell.

Utveksling IA:2,22-IB:2,19.

SPØRSMÅLET ER:Hva slags olje kan jeg ha på denne girkassa??

Har snakket med forrige eier,men han kunne ikke huske hva slags olje han har brukt bortsett fra att han valgte den dyreste :sad:

På denne siden finnes det helt sikkert ett klokt hode som har peiling!

En annen ting er att,jeg fikk pumpet ut ca 3 ltr,men hvor mye går det egentlig på ei sånn girkasse.

Peilepinnen viser bare minimum,ikke max :headbang:

Takknemelig for svar.

Mvh Jarle.

Så langt jeg vet få alle HBW-gir hydraulikolje.

Men hvis han eieren fra før ha gjort dette riktig så skulle den gamle oljen ha vært tynn og rød.

Ikke bruk motorolje på lykke og fremme nå, så lenge du ikke vet om dette er riktig.

Er det jeg antar riktig, så øddelegger du giret med nesten en gang hvis du bruker vanlig motorolje.

Send meg gjerne en melding, hvis ikke du fikk en klar beskjed om det til mandag.

I så fall ringer jeg til Friedrichshaven / Tyskland, der giret kommer fra.

Ha en fin helg så lenge.

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Smøremanual for ZF/Hurth finnes her.

Hvis der er HBW360 så skal den ha ATF (rød automatgirolje). Den oljen du har pumpet ut er vel kanskje rød?

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner
:nonod:

ZF/Hurth skal som SveinHa sier ha ATF olje og ikke hydraulikolje.

DX2 er godt nok.

Klart og unnskyld meg, men dette ha ikke vært endelig anbefaling heller.

Uansett: Sorry :cryin::cryin::cryin: , den ha ikke vært presis nok fra meg :smash:

Jørg

=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Neppe, den er for opptil 900 hk i Pleasure Duty. ZF typenummerene er ikke like de gamle Hurth numrene.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner

Tidligere lå også de gamle girboksene på ZF sine sider men finner de ikke nå. Tipper det dreier seg om en ZF25A eller noe slikt.

• Barnevaksiner

Forresten: har dette giret ikke noe kontrollboring/ -skrue på sidene?

Dette er egentlig også vanlig hos gamle Hurth.

Jørg

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

Tja, de har vel vist seg å holde bra.

Har hatt flere ZF/Hurth kasser.

Har selv 85 kassen med trolling ventil, og er rimelig fornøyd.

Litt rakling på tomgang i gear, men det er nok demperplata og det lette svinghjulet Yanmar har valgt sin skyld.

Volvo og mange andre bruker disse kassene.

Det pussige er jo at Volvo oppgir langt mindre tap enn Yanmar på de samme kassene. :lol:

De kassene jeg har best erfaring med er vel PRM NewAge, de er silkemyke og svært robuste saker.

Men har ett lite modell program.

Vedr HURTH 360A-2R.

Tusen takk for mange gode svar.

Jeg gikk til ett firma i Kristiansand som heter Sylinderservice og der fikk jeg hjelp.

Oljen de anbefalte heter:Volvo Tansmission.ATF Dexron 3 og kostet KUN 49KR pr liter.

Den gode prisen hadde de forhandlet frem hos Volvo :flag_sw:

Igjen,tusen takk for en glimrende side og får att det er mange kloke hoder som kan mye om mye her!!! :cool:

Med hyggelig hilsen Romio.

• 9 år senere...

Løfter denne tråden da ingen av linkene virker og ZF ikke har manual til Hurth gearene tilgjengelig lenger.

Jeg fant en gammel manual på annen side som sier 1,4 liter olje på Hurth HBW 360 og 1,5 liter på 360 A

Har fylt opp 1,5 liter olje (Castrol Dex III) i dag og synes det er vanskelig å se på peilepinnen om det er riktig eller ikke.

Kan noen bekrefte disse oljemengdene?

(Mitt gear er ett HURTH 360A-2R)

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...