Jump to content

Feil med pumpe på air condition

Frøken Fryd

Recommended Posts

Har en MarineAir air condition ombord som jeg akkurat har koblet, da jeg startet opp ser jeg to vannstråler ut av pumpen til kjølevennet. Er det noen som vet hva denne holder på med? Jeg vil jo ikke ha vann utoveralt? Legger ved ett bilde:

Pumpe_lekker.jpg

Forklaring til bildet:

Kjøvannet kommer inn nederst på bildet og skal videre i den sorte slangen.

Det står to vannstråler rett opp på bildet, pumpen er snudd 90 slik at den sorte slangen normalt står på toppen av pumpen. Det går også to rørlignende greier inn i den røde motordelen.

Noen som kjenner til slike pumper? :crazy:

Bare en gjetting:

Kan se ut som det skulle vært en forbindelse mellom disse stussene, kanskje med en overtrykksventil som åpner seg hvis pumpen blir blokkert på trykksiden?

Vet som sagt ikke, men pumpehuset likner på noe jeg har sett tidligere ett sted...

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Kan gjette litt. Dette er nok en helt vanlig sentrifugalpumpe og de vannstrålene kan være for lufting og skal normalt være stengte.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • 2 uker senere...

Er lett å stille spørsmål for så å glemme å skrive hva løsningen ble, her kommer iallefall min:

Hadde opp pumpen nå og det var huller rett inn til pumpen, de to stengene leder vann inn i motoren for å kjøle av denne, den er beregnet for å gå i 24t/døgnet og derfor denne kjølingen. Hele motoren er støpt inn i epoxy for å være gnistfri, den roterer rundt en magnet og er således separert fra selve skovlehjulet som igjen har en motsvarende magnet.

Hullene kan ha vert frostplugger eller noe, jeg vet ikke, var ingen gjenger der iallefall. Jeg har tettet de med epoxy og i dag ble air conditionen testet for første gang. Kom en fin jevn stråle med vann ut på skutesiden og etter vel 10 minutter produserte den varme.

:flag:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...