Jump to content

diesel på tanken om vinteren


my lady

Recommended Posts

I forbindelse med innendørs lagring er jeg bedt om å ha minst mulig på tankene før båten tas opp. Men da referes det til brannsikkerhet.

 

Egentlig kunne jeg tenke meg å ha fulle tanker. Det skulle tilsi mindre kondens. Og ikke minst ville jeg spart penger, da nye avgifter vil gjøre det betraktelig dyrere å fylle tankene til neste år...

Link to post
Hva med bensin, skal båten lagres med tom eller full tank? Det sies at besin mister mye av egenskapene sine hvis den lagres i mange måneder.

 

Tom tank, bensin er ferskvare! Men i praksis så går jo ikke dette når man har fast tank og da kjøper man et "lurium" som heter Fuel-conditioner og er beregnet til nettop dette formålet - lagring av bensin.

Har gjort dette i mange år og aldri (bank ibordet) hatt noe problem! Passer dog på å ha minst mulig bensin igjen på tanken og fyller opp med ny besnin til våren før sjøsetting så da blir det vel sånn 1/3 gammel og 2/3 ny bensin.

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

I tre år bodde jeg i utlandet, bilen ble parkert i gården rundt 1 september og der stod den til rundt 1. juni... gjorde ikke en døyt med en.... når jeg kom min kone kom hjem etter 9 måneder så startet hun bilen og kjørte videre... med det som var på tanken og det som var igjen av strøm..

 

Bank i bordet, det gikk bra det også..... ikke hverken kondens eller noe annet... meget mulig bensin er ferskvare, men holdbarheten er nok bedre enn for melken... på Båten så står bensinen fra oktober og til mai nå for tiden, ristet tanken litt så eventuell olje som har separet seg blander seg igjen... noen pump på pumpen og 3 trekk i snora... kan banke i bordet her også.... jeg..

 

Så for de som planlegger å ta båten i bruk igjen om 6-8 måneder så spiller ikke dette noe rolle.... om tanken er full eller tom.... spiller ikke noen rolle...

 

Er man redd for kondens i tanken, ja da kan men enkelt sette en vanlig balong som ungene bruker i bursdagsselskaper og luftingen til tanken.... stenge alt annet.... Da blir det den samme fuktigheten i tanken gjennom hele vinteren samme fa... hva som hender med luften rundt..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Er man redd for kondens i tanken, ja da kan men enkelt sette en vanlig balong som ungene bruker i bursdagsselskaper og luftingen til tanken.... stenge alt annet.... Da blir det den samme fuktigheten i tanken gjennom hele vinteren samme fa... hva som hender med luften rundt..

 

For komplisert. Det er bare maskiningetinggjører som skjønner sånt, og muligens Bernoulli. Subsidiert Newton.

Link to post
Dersom man ikke har avtappingskran fra bunnen av dieseltanken kan det være lurt å pumpe ut et par desiliter med pumpe. Jeg vil tro at man da har et tilgjengelig mannelokk som kan skrues opp.

 

Jeg synes dette er en god forsikring.

 

Det eksisterer flere pumper til dette formålet, bl.a. hos Biltema.

 

Dette kan anbefales å gjøre og du vil i tillegg kunne få ut litt av grumset som også vil legge seg i bunnen av tanken.

Link to post

Den tiden jeg var til sjøs (i 60- og 70-årene), hadde vi fri hjemreise først etter 12 mndr. ombord. Derfor satte jeg bilen i garasjen og varslet forsikringsselskapet om at den ble stående i opplag i 12 mndr. (Da slapp jeg med å betale forsikring for bare brann og tyveri for de kommende 12 mndr., men den ordningen kansellerte de etter en tid, for de tjente ikke nok på den). Når jeg kom hjem etter 12 mndr., startet jeg motoren (bensin) med det som var på tanken og hadde aldri problemer av den grunn. Ikke var det kondens der, og ikke var bensinen gummiert.

 

Men når dagens bensin har stått på motorsaga eller påhengsmotoren et års tid, har jeg startproblemer med motoren hvis jeg ikke skifter ut bensinen.

Link to post
da slipper du masse kondens\vann i Dieselen

 

Hvor mye blir det egentlig? For en båt som ikke er i bruk er det jo ikke så mye utskiftning av lufta i tanken. I en eldre tråd om det samme var det noen som mer eller mindre akademisk hadde regnet ut hvor mye vann som kunne danne seg i en tank som ikke var i bruk - forutsatt at det ikke var stor utskiftning av luften i tanken, og det var ikke så veldig mange dråpene. Mye av vannet på tankene kommer kanskje fra andre kilder (via marina eller lekk i dekstetninger) enn kondens i vinteropplag?

Link to post
Når jeg kom hjem etter 12 mndr., startet jeg motoren (bensin) med det som var på tanken og hadde aldri problemer av den grunn.
Liten kuriositet. Farfar hadde båt under krigen, d.v.s. den lå på land i krigsårene. Oppsstart med 5 år gammel bensin resulterte i fastbekede og brente ventiler, samt hyppige forgasserrens den første sommeren. Så et eller annet sted mellom et og fem år går det en grense. :wink:

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post

Det kan vel ikke tenkes at det har skjedd en eller annen utvikling med bensinen de siste 65 årene siden "farfar" tanken opp båten...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Det kan vel ikke tenkes at det har skjedd en eller annen utvikling med bensinen de siste 65 årene siden "farfar" tanken opp båten...

 

 

Jovisst! Problemet er at det har gått feil vei! Dagens blyfrie bensin har faktisk mye dårligere lagringsbestandinghet enn blybensinen vi hadde for noen få år siden. Derfor bør helst både tank og flottørhus på forgasserene tømmes før vinteren, da det ellers dannes ut et slags pulver som har lett for å tette dysene sies det.

 

Når det er sagt, så har jeg en gammel gressklipper som jeg skjelden eller aldri tømmer tanken på om vinteren. Den står ute under terrassen hele året, og starter like greit hvert år. Første gang på våren må den av og til ha to drag i snora for å starte, resten av året starter den på første draget. Og da har den ikke engang fått ny plugg siden den var ny for åtte-ti år siden! Men så har ikke slike motorer flottørhus da, kanskje det er en fordel...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Det kan vel ikke tenkes ...

Skulle ikke forundre meg! :lol: Så vidt jeg husker ble det forklart med produksjon ved hjelp av cracking, hvor molekylstrukturen endres. Etter sigende var (er?) ikke denne kunstige molekylendringen evigvarende. Men, dette er lang utenfor mitt kunnskapsområde. Desverre er jeg for utålmodig til å prøve det ut selv. :wink:

Redigert av Jens_P (see edit history)

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...