my lady Startet 21.Oktober.2006 Del på Facebook Startet 21.Oktober.2006 hva burde jeg gjøre med diselen om vinteren som er på tanken,skal jeg fylle full fank eller bare la det være som det er ca 15 liter igjen.det jeg tenker på kan det komme dieseldyr som noen kaller det til våren,har ikke hatt problemer med dette før når det har vært lite igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Akult Svart 21.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2006 I forbindelse med innendørs lagring er jeg bedt om å ha minst mulig på tankene før båten tas opp. Men da referes det til brannsikkerhet. Egentlig kunne jeg tenke meg å ha fulle tanker. Det skulle tilsi mindre kondens. Og ikke minst ville jeg spart penger, da nye avgifter vil gjøre det betraktelig dyrere å fylle tankene til neste år... Sitér dette innlegget Link to post
Espen C Svart 21.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2006 Fyll opp tanken det gjør jeg og de fleste andre som jeg vet om da slipper du masse kondens\vann i Dieselen, vist Dieselen blir dyrere så har du jo spart noen kroner også Sitér dette innlegget Link to post
snorken Svart 21.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2006 og ikke ha lov til å bruke dieselen til neste år????? Sitér dette innlegget Link to post
Espen C Svart 21.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2006 og ikke ha lov til å bruke dieselen til neste år????? Ingen kan vel tvinge oss til og tømme tanken vel, jeg bruker så lite Diesel at jeg eventuelt kommer til og si at jeg har Diesel til et par års bruk på tanken Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 21.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2006 (redigert) Jeg har hatt lite diesel, halv tank og i år ble det full tank (noen som kan gjette grunnen til det ). Uansett hvor mye/lite jeg har hatt på tanken(e) har jeg aldtri hatt kondensproblemer. Jeg ligger ute på vinteropplag. Skal vel være dobbelt sikret mot kondens i år med fulle tanker og Hammerdown er tilsatt Redigert 21.Oktober.2006 av OLPI (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
loffern Svart 21.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2006 Jeg ville ha fylt opp tanken for da slipper du problemer med kondens. I tillegg vil du i år også få en hyggelig besparelse ved at du kan tanke avgiftsfritt. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 21.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2006 Hva med bensin, skal båten lagres med tom eller full tank? Det sies at besin mister mye av egenskapene sine hvis den lagres i mange måneder. Sitér dette innlegget Link to post
skorpo Svart 21.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2006 Oljeblanda bensin bør du iallefall ikkje lagre, den innblanda olja mister smøreevne over vinteren. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 21.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2006 Hva med bensin, skal båten lagres med tom eller full tank? Det sies at besin mister mye av egenskapene sine hvis den lagres i mange måneder. Tom tank, bensin er ferskvare! Men i praksis så går jo ikke dette når man har fast tank og da kjøper man et "lurium" som heter Fuel-conditioner og er beregnet til nettop dette formålet - lagring av bensin. Har gjort dette i mange år og aldri (bank ibordet) hatt noe problem! Passer dog på å ha minst mulig bensin igjen på tanken og fyller opp med ny besnin til våren før sjøsetting så da blir det vel sånn 1/3 gammel og 2/3 ny bensin. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Larspo Svart 21.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2006 Fyllte alltid full tank på Nidelv´en på høsten. På vårparten lå den 90 liter diesel i kjølen etter et lite hull. Ble aldri kvitt lukta. Noe å tenke på når man fyller full tank. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 21.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2006 I tre år bodde jeg i utlandet, bilen ble parkert i gården rundt 1 september og der stod den til rundt 1. juni... gjorde ikke en døyt med en.... når jeg kom min kone kom hjem etter 9 måneder så startet hun bilen og kjørte videre... med det som var på tanken og det som var igjen av strøm.. Bank i bordet, det gikk bra det også..... ikke hverken kondens eller noe annet... meget mulig bensin er ferskvare, men holdbarheten er nok bedre enn for melken... på Båten så står bensinen fra oktober og til mai nå for tiden, ristet tanken litt så eventuell olje som har separet seg blander seg igjen... noen pump på pumpen og 3 trekk i snora... kan banke i bordet her også.... jeg.. Så for de som planlegger å ta båten i bruk igjen om 6-8 måneder så spiller ikke dette noe rolle.... om tanken er full eller tom.... spiller ikke noen rolle... Er man redd for kondens i tanken, ja da kan men enkelt sette en vanlig balong som ungene bruker i bursdagsselskaper og luftingen til tanken.... stenge alt annet.... Da blir det den samme fuktigheten i tanken gjennom hele vinteren samme fa... hva som hender med luften rundt.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Kjelli Svart 21.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2006 (redigert) Ang gammel bensin, så er det bare oktanen som fordamper, og den fordamper fortere i plastkanner en stål. Redigert: Ved tanking til våren, kan en heller fylle på litt 98 okt, så frisker du den opp litt igjen. Redigert 21.Oktober.2006 av Kjelli (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
jo_no Svart 22.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2006 Hiver meg på her med et spørsmål.... Hvis en er redd for at det blir kondens i tanken i løpet av vinteren, kan en vel på våren benytte en dertil egnet pumpe og suge opp en liter eller to fra bunnen av tanken?? Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 22.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2006 Faren for kondens på drivstofftank er sterkt overvurdert. Anbefaler å lese fra inlegg 8 og utover i tom dieseltank under opplag? Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Hulda Svart 22.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2006 Er man redd for kondens i tanken, ja da kan men enkelt sette en vanlig balong som ungene bruker i bursdagsselskaper og luftingen til tanken.... stenge alt annet.... Da blir det den samme fuktigheten i tanken gjennom hele vinteren samme fa... hva som hender med luften rundt.. For komplisert. Det er bare maskiningetinggjører som skjønner sånt, og muligens Bernoulli. Subsidiert Newton. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 22.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2006 Dersom man ikke har avtappingskran fra bunnen av dieseltanken kan det være lurt å pumpe ut et par desiliter med pumpe. Jeg vil tro at man da har et tilgjengelig mannelokk som kan skrues opp. Jeg synes dette er en god forsikring. Det eksisterer flere pumper til dette formålet, bl.a. hos Biltema. Sitér dette innlegget Link to post
loffern Svart 22.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2006 Dersom man ikke har avtappingskran fra bunnen av dieseltanken kan det være lurt å pumpe ut et par desiliter med pumpe. Jeg vil tro at man da har et tilgjengelig mannelokk som kan skrues opp. Jeg synes dette er en god forsikring. Det eksisterer flere pumper til dette formålet, bl.a. hos Biltema. Dette kan anbefales å gjøre og du vil i tillegg kunne få ut litt av grumset som også vil legge seg i bunnen av tanken. Sitér dette innlegget Link to post
Motordoktoren Svart 23.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 23.Oktober.2006 Den tiden jeg var til sjøs (i 60- og 70-årene), hadde vi fri hjemreise først etter 12 mndr. ombord. Derfor satte jeg bilen i garasjen og varslet forsikringsselskapet om at den ble stående i opplag i 12 mndr. (Da slapp jeg med å betale forsikring for bare brann og tyveri for de kommende 12 mndr., men den ordningen kansellerte de etter en tid, for de tjente ikke nok på den). Når jeg kom hjem etter 12 mndr., startet jeg motoren (bensin) med det som var på tanken og hadde aldri problemer av den grunn. Ikke var det kondens der, og ikke var bensinen gummiert. Men når dagens bensin har stått på motorsaga eller påhengsmotoren et års tid, har jeg startproblemer med motoren hvis jeg ikke skifter ut bensinen. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 23.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 23.Oktober.2006 da slipper du masse kondens\vann i Dieselen Hvor mye blir det egentlig? For en båt som ikke er i bruk er det jo ikke så mye utskiftning av lufta i tanken. I en eldre tråd om det samme var det noen som mer eller mindre akademisk hadde regnet ut hvor mye vann som kunne danne seg i en tank som ikke var i bruk - forutsatt at det ikke var stor utskiftning av luften i tanken, og det var ikke så veldig mange dråpene. Mye av vannet på tankene kommer kanskje fra andre kilder (via marina eller lekk i dekstetninger) enn kondens i vinteropplag? Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 23.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 23.Oktober.2006 Når jeg kom hjem etter 12 mndr., startet jeg motoren (bensin) med det som var på tanken og hadde aldri problemer av den grunn.Liten kuriositet. Farfar hadde båt under krigen, d.v.s. den lå på land i krigsårene. Oppsstart med 5 år gammel bensin resulterte i fastbekede og brente ventiler, samt hyppige forgasserrens den første sommeren. Så et eller annet sted mellom et og fem år går det en grense. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Sydvesten Svart 23.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 23.Oktober.2006 Det kan vel ikke tenkes at det har skjedd en eller annen utvikling med bensinen de siste 65 årene siden "farfar" tanken opp båten... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
index Svart 23.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 23.Oktober.2006 Det kan vel ikke tenkes at det har skjedd en eller annen utvikling med bensinen de siste 65 årene siden "farfar" tanken opp båten... Jovisst! Problemet er at det har gått feil vei! Dagens blyfrie bensin har faktisk mye dårligere lagringsbestandinghet enn blybensinen vi hadde for noen få år siden. Derfor bør helst både tank og flottørhus på forgasserene tømmes før vinteren, da det ellers dannes ut et slags pulver som har lett for å tette dysene sies det. Når det er sagt, så har jeg en gammel gressklipper som jeg skjelden eller aldri tømmer tanken på om vinteren. Den står ute under terrassen hele året, og starter like greit hvert år. Første gang på våren må den av og til ha to drag i snora for å starte, resten av året starter den på første draget. Og da har den ikke engang fått ny plugg siden den var ny for åtte-ti år siden! Men så har ikke slike motorer flottørhus da, kanskje det er en fordel... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Jens_P Svart 23.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 23.Oktober.2006 (redigert) Det kan vel ikke tenkes ... Skulle ikke forundre meg! Så vidt jeg husker ble det forklart med produksjon ved hjelp av cracking, hvor molekylstrukturen endres. Etter sigende var (er?) ikke denne kunstige molekylendringen evigvarende. Men, dette er lang utenfor mitt kunnskapsområde. Desverre er jeg for utålmodig til å prøve det ut selv. Redigert 23.Oktober.2006 av Jens_P (see edit history) Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
tom-ass Svart 25.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2006 jeg fyller iallefall opp tanken min nå, og da er det ikke plass til kondens! Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.