Jump to content

Produserer Fairline mer brannutsatte båter enn andre?

Arnstein

Recommended Posts

Registrerer at dette også var en Fairline. Her i Stavanger hadde vi, som mange vet, en stygg brann for tre år siden. Kanskjer jeg husker feil, men har det ikke vært en brann til i fjor på sørlandet? Vet Skipper _Worse ligger på lur når jeg stiller pørsmålet :wink: , men kan det være noe med Fairline sine båter som enventuelt kan gjøre dem mer brannfarlige enn andre, f.eks. filosofi for utforming av motorrom og motorinstallasjon?

Jeg vet ingenting om brannårsaken, og som så kan nok spørsmålet oppfattes tendensiøst. Det er ikke min intensjon å sverte, men heller å få ryddet enventuell tvil til side. Fairline er et utsøkt båtmerke og i mine øyne regnet for å være blant det ypperste. Likevel stusser jeg litt over disse brannene. Her bør alle brannårsakene opp på bordet og undersøkes for enventuelle felles trekk.

Redigert av Arnstein (see edit history)

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Der kom Shanty meg i forkjøpet, ja! :lol: :lol: :eek:

Spørsmålet er absolutt interessant og jeg kunne godt tenkt meg å vite svaret; men det får man neppe, siden det ville kreve kunnskap om alle detaljer i brannårsaker i alle tre brannene du nevner.

Dessuten er det et stort sprang i årsmodeller. 32-foteren ved Ålesund må ha vært fra tidlig 80-tall. Den som brant under Tall Ships' Race i 2003 var en 1996-model Phantom 37. Jeg vil helst tvile på at en eventuell feil i konstruksjonen ikke hadde blitt oppdaget på så lang tid som (for begge) fra produksjon til brann.

En annen sak er at når så lang tid er gått mellom produksjon og brann, så har det nok sannsynligheten for seg at brannårsaken ligger andre steder enn i konstruksjon og produksjon.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Jeg kan vanskelig tro at det er noen større sansylighet for at Fairline lagere mere brannfalige båter enn andre.... Jeg har nok mere tro på at skipperne ombord her kan ha tuklet med det elektriske anlegget eller gassystemer på egen hånd uten de hadde det rette antall tommeltotter....

Kan nok tenkes at skipperne heller burde holde seg til de oppgaver Fairline tenkte seg i utgangspunktet... På CBC dekket som skipperen her inne så fint prediker om... og utøve de aktiviteter som dette dekket best egner seg til.....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Skipper_Worse skrev:
En annen sak er at når så lang tid er gått mellom produksjon og brann, så har det nok sannsynligheten for seg at brannårsaken ligger andre steder enn i konstruksjon og produksjon.

Jeg tror ikke vi skal se bort i fra muligheten for at Fairline skippere har høyere tanker om sine egne kunnskaper og ferdigheter enn andre :eek::lol:

Fra spøk til revolver - dette er tilfeldig. Det blir omtrent som å si at Fairline båter har større sannsynlighet for å synke etter at Farstad gikk på og sank utenfor Arendal i sommer med sine nye Fairline 62. Og det har de jo ikke - eller :wink:

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Vis du har en drøss med blondiner på pjolterterassen , da er ikke brannen langt unna . Sier vel seg selv det vil jeg tru . Blondiner og alkohol er vel døfødt i utgangspunktet . :lol:

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Brutus skrev:
Hmmm. Kanskje på tide å døpe om båtmerket til Fireline.... :lol:

Båten som tok fyr i Stavanger blir markedsført som Fearline ,

kansje like greit for dette eksemplaret ... :lol:

Det er forøvrig fornøyelig å registrere hvor positive enkelte kan være , sitat :

DETTE ER GREI JOBB MED LIT ARBEID SÅ HAR DU EIN KJEMPE BÅT

hanssae skrev:
Det er forøvrig fornøyelig å registrere hvor positive enkelte kan være , sitat :

DETTE ER GREI JOBB MED LIT ARBEID SÅ HAR DU EIN KJEMPE BÅT

Det svidde skroget står fortsatt innebygt i et presenningshus rett bort i høgget her. M.a.o. fortsatt tilgjengelig for et entusiastisk båtmenneske med rikelig mot og tiltakslyst. Prisen må nok ned flere hundre tusen tror jeg. :lol:

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Hei

Var i nærheten da Fairlinen tok fyr under Tall Skip`s Race utenfor Stavanger..

Det var et lite hyggelig syn....

Har vært ombord i mange eldre båter for å hjelpe eierene med div. elektrisk.

Og en ting er sikkert, det er et under at ikke flere båter går opp i røyk :nono:

• 1 måned senere...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...