Nemo Svart 4.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2011 Kan fremre cutlesslager overlevd uten vannsmøring da? Sitér dette innlegget Link to post
Dieselboy Svart 4.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2011 Tja..vet ikke enda... tror akslingene skulle trekkes i dag, så da får en se om lagrene har overlevd. Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 4.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2011 Kan det være en god ide å bare rett å slett konvertere tilbake til vannsmøring, å la resten være som det er i dag? Hva er egentlig gjort med original tettning? Sitér dette innlegget Link to post
Hardingen Svart 5.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2011 ('nordan family 27' Ved å snu klemflensen og skru den på andre veien får man et lite rør, som man enkelt kan tre volvo-kondomen på (volvo sin tette gummi-pakkboks). Dersom selve akslingen ikke har skader vil man ved et relativt enkelt grep ha konvertert til noe som normalt holder tett. Kjølingen som i dag er der er også nødvendig på denne type båt ved volvo-kondom også, såden blir bare stående. Men dette forutsetter jo at selve akslingen ikke er skadet der volvo-kondomen skal gli. Jeg har selv foretatt denne konverteringen på identiske pakkbokser). Eg har på sikt tenkt å bytte ut akseltetningen som i dag er talgpakning på min Fairline,men kjem til å velge TIDE MARINES akseltetning som Sleipner leverer. Det var for så vidt ein god ide å snu klemmflensen som i dag tetter talgpakningen,men da må flensene der tettes med noko som er varig og tett. Kva brukte du der?vanlig pakningsstoff?. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 5.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2011 (redigert) Konverteringen ble foretatt på verksted av mekanikere og ikke av meg selv. Men det ser ut som de har brukt noe som ligner på Sika, men jeg er ikke helt sikker. Ville nok ha fått laget meg en pakning der hos Tess når jeg hadde løsnet klemflensen, tror jeg. Nå er i og for seg dette tett hos meg, men jeg ser at det har pustet litt vann der da det ligger litt salt lang kanten. Redigert 5.Juli.2011 av nordan family 27 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 5.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2011 Pakkboksen fra Tides Marine har jeg sett flere har brukt, og det tror jeg er en god løsning om du skal bytte. Du får legge ut noen bilder når det er gjort Sitér dette innlegget Link to post
Dieselboy Svart 5.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2011 Når det gjelder saken jeg fikk i "fanget", så blir det byggd om til volvo's akseltetting. Men det blir laget nye klemflenser, "gland" som det heter. Disse blir maskinert med et o-ring spor innenfor boltene. Dette sikrer en garantert tett forbindelse. En annen fordel er at dem kan tilpasses eksakt diameter der hvor "kondomet" skal klemmes fast. Her blir det forøvrig dreid mothaker i godset, slik at "kondomet" ikke glir av. Sitér dette innlegget Link to post
Dieselboy Svart 5.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2011 Hva er egentlig gjort med original tettning? Ser ut til at vannkjøling/smøring er erstattet med greasefylling...... Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 5.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2011 Fint med et bilde at de nye flensene - og opplysninger om hvor du fikk laget dem og frest ut spor til o-ringer. Sitér dette innlegget Link to post
Dieselboy Svart 5.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2011 Kan ikke garantere bilde. Har bare lånt ut litt av vettet, og fortalt båteier hva han kan gjøre for å få bukt med vannlekkasjene han plagdes med. De nye flensene blir i utgangspunktet lik de originale, bare med små justeringer evt for å passe til volvo rubber shaft seal. Jeg ba båteier å dra til metallstøperiet som er her i Harstad, dem har/lager emnet som trengs i sjøvannsbestandig materiale. Dem tar og mindre dreiejobber. O-ring sporet blir dreid i dreibenk, ikke frest. Sitér dette innlegget Link to post
Fusebox Svart 12.April.2015 Link til dette innlegget Svart 12.April.2015 (redigert) Hei Olpi, Fikk du en avklaring for dette ? Ser at det er en gammel tråd, men lurer på om jeg også skal legge inn nye pakningslisser. Noen som vet hvilken størrelse lisse/pakning som skal brukes ? Så nevnt 10 mm., men vil gjerne ha dette bekreftet om noen kan. 14 dager igjen til sjøsetting :-) Redigert 12.April.2015 av Fusebox (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.