Jump to content

Spm om akseltetning på eldre Fairline...


olpi

Recommended Posts

('nordan family 27' Ved å snu klemflensen og skru den på andre veien får man et lite rør, som man enkelt kan tre volvo-kondomen på (volvo sin tette gummi-pakkboks). Dersom selve akslingen ikke har skader vil man ved et relativt enkelt grep ha konvertert til noe som normalt holder tett. Kjølingen som i dag er der er også nødvendig på denne type båt ved volvo-kondom også, såden blir bare stående. Men dette forutsetter jo at selve akslingen ikke er skadet der volvo-kondomen skal gli. Jeg har selv foretatt denne konverteringen på identiske pakkbokser).

 

 

Eg har på sikt tenkt å bytte ut akseltetningen som i dag er talgpakning på min Fairline,men kjem til å velge TIDE MARINES akseltetning som Sleipner leverer.

Det var for så vidt ein god ide å snu klemmflensen som i dag tetter talgpakningen,men da må flensene der tettes med noko som er varig og tett.

Kva brukte du der?vanlig pakningsstoff?.

Link to post

Konverteringen ble foretatt på verksted av mekanikere og ikke av meg selv. Men det ser ut som de har brukt noe som ligner på Sika, men jeg er ikke helt sikker. Ville nok ha fått laget meg en pakning der hos Tess når jeg hadde løsnet klemflensen, tror jeg. Nå er i og for seg dette tett hos meg, men jeg ser at det har pustet litt vann der da det ligger litt salt lang kanten.

Redigert av nordan family 27 (see edit history)
Link to post

Når det gjelder saken jeg fikk i "fanget", så blir det byggd om til volvo's akseltetting. Men det blir laget nye klemflenser, "gland" som det heter. Disse blir maskinert med et o-ring spor innenfor boltene. Dette sikrer en garantert tett forbindelse. En annen fordel er at dem kan tilpasses eksakt diameter der hvor "kondomet" skal klemmes fast. Her blir det forøvrig dreid mothaker i godset, slik at "kondomet" ikke glir av.

Link to post

Kan ikke garantere bilde. Har bare lånt ut litt av vettet, og fortalt båteier hva han kan gjøre for å få bukt med vannlekkasjene han plagdes med.

De nye flensene blir i utgangspunktet lik de originale, bare med små justeringer evt for å passe til volvo rubber shaft seal.

Jeg ba båteier å dra til metallstøperiet som er her i Harstad, dem har/lager emnet som trengs i sjøvannsbestandig materiale. Dem tar og mindre dreiejobber. O-ring sporet blir dreid i dreibenk, ikke frest.

Link to post
  • 3 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...