Jump to content

Spm om akseltetning på eldre Fairline...


olpi

Recommended Posts

Har en kamerat som har kjøpt seg en Fairline fra slutten av 80-tallet.

Han har problemer med at det lekker en del vann inn gjennom akseltettningene. På den ene skal det iflg forrige eier være byttet talgpakning, men det lekker også litt av denne selv ved stilleligge.

Han har forsøkt å stramme på talgpakningen men det hjelper ikke.

Skal nå demontere begge akseltettninger for å finne ut mer... .

 

Det er normalt at det lekker noe under gange med de talgpakningspakkbokser jeg kjenner til, men de skal være tette ved stillieliggende båt. Eier av båten vurderer å bytte til pakkbokser med simringer, og de fra TIDE Marine som Sleipner Motor selger er aktuelle.

 

Det var litt forhåndsinfo. Spørsmålet er om noen her på forumet har de samme akseltettninger som på bildene under? Vil gjerne høre om hvilke erfaringer man i tilfelle har med dem. Problemer, lekkasjer e.l. ?

 

Akseltettningi.JPG

 

Akseltettning2i.JPG

 

 

 

 

Er det noen som har byttet pakkboks(er) på sin Fairline til en nyere type? Erfaringer?

Ble det byttet til "vanlig" stevlager og hylserør ifm pakkboksbytte?

 

Noen som har pakkbokstypen fra Tide Marine ( se HER ).

Link to post

Jeg har ikke Fairline, og kommer ikke til å få det heller, men jeg regner med at synspunkter allikevel kan fremmes.

 

Et fysisk problem med hurtiggående båter og gjennomgående akslinger, er at over 15- til 20 knop begynner undertrykket på sjøsiden av pakkboksen å bli så stort at de i praksis kjører uten smøring fra vannet. Derfor må slike bokser ha tilførsel av vann eller olje. Det må altså være en væskefilm mellom det stasjonære tettende elementet og den roterende akslingen.

 

Når pakkboksene på aktuelle Fairline lekker, selv etter at talgpakning er byttet, kan 'worst case scenario' ha intruffet. D.v.s. at boksene har gått uten tilstrekkelig smøring og at talgpakningene har slitt spor i akslingene. På 'din' Fairline er det tilførselsrør for smøring, men allikevel....

 

Jeg har sett TIDE som du beskriver en gang. Produktet ga et meget godt inntrykk. Til denne tetningen er det også en 'safety feature' som kan kjøpes i tillegg. Koster en tusing eller så. Husker ikke akkurat hva det var, bare at jeg vurderte det til å være vel anvendte penger.

 

Med lit flaks, og det skal man jo ha, vil den nye pakkboksen ikke lande på samme sted som nåværende flettepakninger. M.a.o. er akslingene like gode.

 

Vanlige flettepakninger skal lekke litt under gange, men skal kunne holde tett når akslingen ikke roterer.

 

En annen ting. Akslingene på 'din' båt roterer med kanskje 2000 rpm. Det er innmari mye mer enn en snekkemotoraksling som snurrer med 500 rpm. Noe som kommer i tillegg til differansen i hastighetsområdet. Forholde snekke- Fairline er derfor ikke ukritisk sammenlignbart.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post

Hulda:

 

Det er vanntilførsel på orginal pakkboks etter det jeg har skjønt på eier. Det er det røret og slangen man ser i nedkant av bilde hvor man henter vann fra motor/gear og sender det til pakkboks.

At det lekker selv om pakning er byttet kan ha med feil montasje eller at akselen kanskje er veldig slitt der talgpakningen skal tette kanskje?

 

Det som er "utfordringen" hvis han skal velge en pakkboks fra TIDES Marine er at han må ha et hylserør. Det er det ikke i dag. Får på få til det må han nok sikfte gjennomføringen som man ser helt høyre i bildet og montere et "vanlig" stevnlager med et kort (veldig kort) hylserør. Har bedt ham om å måle avtanden fra der aksel går ut og til akselflens for å se om det er plass nok til dette.

 

Hadde et håp om at noen kansje hadde byttet sin orginal tettning med en slik fra Tides Marine. Tror, uten å være sikker at bl.a. Princess bruker disse pakkboksene i dag.

Link to post

Jada, jeg ser røret. Feilmontasje vil naturligvis lekke. Problemet med feilmontasje er at fra tid til annen kan det også lage spor i akslingen. Det er noen usikkerheter her.

 

En annen ting er at avstanden ser ikke ut til å være særlig stor mellom akterskip og akselflens. Det går sikkert an å dreie en overgang for hylserøret slik at man slipper å skifte det. Cluet er at diameter på aksling og hylserør må stemme med standarden til produsenten av tetningen.

Link to post

Ja, det er jeg klar over... . Tides Marine (Sleipner) leverer til aksler både i mm og tommestørrelse.

Som di sikkert vet som kommer akslene ut midt under båten på slike båter. Det er imidlertid mulig etter det jeg kunne se å montere et vanlig stevnlager. Som du nevner er det jo også mulig å bearbeide dagens løsning og gjenge opp der man idag har den bakerste flensen på bildet. Problemet blir da å få et større hylserøret som nok må gjenges innvendig til å passe til en pakkboks beregnet på den aktulle akselen. Regner ikke med at det er mye klaring til aksel i dagens gjennomføring slik at hylserøret kan gjenges utvendig og skrues inn i denne.

Jeg tror kanskje den beste løsningen hvis han velger Tides pakkboks er å montere et vanlig stevnlager, forutsatt at det er plass til dette inkl en kort hylse.

 

Må måle og granske det litt nøyere for å vite sikkert hva man bør gjøre. Det var i grunnen derfor jeg hadde håpet på at noen kanskje hadde gjort denne jobben tidligere. Mener jeg så en P35 av eldre årgang med ny Tides Pakkboks for en tid tilbake.

 

Noe annet:

 

Som dere ser et det sleperinger/slepkobling på akslene i forkant av flenser. Ledninger far disse sammen med ledninger fra gjennomføring m.m. er koblet til en stor feit sinkanode som er festet i skroget under i bunnen av båten.

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post

Jeg har samme hylsetetning på min P35 fra 1992. Ut fra bildene synes det som om pakkboksen er helt tiltrukket, dvs at det er for få pakningsringer i tetningen. I mine hylsetetninger går det inn 5 stk 10 mm talgringer. Når jeg skifter setter jeg inn 2 ringer og trekker til, deretter 2 nye og trekker til på nytt. Da blir det plass til ring nr. 5 som er den som faktisk stopper vannlekkasjen under stilleligge. Når jeg har 5 ringer inne er avstanden mellom hylseenden og klemflensen ca. 15 mm helt tiltrukket.

 

Jeg kommer sannsynligvis til å skifte over til VP Black Jack i løpet av vinteren, men foreløpig er dette kun på planleggingsstadiet. Black Jack er forresten den tetningen som er mest benytttet de siste årene. Tides Marine sin tetning har jeg ikke sett (tror jeg). :yesnod:

 

PS: Vær obs. på at åpningen på ringene roteres ca. 70 grader hvis det benyttes 5 ringer slik at åpningene ikke blir liggende over hverandre og dermed skape vanngjennomgang i hylsen. Hvis akseldiameteren er anderledes enn min (1,5 tommer) blir selvfølgelig diameteren på talgpakningen noe annet enn min. Etter mitt ringe skjønn er denne tetningen en enkel, billig og god løsning, ulempen er at den vil lekke litt vann under gange. Eieren av nabobåten i båthavna som er mekaniker med lik båt og samme akseltetning, har skiftet ut talgpakningen med grafittpakning som kan trekkes hardere til slik at han ikke får inn vann i det hele tatt.

Redigert av kes (see edit history)
Link to post

Hei,

 

Har byttet ut de gml pakningene på en slik løsning. Men det mest naturlige som feks fiskere gjør er å putte inn nye pakninger oppå de gml og trekke til. Vær obs på at ikke hylsen blir varm under gange.

 

Disse pakningene skal lekke litt under gange og litt etter gange mens de er "lunkne" pga smøring. Systemet er vedlikeholdsfritt og selges idag av bla Sleipner som en "nyhet" til tross for at Fairline har hatt dette i 20? år.

 

 

Ville beholdt de originale hvis jeg var ham såfrfemt ikke de er store slitasjespor i aksel men da vil det være mer aktuelt med pålegg på de slitte delene.

 

MVH

 

Jolla

Link to post

Hei KES

Ser du har en P 35. Selv har jeg en P 36 Riviera m/2x VP 61A maskiner

og samme pakninger som du har. Mine lekker også endel; både ved land-

ligge og selvsagt også ved gange. Jeg har ikke turt å stramme til for hardt;

redd for varmgang.... men synes det er på tide å gjøre noe nå.

Jeg har samme akslings-dia som deg (38mm) så fint om vi kunne

utveksle erfaringer i så måte

PS: ligger i boblehavn i vinter så eventuelt bytte blir først aktuelt

i mai/juni 2007

m v h

St Soleil

Link to post
Well, Sleipner sine egenproduserte er noe helt annet og kraftigere saker og var nok en nyhet, de inneholder i tillegg cutlass lager inni pakkboksen.

 

OK. De 20 år gamle fra fairline har også cutless lager innebygd i pakkboksen, det må det faktisk ha for ikke å ødelegge pakningene. Poenget er at konstruksjonen er gammel og velprøvd.

 

MVH

 

Jolla

Link to post
Jeg kommer sannsynligvis til å skifte over til VP Black Jack i løpet av vinteren, men foreløpig er dette kun på planleggingsstadiet. Black Jack er forresten den tetningen som er mest benytttet de siste årene. Tides Marine sin tetning har jeg ikke sett (tror jeg).

 

Se det første innlegget mitt. Black Jack bør ikke benyttes på hurtiggående båter. Den vil gå tørr og brenne.

 

På pumper med flette, er det vanlig å ha en s.k. vannring. D.v.s. man har et par fletter innpå, deretter kommer vannringen og så en par fletter ytterst mot glanden. På bildene i første innlegget skal vann inn i pakkboksen treffe vannringen som vil fordele vannet for- og akterover. Ville trodd at noe slikt var tilstede også her.

 

Sleperinger og anode utvendig blir i stedet for å ha anode på propellen ute. Helt greit så lenge slepingen funker. Blir det samme som på en børste-dynamo, selvstarter etc. Systemet skal kunne funke i årevis uten vedlikehold.

Link to post

Takk for alle svar, dette ga meg mer nyttig info før vi demonterer.

 

Så det er cutlesslager i denne pakkboksen (Failine orginal) ? Det må i såfall være kortet inn en del tror jeg, men det betyr ingenting. Det er jo også en akselbrakett utvendig lenger bak med cutlesslager på disse båtene. Fairline og Princess ble jo tegnet av samme mann på denne tiden.

 

Ja, jeg kjenner til de nyere pakkbokser med cutlesslager, og vannsmøring.... .

 

Til KES: veldig interresant det du skriver om avstander og antall ringer. På de pakkboksene jeg kjenner til er det vanlig med 3 ringer (selvsagt med skjøt på forskjellige steder).

 

Jeg er usikker på akseldimensjon, men antar at det er tommestørrelse, mest sannsynlig 1.5." /ca 38 mm.

 

Skal få sjekket dette. Båten er en Failine 31 Corniche med 2 stk 41-motorer.

 

Kan vel holde den tråden åpen hvis det er andre med Fairline/Princess som har slike pakkbokser, og lurer på noe/vil bidra med noe.

Link to post
Takk for alle svar, dette ga meg mer nyttig info før vi demonterer.

 

Så det er cutlesslager i denne pakkboksen (Failine orginal) ? Det må i såfall være kortet inn en del tror jeg

 

Hei,

 

det er nok neppe kortet inn men et standard lager som kan kjøpes bla fra Sleipner. Vær obs på om akselen er mm eller tomme bla 45mm og nærmeste tomme dimensjon er veldig nær hverandre så dere ikke best. feil dimensjon.

 

Lageret som er originalt er nok med bronse ytterhylse mens de nye har både plast og bronse avhengig av produsent.

 

MVH

 

Jolla

Link to post

Har samme hylse, fikk problemer i sommer, med varmgang og litt lekkasje, etter girkasseskift. Fant ut etter hvert, at jeg måtte justere motoren, den nye girkassen var tyngre, så jeg måtte heve hele motoren 3-4 mm, så forsvant både lekkasjen og varmgangsproblemet.

 

Ang. varmgangen: Hadde problem med hylsa hele ferien, ble aldri så varm at jeg ødela noe, fant dette ut rett etter skift av girkassen, monterte på temp. måler, og kjølte ned med en liter vann og to.

Link to post
Hei,

 

Vær obs på at ikke hylsen blir varm under gange.

 

For å føre kontroll med tempen på hylsetetningen, har jeg tapet fast et trådløst termometer på hver pakkboks. Disse sender signaler til en værstasjon som står i salongen. Hele greia kjøpt hos Claes for mindre enn 500 kr. Jeg kan derfor lese av temperaturen kontinuerlig. Termometrene er egentlig beregnet som utetermometre til værstasjonen og har måleområde opp til 100 (?) grader. Ved sakte gange, dvs under 1000 rpm ligger tempen på rundt 50 grader, ved marsjfart ligger den rundt 15-20 grader over vanntemperaturen. I følge en fagmann kan temperaturen på talgpakningen godt gå opp til 60-65 grader uten at pakningen eller hylsen tar skade. Grunnen til temp.forskjellen mellom sakte og marsjfart er at vanntrykket inn til pakkboksen er større ved marsjfart. Skal du benytte samme enkle og billige temp. overvåking som meg så pass på at de trådløse termometrene har rekkevidde nok til å rekke værstasjonen. Samme termometre selges med kabel hvis dette skulle være et problem.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...