yggis Startet 21.Oktober.2006 Del på Facebook Startet 21.Oktober.2006 Hei, har en Halco 26 1978 mod. Tenker å støpe inn en kjøl for å øke stabbiliteten når jeg er ute å fisker. Det er noe som sier meg at båter i denne alderen er ferdig herdet og dermed lite egnet til å gjøre store reprasjoner og modifikasjoner. Dette fordi ny poliester ikke biter på den gamle. Er det noen som kan gi meg noen opplysninger om dette. Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 21.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2006 Tror ikke alderen på båter har noe å si når der gjelder å få ny polyester til å sitte, har selv gjort store reperasjoner på en gammel Selco ( ca 1962 ) uten noen problemer. Det du må passe på før du støper, er å fjerne ALL gelcoat der du vi legge på ny glassfiber/polyester. Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
Ingar Svart 21.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2006 Det er også viktig at laminatet er tørt. I tillegg til at gelcoat må fjernes gjelder det å få en mest mulig rufsete overflate, denne skiven fra Biltema gjør en god jobb og er uslitelig: 16-350 Rasprodell Denne er også nyttig for slike jobber: 19-436 Diamant-kappeskive. Ikke bruk en kostbar vinkelsliper, de blir ødelagte av glassfiberstøvet. Kjøp etpar billige på Europris/Biltema slik at man kan ha en med slipeskive og en med kuttskive, det sparer man mye tid på. Sitér dette innlegget Link to post
JanS/EIR Svart 23.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 23.Oktober.2006 Hei yggis! Velkommen på forumet! Har samme erfaring som Ingar med rep. av gammel polyester. Har støpt på både en gammel Selco og en gammel Shetland. Sliper du inn på hel og ren og tørr polyester sitter det "som støpt". Husk også på å sørge for god herdetemperatur, det herder forterer og blir sterkere støp hvis du har over 18 grader. Lykke til og håper du informerer underveis! mvh JanS Sitér dette innlegget Old fishermen never die - they only smell that way! Link to post
yggis Svart 24.Oktober.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Oktober.2006 Dette høres oppløftende ut. Takk til alle tre for fine svar. Jobben gjøres til sommeren så dere får følge med da. Er utrolig fornøyd med forumet. Har funnet veldig mye nyttig Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 24.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2006 Og du har vel også fått med deg at flatene rengjøres med aceton før plasting...? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Jon-Kåre Svart 25.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2006 og at epoksy er et bra alternativ Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Mulligan Svart 25.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2006 Det er noe som sier meg at båter i denne alderen er ferdig herdet og dermed lite egnet til å gjøre store reprasjoner og modifikasjoner. Dette fordi ny poliester ikke biter på den gamle. Sånn i all alminnelighet herder en båt ut på 4-6 døgn. Da er det lite eller ingen aktivitet igjen litt avhengig av hvordan materialet er "kokt" sammen av inhibitor, aksellerator og initiator. Under lamineringen og herdeperioden må temperaturen være over 20C, fuktigheten under 60% og materialet må ikke utsettes for UV. Noen produsenter, Bavaria oa, varmebehandler skrogene etter laminering og de er ferdig utherdet etter noen timer. Andre kjører skrogene ut i kulde og fuktighet etter laminering og det blir dårlige greier. Det er riktig at polyester ikke lenker til den gamle etter så lang tid, men polyester er ikke noe dårlig lim, selv om epoksy er marginalt bedre. Som nevnt, det er viktig at all gammel gelcoat og topcoat fjernes før laminering og at det slipes godt slik at overflaten blir størst mulig. Det må også rengjøres godt, fortrinsvis med styren, og til nød Aceton. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.